Kontrollrummet

Gruppera tracks i logic?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
När jag jobbade med cubase så fanns en bra funktion där man helt enkelt skapade en mapp där man kunde lägga in olika tracks och sedan muta/sola hela grupper av tracks och påverka volymen på alla tracks samtidigt.
Jag undrar om ni vet något liknande sätt i Logic?
Jag vet ju att man kan gruppera. Men jag vet inte om går stänga av/sätta på hela grupper på detta sättet.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jo det funkar ungefär på samma sätt. Om du sätter valda spår till en speciell grupp, sen öppnar du "Open group settings" så finns där en kolumn (H = hide) med en kryssruta till höger om gruppnamnet. Där kan man gömma grupper. Om du endast vill att de ska försvinna från Arrange-fönstret, och inte från mixern, får du ställa ändra från "Arrange" till "All" i mixerfönstret.

Jag hade dock önskat att det fanns en funktion liknande den i Cubase också. Men enligt min vetskap finns inte detta.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jo det funkar ungefär på samma sätt. Om du sätter valda spår till en speciell grupp, sen öppnar du "Open group settings" så finns där en kolumn (H = hide) med en kryssruta till höger om gruppnamnet. Där kan man gömma grupper. Om du endast vill att de ska försvinna från Arrange-fönstret, och inte från mixern, får du ställa ändra från "Arrange" till "All" i mixerfönstret.

Jag hade dock önskat att det fanns en funktion liknande den i Cubase också. Men enligt min vetskap finns inte detta.

Okej, tack för svaret. men hur hittar jag open group settings? Och finns det ingen möjlighet att jag kan trycka in Rec-knappen för en hel grupp?
För just nu har jag nämligen skapat 25 olika instrument som ska spelas in samtidigt. Men problemet är att när man kommer över 18 stycken så hör man inte längre alla instrumenten. När rec-knappen är intryckt. Så jag tänkte att grupperar man dom och aktiverar hela gruppen för inspelning så kanske det funkar.


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
En annan sak som skulle vara bra att veta ang logic.
I cubase när man la in en vst-instrument i sitt projekt så gjorde man ju det i en liten ruta och sedan kontaktade man det instrumentet från varje track som använde sig av det. Vilket garanterat gjorde att man inte laddade in samma instrument flera gånger om.
Men i Logic så läggs ju instrumentet in direkt i varje miditrack. Så om jag t ex vill använda ett piano två gånger om så laddar jag in det två gånger. Tar inte detta då dubbelt så mycket kraft som det borde behöva göra? Eller förstår programmet själv att det är samma instrument och gör en slags instans av det?

Hur gör ni andra?
Jag kanske missat nått?


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Din andra fråga kan jag dessvärre inte svara på. Jag vet inte riktigt hur Logic laddar in plugins och dylikt. Jag har dock förstått att de laddas in "on the fly", dvs att när man kommer till början av midi-informationen så laddas pluginen. Detta gör att projekten startar snabbare, men kan leda till att datorn inte hänger med att ladda pluginsen i tid varpå ett felmeddelande uppstår.

Detta är iaf vad jag hört.

"Open group settings" finner du i samma gråa fält där du definierar vilken grupp ett audio track ska tillhöra, dvs mellan volymreglaget/panning och där man väljer input och output. Sen kan du i group settings välja "Record" på alla, vilket innebär att den bör spela in på alla gruppens kanaler samtidigt.

Sen vet jag inte om det finns ngn slags begränsning i antalet kanaler man kan spela in på samtidigt. 18 st bör dock inte vara några problem tycker jag.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Burnin Sven

  • Gäst
Alltså det här är ett gammalt läge men ändå som ett tips man markerar bara alla kanaler i mixern med musen så kan man göra allt man vill på alla samtidigt.