Kontrollrummet

Sicksty Sixten färdigt projekt.....

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Johan Hurtig 20 år o hans kompis Jens 17 år (missat efternamnet pino) gör ett projektarbete till skolan, det går musikinriktad estetlinje på gymnasiet, och har på två pers spelat in fyra låtar i min lilla studio. Jens trummar, Johan sjunger, spelar piano, bas och gitarrer.

Åsikter om ljud vore fint. Denna rockare är ju helt annorlunda än den jazzlåt som redan är klar så åsikter önskas, det är mycket pianon o gitarrer som ska samsas här så det var inte helt easy....

De ska som sagt ha låtarna till skolan, men det blir väl en cd de kan marknadsföra sig med också, tex om de vill söka högre musikutbildningar.
« Senast ändrad: 14.04.2011, 20:34:12 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker det här är mycket mer städat, än brötigt. Här är precis som i jazz-låten (kommer jag på nu) saknar jag bas i simpla laptophögtalare. Basen hörs i lurarna - hur lurar man fram basen så att den hörs även vid sämre lyssningsförutsättningar?

Tänkte föreslå lyssning på passande referensmusik i genren http://www.myspace.com/thetroubledthree
Här upptäcker jag att basen inte heller hörs i simpla högtalare.

Vad tycker du om inspelningsljudet på referensmusiken jag föreslår? (inspelat 2010 eller 2011)
« Senast ändrad: 11.04.2011, 21:14:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Troubeld Three var ena duktiga jäklar att ösa på, Gimme Back My Wig var fint hejdlös. Men ljudet var väl lo-fi för min smak. Jag vill ha så snyggt o modernt ljud med djup botten och krispig top det går även om musiken är i gammal stil.

Den här var det svårt att mixa med fyra gitarrer och piano som solar om vart annat och tom bitvis samtidigt, man ska ju ha en vettig stereobild till det. Trummorna var svåra också, mestadels löst ridekomp, sen rätt vad det är kraschar som fan på samma ride. Men jag fick med lite mer krisp och stompigare botten nu tror jag. Förra vändan hade väl alldeles för starkt piano också.

Johan som är den drivande i det här är influerad av Refreshments boogie som är mer städad än ruffig. Fast nog ruffar Johan på rätt bra i den här? han har spelat piano sen han var liten, gitarr började han med för några år sen bara. Bas till jazzlåten spelade han efter ackordsharmonipapper. En grym musiker...
http://www.speedyshare.com/files/27915460/01_Route_66_Johan_Jens_2.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Tycker mixen är bra, bortsett från att basen kunde varit mer framträngande,
vilket iofs kan bero på halvtaskiga, basfattiga hörlurar. Fin ljudbild i övrigt.
Kompetent och bra spelat, kanske lite återhållsamt och "städat", precis som MaxB var inne på....
Sången är tonsäker, men för "snäll" för den här typen av låtar.
Duktiga killar!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Duktiga killar det där och bra sound har du fått till.
Är väl inte så förtjust i denna typ av musik,men som sagt kompetent gjort..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha!
Basen går väl mest i de djupa frekvenserna, det gillar jag, lika riktigt bottenfeta kaggar. Har förstått att många väljer basljud och mixar så det ska passa även i små jolliga datahögtalare. Vet inte vad jag ska tycka om det egentligen. Baskaggarna i modern zynt-dansmusik låter plopp, plopp, som baskaggarna i de allra första rytmboxarna som fanns i elorglarna på stenåldern. Huga.  :o  :D

Basljudet fick jag genom line och ett baspreset i min nya chanellstrip. Hittar väl lite andra ljud bara jag blir van den. Det är bara det att jag gillar sånt där basljud... Men det är förstås inte bra, knappt lönt, att försöka spela upp det genom små fjuttlådor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack ska ni ha!
Basen går väl mest i de djupa frekvenserna, det gillar jag, lika riktigt bottenfeta kaggar. Har förstått att många väljer basljud och mixar så det ska passa även i små jolliga datahögtalare. Vet inte vad jag ska tycka om det egentligen. Baskaggarna i modern zynt-dansmusik låter plopp, plopp, som baskaggarna i de allra första rytmboxarna som fanns i elorglarna på stenåldern. Huga.  :o  :D

Basljudet fick jag genom line och ett baspreset i min nya chanellstrip. Hittar väl lite andra ljud bara jag blir van den. Det är bara det att jag gillar sånt där basljud... Men det är förstås inte bra, knappt lönt, att försöka spela upp det genom små fjuttlådor.

Proffs kan mastra så att det låter bra oavsett lyssningsmedia. Det är en av de stora skillnaderna mellan mig och dem.
Du är mycket bättre än jag på att mixa, så jag bjuder på förslaget!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tack ska ni ha!
Basen går väl mest i de djupa frekvenserna, det gillar jag, lika riktigt bottenfeta kaggar. Har förstått att många väljer basljud och mixar så det ska passa även i små jolliga datahögtalare. Vet inte vad jag ska tycka om det egentligen. Baskaggarna i modern zynt-dansmusik låter plopp, plopp, som baskaggarna i de allra första rytmboxarna som fanns i elorglarna på stenåldern. Huga.  :o  :D

Basljudet fick jag genom line och ett baspreset i min nya chanellstrip. Hittar väl lite andra ljud bara jag blir van den. Det är bara det att jag gillar sånt där basljud... Men det är förstås inte bra, knappt lönt, att försöka spela upp det genom små fjuttlådor.

Proffs kan mastra så att det låter bra oavsett lyssningsmedia. Det är en av de stora skillnaderna mellan mig och dem.
Du är mycket bättre än jag på att mixa, så jag bjuder på förslaget!
Tycker du jag borde leja bort mastringen? Det har jag ju absolut varken råd eller lust med, det är ju inte min inspelning. Och jag tillåter mig tvivla på att man efteråt kan mastra fram mer knarr och topp i en basgitarr som inte har det från början...?
Men tackar ändå!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)