Kontrollrummet

EZdrummer eller???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK Jay men hur i hela fridens namn har dom tänkt sig att denna version skall användas, går ju inte ens att spela in då den försvinner vid stopp, har läst att detta är ett helknepigt problem som massvis tjatar om på steinbergforum/gearslutz etc, fattar fortfarande ingenting...
Jag kör en medföljande midiplug som heter beat designer och GA One ihop. Börjar med att ladda något trumljud i  Ga One, sedan klickar jag efter behag i Beat Designer e voila, klart drumbeat. Finns även en annan plug, step designer som kan användas. Eller, så laddar du ner något av de färdiga miditrumkomp som finns, tex Groove Monkee och lägger i dem på GA One spåret.
Hoppas att du blivit lite klokare av detta.
Det börjar klarna så smått, som ni förstår så är jag helt grön på detta med midihantering i Cubase, har aldrig brytt mig tidigare då jag spelat in musik med levande människor så det är en lätt uppförsbacke just nu med detta sabla meck...har fortfarande problem med att lira/spela in live på denna GA plugg eftersom det försvinner när man trycker på stopp, har pillat på varenda midiknapp men inget händer, är det något man bör göra i prefernces eller midigeneral midi etc etc??? I midi in/out fönstret har jag bara GA i out, i input står det all midi inputs då GA inte dyker upp där?!?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Citera
Men en kompis propsade att
testa "ful varianten" för AD var "så djävla bra!".Så efter 3 timmars groove:ande på fullt kit med e-kit:et så cyklade jag ner till MB och köpte pluggen för 1995kr.

Att känna på helheten var skillnad... så "ful-öl" kan man smaka när präktig kaka i huvudet styr, så det filtreras i sitt sinne utan att man blir yr.  mellow

jag greppar men var hittar man denna och andra fulöl utan risk för div nersmutsning av det inre systemet på ett säkert sätt, har bara dåliga erfarenheter av detta till 99% tyvärr...ett pm kanske?


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
I mitt fall har jag en "ful" kompis som tycks vara slängd i delning och testar allt... själv har jag aldrig varit uppkopplad till någon fildelning och ser inget
större behov så dessa tillfällen kommer oftast av slumpen via hans mjuka musik intresse... så leta "fulöl" får man göra på eget bevåg med allt vad det kan innebära för jag kör efter principen "eget bruk" , dvs enstaka saker som dykt upp under åren stannar i den egna burken och åker i soptunnan om det var ointressant eller köps om det var intressant...  ;)

Så har du ingen spontan kontakt i dessa ärenden... bra! Don´t go there. ( men jag rekommenderar AD.  ^_^ )

//Daniel  :)


Utloggad fogden2000

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
    • Visa profil

fettmule

  • Gäst
Jag måste rekommendera Addictive Drums framför EZ Drummer och GA, fetaste ljuden i AD tycker jag i alla fall. Tillvägagångssättet i AD och EZD är samma, du lägger upp det som ett VSTi på en midikanal med tillhörande midispår och öppnar själva pluginens eget fönster (dubbel klicka på den) navigerar till den loop du vill ha och drar in lden på spåret och trycker på play. Sen kan du redigera och eller lägga till nya loopar som fills etc etc efter på ditt midispår.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Skulle också rekommendera AD framför EZ.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hva med superior 2 vs ezdrummer og AD?
Superior 2.0 är KUNGEN !!! :lol:

En riktig jämförelse borde vara Superior 2.0 vs AD.... :huh:
« Senast ändrad: 29.04.2011, 04:32:45 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


lnetzel

  • Gäst
Superior Drummer 2.0 + Metal Foundry expansionen! den är galen! (för ljudens skull)

Annars är väl EZ väldigt mycket enklare att bara få ljud ur bara så där.

Alternativt är väl Halion med i Cubase numera, den laddar väl Battery kit och sådant... och finns ju lite varstans Dock går det inte att jämför ljudmässigt med Superior då...
« Senast ändrad: 29.04.2011, 08:00:14 by lnetzel »


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg har inntrykk av at ezdrummer kan være "lettere" og enklere å bruke enn superior, stemmer det?
Er det verdt de få ekstra kronene å kjøpe begge deler? De har et ganske bra crossgrade tilbud hos tysker'n.

Jeg tipper jeg egentlig ville klart meg med ez, men jeg har et ekstra bruksområde. Vår trommis har et td8-sett og da er det vel kanskje bare superior som gjelder? Men kanskje en god ide og i tillegg ha ez i tillegg på laptop'en, som ikke har de største cpu ressurser..?

-Robert


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Resursmässigtså vinner ju EZ,men jag skulle välja Superior alla dar i veckan ändå!!
Visst är det mera och kräver mer tid  att ställa in på S2.0,men det är ju bara kul. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Frågan kvarstår, vilken är lättast att hantera samt inte 16 GB stor etc???

För mig är det trots allt maskintrummor det handlar om, vill i princip bara tryck på ett par knappar och ha ett beat att jobba till, vill jag har det på riktigt så ringer jag en trummis!
 



Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Frågan kvarstår, vilken är lättast att hantera samt inte 16 GB stor etc???

För mig är det trots allt maskintrummor det handlar om, vill i princip bara tryck på ett par knappar och ha ett beat att jobba till, vill jag har det på riktigt så ringer jag en trummis!
Jeg tror EZD er veldig enkel å bruke, man velger bare passende stil / klipp fra en liste og lemper inn på et midispor hvor EZD står som en VSTi? Eller tar jeg feil? Og kan kanskje justere litt i VSTi'en mhp trommesett, bytte ut trommesamples, justere nivåer osv.

Mister man det "enkle" i SD? Eller kan du fortsatt gjøre det like enkelt om du ønsker, bare at du også kan gjøre mer avanserte ting i tillegg?

Jeg er ikke helt enig i dette med maskintrommer. Jeg kan også ringe en trommis, men han bruker som sagt elektronisk sett. Jeg har ikke tilgang til studio, men jeg tror det kan være mulig å få bra nok trommer med td8-settet og superior og litt fikling og skruing i etterkant.

Det blir selvfølgelig best med studio, ordentlig trommesett, en god trommis og et godt forberedt arrangement. Men arbeidsflyten og økonomien er nok litt annerledes i mitt band :)

For å ha et enkelt beat som er bedre å jobbe etter enn et klikkspor er det bare å bruke sampletank el. l. Vi kaller det "slasktrommer"  :)
Lag et par midispor på en eller to takter. Og ett med count-in. Dra de ut (loop) så langt du trenger. DET er maskintrommer  :)

-Robert


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Enklast och minst = EZ
Superior kan vara lika enkelt om man vill,men det vill man inte.
Den har ju en helt OK Default inställning och Drag n Drop Midispår fungerar likadant på Superior.
Däremot tar den ju upp en hel del HD utrymme.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Ja men vaf*n da får man vel bestille superior :)

Men ikke fra toontracks webshop, der er det latterlig dyrt!!  :o

-Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Frågan kvarstår, vilken är lättast att hantera samt inte 16 GB stor etc???

För mig är det trots allt maskintrummor det handlar om, vill i princip bara tryck på ett par knappar och ha ett beat att jobba till, vill jag har det på riktigt så ringer jag en trummis!
 


Alltså EZ har ju en massa inspelade trumloopar om man får kalla det för det och då kan vi snacka enkelt allt finns där men EZ har problemet med att ljudet inte är så bra även om man har Vintage-setet t.ex. En del tycker att Drumkit from hell funkar bra (DFH) jag tycker det är lite tunt ljud - Superior Drummer har inga loopar - konstigt nog trots att programmet är typ 10 ggr större än EZ och drar en håsikes massa kraft. MEN har man bägge både EZ och SD så kan man enkelt lägga in de midiloopar som finns i EZ till SD och få riktigt bra ljud på drumsen.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=22906.0
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Åja, så nå må jeg bestille loops i tillegg??  Typisk  :)

DET går det kanskje an å få nedlastbart fra toontrack, kanskje.. midiloop bibliotek kan ikke ta allverdens plass?

-Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade EZ med DFH och då fanns det ett special kit för Superior Drummer för typ 1200:- i nån slags uppgradering typ - egentligen hela SD. Vet ej om erbjudandet finns kvar eller inte det här var typ ett år sedan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Vil noe sånt gjøre susen, tror du?

https://www.toontrack.com/products.asp?item=71

Eller noe groovemonkey greier, kanskje?

Farsken, man fikler jo med så mye rart alt fra viser og countryballader til tungrock. Og latino!

Kan bli dyrt... Men om jeg har forstått det riktig skal det være enkelt å henge trommisen vår inn på midi-ingangen på lydkortet og få vellyd ut av superior. Mulig det blir det jeg kommer til å gjøre mest av. På "ferdiga demon" iallfall  :)


-Robert


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ursäkta mig,men....
Superior har visst ett medföljande 'Midi bibliotek' bättre än EZ midit..
Men man måste ladda ner det från sitt Toontrak konto manuellt.
Samma sak med alla expasioner,det följer med tillhörande midifiler,men måste hämtas manuellt...Kolla ditt konto Eddi.. ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok Uriha det låter som en bra grej - finns liksom ingen advertize om det. Ska kolla - märkligt ändå att det inte fanns med i grundinstallationen eller...?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu har jag laddat ner det som går men finner ändå inga loopar i SD. Allt jag finner är EZ´s loopar fast i nytt utseende så att säga. Ska det va så j-vla svårt att skriva ett program så man fattar vad man ska göra undrar jag. Därär ju EZ helt suveränt faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


fettmule

  • Gäst
Artrock EZD eller ADD är nog i princip samma sak när det gäller lätt att arbeta. Storleks ordning tror jag inte det skiljer så värst mycket på heller. ADD är mer avancerat när det gäller mixerdelen och låter som sagt lite "fetare" än EZD men det spelar ju ingen roll för dig så kör på det du hittar billigast.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu har jag laddat ner det som går men finner ändå inga loopar i SD. Allt jag finner är EZ´s loopar fast i nytt utseende så att säga. Ska det va så j-vla svårt att skriva ett program så man fattar vad man ska göra undrar jag. Därär ju EZ helt suveränt faktiskt.
EDDI !
Kolla det inringade på denna bild.(Har suddat ut mina Serial nr.. ;) )

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Och!!!
Om du 'Utforskar installations DVD Nr. 1,så finns det en 'Folder' döpt till MIDI(Du kan aldrig gissa vad som finns i den :rolleyes: :lol:)
Där finns även en 'Read me' fil som förklara hur man gör !!
« Senast ändrad: 30.04.2011, 12:49:02 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Da har man fått installert SD2 både på laptop og studiopc.
Man kan gå inn på superior-siden sin hos toontrack og laste ned N.Y. Avatar midibiblioteket. No problem. Der finnes straight 4/4, swing16 4/4, straight 6/8 og swing 6/8, hva nå det betyr. Under hver av disse kategoriene ligger det massevis av variasjoner og BPM og whatnot. Jeg kjøpte med det samme en "songwriter midi pack" som download. Der er det lagt litt annerledes opp, kanskje enda enklere dersom man skal lage noe i full fart (og litt lengre snippets, virker det som)

Det ser ut til å være nokså greit å lage et ok trommespor. Problemet nå er å bestemme seg for hvilke variasjoner man skal dra inn i prosjektet...

Får se etterhvert hvordan det går  med interface mot TD-8. Spent på hvordan skarptromme/kantslag/visper og hihat/åpen/stengt/midtimellom vil funke... håper å unngå "midi-mapping-helvete".

Ikke helt fornøyd med at man kun har lov til å re-autorisere PC'er kun 4 ganger. Antar de fikser dette på telefonsupport om jeg får behov for mer... (men positivt at man kan legge det på to samtidig, det var et krav)

Da er det vel bare å sette i gang å sy sammen midifiler, da.. heheh.

-Robert


Utloggad tsmalmbe

ADD är mer avancerat när det gäller mixerdelen och låter som sagt lite "fetare"

Trummorna är som default färdigt komprimerade, ekvaliserade och effekterade. Tar man ut bara råa samplen och skippar trumpluggens egna mixergrejer och mixar traditionellt (alla spår råa ut till cubase et al och gör ALL mixning där) så är samplena likadana som i alla andra pluggar (lite karrikerat förstås), men inte så jättestor skillnad.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
EZdrummer ... eller.... Mahan Trax Economy :P
Första testet, en liten kort snutt bara, med Beta-versionen :blink:
[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/TRAX_Economy_test.mp3[/mp3]

Jag har alldeles just lagt in en beställning på kantslag...

Nämen på riktigt. Jag ba Mahan spela in trumsound, ett i taget, och sända till mig som mp3-fil. Sen gjorde jag ett spår för baskaggen, ett för virveln och ett för plåtarna åsså plockade jag in ingredienserna... En aning jobbigt kanhända men kul att testa... Det kommer mera

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
EZdrummer ... eller.... Mahan Trax Economy :P
Första testet, en liten kort snutt bara, med Beta-versionen :blink:
[mp3=200,20,0,left]http://www.moondawnmusic.com/music/TRAX_Economy_test.mp3[/mp3]

Jag har alldeles just lagt in en beställning på kantslag...

Nämen på riktigt. Jag ba Mahan spela in trumsound, ett i taget, och sända till mig som mp3-fil. Sen gjorde jag ett spår för baskaggen, ett för virveln och ett för plåtarna åsså plockade jag in ingredienserna... En aning jobbigt kanhända men kul att testa... Det kommer mera

Space


Nu blev jag sugen på en Åbokryssning med Viking Line  ;)