Kontrollrummet

Asti - Ingen kan veta vad som väntar (slutversion)

gäst · 89 · 12886

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Försökte uttrycka lite funderingar kring senare tids händelser och hur slumpmässigt männsikor drabbas.
Lite sens moral på slutet om att sätta värde på det "självklara" man har. Snusförnuftigt, men tål nog att upprepas.
Tar gärna synpunkter på vad som helst, men helst vad gäller det instrumentala mellanspelet. Hade först kontrabas
även där, men tyckte det blev för grötigt. Funkar nylongitarren? Annat instrument i stället, t.ex soloviola?

Titel: Ingen kan veta vad som väntar
Artist: Asti
Text & Musik: Asti
År: 2011
Längd: 3:18

Ingen kan veta vad som väntar
På ett ögonblick var allt förlorat
mitt livsverk och min dröm
Slaget i spillror på en futtig minut
till inget jag känner igen
Med en kraft som ingen kan ana
så skoningslös och kall
krossar den allt som råkar stå i dess väg
och lämnar kaos och förfall
Ingen kan veta vad som väntar
väntar på din tur

Vi är alla barn av tiden
den värld vi lever i
En skenbar trygghet där vi anpassar oss
medan tiden går oss förbi
Men när lyckan plötsligt vänder
och det ofattbara sker
När marken du står på hastigt rämnar en dag
ger vika och du störtar ner
Ingen kan veta vad som väntar
väntar på din tur

Så ta vara på de stunder
när ödet vill dig väl
Fånga varje ögonblick som står dig till buds
som värmer din frusna själ
Så enkelt att förklara
men svårt att leva ut
Man fastnar så lätt i plikter och krav
ligger sömnlös över nå't beslut
Ingen kan veta vad som väntar
väntar på din tur
« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:56:03 by asti »


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jaha... just sådär är det. Kanonbra text. Låten får en att tänka. Varför alltid vänta på att det skall bli bättre i morgon när vi i själva verket har det jävligt bra just här och nu.... javisst ja... där var vist nåt mellanspel också, funkar tycker jag. Saknar inte basen där.

Ojojoj.. bästa på länge ^_^

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag kan inte hjälpa det - om jag säger så här kanske - att Afzelius skulle ha varit stolt över dig. En låt i tiden och en fantastiskt rik terminologi som bara sitter som en smäck. Det som inte sitter som en smäck är synkningen av det fina gitarrspelet och resten på ett antal ställen främst runt 110 på KR-spelaren men so what det är bara makeover LÅTEN är fantastiskt bra och din sång likaledes Peter - för fasen fixa synken och skicka nånstans - vart vete fåglarna men den borde ges ut.
77 solar :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Bra att du hann före Mikael Wiehe, stackare som sitter där på ett segt bolag. Han borde väl fatta snabbheten som KR kan erbjuda.
Det här är asti i sitt esse, det han nog är bäst på. Efter gitarrsolot är det läge att ta in nåt nytt. Här skulle det vara coolt med utomeuropeiska instrument, nåt från Japan, nåt rytminstrument från Mellanöstern, ja du fattar. Men det kan vara svårt att få tag på. Jag har en drös med sådana instrument som kanske skulle vara intressant?
Lite finslipning på några gitarrprylar och sen ut med det. Skicka låten överallt!
Lägg ut texten även om jag tydligt hör vad du sjunger


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmmm... Jag har ju alltid hatat (som Du vet) Whie och Afzelius. Men ska Du fortsätta hålla på såhär så får jag ju ge upp... Detta är skitbra..
Grymt gitarrspel och en fantastisk sång & text.. Satana!!  :blink:

Hur gör vi nu... Jag vägrar ge vika... Du får antingen börja sjunga på engelska eller dalmål om det ska gå hem fullt ut, men jag ger musiken 5 av 5. Sången 5 av 5. Dialekten 2 av 5..  :P

Skämt och sido.. Detta är mucho vackert Asti.. Din begåvning bara stegras för varje ny låt Du snickrar ihop..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Jaha... just sådär är det. Kanonbra text. Låten får en att tänka. Varför alltid vänta på att det skall bli bättre i morgon när vi i själva verket har det jävligt bra just här och nu.... javisst ja... där var vist nåt mellanspel också, funkar tycker jag. Saknar inte basen där.

Ojojoj.. bästa på länge ^_^

Space

Roligt att du tycker om texten! Visste inte om det var för mycket pekpinnar och floskler...skönt!
Nej, det blir nog för mycket med både cello och kontrabas i mellanspelet. Är mer fundersam på "nylongitarren"...
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Ja jag kan inte hjälpa det - om jag säger så här kanske - att Afzelius skulle ha varit stolt över dig. En låt i tiden och en fantastiskt rik terminologi som bara sitter som en smäck. Det som inte sitter som en smäck är synkningen av det fina gitarrspelet och resten på ett antal ställen främst runt 110 på KR-spelaren men so what det är bara makeover LÅTEN är fantastiskt bra och din sång likaledes Peter - för fasen fixa synken och skicka nånstans - vart vete fåglarna men den borde ges ut.
77 solar :D
Ja, detta är nog rätt mycket Wiehe/Afzelius-inspirerat. :)
Det där med synkningen måste jag kolla upp!
Kul att du gillar låt och sång, sången var jag lite tveksam över.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Bra att du hann före Mikael Wiehe, stackare som sitter där på ett segt bolag. Han borde väl fatta snabbheten som KR kan erbjuda.
Det här är asti i sitt esse, det han nog är bäst på. Efter gitarrsolot är det läge att ta in nåt nytt. Här skulle det vara coolt med utomeuropeiska instrument, nåt från Japan, nåt rytminstrument från Mellanöstern, ja du fattar. Men det kan vara svårt att få tag på. Jag har en drös med sådana instrument som kanske skulle vara intressant?
Lite finslipning på några gitarrprylar och sen ut med det. Skicka låten överallt!
Lägg ut texten även om jag tydligt hör vad du sjunger
Jag har nog mer varit inne på att byta "gitarrsolot" mot ett annat instrument än att andra instrument skulle komma in därefter!
Det kanske hade förstärkt effekten ytterligare med ett asiatiskt instrument, men kanske också gjort det övertydligt....?
Ska fundera på det! Är lite osäker vilka "gitarrprylar" du menar.....? "Gitarrsolot"?
Ska lägga ut texten!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Hmmm... Jag har ju alltid hatat (som Du vet) Whie och Afzelius. Men ska Du fortsätta hålla på såhär så får jag ju ge upp... Detta är skitbra..
Grymt gitarrspel och en fantastisk sång & text.. Satana!!  :blink:

Hur gör vi nu... Jag vägrar ge vika... Du får antingen börja sjunga på engelska eller dalmål om det ska gå hem fullt ut, men jag ger musiken 5 av 5. Sången 5 av 5. Dialekten 2 av 5..  :P

Skämt och sido.. Detta är mucho vackert Asti.. Din begåvning bara stegras för varje ny låt Du snickrar ihop..
Jag övervägde faktiskt engelsk text, men kände att jag kunde hitta orden bättre på svenska.
Dialekten är nog inte mycket att göra åt och dalmål tror jag inte är ett alternativ... :D
Men tack för alla fina ord och för att du orkar lyssna och kommentera!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefint! Angelägen text. Fina ackordval. Vore intressant att höra utan stråkar (blir liite grumligt nu). En av dina bästa. Bra jobbat!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaa, hittar inte riktigt ord. Mycket värme!  :wub:

Gitarren i mellanspel och utro (nylon) borde kunna ersättas av annat, jag vet inte vad men den är lite för mycket i onödan.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket vacker musik och en bra text.

Första nylonsolot var otajt och väldigt mullrigt. Gör om och skär i basen.

Slutet kan gärna bli en vända till. En aning avhugget nu.


BRA BRA BRA!!!


Utloggad Laffen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
En nydelig sang.   :)
Jeg ville holde den enkel - gitar og bass.

BRA!!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Fan vad bra mannen!  Träffande text och musik som ger lyssnaren precis rätt känsla.

Enda som jag inte gillar är partiet med gurasolot, vilket nu känns lite osynkat samt att sologuran är alldeles för mullrig.
Jag hade nog velat ha solot spelat en oktav upp, eller så får du skära gitarren ordentligt i nedre registret.

Men, men... många stjärnor blir det redan nu.    :)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
equality - Jag ska laborera med mellanspelet både vad gäller stråkar och nylonguran och se om jag inte kan hitta en bättre lösning.
MaxB - Det var som sagt mellanspelet jag var osäker på i första hand och ville ha synpunkter på och så blev det!  :)
Wernborg - Får se om jag kanske förlänger slutet...
Laffen - Ja, kanske skall stråkarna bort helt....? Ska kolla det alternativet också.
Kornstad - Du är överens med övriga om "gurasolot"!  :)

Tack samtliga för lyssning och kommentarer som bekräftar mina farhågor om de instrumentala partierna.  :)
Ska testa lite olika alternativ, kanske ska solot spelas stålsträngat t.ex eller ersätta nylonguran med ett violasolo....
Väldigt roligt att låten och framför allt texten gillas!
/Asti


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Väldigt väldigt fint och äkta beskrivning av det man knappt kan ta till sig när man ser det på tv. Men nivåerna i mixen är inte bra. Jag skulle vilja att kontran kommer in betydligt mer markerat och med mer botten. Då kunde gitarrkompet sjunka undan lite. Otroligt fint gitarrplock. Men alla ljud ligger lite för långt bort på nåt vis, rösten kunde vara närmare, ruggigt bra komponerat o sjunget. Jag blev helt tagen o knäckt till tårar faktiskt.
Och helt klart är låten för kort, strunta i att 3:17 låter som lagom långt, det här måste man bara få mer av. Gitarrsolot är helt suveränt, men även det för långt bort. Kanske det passar att spela samma grej igen där låten slutar nu, och sen sjunga lite till... Där låten slutar nu kan du spela samma melodisolo en gång till, fast en oktav upp och med anings mer tryck än första gången, sen repeterar du även resten en gång, både refrängen och den avslutande melodin. Sen slutar du likadant som du gör nu, men låtar det klinga ut lite längre.
Den här borde du få spela in i en riktigt stor dyr studio där du bara behöver göra ditt bästa som sångare o musiker.
Det är för jävla otäckt bra. Det är nog den bästa låt jag hört på KR o Studioforum. Väl värd att greja med under lååång tid. Du får allt stöd från oss andra.
Är det äkta kontra du spelar?
Är du från Skåne? Jag är från Ljusne Hälsingland by the way.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Nej byt inte ut guran!  Solot i slutet känns inte alls lika bumligt som det första och jag tror det räcker så, bara det att du kör en oktav upp. Det blir soft skönt ljud med den gitarren som du använder nu.
Me, Myself & I


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det här köper jag nästan rakt av. Bra ljud! Det är bara den allra sista melodislingan som får mig att vänta på en fortsättning. Kanske hade önskat en utdragen lång ton som avslut.

 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


asti

  • Gäst
Väldigt väldigt fint och äkta beskrivning av det man knappt kan ta till sig när man ser det på tv. Men nivåerna i mixen är inte bra. Jag skulle vilja att kontran kommer in betydligt mer markerat och med mer botten. Då kunde gitarrkompet sjunka undan lite. Otroligt fint gitarrplock. Men alla ljud ligger lite för långt bort på nåt vis, rösten kunde vara närmare, ruggigt bra komponerat o sjunget. Jag blev helt tagen o knäckt till tårar faktiskt.
Och helt klart är låten för kort, strunta i att 3:17 låter som lagom långt, det här måste man bara få mer av. Gitarrsolot är helt suveränt, men även det för långt bort. Kanske det passar att spela samma grej igen där låten slutar nu, och sen sjunga lite till... Där låten slutar nu kan du spela samma melodisolo en gång till, fast en oktav upp och med anings mer tryck än första gången, sen repeterar du även resten en gång, både refrängen och den avslutande melodin. Sen slutar du likadant som du gör nu, men låtar det klinga ut lite längre.
Den här borde du få spela in i en riktigt stor dyr studio där du bara behöver göra ditt bästa som sångare o musiker.
Det är för jävla otäckt bra. Det är nog den bästa låt jag hört på KR o Studioforum. Väl värd att greja med under lååång tid. Du får allt stöd från oss andra.
Är det äkta kontra du spelar?
Är du från Skåne? Jag är från Ljusne Hälsingland by the way.
Nej, man kan nog aldrig föreställa sig detta utan måste uppleva det för att förstå! Känner mig nöjd om jag lyckats beröra, även om ordet "nöjd" känns fel i sammanhanget...
OK, ska se över nivåerna i mixen, speciellt kontrabasen! Kanske också ska dra ner en aning på det blygsamma reverb som finns....
Slutet kunde ev förlängas, men jag är lite tveksam till ytterligare en sångvers. Däremot kan jag tänka mig att ta om slutraden på "refrängen".
Kontrabasen är en vst-plugg, som jag tycker låter bra och som jag använder en hel del.
Jag sjunger nog med lite skånsk dialekt, men är född och uppvuxen i Småland. Skulle gärna velat bo i Skåne, t.ex på Österlen... :)
Ljusne har jag aldrig varit i, har dålig koll på var det ligger. Men Hälsingland är säkert fint.
Tack för alla fina och värmande ord (även om det är grova överdrifter  :)) och för erbjudande om stöd! Det är ju en av fördelarna med KR
att man vet att det finns alltid någon som är beredd att fixa det man inte reder ut själv!
Jag tar åt mig dina tips och funderingar!
/Asti


asti

  • Gäst
Nej byt inte ut guran!  Solot i slutet känns inte alls lika bumligt som det första och jag tror det räcker så, bara det att du kör en oktav upp. Det blir soft skönt ljud med den gitarren som du använder nu.
Ja, jag ska testa det - bland annat!  :)
Tack för kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Det här köper jag nästan rakt av. Bra ljud! Det är bara den allra sista melodislingan som får mig att vänta på en fortsättning. Kanske hade önskat en utdragen lång ton som avslut.

 :P

Slutet får jag tydligen göra något åt, flera anmärker på det.
Lutar åt någon form av förlängning...
Skönt att ljudet verkar OK!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej igen! Lyssnar åter på denna fina. Några tankar:
- Låt gitarren spela en oktav högre på första solot. Blir lite grumlligt nu.
- Skippa stråket på första solot. Låt det komma in på sista versen.
- Låt basen fortsätta över introt till sista versen och till sista solot, skulle limma ihop de partierna bättre.
- Sista solot funkar jättebra och stråkarret är jättesnyggt.
 




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Hej igen! Lyssnar åter på denna fina. Några tankar:
- Låt gitarren spela en oktav högre på första solot. Blir lite grumlligt nu.
- Skippa stråket på första solot. Låt det komma in på sista versen.
- Låt basen fortsätta över introt till sista versen och till sista solot, skulle limma ihop de partierna bättre.
- Sista solot funkar jättebra och stråkarret är jättesnyggt.
Första "solot" ska jag spela in nytt, troligen samma toner men en oktav högre precis som du föreslår.
Ska nog göra ett försök också att ersätta nylongitarren med en soloviola.
Det verkar lite konstigt om stråkarna (violinerna) bara skulle komma in i sista "solot" när låten är nästan slut....
Å andra sidan kanske det ger mer variation. Cellon tycker jag ska vara med i sista versen.
Det är kanske ingen dum idé att låta kontrabasen komma in redan i introt till sista versen! Ska testa det!
Tack för tipsen!
/Asti


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag menar stråkar fr o m sista versen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Jag menar stråkar fr o m sista versen.
OK, då är jag med!  :)
Det ska jag pröva! Tack för förtydligandet!
/Asti


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
det här gillar jag mycket
gitarr spelet & sången är strålande, och hela låten med fördendelen

det hade vart kul att höra detta helt utan reverb, mera intimljudbild
men inget nödvändigt alltså.. men jag hade provat om jag satt framför mixen iaf

ännu en fröjd för örat! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Dette er fantastisk vakker musikk.
Sammen med teksten kaller det nesten på tårene.
Dette kan du virkelig!

-Robert


asti

  • Gäst
det här gillar jag mycket
gitarr spelet & sången är strålande, och hela låten med fördendelen

det hade vart kul att höra detta helt utan reverb, mera intimljudbild
men inget nödvändigt alltså.. men jag hade provat om jag satt framför mixen iaf

ännu en fröjd för örat! :)
Roligt att du gillar låten!
Jag testade med mindre reverb på sången, men tyckte det lät lite "tunt".
Men jag ska göra ett nytt försök att dra ner på reverbet både på sången
och nylongitarren!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Dette er fantastisk vakker musikk.
Sammen med teksten kaller det nesten på tårene.
Dette kan du virkelig!

-Robert

Blir du nästan kall om tårna?  :)
Jag blir glad att du tycker det är vackert!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Dette er fantastisk vakker musikk.
Sammen med teksten kaller det nesten på tårene.
Dette kan du virkelig!

-Robert

Blir du nästan kall om tårna?  :)
Jag blir glad att du tycker det är vackert!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Jupps, det är kaldt i tårnet.
Men vackert, det er det definitivt.

-Robert


asti

  • Gäst
Har spelat in nylongurasolon på nytt med färre bastoner, minskat på reverbet både på nylonguran och sången,
höjt kontrabasen en aning, samt lagt lite stråkar halvvägs in på sista versen. Bättre? Sämre?
Det kändes lite konstruerat att ta en extra vända på slutet, så jag skippade det.
« Senast ändrad: 22.03.2011, 21:41:39 by asti »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Underbar låt!
Jag gillar inte det här gitarrsolot*2, lite för hurtigt för mig, kompletterar inte textinnehållet med den värdighet jag skulle önska.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Underbar låt!
Jag gillar inte det här gitarrsolot*2, lite för hurtigt för mig, kompletterar inte textinnehållet med den värdighet jag skulle önska.

Menar du det i slutet eller båda ställena?


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Lite pekpinnigt är det allt. Tycker definitivt INTE du ska blanda in några asiatiska instrument som ngn föreslog förut. Håll det till fint gitarrlir istället.
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag skulle nog skippa solo nr 1. Tycker låten tappar driv och stryrfart pga detta (guran låter lite ostämd där också om man skall vara petig). Andrasolot är bättre (än det första, sista två tonerna kommer lite för tätt om man skall vara än mer petig). Jättebra låt, förvalta den väl.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves