Kontrollrummet

synka rullbandare med motu kort?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Hej! Sitter och väntar på mitt nya motu 896mk3. och fick en fundering. Jag har en fostex e16 rullbandare och 2 st a-dat bandare som bara ligger. Tänkte använda a-datarna mellan analogmixern och a-dat portarna på ljud kortet. Men det skulle vara grymt om jag på nått vis kunde få fostex bandaren och ljudkortet att jobba ihop på nått smidigt vis. Om det är någon där ute som vet hur sådana grejjer funkar. Kanske vill nån hjälpa mig med idéer och förklaringar då jag inte riktigt vet hur det funkar. Har försökt att hitta information på nätet men hittar inga vettiga svar.


Utloggad tsmalmbe

Om du kan styra badnaren med SMTPE (stop, start, ..) så är det ju OK, men jag antar att så inte är fallet. Då måste det gå andra vägen. Du spelar in en synksignal på spår 16 och när du stoppar/startar bandaren så stoppar/startar sekvensern. Åt andra hållet fungerar det alltså inte om du inte har en remotecontrol till bandaren.

Synkspåret skall vara SMTP i audioformat med en box som denna: http://www.philrees.co.uk/products/tapesync.htm
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det är som tsmalmbe säger nödvändigt med SMPTE code på ett spår och en synkbox av något slag, jag hade liknande tankar för några år sedan med min f.d. Tascam Atr 60-16 16 kan på 1" som jag vill ha i synk med datorn/sequensern för att kunna låta dom leka ihop men övergav det...

Minns hur vi satt 1989 med Electric Boys 1:a platta på Soundtrade och synkade 2 st Studer 24-kanals maskiner på 2" vardera med en rätt fet synkbox state of the art då som jag numera glömt vad den hette, det var häftigt när dom hoppade igång och åkte tillsammans i total perfektion!



Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Skit bra! Då går det alltså att få ihop det med lite pyssel och tjurskalle. Tackar för snabba och lättfattade svar.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Tänk på att du kanske måste lämna spåret bredvid SMPTE-spåret tomt, eftersom SMPTE-signalen kan läcka över ganska elakt.
Som sagt så kan du bara låta rullbandaren styra, eftersom det är den som är svagaste punkten då den kan ha en del svaj och elände som gör att hastigheten kommer att förändras lite grand hela tiden. Ett problem är att det kanske inte blir samma variationer varje gång du kör, så det kan bli lite timingfel om du spelar in på hårddisk vid olika tillfällen från rullbandaren - och likadant om du spelar in vissa saker direkt på disk och vissa saker på band. Ingenting om man vill ha det "sample accurate", men det blir säkert helt ok ändå - men det är bra att känna till vilka problem som kan uppstå.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tänk på att du kanske måste lämna spåret bredvid SMPTE-spåret tomt, eftersom SMPTE-signalen kan läcka över ganska elakt.
Som sagt så kan du bara låta rullbandaren styra, eftersom det är den som är svagaste punkten då den kan ha en del svaj och elände som gör att hastigheten kommer att förändras lite grand hela tiden. Ett problem är att det kanske inte blir samma variationer varje gång du kör, så det kan bli lite timingfel om du spelar in på hårddisk vid olika tillfällen från rullbandaren - och likadant om du spelar in vissa saker direkt på disk och vissa saker på band. Ingenting om man vill ha det "sample accurate", men det blir säkert helt ok ändå - men det är bra att känna till vilka problem som kan uppstå.

Very true indeed, SMPTE signalen är elak som f.n och det är av största vikt at bandaren inte svajar eller får dropouts...Fostex mjaeee!


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Hmm! Det verkar nog bli mer krångel än nöje med detta. Tur att det finns folk som har koll. Jag hade förmodligen blåst en massa stålar bara för att få jävlas. Rullbandaren får nog stå kvar i sitt hörn tills den kommer till användning på nått annat vis.


Utloggad tsmalmbe

Man kan bounca ner ett trumpaket och ta det tillbaka om man vill ha lite saturation.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
[off-topic] Jag har också sett att det börjat komma ut synska rullbandspelare på marknaden,
antagligen som ett svar på 3D TV. T.ex har Revox en modell Singoalla Pre Dolby,
som rönt en hel del uppmärksamhet. Den spelar spontant in framtida inspelningar,
vilket gör att artisterna inte ens behöver komma till den planerade inspelningen.  :huh:
Frågan är bara hur den gör med ev omtagningar....?  :unsure:
Det händer mycket på teknikområdet.....[/off-topic]
/Asti
« Senast ändrad: 03.11.2011, 16:51:25 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad flunis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
Kortet har anlänt och jag läste att kortet kan ta emot och generera sempte kod. Sedan fick jag veta av en bekant att Cubse 6 också kan generera dessa koder. Jag har läst manualen till MOTU 896:an och där står det att man kan synka mot bandare utan en "synk burk". Är det någon som vet om detta funkar?


Utloggad tsmalmbe

Fortfarande: såvitt din bandare kan skicka SMPTE-koder ur sin transport så kan du kontrollera din sekvenser. Om bandaren kan ta emot och köra sin transport med SMPTE så då är allting trivialt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.