Kontrollrummet

yessongs - en biografi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
Jag heter Daniel Gustafsson, men när internet-paketet damp ner i brevlådan för några år sedan, och det var dags att döpa emailadressen, ja då snurrade Yes - Yessongs i CDspelaren. Resten är historia.

Varför lyssnar en ung man på 1990talet på Yes? Jag skyller på MTV och kommersiell radio, som effektivt tvingade mig leta efter musik som inte långsamt geggar ihop min hjärna. Idag har en del damm samlats över mina progrockplattor (Genesis, King Crimson, Hatfield and the North, Magma, Univers Zero, Henry Cow, Crucis, National Health, Atoll, Banco, Bo Hansson, The Muffins, U Totem, Gentle Giant, Anekdoten, Van Der Graaf Generator, Can, Happy the Man, Happy Family, Steve Hillage, Gong, Mats och Morgan, Landberk, Änglagård, Renaissance, Art Bears, Standarte, Spock's Beard, Trettioåriga Kriget, Gilgamesh, Caravan, Matching Mole, P.F.M., Etron Fou Leloublan, Blast, Present, Thinking Plague, Sammla Mammas Manna, Univeria Zekt, Zao), men fortfarande drömmer jag mig ibland tillbaka (till 1970- OCH 90talet) med hjälp av denna vortex av spännande musik.

Frank Zappa är ett annat kapitel hos mig. Han är stor, både som kompositör och gitarrist. Och tänkare. Och satiriker. Och frihetskämpe. Nämnde jag att jag gillar hans gitarrspel?

Mike Oldfield fick mig att vilja spela in LPsids-långa instrumentala stycken utan hjälp av andra musiker. (Be careful what you wish for ;))

Jag spelar gärna in musik hemma. Då måste jag använda datorn som bandare, men jag envisas med att använda "icke-digitala" intrument. En vst-flygel är väl förvisso ett riktigt instrument, men ni förstår vad jag menar med riktiga instrument. Saker som kan mickas upp. Nu faller det sig så att jag även fascineras av "indie"estetik; lo-fi musik och dess inspelningsideal. Jag förlorar mig lätt i knastret och bruset från alla Elephant 6 band, Pavement, Sebadoh, Elliot Smith, Guided By Voices, Eric's Trip, Liz Phair, Julie Doiron, Lois, Breeders, Helium, Honey Is Cool (många tjejer märker jag nu!), Sonic Youth, Yo La Tengo. De är alla autentiska (som det heter).

Jazz är en annan historia. Eftersom jag kom till jazz från rockhållet har den elektrifierade jazzen en särskild vilstol i mitt hjärta. Det går bara inte att övervärdera vad Miles Davis gjorde för jazzen på 1960talet. Love it or hate it, han tvingade hur som helst fram ett nytt sätt att närma sig improvisation. Instrumentonani tråkar mig mycket, men artister och band som Brand X, Area, Arti E Mestieri, Perigeo, Weather Report, John Abercrombie, Herbie Hancock, Billy Cobham, Mahavishnu Orchestra, Medeski Martin & Wood, Bill Bruford, Return To Forever, Tony Williams, Dzyan, Fläsket Brinner, Etna, Bill Frisell, Jaga Jazzist, Goran Kajfes, Pat Martino, Pat Metheny, John Scofield, Musica Urbana, Sonny Sharrock, David Torn, Tribal Tech, och Soft Machine gör det lätt att gilla jazzrock.

Sist men inte minst på min lista över influenser hittar vi Arnold Schönberg, och i viss mån även Igor Stravinsky och Paul Hindemith. Alla duktiga kompositörer som en vacker dag kanske når upp till de svindlande kompositoriska höjder som för tillfället är bebodda av endast en man: Frank Zappa :lol:
« Senast ändrad: 02.03.2007, 22:16:22 by yessongs »
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Gott att ha dig här min käre vän!
Kul med en sådan utförlig biografi.........men jag saknar Motorpsycho!! Jag hör dom i dig...ofta!
Välkommen mannen! :D :D :D


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Välkomen hit, sköna influenser. :D
Mvh / djonas
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
Zappa på dig och välkommen hit, pilsner finns i kylen!
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Imponerande presentation. Förtjänar en karma  :) Välkommen!
Lyssna på http://www.stensdotter.com


DåligtGehör

  • Gäst
Oj oj det kan man kalla presentation. Roligt att läsa. Välkommen!



Florian le Sage

  • Gäst
Väl talat, du är en sund själ i mina ögon! B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Fin presentation. Very wellcome!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves



Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Tjena.
Pere Ubu kommer snart till Sverige.
Kan det vara något?
 :)
Max 300; tecken återstår



Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
welcome...delar mycket av din musiksmak...och jag har ett oförglömligt minne på en liten välgörenhetskonsert i London -78 Mike Oldfield med en skolkör  :rolleyes: :wub: circus femtio i åhörarskaran....nice att du kom hit också...
//: karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Hej Yessongs!

Jag har också varit djupt inne i lofi-träsket. Lärde mig en hel del om inspelning genom att försöka efterlikna de ljudidealen.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
BTW.......Fanns det ett band som hette "the Muffins"?
Har jag missat totalt. Annars har jag en skiva med "Martha and the muffins" Engelsk new wave.
Max 300; tecken återstår


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
BTW.......Fanns det ett band som hette "the Muffins"?
Har jag missat totalt. Annars har jag en skiva med "Martha and the muffins" Engelsk new wave.

Hehe, ja det är Martha och Bakverken som brukar komma upp när man söker på on-line affärer. The Muffins har den tvivelaktiga äran att kallas "Amerikas enda Canterburyband". Bara en sådan sak. (Personligen skulle jag sälla Happy The Man till skaran över Amerikas enda Canterburyband ;).)

Pere Ubu kommer snart till Sverige.
Kan det vara något? :)

Lever han än? :D

jag har ett oförglömligt minne på en liten välgörenhetskonsert i London -78 Mike Oldfield med en skolkör

Har du sett senaste live-DVDn med Oldfield? Live at Montreux 1981. På ett ställe ger han trummisen den iskallaste blicken som någonsin fastnat på videoband! Varför? Trummis gör en liten miss som knappast märks. Svettigt :D.

Kul med en sådan utförlig biografi.........men jag saknar Motorpsycho!! Jag hör dom i dig...ofta!

Ja, du har rätt. Jag glömde Motorpsycho. Problemet var att de inte passade in i någon av de stilgrupper som jag (för dagen) delade in mina influenser i. Har du hunnit sätta dig in i Timothy's Monster ännu?
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hej!
https://soundcloud.com/secondary-protocol