Forum > Färdiga produktioner

Asti - Ingen kan veta vad som väntar (slutversion)

<< < (12/18) > >>

asti:

--- Citat från: Dividend skrivet 24.03.2011, 07:52:51 ---Låter asti. Gitarr-"ostinatot" (den upprepande frasen) påminner om Johnny Cash' "Ghostriders in the sky"? :unsure: Alltså, jag väntade mig mer åt countryhållet.

Texten verkar genomarbetad och bra som vanligt. På nåt sätt funkar det bättre för mig med sådana här text "utan musik". Alltså, ingen kritik, bara det att det blir lite som den där "Schindler's list", för MIG känns det som att vältra sig i sånt som man liksom bör förnuftsmässigt hantera (om man kan).

Ingen kritik egentligen, det är bara vad jag tycker och vad jag tycker är liksom inte så viktigt. Men jag skriver det ändå för låten går att lyssna på med behållning ändå :)

Du har ju utvecklats mixmässigt enormt (om jag nu inte tar fel på person) sen 2008 :) Låten är kompositionsmässigt helt okej/bra! :) Gillade som sagt arpeggiot i början ;)

--- Slut citat ---
"Ghostriders in the sky"? Den måste jag kolla in. Tycker de sista utgåvorna från Cash är riktigt bra och har en fantastisk nerv i sången.
Förstår inte riktigt vad du menar med "utan musik". Menar du att det för dig räcker att läsa texten eller höra den "reciteras"?
"Schindler's list" var en viktig film som för mig handlade om människans inneboende grymhet - vad vi är kapabla till under fel påverkan/omständigheter.
I det här fallet är det en reflektion över hur människor oförskyllt kan drabbas pga av något som ligger utanför mänsklig kontroll.
Vad du tycker är precis lika viktigt för mig som från någon annan! Du får gärna säga att det är kritik, det gör absolut ingenting!  :)
Det viktiga är ju att man får en ärlig respons. Den lär man sig mest av.
Vad det gäller mixningen tror jag att du tänker på CPG. Själv har jag alltid varit en hejare på mixning.  :D
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (CPG ropar att den där Jonny Kass skiter vi i!  :P)

asti:

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 24.03.2011, 09:43:00 ---
--- Citat från: asti skrivet 24.03.2011, 09:21:24 ---
--- Citat från: Rattlesnake skrivet 24.03.2011, 01:40:08 ---Ja, jag har ju inte varit med från början men jag tycker att det här funkar! Gillar framför allt refränghookarna och mellanspelet med stråkarna. Vid första lyssningen tyckte jag att det lät atonalt första gången stråkarna kommer in, men det är bara ovanliga harmonier, och faktiskt väldigt läckert. Fantasifullt.

Litet felspel som stör vid 94 s. Går väl att copy-pasta från nån annan vändning?  ;)

Mixen tycker jag inte riktigt är prefekt ännu. Nivåerna är balanserade men den låter inte riktigt klar i det höga registret. Både gitarren och sången låter lite för processad/skruvad i eq:n. Nån slags vass burkighet.

--- Slut citat ---
Ska kolla upp det där vid 94 sekunder! Nej, copy/paste har jag inte på min PC!  :)
Jag har enbart skurit sång och gitarr 2-3 dB i runt 125-150Hz. Kanske måste skära lite även i högre frekvenser.....?
Fick lägga rätt mycket de-esser på sången. Det borde väl iofs inte göra ljudet vasst.....
Använder väldigt lite compressor och nästan ingen reverb alls. Ska lyssna och kolla om jag hör vad du hör!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

--- Slut citat ---
Och du gör ingen mastring så tillvida att du lägger en EQ på mastern och lägger till högt mellanregister?
Det kanske är så att din mikrofon och resterande signalkedja den lyfter fram ett område extra tydligt där din röst redan har mycket energi. Det kanske skulle funkar bättre med någon annan mikrofon? Jag upptäckte att min röst definitivt låter bättre med min kinabandmick för en tusing, än med min Neumann 102. Men mitt problem är det omvända, att jag behöver vässa vissa frekvenser för att rösten ska gå fram.
Sen är det ju så att mycket i mixning är tycke och smak. Ingen annan verkar ju ha reagerat. :)

--- Slut citat ---
Nej, jag påverkar inte mastersignalen överhuvud taget!
Har bara en Röde NT2A-mick, så det finns inte mycket att byta med.... :)
Har haft funderingar på att köpa en Neumann 102, men inte kommit till skott.
Bandmikrofoner har jag faktiskt aldrig testat...
Jag borde sätta mig in lite mer i mastring-delen, där finns säkert en hel del jag skulle kunna förbättra.
Tack för dina synpunkter!
/Asti

Dividend:

--- Citat från: asti skrivet 24.03.2011, 09:43:10 ---
"Ghostriders in the sky"? Den måste jag kolla in. Tycker de sista utgåvorna från Cash är riktigt bra och har en fantastisk nerv i sången.

--- Slut citat ---

Kanske associerade fel? Den är från hans tidiga karriär. Känd.
Jo, han var bra den gode Cash. Allvar och humor och trovärdighet. Han var sin scenpersonlighet mer än de flesta "Konstruerade" artister nuförtiden. Kanske också hans problem.

--- Citera ---Förstår inte riktigt vad du menar med "utan musik". Menar du att det för dig räcker att läsa texten eller höra den "reciteras"?

--- Slut citat ---

Ja, för mig, så får jag lika mycket ut av en poetisk text när jag läser den själv (eller reciteras) som när den är sångtext.
Förstår att du inte tar åt dig, men jag försöker formulera mig rätt här. Vi var ju inne på "Monty python" (mitt exempel) på när en allvarsam text har misslyckats :D
Nu är ju inte du i närheten av just DEN problematiken, men jag upplever att det skär sig mellan musiken (varför vet jag ej :) ) och budskapet i just den här. Men inte på ett humoristiskt sätt, mer som filmer som Schindler's list (som jag inte uppskattade).

--- Citera ---"Schindler's list" var en viktig film som för mig handlade om människans inneboende grymhet - vad vi är kapabla till under fel påverkan/omständigheter.

--- Slut citat ---

Jag tycker Spielbergs arbete med att dokumentera judars upplevelser under nazitiden, efter Schindler och på film, är mycket viktigare. Ett antal dygn film, för eftervärlden. Jag tyckte Schindler's list kändes spekulativ och vältrade sig i ohyggligheter för effektens skull. Och upplevde Schindler som en kostymklädd indiana jones i några scener.

Men jag vet att många tyckte om den, av de skälen du skrev ner. Dålig liknelse, men på nåt sätt skär sig "budskapet" (i Schindler och poesin du skriver, som båda är bra) sig med själva framförandet (typ 1gång på 10). Det känns (för mig) inte som rätt sätt att förmedla denna text? :unsure:  Äh, det är inte viktigt :D

Jag babblar ju mest här :) Svårt att förklara och det är ju inte viktigt egentligen!

Det är som jag skulle börja klaga på min egen text till Du är min vår (som upplevdes som cheesy av nån) av samma orsak.. hehe

--- Citera ---Det viktiga är ju att man får en ärlig respons. Den lär man sig mest av.

--- Slut citat ---

Absolut!

Larsson:
är här & lyssnar igen.. låter ännu bättre nu!  :wub:
skitsnygg låt

asti:

--- Citat från: Larsson skrivet 25.03.2011, 01:33:28 ---är här & lyssnar igen.. låter ännu bättre nu!  :wub:
skitsnygg låt

--- Slut citat ---

Tack, det var skönt att höra!
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion