Kontrollrummet

Gurano - Varför skulle jag!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sättning:
Sång
2 basar
trumma
orgel
synth


Ett larvigt sångförsök, där jag bara sjungit in en liten snutt som klippts in på ett par ställen. Detta ska delvis bytas mot annat då tanken är att det ska bli mer sång vad det lider. Men era tankar är värdefulla då jag är osäker om stycket/musiken är banal, med bara 2 basar osv. Tyck gärna till om allt.

Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/VarförSkulleJag.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 14.03.2011, 18:48:45 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
DÄRFÖR :lol:
Du är allt produktiv du...
Jag tycker det är bra såhär. Om du gör (varför skulle du?) mer text till denna så gör det lika simpelt och fånigt som detta. Det fungerar super tycker jag.

Varför skulle jag.... lyssna på denna låt.... nu blir jag inte av med den  :wacko:

Space

Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skitbra - texten andas gammal fin svensk prog tycker jag - som space säger fyll på med lite fler ord av samma typ så blir det en hel låt. Bra att du inte har stökat till rösten något - låter bra nu. Låten har ett skönt stuk bra tempo och som Space säger den sätter sig maa just texten - varför skulle du... ja varför inte?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
DÄRFÖR :lol:
Du är allt produktiv du...
Jag tycker det är bra såhär. Om du gör (varför skulle du?) mer text till denna så gör det lika simpelt och fånigt som detta. Det fungerar super tycker jag.
Varför skulle jag.... lyssna på denna låt.... nu blir jag inte av med den  :wacko:
Space
Roligt att du tycker att det funkar och att det bör vara sparsamt med sång. Då kan jag ju bespara er mera av min skönsång :D

Skitbra - texten andas gammal fin svensk prog tycker jag - som space säger fyll på med lite fler ord av samma typ så blir det en hel låt. Bra att du inte har stökat till rösten något - låter bra nu. Låten har ett skönt stuk bra tempo och som Space säger den sätter sig maa just texten - varför skulle du... ja varför inte?
Tackar - jo nog e det proggigt alltid, men själv skulle jag klassa det som naivistisk musik i detta fall. Tycker själv om gunget. Kanske så lägger jag på sång på det längre mellanpartiet på 2a halvan av låten.

Är bara lite förbryllad över att så få vill ge kritik - 79 besökande i tråden har endast genererat 2 kommentarer?? Kan ju vara så att min medvetet disharmoniska orgel gör att man tycker att det suger??? Utan positiv/negativ kritik försvinner lusten att lägga upp och fråga om råd tyvärr!

Men tack Space å Eddi för att ni tycker till!  :wub:
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil
Ja det andas verkligen gammal fin svensk prog gillar detta kanske något simpel sångtext till men varför inte! ;)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det andas verkligen gammal fin svensk prog gillar detta kanske något simpel sångtext till men varför inte! ;)
Kul att du gillar :)
Den naivistiska texten kan uppfattas simpel men den kan ha flera bottnar än man tror  :D haha
Den kan handla om allas ovilja att hjälpa varandra....jantelagens grundläggande villkor eller bara ren å skär egoism - U name it

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag gillar't!  ;)

Skönt gung, och bra spelat som vanligt. Är det bara jag som tycker att ett scat-solo skulle sitta som smäcken?!? Lite i stuk med Jojje Wadenius och exempelvis låten "Den jag älskar heter Örjan". Hade vart skitfräckt tycker jag!

Som vanligt tycker jag att soundet är på tok för "modernt" och snyggt, och skulle hellre höra att du skitade till det lite, men vi har förmodligen helt olika ljudideal.  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tack Mikael!
Kul att du gillar. Jag ändrar nog inte ljudet då jag själv tycker att det "rena" passar gott i mina öron :)

Ska fundera på det där med solo - man vet aldrig :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Är bara lite förbryllad över att så få vill ge kritik - 79 besökande i tråden har endast genererat 2 kommentarer?? Kan ju vara så att min medvetet disharmoniska orgel gör att man tycker att det suger??? Utan positiv/negativ kritik försvinner lusten att lägga upp och fråga om råd tyvärr!

Tänk på att du gör musik för att du vill och för att du gillar't. Om andra kommenterar är det bonus men inte nödvändigtvis mer än så!

Prog, Jojje, barnprogram i teve är sånt som dyker upp i mitt huvud. Jag lyssnade igår i laptopens högtalare och då hade jag inget att säga. Lyssnar nu i lurar och känner mera...

två minuter in skulle det sitta fint med ett bräkande orgelsolo istället för snälla försiktiga toner från nuvarande klaviatur.

Jag hör (men kanske inte du ännu), att det finns en röstresurs som kan komma fram och ta för sig som har massor av kraft. Tro mig om du vill! Vi får se kommande år om jag har rätt...
Jag hör att du med mer sång kan få fram styrka i en röst som idag definitivt vet var den ska, bara det att den hålls tillbaka, tills den är van att ta för sig. Då du hittar sångmelodier, text och lägger krut även på den delen kan du själv skapa kompletta låtar "all included"!

Jobba vidare på det parallellt med gitarrmelodierna ;)
Det tror jag på!
« Senast ändrad: 16.03.2011, 07:49:37 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
godmorgon. Nja...visst gör jag musik för att jag vill, men det är inte därför jag lägger upp på ofärdiga. Det görs för att få kommentarer, annars är det meningslöst..att lägga upp, således ser jag inte kommentarer som ett oväntat bonus.
Ang bräkande orgel så vill jag nog ha den återhållen här. Men det verkar som att ni alla tycker att mixen är OK - det var oväntat och kul!  :D

Tycker det är roligare att göra kompletta låtar tillsammans med andra än att vara helt heltäckande själv.

Tack för att du lyss å komment å tror på mina förmågor ;)
« Senast ändrad: 16.03.2011, 09:53:40 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
godmorgon. Nja...visst gör jag musik för att jag vill, men det är inte därför jag lägger upp på ofärdiga. Det görs för att få kommentarer, annars är det meningslöst..att lägga upp, således ser jag inte kommentarer som ett oväntat bonus.
Ang bräkande orgel så vill jag nog ha den återhållen här. Men det verkar som att ni alla tycker att mixen är OK - det var oväntat och kul!  :D

Tycker det är roligare att göra kompletta låtar tillsammans med andra än att vara helt heltäckande själv.

Tack för att du lyss å komment å tror på mina förmågor ;)

Inte meningslöst - om man lägger upp under färdiga är man för pretentiös, därför ar man "tvungen" att gå via...
Jamen, om jag säger att du ska ha en skrikande orgel så...  :P
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte meningslöst - om man lägger upp under färdiga är man för pretentiös, därför ar man "tvungen" att gå via...
Jamen, om jag säger att du ska ha en skrikande orgel så...  :P
Njo det är nog meningslöst utan kommentarer (för mig) - annars skulle det finnas en trådrubrik som heter Lyssna på mig, men jag vill inte ha kritik....typ...eller så lägger man på Färdiga om man är nöjd.

Om du säger skrikande orgel så..............är du välkommen att collabba och lägga på en!  :lol:
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Äla gubbe!  :lol:
Jag har inte den typen av kvalitetstid, ännu på några veckor.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Klassisk brötig guranostil. Bra sång! Låter absolut proggigt och det gillar jag.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Klassisk brötig guranostil. Bra sång! Låter absolut proggigt och det gillar jag.
Japp så låter jag :)
Kul att du gillar
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
mjau... Jag tycker det blev mest konstigt med den sättningen... Låten är nog bättre än vad den är hopbyggd här. Sångljudet var livsfarligt...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
mjau... Jag tycker det blev mest konstigt med den sättningen... Låten är nog bättre än vad den är hopbyggd här. Sångljudet var livsfarligt...
Livsfarligt bra ja!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Återigen - jag svarar medan jag lyssnar och har inte läst igenom övriga kommentarer..

Du är sjukt produktiv.. När man kollar förstasidan (demospalten) så är det Gurano överallt...
Hur som helst - förvånansvärt skön ton i Din röst.. Trodde inte det eftersom Du alltid söker andra sångare till Dina alster - men detta bör utvecklas.. Du kan lätt klara av detta med sången själv.. Hör gärna mer av den rösten!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
råskön låt, gitarrer saknas inte alls, cool folkrock´s bas
bra sväng dessutom.. gott jobbat! _;)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Du sjunger ljusare än vad jag trodde. Gillar skarpt. Mer sång nu!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
mjau... Jag tycker det blev mest konstigt med den sättningen... Låten är nog bättre än vad den är hopbyggd här. Sångljudet var livsfarligt...
Voff... Hur tänker du nu ang sättningen? Två basar ihop är inte vanligt men heller inte ovanligt. Själv tycker jag den är bra hopbyggd - du kanske inte förstår sättningen/musiken då den står en bit från den musik du gör?

Livsfarligt bra ja!
Tackar

Återigen - jag svarar medan jag lyssnar och har inte läst igenom övriga kommentarer..
Du är sjukt produktiv.. När man kollar förstasidan (demospalten) så är det Gurano överallt...
Hur som helst - förvånansvärt skön ton i Din röst.. Trodde inte det eftersom Du alltid söker andra sångare till Dina alster - men detta bör utvecklas.. Du kan lätt klara av detta med sången själv.. Hör gärna mer av den rösten!!
Tackar! Visst kan jag hålla en ton eller två men andra gör det bättre....typ du ;)

råskön låt, gitarrer saknas inte alls, cool folkrock´s bas
bra sväng dessutom.. gott jobbat! _;)
Tackar!
Skönt att du inte saknar gurorna för det gör inte jag heller. Basarna fyller ut rummet på ett gott sätt, tycker jag

Du sjunger ljusare än vad jag trodde. Gillar skarpt. Mer sång nu!
Hur trodde du att jag skulle låta? Som Lemmy :D
Vi får se om det blir mer sång framöver...kanske-kanske inte.
Stort tack för att du gillar

Tack alla för era tankar och för era positiva ord kring min klena röst  :)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
En riktigt bra början. Finfin ljudbild. Det där med orgelsolo tycker jag var en bra idé. Det behövs ju också ett galet stick som står ut för att matcha versen. Följer med intresse fortsättningen.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Skönt gitarrlir och bra sound!
Nog är det gammal svensk prog över det helt klart, en musikstil som jag aldrig riktigt kommit överrens med tyvärr.
Jag tycker ändå att du hittat något är, även om jag hade önskat att du utvecklade den lite mer så man fick lite mer variation i låten. Jag skall lyssna iaf minst två ggr till innan jag bestämmer mig helt vad jag skall tycka.    :D
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En riktigt bra början. Finfin ljudbild. Det där med orgelsolo tycker jag var en bra idé. Det behövs ju också ett galet stick som står ut för att matcha versen. Följer med intresse fortsättningen.
Tackar - kul att du gillar. Vi får väl se om det blir något orgelspel (MaxB är i alla bjuden att prova). Ska fundera på sticket!

Skönt gitarrlir och bra sound!
Nog är det gammal svensk prog över det helt klart, en musikstil som jag aldrig riktigt kommit överrens med tyvärr.
Jag tycker ändå att du hittat något är, även om jag hade önskat att du utvecklade den lite mer så man fick lite mer variation i låten. Jag skall lyssna iaf minst två ggr till innan jag bestämmer mig helt vad jag skall tycka.    :D
Kul att du ändå tror att idén kan bli bra :)
Lyssna gärna ett par gånger till...sedan ska du se att du stordiggar :D

Tack båda för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!