Kontrollrummet

Jag ska mixa en låt - Hur gör jag det på bästa sätt?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Hejsan!'

Så här är det. Jag har spelat in en del musik men aldrig egentligen mixat, mer än med volym och panonering samt reverb.
Jag vet vad en kompressor och EQ gör och är till för.
Men vet inte riktigt hur jag ska använda dom.

Nu har jag en låt här som jag ska mixa bestående av följande tracks:

Bastrumma (släpper igenom en del virveltrumma och lite cymbaler)
Golvpuka (släpper även igenom mycket av cymbalerna)
Virvel (lite burkigt inspelat)
Over Head över hela trummorna
Sång
Bas
Kompgitarr
Leadgitarr

Det är en ganska svängig 50-60-talsinspirerad låt.
Nu till min fråga: vilken typ av kompressor och EQ borde jag rent generellt använda på varje spår för att få en mix som känns snygg utan att ta bort det naturliga svänget?
Alltså vad är riktlinjerna för trummorna, basen, sång och elgitarrer när det gäller både kompressor och EQ? Främst EQ.



Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Alltså vilka pluggar du använder har ingen betydelse. Det är dina kunskaper som har betydelse. Ingen vet exakt hur du vill att det ska låta. Det är det bara du som vet. Allt mixas beroende på hur allt låter. Det finns inget gör si eller så så blir det bra. En mix är en kompromiss av ljud som ska trivas tillsammans. Ändrar du något i mixen så påverkas hela mixen av det. Det finns säkert i wikin här vad en kompressor är. Att bli bra på mixa tar lång tid. Det är bara googla på nätet om EQ och kompressor och så. Men allt är bara generella tips. Utgå inte från dem helt och hållet heller. Införskaffa dig Internal Mixing I-II är mitt tips. Du kommer lära dig massor av de videorna. Visst EQ och kompressor är de viktigaste verktygen. Men det handlar även om djup och bredd och hur man går tillväga för att övriga effekter ska låta bra. Att bli bra på mixa tar lika lång tid som det tar att bli bra på ett instrument. Man får lägga ned lika mycket tid.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vill nog påstå att valet av pluggar har betydelse...det finns dåliga pluggar, likadant med samplingsbibliotek, om man nu vill göra den jämförelsen. Men det absolut viktigaste är ju att inspelningen är bra, annars är det kört från början vare sig man har bra, eller mindre bra pluggar. Viktigast tycker jag är att skära i rätt frekvenser för att få tydlighet i mixen å sen på med kompressorer...finns absolut en del grundläggande saker som man kan göra fel i en mix


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vill nog påstå att valet av pluggar har betydelse...det finns dåliga pluggar, likadant med samplingsbibliotek, om man nu vill göra den jämförelsen.  i en mix

Nu jämför du citroner med apelsiner.  Och skillnaden mellan pluggar idag är så försvinnande små att det inte alls spelar knappt någon roll vilka du använder. Att det skulle vara någon större skillnad är bara marknadsföringsknep och inget annat. Massindoktrinering av att det verkligen är skillnad och till slut går folk och tror på det. De pluggar man har i sin DAW duger utmärkt att lära sig in och ut innan man tar in en utifrån. Kan man inte behärska dem ska man inte leta efter andra pluggar och tro de gör någon skillnad.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hejsan!'

Så här är det. Jag har spelat in en del musik men aldrig egentligen mixat, mer än med volym och panonering samt reverb.
Jag vet vad en kompressor och EQ gör och är till för.
Men vet inte riktigt hur jag ska använda dom.

Nu har jag en låt här som jag ska mixa bestående av följande tracks:

Bastrumma (släpper igenom en del virveltrumma och lite cymbaler)
Golvpuka (släpper även igenom mycket av cymbalerna)
Virvel (lite burkigt inspelat)
Over Head över hela trummorna
Sång
Bas
Kompgitarr
Leadgitarr

Det är en ganska svängig 50-60-talsinspirerad låt.
Nu till min fråga: vilken typ av kompressor och EQ borde jag rent generellt använda på varje spår för att få en mix som känns snygg utan att ta bort det naturliga svänget?
Alltså vad är riktlinjerna för trummorna, basen, sång och elgitarrer när det gäller både kompressor och EQ? Främst EQ.



Tryck på denna länk: http://wiki.kontrollrummet.com/Equalizer
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vill nog påstå att valet av pluggar har betydelse...det finns dåliga pluggar, likadant med samplingsbibliotek, om man nu vill göra den jämförelsen.  i en mix

Nu jämför du citroner med apelsiner.  Och skillnaden mellan pluggar idag är så försvinnande små att det inte alls spelar knappt någon roll vilka du använder. Att det skulle vara någon större skillnad är bara marknadsföringsknep och inget annat. Massindoktrinering av att det verkligen är skillnad och till slut går folk och tror på det. De pluggar man har i sin DAW duger utmärkt att lära sig in och ut innan man tar in en utifrån. Kan man inte behärska dem ska man inte leta efter andra pluggar och tro de gör någon skillnad.

Ja, det är din uppfattning, inte min..Har ju inte sagt att pluggarna i tex Cubase inte duger att börja med...men kan märka tydlig skillnad på Cubase pluggar kontra Waves eller T-Racks masterpluggar t.ex.   


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja för tusan visst är det skillnad på pluggar och pluggar som natt och dag mellan vissa reverb, jag gillar UAD's pluggar skarpt + Lexicon's PCM Native reverb som är almost the real thing:http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=2&ved=0CB8QFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.lexiconpro.com%2Fproduct.php%3Fid%3D163&rct=j&q=lexicon%20vst&ei=8IB_TZiqDobGswaIy7DqBg&usg=AFQjCNHQJrkxoASqxnXMzR_UigIOzz8IwQ&cad=rja
sen att Arturias alla synth pluggar låter precis likadant är ju en annan femma...
« Senast ändrad: 15.03.2011, 17:12:32 by Mr Artrock »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så här är det. Jag har spelat in en del musik men aldrig egentligen mixat, mer än med volym och panonering samt reverb.
Jag vet vad en kompressor och EQ gör och är till för. Men vet inte riktigt hur jag ska använda dom.
Nu har jag en låt här som jag ska mixa bestående av följande tracks:

Bastrumma (släpper igenom en del virveltrumma och lite cymbaler)
Golvpuka (släpper även igenom mycket av cymbalerna)
Virvel (lite burkigt inspelat)
Over Head över hela trummorna
Sång
Bas
Kompgitarr
Leadgitarr

Det är en ganska svängig 50-60-talsinspirerad låt.
Nu till min fråga: vilken typ av kompressor och EQ borde jag rent generellt använda på varje spår för att få en mix som känns snygg utan att ta bort det naturliga svänget?
Alltså vad är riktlinjerna för trummorna, basen, sång och elgitarrer när det gäller både kompressor och EQ? Främst EQ.

Du har fått en del expertutlåtanden och här kommer jag...  B)
Lägg upp en grov snabb mix på detta som en mp3:a, så kan vi på KR lyssna och tycka till om vad vi hör som kanske kan förbättras!
Keep it simple to begin with!  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google