Kontrollrummet

Forumfestival 17 latinofestival NU MED FÖRLÄNGD TID

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Latino kan ju vara så mycket, en del är jag verkligen total-allergisk emot speciellt de nyare "fenomenen" och genrer medans andra och ofta äldre är riktigt njutbara, latino borde även kunna vara Tango om man skall vara konsekvent och ärlig inför begreppet som musikform, det kallas väl för latino för att det kommer från LatinAmerika och Tangon uppstod ju på gatan från början innan den blev mode i salongerna*
Vidare finns ju harpmusik från Paraguay som är något helt annat men fortfarande latinAmerika???
Jag tror vi har frihet att göra vad vi vill så länge det inte skapas reggae som Egghuvud sa!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jepp! Alldeles rätt fattat. Tango fanns nog med i inledning förresten. Mariachi är coolt.

Jag trodde kanske att de flesta skulle associera mer till typ sådant här:

visst blåset låter för djävligt, men det är ett djävla ös på percussion.

JAg kan faktiskt gilla lite av den där latinopopen också. La bomba är rätt så ösig



 :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan ju då inte undanhålla er den här. Kolla den då tjugoårige Michael Shrieve, tycker han stjäl scenen från den gode Carlos:

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Gillar alltid såna här tävlingar, man tvingas ofta att göra flera låtar då första låten brukar dra iväg till något annat så måste man göra en ny låt.
« Senast ändrad: 15.03.2011, 20:18:22 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Latino låter toppen! Denna gång ska jag försöka skramla fram ett bidrag.  :rolleyes:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Equality , jag har alltid tyckt Santana trummisen Michael Shrive är jävligt lik Graham Lear både i ansiktet och spelmässigt, som efterträdde honom på trummor, dessutom är båda födda 1949 skumt!
 :rolleyes:



Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
@ Egghuvud, kommer man att delta anonymt eller öppet, följaktligen kommer det att röstas och kan man vía bulvan peta in flera bidrag???

Kom igen - vi kan väl försöka bli ännu mer korrupta än melodifestivalen fast med riktigt musik!!!

Bara man fattar reggaelverket (skånska)  :rolleyes:


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kunde ha vart cool om Egget gjort ett torrt trumspår (mp3) som alla tävlanden måste bygga upp sina alster kring,
Alla skulle då  ha samma startgropar men fritt fram för arr och resten, och jäkla kul sen att jämföra resultaten :)

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Equality , jag har alltid tyckt Santana trummisen Michael Shrive är jävligt lik Graham Lear både i ansiktet och spelmässigt, som efterträdde honom på trummor, dessutom är båda födda 1949 skumt!
 :rolleyes:



Graham Lear känner jag inte till. Låter bra om han lät som Shreive.  :D Tycker Santana blev ganska tråkig fr o m Festivalplattan. Blev nån slags polerad Las Vegas-latinorock av det hela. Men ibland glimtar han till som i den här och låter andra musiker lysa nu också (organisten):

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Kunde inte låta bli..gammal låt..men så fiiiin :P



Och en modernare tolkning av latino:

https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
@ Egghuvud, kommer man att delta anonymt eller öppet, följaktligen kommer det att röstas och kan man vía bulvan peta in flera bidrag???

Kom igen - vi kan väl försöka bli ännu mer korrupta än melodifestivalen fast med riktigt musik!!!

Bara man fattar reggaelverket (skånska)  :rolleyes:

Nä jag tycker vi kör med öppna kort. Inget anonymt. Man får ju däremot gärna ha flera bidrag.  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
OK öppna kort + flera bidrag får det bli (i mån av tid) har du satt ny deadline, verkar tight med nuvarande datum för flera mig inräknad*

Räknas Flamenco som Latino??? Latinamerika som begrepp/kontinent beror ju på de hänsynslösa Spanjorernas erövring och är deras fel på så vis, länge leve urbefolkningen i alla länder!!!

Här gruppen Carmen som är en av mina favoriter, progressiv flamenco/latin, John Glascock på bas som snabbt togs över till Jethro Tull och delvis var orsaken till Carmen's upplösning, proddade av Tony Visconti, David Clark Allen på gitarr och sång med syrran Angela Allen på dans och synth etc:



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK öppna kort + flera bidrag får det bli (i mån av tid) har du satt ny deadline, verkar tight med nuvarande datum för flera mig inräknad*
Räknas Flamenco som Latino??? Latinamerika som begrepp/kontinent beror ju på de hänsynslösa Spanjorernas erövring och är deras fel på så vis, länge leve urbefolkningen i alla länder!!!
Här gruppen Carmen som är en av mina favoriter, progressiv flamenco/latin, John Glascock på bas som snabbt togs över till Jethro Tull och delvis var orsaken till Carmen's upplösning, proddade av Tony Visconti, David Clark Allen på gitarr och sång med syrran Angela Allen på dans och synth etc:

Kan inte lyssna på hög volym på jobbet men ser deras framträdande. Vilken liten nätt cirkusgrupp de ser ut att vara. Jag betvivlar inte att de är bra men utan ljud ser de skojiga ut i sin seriösa framtoning.  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Flamenco är coolt men jag vet inte om jag skulle räkna det till latino. Rytmiken bli annorlunda och jag saknar brassstötarna.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Flamenco är coolt men jag vet inte om jag skulle räkna det till latino. Rytmiken bli annorlunda och jag saknar brassstötarna.  :)

Låter farligt!  :huh:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så är ni på? Tänkte köra anmälan så att jag kan tjata lite på er vad det lider...  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så är ni på? Tänkte köra anmälan så att jag kan tjata lite på er vad det lider...  :)

Jag hinner inte...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så är ni på? Tänkte köra anmälan så att jag kan tjata lite på er vad det lider...  :)

Jag hinner inte...

Inte ens om vi förlänger tiden?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så är ni på? Tänkte köra anmälan så att jag kan tjata lite på er vad det lider...  :)
Nej jag är inte på!
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej tidsramen blev kanske för kort. Vi ökar på med en vecka så kanske det blir fler som medverkar.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så är ni på? Tänkte köra anmälan så att jag kan tjata lite på er vad det lider...  :)
Jag hinner inte...
Inte ens om vi förlänger tiden?

Kan inte säga i nuläget men jag behövs inte. Däremot är jag gärna med om det visar sig att jag får loss kvalitetstid om två-tre veckor. I så fall anmäler jag ett bidrag då, om jag hinner med...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Kvalitetstid hit och dit kom igen det skapar man ju själv eller när man lyssnar på latinoinfluenser à la Zappa i detta fina och supermusikaliska solo Toad-o-line 4:44 in i klippet, här utgör grunden och de ypperligt spelade trummorna (Vinnie Colaiuta) ett stadigt men samtidigt fluktuerande härligt fusionlatinbeat samtidigt som frank zappa lirar ett av tidernas vackraste och mest perfekta antitempo solo som jag någonsin hört, det bara stämmer så bra, både flummigt och superskärpt:

slutlåten som följer "why does it hurt..." har verklighetsbakgrund liksom de flesta andra låtar han skrev, Ike Willis hade träffat en dålig flicka under turnén och fått gonne....


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Får se om det blir något bidrag från mig, inspirationen är inte där just nu.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
dra en cuba libre eller pina colada och en fet...cigarr alltså så kanske inspirationen kommer smygande, jag är på förresten Monsieur tête de l'oeuf*  B)


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Ja får prova det kanske.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kvalitetstid hit och dit kom igen det skapar man ju själv eller när man lyssnar på latinoinfluenser à la Zappa i detta fina och supermusikaliska solo Toad-o-line 4:44 in i klippet, här utgör grunden och de ypperligt spelade trummorna (Vinnie Colaiuta) ett stadigt men samtidigt fluktuerande härligt fusionlatinbeat samtidigt som frank zappa lirar ett av tidernas vackraste och mest perfekta antitempo solo som jag någonsin hört, det bara stämmer så bra, både flummigt och superskärpt:

slutlåten som följer "why does it hurt..." har verklighetsbakgrund liksom de flesta andra låtar han skrev, Ike Willis hade träffat en dålig flicka under turnén och fått gonne....
Vi var ett gäng på runt 10 tjejer och killar som samlades hemma hos den som hade införskaffat den senaste Zappa-plattan och lyssnad på den både fram och baklänges i vissa fall en hel kväll. Jag kan mycket väl minnas den radhuskällare vi satt i när Joes Garage komut. Specdiellt minns man det grymma i And here comes the ice pick in your forhead och naturligtvis Why does it hurts when I pee  :lol:
Samma år köpte jag en grön skjorta från Impo med en insydd gul inskription på ryggen Joes Garage - kung i stan.
Vi ruttnade när Shejk yearbutti kom det blev liksom bara för mycket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag minns 80-talet och Berra i baracken, i Göteborg. Lyssnade alltid på Joes Garage. Vilket liv!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Cha cha:n  är ovanlig i det att det är bara en person och hans orkester som ligger bakom stilen från början: Enrique Jorrin och Orquesta America:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Egghuvud, hur var det med cover regeln i denna festival, anses trad. visor och folk etc som covers???


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Egghuvud, hur var det med cover regeln i denna festival, anses trad. visor och folk etc som covers???

Hmm... vet inte riktigt. Folkvisor som inte har upphovsman är väl inte att betrakta som "Covers". "Trad" kan ju vara svårare att bedömma. Vi får nog lita på ditt omdöme helt enkelt.  :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Egghuvud, hur var det med cover regeln i denna festival, anses trad. visor och folk etc som covers???

Hmm... vet inte riktigt. Folkvisor som inte har upphovsman är väl inte att betrakta som "Covers". "Trad" kan ju vara svårare att bedömma. Vi får nog lita på ditt omdöme helt enkelt.  :)

Spørsmålet er kanskje hvorfor "no covers" reglelen er med? Er det kun pga opphavsrettsproblematikk eller er det for at man bare ønsker å få med nyskrevne låter?  :)

-Robert


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ifall någon nu skulle ha missat att Lou Bega inte skrev Mambo nr 5 har ni originalet med Perez Prado här (apropå covers ;)):
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Egghuvud, hur var det med cover regeln i denna festival, anses trad. visor och folk etc som covers???

Hmm... vet inte riktigt. Folkvisor som inte har upphovsman är väl inte att betrakta som "Covers". "Trad" kan ju vara svårare att bedömma. Vi får nog lita på ditt omdöme helt enkelt.  :)

Spørsmålet er kanskje hvorfor "no covers" reglelen er med? Er det kun pga opphavsrettsproblematikk eller er det for at man bare ønsker å få med nyskrevne låter?  :)

-Robert

Så länge inte låtarna laddas upp på KR's server så kan man ju posta covers. Det jag tycker är lite fel dock med att göra en cover i en forumfestival (såvida det inte är en cover-festival där alla ska göra en cover på samma låt) är att många redan har en relation till originalet, så bedömningen kommer ju omedvetet ske utifrån detta och då blir lite skevt när man ska betygsätta i förhållande till en fräsh och nyskriven låt.

Tycker jag iaf!!! :unsure:
« Senast ändrad: 18.03.2011, 11:58:11 by jonnerstone »


asti

  • Gäst
Har sett här i tråden att det kommit in en hel del bra bidrag redan!
Det verkar bli riktigt hög klass på den här festivalen.
Gillar t.ex både Wernborgs "Svårt att säga nej" och morgontes "Mambo no 5".
Återkommer med poängfördelningen.