Kontrollrummet

Life is hard mix 10, nu är den klar!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil

http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3
Hej
Min Ubuntuburk kan inte spela denna mp3. Har sett andra mp3-filer på denna site (tror jag det va) som jag inte heller kan spela.
Är det nåt speciellt med den?
/Anders


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Låter kanon det här! Fin ljudbild och mycket bra sång och instrumentalinsatser!
Det lilla jag reagerade negativt på var ett ställe där gitarrsolot var aningen
"tveksamt" (73-75 sek) och lite grann uttalet, men inget att hänga upp sig på.
Som helhet skitbra!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Riktig bra detta!  :) Riden är lite hård, vass, annars topp! Snyggt sångsound... 


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Men herrgu!! Du slänger upp nya versioner oftare än en annan byter kallingar!! :lol:
Men visst det låter bättre för varje mix,trummorna är inte lika 'jobbigt' vassa som ver. 5 utan fylligare och bättre
Bara basen kvar som är lite för låg/anonym,jag läste ovan att du vill ha den som grund stöd och det är rätt tänkt
nu tycker jag nästan den försvinner emellanåt,kanske en liten höjning och då kompenserat med sänkning av den lägsta lågbasen.
(Värt att testas i alla fall)
Skitskön låt(och jag som trodde att jag inte gillade blues :o)
T*-

ack för det! Även basåsikterna. Lyssnade ganska noga på just basen igår, det är ett linespår o ett högtalarspår, lika mycket av varje. Basen är (var) skuren 2 db vid 50 hz, boostad 3 db/600 hz och 1 db/3,8 khz. Höjer jag volymen på regeln, eller drar på mer lågbas börjar hela skiten låta illa, trumfläsket avtar. Men efter att ha fnulat en stund med basljudet ihop med kagge o trummor så har jag faktiskt gjort precis så som du föreslår jag skär 6 db/50 hz, och så knuffade jag upp regeln en bit i stället. Nu fick jag mer närvaro av basen tror jag.
Har dessutom joxat lite med de andra ljuden. La Zeppelin-ambiens enbart på trummorna, plus long-drum-reverb. Sång o gitarrdelayet byttes till ett ping-pong. På mastern kletade jag till slut lite "Classic TC-hall" reverb.

Nu är den nog snart mogen för Youtube.  B)

Wernborg: Jo det har ju blivit några versioner. Tom två grundinspelningar på olika platser med samma trummis men olika trummor. Och texten, ja den är nog den allra mest svarta av alla bluestexter. Jag har då aldrig hört nån värre.

Asti: Tackar för dina fina ord med. Att spela in sånt här och kunna mixa själv är nåt jag alltid drömt om. När det blir så här mycket solon måste det nästan bli lite kalkon på nåt ställe. Jag spelar bättre om jag får göra det live i stället för efteråt. Men det här ville jag ha rejält gnissligt och utfreakat. Munspelaren håller sig lite lugnare som en kontrast.

http://www.speedyshare.com/files/27470986/01_Life_Is_Hard_8._MP3_256_kbit-s_2_.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Riktig bra detta!  :) Riden är lite hård, vass, annars topp! Snyggt sångsound... 
Nu har jag ju gjort om ännu en gång sen du lyssnade. Tror jag hade en db boost vid 10 khz förra gången som jag tog bort nu. Som WAV-fil hör inte jag nåt vasst på denna version. Kanske 256 kb MP3 alltid distar cymbaler o hihat lite?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Helskönt! För mig får ver 8 gärna ligga under helfärdiga.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag hänger inte med i svängarna här, men tycker efter lyssning av den sista versionen att det låter kalas. Läste nånstans om den här Glen nånting att det var mickar utplacerade i nån slags cirkel?
Ganska lite info om vem som spelar å så.
Du sjunger nästan i samma klass som Harmonica mike! Fast han är jävligare på munspel, men du är inte så pjokig heller
Alltså det är grymma gitarrlir. Lirar du allt själv? (se ovan om info)
Tycker kanske låten är lite för lång, tycker popsnöret som oftast kör i 3 min, he-he.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag hänger inte med i svängarna här, men tycker efter lyssning av den sista versionen att det låter kalas. Läste nånstans om den här Glen nånting att det var mickar utplacerade i nån slags cirkel?
Ganska lite info om vem som spelar å så.
Du sjunger nästan i samma klass som Harmonica mike! Fast han är jävligare på munspel, men du är inte så pjokig heller
Alltså det är grymma gitarrlir. Lirar du allt själv? (se ovan om info)
Tycker kanske låten är lite för lång, tycker popsnöret som oftast kör i 3 min, he-he.
Tack för fina ord. Och nu låter jag nog den vara som den är... En av mina egna låtar heter Labyrinten, den är en minut lång, så det finns både långt o kort på repertoaren. Jag har gjort mycker poplåtar också.
Det är svärsonen Tomas Persson som trummar. Egentligen hjälpte han mig bara att kolla om det var möjligt att få till trumljud hemma i min kåk, trodde rummet var för litet. Trummorna är inspelade typ vanligt med en mick per trumma + två OH. Kommer pinsamt nog inte ihåg exakt, men det var innan vi började testa Glyn Johnsmickningen, med en OH ovan virveln och en OH vid golvpukorna samt noggrann avståndsmätning till virvelmicken, samma avstånd ska det vara då.
Sen gör jag resten av sång och spel. Först spelade jag bara gitarrer, men la sen in munspelet. Är ganska nöjd med det då det är ett durspel jag spelar i moll på. Fick även till ett vibrato så det nästan låter som ett Leslie. Normalt spelar jag rördistat bluesmunspel lite som de flesta, men här gjorde jag nåt helt annorlunda än vad jag blåst förr.
Gitarren är en American Standard telecaster som jag låtit gitarrbyggaren Paul Guy montera en tredje noiseless stratamick på, som jag i stället för 5-way switch kopplar i steglöst med en balanskontroll där jag väljer mellan stall och mittmick. Använder det hela tiden. Stärkare är en Fender Hot Rod 40 w combo. Vox wha-wha, EBS Tremolo Fulltone Fuldrive 2 dist/overdrive.
Mickar är Neumann TLM102, sång, kompgitarr, Sennheiser E906, leadgitarr, NT2A CM3 SM57 o EV ND 868 till trummor. 868 till kaggen...
Trummorna är Tama Superstar med 24" kagge. 14" hängpuka,16" golvpuka (ej använd här) och 18" golvpuka. Zildjan o Paiste cymbaler.
Basen är en Falcon P-bas med orginal Fendermick.
Preamp bla Audient Mico.
Kompressor RANE DC24,
Allt är inspelat o mixat med en Tascam 2488 mkll portastudio. (Jag gillar inte datorer.)
Till mastring har jag en TC Finalizer Plus. Gissa om den var dyr för några år sen? Jag hittade min för 3500 kr.
Monitorer Event AP 6
Sub Prodipe 10
extra lyssning JVC Boomblaster stoor bergsprängare.
Lurar Beyerdynamics DT150, HD 280 pro, Audio Technica ATH M-50
Lurförstärkare Presonus hp4
På ingående är en channellstrip av Tascam, med allt, tom Antares Autotuner.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag hänger inte med i svängarna här, men tycker efter lyssning av den sista versionen att det låter kalas. Läste nånstans om den här Glen nånting att det var mickar utplacerade i nån slags cirkel?
Ganska lite info om vem som spelar å så.
Du sjunger nästan i samma klass som Harmonica mike! Fast han är jävligare på munspel, men du är inte så pjokig heller
Alltså det är grymma gitarrlir. Lirar du allt själv? (se ovan om info)
Tycker kanske låten är lite för lång, tycker popsnöret som oftast kör i 3 min, he-he.
Tack för fina ord. Och nu låter jag nog den vara som den är... En av mina egna låtar heter Labyrinten, den är en minut lång, så det finns både långt o kort på repertoaren. Jag har gjort mycker poplåtar också.
Det är svärsonen Tomas Persson som trummar. Egentligen hjälpte han mig bara att kolla om det var möjligt att få till trumljud hemma i min kåk, trodde rummet var för litet. Trummorna är inspelade typ vanligt med en mick per trumma + två OH. Kommer pinsamt nog inte ihåg exakt, men det var innan vi började testa Glyn Johnsmickningen, med en OH ovan virveln och en OH vid golvpukorna samt noggrann avståndsmätning till virvelmicken, samma avstånd ska det vara då.
Sen gör jag resten av sång och spel. Först spelade jag bara gitarrer, men la sen in munspelet. Är ganska nöjd med det då det är ett durspel jag spelar i moll på. Fick även till ett vibrato så det nästan låter som ett Leslie. Normalt spelar jag rördistat bluesmunspel lite som de flesta, men här gjorde jag nåt helt annorlunda än vad jag blåst förr.
Gitarren är en American Standard telecaster som jag låtit gitarrbyggaren Paul Guy montera en tredje noiseless stratamick på, som jag i stället för 5-way switch kopplar i steglöst med en balanskontroll där jag väljer mellan stall och mittmick. Använder det hela tiden. Stärkare är en Fender Hot Rod 40 w combo. Vox wha-wha, EBS Tremolo Fulltone Fuldrive 2 dist/overdrive.
Mickar är Neumann TLM102, sång, kompgitarr, Sennheiser E906, leadgitarr, NT2A CM3 SM57 o EV ND 868 till trummor. 868 till kaggen...
Trummorna är Tama Superstar med 24" kagge. 14" hängpuka,16" golvpuka (ej använd här) och 18" golvpuka. Zildjan o Paiste cymbaler.
Basen är en Falcon P-bas med orginal Fendermick.
Preamp bla Audient Mico.
Kompressor RANE DC24,
Allt är inspelat o mixat med en Tascam 2488 mkll portastudio. (Jag gillar inte datorer.)
Till mastring har jag en TC Finalizer Plus. Gissa om den var dyr för några år sen? Jag hittade min för 3500 kr.
Monitorer Event AP 6
Sub Prodipe 10
extra lyssning JVC Boomblaster stoor bergsprängare.
Lurar Beyerdynamics DT150, HD 280 pro, Audio Technica ATH M-50
Lurförstärkare Presonus hp4
På ingående är en channellstrip av Tascam, med allt, tom Antares Autotuner.


ja det var ju info som heter duga :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Skriver medan jag lyssnar och har inte heller läst igenom övriga kommentarer (hinner inte...) så detta kan bli "kaka på kaka"...

Hur som helst.. Detta låter skitbra.. Lite för mycket blueskänsla för att jag ska få orgasm, men tillräckligt mycket rock - påminner en hel del om Gary Moore - för att jag ska gå igång på det..

Nåväl.. Riktigt bra låt och bra sång, som allt dessutom spelas/sjungs med riktig känsla.. Sån känsla som är svår att hitta i dagens "hemma-studios"...

SKITBRA DETTA!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skriver medan jag lyssnar och har inte heller läst igenom övriga kommentarer (hinner inte...) så detta kan bli "kaka på kaka"...

Hur som helst.. Detta låter skitbra.. Lite för mycket blueskänsla för att jag ska få orgasm, men tillräckligt mycket rock - påminner en hel del om Gary Moore - för att jag ska gå igång på det..

Nåväl.. Riktigt bra låt och bra sång, som allt dessutom spelas/sjungs med riktig känsla.. Sån känsla som är svår att hitta i dagens "hemma-studios"...

SKITBRA DETTA!!!
Hjärtligt tack. Nu har jag gjort en ny mix/master. Det blev faktiskt rejält mkt bättre ljud.
Men kan det bli för mycket blueskänsla i en blues?  :huh:   B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter jättebra nu Håkan! Mixats till en superbra, färdig låt. Congrats!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter jättebra nu Håkan! Mixats till en superbra, färdig låt. Congrats!
Har en liten, liten fundering på att koppla in min RANE DC24 stereokompressor efter Finailzern och klämma ihop den bara lite lite till analogt... 
Ingen som tyckte det var för mycket lågbas?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det låter kanon om detta Håkan!  Ok, jag har inte sinne för väldigt små detaljer men du har verkligen fått till ett bra ljud!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du vet att det finns en KR-policy om att man bara får göra 7 versioner va?  :lol:
Närå kul att höra att du känner att du utvecklas för mig var den här låten klar för ett antal mixar sedan - tror inte att jag hör de små finesserna som du hör. Låten är tung bra och klassisk i sitt utförande sedan har du ju faktiskt inte svarat på om det är din egen eller en cover. Hur som låter det riktigt riktigt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
LIFE IS HARD

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
Well it's dog, dog eat dog
And survival of the fittest so I'm told
No matter how you try
Life is hard and then you die

This old world is a tangle
You can't trust your closest friend
You know the devil wears a blue dress
And she's out to get you in the end
I can't count the tears I cried
Life is hard and then you die


Everybody...
Got their own cross to bear
Black or white, rich or poor
You know the blues is everywhere
Just keep reachin' for the sky
Life is hard and then you die

Life ain't easy
It's a long, hard, rocky road
You know the devils got a blue dress
Shes out to get us in the end
No matter how you try
Life is hard and then you die

Mix från igår:
http://www.speedyshare.com/files/27443867/01_Life_is_hard_4.mp3

Mix idag:
http://www.speedyshare.com/files/27452996/01_Life_Is_Hard_5._MP3_256_kbit-s.mp3

Nyare mix idag, nr 6
http://www.speedyshare.com/files/27459773/01_Life_Is_Hard_6._MP3_256_kbit-s.mp3

Ännu nyare nr 7
http://www.speedyshare.com/files/27463053/01_Life_Is_Hard_7._MP3_256_kbit-s.mp3

Det har ju tagit sig eftersom med denna låt, tyckte den var klar igår. Men tack vare framgångarna och fint betyg har självförtroendet stärkts, så jag gav mig på den igen!
Största skillnaden ligger i masteringen som jag gjort manuella inställningar själv i, förut körde jag ett enkelt program, det blev lite bullrigt hörde jag. Nu är det avgjort tajtare o fetare, utan att vara platt.
Fick till andra kortare o snyggare reverb, sången kommer närmare.
Gick igenom alla spårs eq, kompressorer, master-eq, revreben, delayet och ändrade lite på allt, samt vågade mig på att använda Finalizerburken mer handfast. Jämförde sen med förra mastern, till min glädje lät den inte alls lika bra. Nu är det

Ni får väl spader på mig, men det här kanske kan visa andra nybörjare att det går alltid att komma vidare! 

Hör skillnaden... Hoppas för fan att jag skickar rätt filer nu då!
Nr8;
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3
Nr9:
http://www.speedysha...6_kbit-s_2_.mp3

Försökta mixa/mastra bättre ändå idag, nu lät alla tre försöken sämre, så nu får den vara klar. Skar lite mer lågbas, 32 hz det var ett subfladder jag hörde igår, fick nog bort det nu. Nu får denna blues vara klar. Tackar enormt för all hjälp o glada kommentarer!
320 kbit/s, bättre än på forumservern
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Du vet att det finns en KR-policy om att man bara får göra 7 versioner va?  :lol:
Närå kul att höra att du känner att du utvecklas för mig var den här låten klar för ett antal mixar sedan - tror inte att jag hör de små finesserna som du hör. Låten är tung bra och klassisk i sitt utförande sedan har du ju faktiskt inte svarat på om det är din egen eller en cover. Hur som låter det riktigt riktigt bra.
Det är inte jag som skrivit den. Men när jag spelar blues, egenskrivna eller ej, så blir det lika personligt som mitt fingeravtryck. Det är ju inte samma sak som när jag sjunger Cottonfields i CCR-version på krogen. Jag har bara hört den med Johnny Winter, men jag tror en för mig okänd Fred James skrivit den. Ackordsvändorna är ganska annorlunda, jag spelar både D#maj7 och D9. Johnnys version finns varken på tuben eller spotify...  ^_^ Att jag spelade in var egentligen bara för att vi testade om det gick att spela in trummor i mitt ganska lilla rum.
Här är den i bättre upplösning än vad som får plats i forumservern. (pga över 7 minuters längd.)

http://www.speedyshare.com/files/27513703/01_Life_Is_Hard_10._Mp3_320_kbit-s.mp3

Det är flera år sen jag hade ett fungerande band, därför har mest spelat själv. I dag blev det till min stora glädje bestämt att jag och den trummande svärsonen sätter ihop ett band med hans basistpolare. Det kommer att bli skitkul, jag är 55 år, de är 24 och 26. Min forna spelpolare tycker att brännvin är viktigare än att spela ihop, och att göra inspelningar. Det har varit hemskt frusterande och tråkigt. De här killarna är lika spelsugna som jag, jag tycker det blir bara roligare för varje dag nästan. Jag skulle dö om jag inte fick syssla med det här. B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Låter underbart Håkan hoppas ni får mycket spelningar du har ju verkligen glöden.
Eddi (oxå 55 bast)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Låter underbart Håkan hoppas ni får mycket spelningar du har ju verkligen glöden.
Eddi (oxå 55 bast)
Har du nåt band? Det är svårt att få band att funka om man har  familjer och så....
Nu har jag sån tur att de här två även har en replokal, så nu kanske jag kan börja spela bra igen. Att enbart stå ensam och spela med lurar är skitsvårt tycker jag.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har massor med band här på KR - har säkert samarbetat med typ 20-25 personer här men nej något realt band har jag inte - tycker inte att jag behöver det heller om jag kan spela någotsånär rätt vid IRL-festivalerna med medmusikanter så är det mitt mål i detta nu faktiskt. Men skoj att höra att ni har något på gång - hoppas det blir liveinspelningar som vi får ta del av.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se