Kontrollrummet

Stereobacktrack+bas+klick

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maul McMartney

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Hej!

Jag sitter och arbetar i cubase med bakgrunder till ett nytt projekt. Tidigare har jag bara arbetat med midi. Då har jag skickat de midikanaler jag önskat till stereoutgång från hårdvarusynthen, basen till ett separat och klick (för trummis) på en separat utgång.

Nu har jag börjat jobba med Vsti. Om jag vill skapa ett stereotrack bestående av tex virtual guitarist, stråkar, körspår(audio), ett separat spår för basen och ett för klicket, hur gör jag? Är 100% ny på detta. Har gjort bakgrunder som låter bra med midispår (vst) och körspår(audio). Måste ha ett spår separat med klick. Detta ska bussas till trummisens lyssning. Och så vill jag ha ett separat basspår att hantera på mixern.

Någon som förstår och kan svara på min struliga fråga:-)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej!

Jag sitter och arbetar i cubase med bakgrunder till ett nytt projekt. Tidigare har jag bara arbetat med midi. Då har jag skickat de midikanaler jag önskat till stereoutgång från hårdvarusynthen, basen till ett separat och klick (för trummis) på en separat utgång.

Nu har jag börjat jobba med Vsti. Om jag vill skapa ett stereotrack bestående av tex virtual guitarist, stråkar, körspår(audio), ett separat spår för basen och ett för klicket, hur gör jag? Är 100% ny på detta. Har gjort bakgrunder som låter bra med midispår (vst) och körspår(audio). Måste ha ett spår separat med klick. Detta ska bussas till trummisens lyssning. Och så vill jag ha ett separat basspår att hantera på mixern.

Någon som förstår och kan svara på min struliga fråga:-)


Ett ljudkort med dubbla adresserbara utgångar löser ditt problem. Midispår+Körer till utgång 1 och 2 (stereo till mainmixern) bas till utgång 3 (mono till main mixern) samt klicktrack till utgång 4 (mono till trummisen). Har du/ni tillgång till en lite mixer till trummisen också så är det alltid uppskattat att han/hon får iaf minst en stereosignal från mainmixern så att han/hon också kan höra backtrack och liveljud samt att han/hon själv kan justera volymen på sitt klicktrack i förhållande till övriga ljudkällor.


Utloggad Maul McMartney

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tack för svaret! Är nyfiken på tips om program där jag kan lägga in audiospåren jag gjort i cubase plus midispår med controllers? Viktigast av allt är att man kan göra spellistor till "live"framträdandet ungefär som man kan med midi i cakewalk.

Följdfråga 2: Någon som kan rekommendera ett schysst ljudkort enl ovan? Kommer att blanda gamla midi bakgrunder med färska audiospår. Ngn som har erfarenhet av detta och kan rekommendera?

CHEERS!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
I princip räcker det med enkelt kort som har fyra utgångar. Eftersom datorn bara ska fungera som en uppspelare av redan inspelat material så ställs det inga direkta krav på latency och topnotch ad/da omvandlare mm så typ ett sånt här funkar för ändamålet http://www.thomann.de/se/esi_maya_44_usb.htm



Du kan även använda cubase som uppspelare. Lägg in alla låtar efter varandra i ett nytt projekt i Cubase, därefter så skapar du ett mastertrack och sätter start och slutpunkt för varje låt. Namnge sen varje del med låttiteln för respektive låt. Sen får du en kolumn med alla delarna(låtarna) till vänster. Där kan du sen enkelt flytta runt delarna och göra en "giglista" som passar för dagen.

Är dock lite osäker om det är mastertrack eller om det heter nåt annat, det var ett tag sen jag pulade med det. Vi kör Logics mainstage nu för tiden, men det är ju macexclusivt (såvida man inte meckar ihop en hackintosh). Men du kan säkert få hjälp på cubase eget forum för att lösa det.



Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Hett tips ifall trummisen har en mixer med ett par kanaler över för lyssning är att ta through-signalen från lineboxarna till honom (förmodar att ni kommer att koppla in er i ljudanläggningen via lineboxar). Då har trummisen möjlighet att skräddarsy sin egen lyssning.