Kontrollrummet

MIDI strul vst instr. spelas ej in...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
går det inte att spela in "live" på vst instrument i datorn, måste man koppla till midikeyboard etc???
« Senast ändrad: 27.03.2011, 18:48:42 by Mr Artrock »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
 :unsure: Hur menar du nu? Du har väl en midikeyboard in i datorn?  :wacko:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
VST-instrument måste styras av något för att ge ljud ifrån sig. För det allra mesta handlar det om midi-signaler som skapas då någon trycker ner en tangent på en midiklaviatur/slår på en slagplatta eller liknande. Jämför med en syntmodul som inte låter om man inte ansluter ett keyboard med midi ut. De flesta inspelningsprogram har möjligheten att låta datorns tangentbord agera midiklaviatur, men det är inte användbart annat än för mkt enkla skisser.
Gitarrister som är allergiska mot tangenter kan ansluta en box till sin gitarr som omvandlar gitarrsignalen till midi-data. Det finns dessutom program som omvandlar audioinspelningar till midi-data, men de fungerar dåligt.

Vet inte om det var svar på din fråga... :unsure:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror du menar att du har en MIDI-fil och vill styra så att utsignalen från MIDI-informationen ska spelas på ett mjukvaruinstrument (VSTi).
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Eller är det att du vill spara det som VST-instrumentet spelar in som MIDI och spara det?

Det finns ett program som skapar en MIDI-loop i datorn. Det vill säga kopplar ihop MIDI-out, med MIDI-in för dylika operationer. Har själv ett sådant program i min dator "LoopBe1", som det står på nedersta raden i Windows där det ligger som ett startat hjälpprogram.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag anslöt min midiklaviatur och fick allt att funka som vanligt, min fråga kanske lät knasig men om vi tar tex den där interna trummaskinen groove...one så går den ju att lira ljuden direkt på padsen på bilden när man tar upp den och testar ljud men ej att spela in, verkar vara samma fenomen med alla vst syntar etc om man lirar på deras klav så låter det men ej för inspelning-varför vill jag det då?
Jo det är en låt jag just nu håller på med som inte har ett statiskt tempo där jag på vissa partier vill ha vissa baskagge och cymbalmarkeringar i orkestral anda!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nej det går inte att spela in på det viset som du tänker på. Du måste ha något fysiskt som spelar in. Det och att rita in midinoter, det är de enda två alternativen som fungerar.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag anslöt min midiklaviatur och fick allt att funka som vanligt, min fråga kanske lät knasig men om vi tar tex den där interna trummaskinen groove...one så går den ju att lira ljuden direkt på padsen på bilden när man tar upp den och testar ljud men ej att spela in, verkar vara samma fenomen med alla vst syntar etc om man lirar på deras klav så låter det men ej för inspelning-varför vill jag det då?
Jo det är en låt jag just nu håller på med som inte har ett statiskt tempo där jag på vissa partier vill ha vissa baskagge och cymbalmarkeringar i orkestral anda!

Om enbart ljudet från det du spelar på (interna trummaskinen) går att lägga på line out eller i alla fall separera det från allt annat borde du kunna spela in det som audio. Med det låter som en omväg. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad är problemet med att använda keyboardet för inspelning?


Jay Thomas

  • Gäst
Kör du C5 och senare, ALT-K så har du ett keyboard via tangentbordet... :)


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jag anslöt min midiklaviatur och fick allt att funka som vanligt, min fråga kanske lät knasig men om vi tar tex den där interna trummaskinen groove...one så går den ju att lira ljuden direkt på padsen på bilden när man tar upp den och testar ljud men ej att spela in, verkar vara samma fenomen med alla vst syntar etc om man lirar på deras klav så låter det men ej för inspelning-varför vill jag det då?
Jo det är en låt jag just nu håller på med som inte har ett statiskt tempo där jag på vissa partier vill ha vissa baskagge och cymbalmarkeringar i orkestral anda!

Har du aktiverat spåret för inspelning?
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Tack för alla tipsen en det verkar som odrörir säger att man måste ansluta en extern keyboard som får en egen assignad midi input, i mitt fall via usb-m-audio mojängen/kabeln till valfritt vst instr.

Jag har inga problem med detta men ville snabblira på padsen som sagt, men icke...löste det på ett ännu bättre sätt till slut med handspelade orkesterpukor och cymbaler i EW symphonic så jag slipper ödsla tid på miditrummor som jag fan aldrig nånsin kommer hajja hur dom funkar-tragiskt men sant!


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Om enbart ljudet från det du spelar på (interna trummaskinen) går att lägga på line out eller i alla fall separera det från allt annat borde du kunna spela in det som audio. Med det låter som en omväg. 

När jag (råkar) göra så blir det rundgång!
En möjlighet i min dator är att spela in via "Audio Mix" då kopplas alla ljudenheter ihop internt i datorn. Det är bara att hoppas det inte kommer ett mail, eller nån annan händelse i datorn som skapar ljud ifrån sig. Då hamnar det ju också på inspelningen!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll