Kontrollrummet

Hur kopplar jag ihop dessa två enheter på bästa sätt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bunkert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Den här trodde jag att jag köpte:




Men nu är en NÄSTAN likadan betalad, skickad och upppackad.

MEN DEN SAKNAR ADAT-UTGÅNGARNA FÖR SEPARERADE KANALER!!!

Jag hade tänkt koppla in den i den här:



Men hur f#n gör jag nu?
Genom AES-utgångarna på Crane Song Spider kan man köra max 24/96.

Det finns ett ADAT output card till min modell av Crane Song Spider att köpa och installera. Men det klarar bara 24/48.

Är så sjukt förbannad på säljaren som nu vägrar låta mig skicka tillbaka den.
Men jag var dum och begärde ingen bild på baksidan. F#n f#n f#n!

Mail från Crane Song Support:
Yes, the ADAT card would only give you 48K/24bit.  The AES outs do 96K/24bit though you would need the AES to ADAT converter box (I believe they go for around $800).  Otherwise you could send the unit if for the upgrade which would give you the96K/24bit SMUX option, this upgrade is $1675. Thanks.

Sean
Tech Support
Crane Song LTD.

Så. Hur kopplar jag nu ihop dessa två enheter på bästa sätt?

Skaffa en AES to Optical converter?
Vilken i så fall?

Köpa Crane Songs ADAT output card för 200 USD?
Men vem ska installera det?
Jag sätter själv absolut inte lödpennan i den här 50000kr-maskinen.
Finns nån i Stockholm som är lämpad för det jobbet?
Irriterande dock att inte kunna spela in i 96khz i så fall...

Hjälp!
« Senast ändrad: 25.03.2011, 01:34:37 by Bunkert »


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Som jag nämnde i tråden i Studioforumet, så är 96kHz överskattat (bl a enligt en av de stora auktoriteterna på området, Dan Lavry), så jag skulle inte gråta blod för att den möjligheten saknas på ADAT-kortet.

RME brukar inte ha problem att reda ut signalerna från AES, så du kan göra en väldigt billig omvandlare från AES till SPDIF, enligt beskrivningen här: http://www.rane.com/note149.html - kostar inte många kronor. :)

Sådana där moduler brukar inte kräva någon lödning, utan det brukar bara vara insticksmoduler, så att man skruvar av en täckplåt, skjuter in modulen så att den kommer in i en kontakt och sedan skruvar fast modulen. Nu vet jag inte hur just den burken är, men det är vanligast att det är så det funkar när det är moduluppbyggt, som den verkar vara.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja precis som Claes säger så är 96 khz klart överskattat och varför i hela världen behöver vi då 192 khz???
Jag har alldeles nyligen läst att 96 t.o.m. är sämre än 88.2 etc pga de komplicerade kalkyleringar nerditheringen till 44.1 (CD) innebär och att det ultimata i ditherings och algorithmuträkningshänseende (wow vilket långt ord jag fick till) faktiskt är 44.1 khz/88.2 khz och detta kommer alltså från the real pro's i mastering och studiosammanhang, sedan finns det ju faktiskt inte en enda människa som skulle kunna höra någon skillnad på inspelningar gjorda i 44.1 khz eller 96 khz it's such a big hype you know + slöseri med datorkraft i onödan!!!???
« Senast ändrad: 25.03.2011, 12:05:47 by Mr Artrock »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tar jeg feil eller er det slik at du kan få redusert latency med høyere samplingsfrekvens?
Sånn at det f.eks kan være best å kjøre 192kHz i live-sammenheng?
(Eller f.eks om du bruker amplitube i "stand-alone" modus)
Kanskje du ikke engang har behov for lagring til disk i slike situasjoner, noe som fjerner ulempen med at 192kHz gir enorme filer.

mvh
Robert


Utloggad Bunkert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Vad fint Claes!

Jag kan inte så mycket om kopplingscheman. Men det ser onekligen enkelt ut.
Men frågan är hur jag får in alla 4 AES outputs in i SPDIF på ljudkortet?
Det är ju bara 1st SPDIF in.

8 kanaler ut på preampen, 2 på varje output.

Har mailat Crane Song nu och frågat om installation av 24/48 kortet.
Jag tror det får bli det alternativet. Men är det enkelt att löda ihop en converter, så kan jag ju få båda alternativen!

Mina 96-drömmar härstammar från en inspelning/mixning/mastring jag gjorde i 24/96 i gamla Europastudios i Sundbyberg.
(Jag spelade trummor, spelade alltså inte in, utan satt med under mixn, mastr)

Förändringen när vi var klara och brände ner allt på en CD-master 16/44,1 var chockerande.
Det kändes som det blev en simpel mp3 av allt ihop. Ljudet sjönk ihop, den stora klangen med mycket luft mellan tonerna
dog, torrare, tråkigare. Nu låter det såklart väldigt bra om den CDn. Men när man upplevde förändringen så var den STOR
minns jag.

Kanske att det berodde på att 24 blev 16 mer än att 96 blev 44,1?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Tar jeg feil eller er det slik at du kan få redusert latency med høyere samplingsfrekvens?
Sånn at det f.eks kan være best å kjøre 192kHz i live-sammenheng?
(Eller f.eks om du bruker amplitube i "stand-alone" modus)
Kanskje du ikke engang har behov for lagring til disk i slike situasjoner, noe som fjerner ulempen med at 192kHz gir enorme filer.

mvh
Robert
Det stämmer att du får lägre latency med högre samplingsfrekvenser, så i livesituationer om man ska använda ett VSTi eller plugineffekter, så kan det fungera bättre av den anledningen - så länge datorn orkar... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Vad fint Claes!

Jag kan inte så mycket om kopplingscheman. Men det ser onekligen enkelt ut.
Men frågan är hur jag får in alla 4 AES outputs in i SPDIF på ljudkortet?
Det är ju bara 1st SPDIF in.

Jag tänkte främst på att du i så fall skulle använda SPDIF för mixfunktionen eller att ta 2 kanaler i taget genom preamparna.

Det är dessvärre inte så enkelt att kombinera signalerna, eftersom det är digitala signaler - och man kan därför inte koppla ihop dem hur som helst, utan om man behöver kombinera 4 AES eller SPDIF-signaler till en ADAT, så blir det betydligt mer komplicerat.
Jag känner till en firma i Tyskland, Friend-chip, som tillverkar moduluppbyggda burkar som kan kombinera digitala signaler på olika sätt, men det är inte säkert att det blir billigare än omvandlaren som Cranesong nämnde... :(
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
Förändringen när vi var klara och brände ner allt på en CD-master 16/44,1 var chockerande.
Det kändes som det blev en simpel mp3 av allt ihop. Ljudet sjönk ihop, den stora klangen med mycket luft mellan tonerna
dog, torrare, tråkigare.

Hej, satt ni i samma studio och jämförde mastern mot mixen enl. korrekt A-B test på samma lyssning?

När jag jobbade på Sonet 1988=f.d. Europafilm hade dom ju masteringen i ett helt annat rum och på den tiden var det analogbandare med dolby SR som gällde, fanns inget bättre och kanske är det fortfarande så!

Hursomhelst är det många olika parametrar, arbetsmetoder, val av utrustning och signalvägar som påverkar en masteringprocess som inte enbart går att härleda till eller "skylla" på skillnader mellan 96 eller 44.1 khz men om detta var för flera år sedan i digitalteknikens gryning så kan det med största sannolikhet bero på de brister omvandlarna hade på den tiden vilket skapade det många tyckte var digital kyla eller stelhet etc och som faktiskt är distorsion som idag inte existerar i de bättre omvandlarna.
Det finns så många saker som kan påverka samt ren felhantering/okunskap även bland s.k. pro's vilket resulterar i vad man kan uppleva det du beskriver!





Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
http://www.rme-audio.de/en_products_adi_4_dd.php

Denne burde ta seg bra ut i racket ditt. Samme blåfargen og allting.  :)

-Robert
Tänkte inte på att den fanns, men visst har du rätt.
Listpris är 5795:-, så den känns kanske överkomlig? :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil

Kanske att det berodde på att 24 blev 16 mer än att 96 blev 44,1?
Jag tror också att den största förändringen var att 24 bitar blev 16 i lagringen mer än samplingshastigheten.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Otroligt vad många blå boxar det finns egentligen!  :o
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Fick svar från Friend-chip nu. De har en burk som heter DT20 Ad-Con professional, som konverterar mellan 4st AES in/ut och ADAT in/ut. Låser till intern klocka, ADAT eller WC. Den hamnar på 4490:- med dagens kurs.

Alternativet med deras moduluppbyggda rackmodell, DMX16 och modulerna MAES och MQA (som är de två moduler som behövs i aktuellt fall), hamnar på ca 10400:- och kan kompletteras med två moduler till för eventuella framtida behov...

Kabelpiska XLR till D-sub tillkommer i båda fallen.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bunkert

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hej!
Tack för svar!
Efter mycket googlande, era och andras svar så har jag börjat fatta.

Den spidern jag har har inte de två ADAT utgångarna som är på Spidern på bilden.
Jag har bara 4st AES ut, som den på bilden också har.

Anledningen till att jag tänkte på en AES till ADAT converter var för att få in
signalen från preamparna till mitt Fireface 800.

Tack för researchen Claes!

Här ett till alternativ, billigare, men tyvärr utgått ur sortimentet:
Alesis AI4

Där skickar jag in 8st kanaler via 4st AES-kablar.
Ut kommer 2st ADAT för 96khz eler 1st för 48khz.

Den blå boxen finns som sagt också.
http://www.rme-audio.de/en_products_adi_4_dd.php

Eftersom den bara har en AES in så mailade jag crane song och frågade.
Här är svaren:

It has four AES ins via the d-sub connector on the back of it.

Sean
Tech Support
Crane Song LTD.

---

Yes, you would need an AES to d-sub snake.

Sean
Tech Support
Crane Song LTD.


Efter att ha tillskansat mig mer kunskap känns ett nytt ADAT output card som den bästa lösningen.
Det borde innehålla 1st ADAT output, alltså 8 kanaler 48/24. Kostnad: 200 USD.

The card is pretty easy to install.  You would need to remove the two screws holding the AES card on the unit, then that card will pull right off.  Then you just need to plug the new card in a re-install the two screws.  Let me know what you would like to do.  Thanks.

Sean
Tech Support
Crane Song LTD.


Verkar ju onekligen som bästa lösningen.

24bit/48khz duger säkert alldeles bra, verkar ju helt klart som det bästa, också det de flesta använder.

Men min chockerande 24/96 till 16/44,1 upplevelse skedde i samma rum, genom exakt samma grejer.
A-B test javisst. Filerna låg kvar på datorn, så vi lyssnade fram och tillbaka.

Min oro kommer av att jag är a victim of unrelenting standards :-)



« Senast ändrad: 26.03.2011, 04:11:22 by Bunkert »


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
24bit/48khz duger säkert alldeles bra, verkar ju helt klart som det bästa, också det de flesta använder.

Men min chockerande 24/96 till 16/44,1 upplevelse skedde i samma rum, genom exakt samma grejer.
A-B test javisst. Filerna låg kvar på datorn, så vi lyssnade fram och tillbaka.

Min oro kommer av att jag är a victim of unrelenting standards :-)




Det fina med standards är att det finns så många att välja på!  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll