Kontrollrummet

HasseFX-remix av Baron Bane - Orchids

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...testar med en remix, om det är OK...

LÅTNAMN: Orchids HasseFX remix
ARTIST/GRUPP: Baron Bane
GENRE: Någon slags pop?
LÅTLÄNGD: 5:39
KOMPOSITÖR: Baron Bane, HasseFX
PRODUCENT: HasseFX
EV. MEDVERKANDE: Baron Bane (sång), HasseFX (övrigt)
INSPELNINGSÅR: 2010-2011
FORMAT: mp3

Jag skriver som sagt rätt så lite egen musik, men däremot har jag de sista två åren gjort en del remixer/remake åt andra artister - ofta i ett helt annat stuk än originalet. Vanligen behåller jag bara sångspåren och i princip gör jag en helt egen låt runt sångens melodi/harmoni, allt givetvis på beställning av artisten (alt. med deras goda minne) - inget bootlegande här inte ;)

Detta är en av två stycken jag "gjort om" till Gävle-bandet Baron Bane. Det blev en rätt cool (eller seg?) poplåt. Förutom vokaler, bas och slagverk är allt gitarr...  Stycket visar på min svaghet för långa episka intron och detaljrika produktioner (a.k.a. grötigt enligt vissa)  :rolleyes:


Länk till original: http://soundcloud.com/baronbane/01-baron-bane-orchids
« Senast ändrad: 02.03.2012, 10:51:24 by HasseFX »



Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skön chill-musik... till och med nästan tillräkligt lång :)
Nu har jag ingen aning om hur orginalet låter men denhär lyssnar jag gärna till. Jag gillar att sången inte sticker ut och dominerar. Utom då där vid partiet med sång och trummor som för övrigt fungerar perfekt.

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Ja, partiet med trummor och sång är riktigt skönt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Delen med trummor och sång är riktigt bra!
Låten har också en stark refräng.
Tycker du fått till en bra mix och skön stämning i låten
Kanske skull jag vilja ha upp sången något
Cool!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Skön låt!!
Nu har jag aldrig hört originalet,men din remix/Arr sitter som om det vore originalet.
Sedan tycker jag att det är djää..gt svårt att komentera covers/remixar,men det här låter ju bra.
Vad använder du dig av för trummor??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Stort tack för kommentarerna :)

Jag förstår att "remixar" är lite speciella eftersom det då finns ett original att referera till. Men för det mesta jag tar mig an gäller att originalen är dre kända, alternativt från material som inte är släppt i någon omfattning. För er blir det då än svårare att förhålla sig till själva låtarna eftersom de lika väl kan uppfattas som originalkompositioner - inte minst då jag ofta helt använder en helt annan stil och sound än originalet... I detta (ochliknande) fall försöker jag "glömma" originalet och endast lyssna in vad sång och melodi förmedlar, och utifrån detta bygga harmonier och arrangemang... Ibland kan även fler element från originalet komma till användning, men i denna är det bara sången.

Jag lägger en länk till originalet i första posten!

Spacetrucker: ånginsatsen känns intim, så stämninigen blev rätt så chillig, soft singlecoil och "gitarrmattor" - nobody played synthesizer :)

Cykeln: Ja sången ger en stark! Kunde lekt mer med harmonierna dock - sista varvet blev lite trött, även om jag betonade "baklänges-materialet" mer.

Bjurte: Målet är ju att det ska låta mer original än remix :) Trummorna i vers/refräng är Superior, med dubbad virvel - heldämpat gitarr-strum (!?) Triphop-partiet är ljud från upphackade Apple Loops och Logics Ultrabeat.


Utloggad CunningCode

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 77
    • Visa profil
    • Cunco.se
Väldigt tufft spår att ge sig i kast med - originalet är bara så jävla bra. Ett av mina absoluta favoritband, önskar att fler upptäcker dem!

Inte helt dumt remixad, gillade allt utom att refrängen var väldigt tandlös i sin melodi, knappt några tonbyten i den? Finns riktigt starka dramatiska ackord och harmonier att hämta där, skulle vilja att de poppade fram. Förutom det - snyggt jobbat!


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Tack CC för kommentar! Japp Baron Bane är ett riktigt spännande band, både lätt bisarra och samtidigt lyssningsvänliga! Bra analys du gör - remixarna skulle vara klara före originalet släpptes (bara sångspåren i kitet) och det blev en rätt loj refräng! Stämningen i originalet är magisk och piskar lätt alla remixerna  :wub: