Kontrollrummet

Johan & Jens, Liza Jane

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Johan & Jens är två extremt begåvade unga musiker som spelat in fyra låtar i min lilla studio. Det här är den tredje låten jag mixat.
Jens 17 år trummar och Johan spelar piano, gitarrer och sjunger. Och arrar låtarna. Han har spelat piano sen han var liten, men gitarr bara några år. Att sjunga har han också nyligen börjat med.

Kommentarer om ljud, stereobild mm vore great...
« Senast ändrad: 21.04.2011, 23:25:21 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Ljud, stereobild, mix låter bra i mina öron! Pianoljudet är möjligen aningen "tunt"...
Låten framförs väldigt kompetent, men sången är för "snäll" och det är
något med uttalet eller fraseringen, som gör att sången inte når upp till
samma proffsiga nivå som resten. Dom är väldigt duktiga på sina instrument!


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
låter kalas, bra framfört & mixat
fast jag hade testat att få till en skitigare & lite mer obalanserad mix
tror det skulle skänka lite punch till det hela
som typ att sänka sången,så att man nätt & jämt kan urskilja orden
och ta bort lite botten på pianot & höja lite så plinket kommer fram bättre

men det är bara vart min smak vill.. det låter skitbra iaf  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har skruvat om det här några ggr, nu är det avslutat med alla fyra låtarna de spelade in, de blrv väldigt nöjda. Johan har knappt sjungit alls för, så det var nervöst för honom. Men han spelar påiano som Gharlie Norman, bas som Red Mitchell och gitarr som James Burton, så det är hyfsat om man säger så. Han lär vara lika bra på att måla och rita oxå.
På den här låten sjunge han anings surt på ett par ställen (uppgången på Bb) där drar jag ner sången så hörs det mindre. Allt blev bra med de två låtarna med bara piano, bas o trummor gillade jag bäst.
Om några år sjunger han ännu bättre än han spelar piano idag är min gissning...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Tjohoii!!

Dette liker jeg godt!   :D
Bra gitarspill!

Dette svinger det av!

Kunne gjerne vært kordamer med. Særlig på de laaaaaange tonene! Og refrenget.

-Robert


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Johan hade också velat ha stämsång, men att lägga den själv med samma röst ville han inte, det gillar jag inte alls. Men vi hade inga kördamer... Sen var det ju ett projektarbete till skolan, fusk att låna in andra personer då.  :huh:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Kanskje trommisen kan "take one for the team".....  ;)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Trummorna tar för stor plats i mixen. För brett och för lång fram. Lirar inte i samma lokal som resten av gänget.
För övrigt, kristallklart sound. Ingen ear fatigue här inte. Najs.
Men trummorna... låter skitbra men käkar upp resten av bandet.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Trummorna tar för stor plats i mixen. För brett och för lång fram. Lirar inte i samma lokal som resten av gänget.
För övrigt, kristallklart sound. Ingen ear fatigue här inte. Najs.
Men trummorna... låter skitbra men käkar upp resten av bandet.
Nej. Det är dagens ideal med sönderkomprimerade trummor på så svag volym att de knappt hörs som är fel. Det är så här det ska vara. Allt hörs tydligt. Kunden var extremnöjd faktiskt. Och han har spelat in i stora proffsstudios förr. Han tyckte det här var mycket mycket bättre. Så nu ändrar vi inget mer...

Borde en sån här låt flyttas till färdiga avdelningen? Hur?

Fast... även om musikanterna är helt nöjda så kanske jag gör om hela skiten en gång till om jag får långsamt.   :rolleyes: Allt kan väl alltid bli bättre.
« Senast ändrad: 15.04.2011, 09:39:56 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det är så här det ska vara. Allt hörs tydligt.
Tycker du har fel. Jag brukar förklara det för mina ev klienter som så att, du har en låt, ett mixprojekt, Summan av allt som hörs är 100%. Hur stor del av 100% ska det eller det instrumentet/soundet få ta? Kan vara ett skitsnyggt sound, bra spelat och någons "darling" men utifrån låtens perspektiv, hur brett och fett behöver det vara? Stjäl det fokus från det som är mer bärande i låten? Man hör såna där udda fokuseringar rätt ofta på soloplattor från medlemmar i annars välbalanserade band. Basisten har gjort en soloplatta. Gissa vilket instrument som hörs bäst och har fokus...  :P
Det jag hör här är ett typexempel sned balans i intrumenteringen (i mixen). Det enda jag minns efter första lyssningen är...trummorna. De skulle mycket väl kunna ligga i nästan mono och backas i ljudbilden, det är så välspelat att de håller för det. Samtidigt skulle resten av bandet kliva fram och den musikaliska balansen bli bättre. Kompositionen skulle också vinna på detta.
Men som sagt, välljudande overall. Låter dyrt.
« Senast ändrad: 15.04.2011, 23:53:56 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får nog fasen hålla med Bribent här - trummorna är ju klart dominerande - vid tidigare lyssningar har jag inte reagerat på det eftersom jag gillar stukets helhet men vad skulle hända om man drog ner drumsen och höjde leaden något? Vore kul att höra ett sånt scenario.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag gav mig på den här en gång till idag, sen jag lyssnat i ett par andra lyssningar och hörde att det var lite väl mycket trumma... Fick till det typ dubbelt så bra. Jag tog bort eq-vässningen helt på virvel och och, och fick fram den fina diskanten med mastringen i stället, nu har jag kommit på hur jag ska göra mastringen lika snygg som Fogerty...
Även om grabbarna är nöjda med de fyra låtarna som de är nu, ska jag höra med Johan om han vill sjunga om den här, och helst ta med en eller två som kan sjunga stämmor. Nu är det surt på tre ställen, det är samma ton på samma ställe i tre verser. Jag ska bränna en cd åt honom med bara musiken så kan han öva på sången. När han lagt dit ny sång ska jag göra en mix o master som blir hur bra som helst.

I dag beställde jag en stormembranare i litet format, en Audio Technica AE 3000. ASka använda den på bla virvelmivkning framöver
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Well, nu har jag skruvat ännu en gång.... Måste ha hållit på så intensivt förut att jag fick hjärnsläpp alldeles. Nu är det mer normalstarka trummor utan en massa vässande eq. Har dock inte gjort om varken sång eller bas...
Tackar enormt för goda råd, ibland blir jag nog lite koko... :wacko:

http://www.speedyshare.com/files/28054403/01_Liza_Jane.mp3

http://s1186.photobucket.com/albums/z376/Guitar-Nilsson/
« Senast ändrad: 20.04.2011, 00:12:27 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Det låter som kompetenta musiker (oavsett ålder) och inspelningskvaliteten/mixningen låter klanderfri.

Låten tyckte jag var rätt tråkig dock. Den skulle nog höjas av mer varierade trummor och snygga sångstämmor. Blir lite tjatigt med samma komp hela låten. Jag inser att det vanligtvis är så i den här genren, men man behöver ju inte implementera de tråkiga elementen i en genre bara för att "det ska vara så".  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det låter som kompetenta musiker (oavsett ålder) och inspelningskvaliteten/mixningen låter klanderfri.

Låten tyckte jag var rätt tråkig dock. Den skulle nog höjas av mer varierade trummor och snygga sångstämmor. Blir lite tjatigt med samma komp hela låten. Jag inser att det vanligtvis är så i den här genren, men man behöver ju inte implementera de tråkiga elementen i en genre bara för att "det ska vara så".  ;)
Johan önskade sig också stämsång, men gillar inte att göra det själv, det ska vara någon annans röst.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Mixen låter väl i det närmaste OK tycker jag och soundmässigt är det snyggt... men tyvärr är nog låten lite långtråkig. Nåt som sticker ut saknas.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Alltså lyssnar jag på den senaste version högst upp, eller ligger de senaste i mitten av tråden?
Ok jag lyssnar på den som är överst. Är ense med MikaelEdebro och variationslöshet.Har man en riktig trummis ska det väl inte behöva låta som en programmerad dito i repeat? Kanske hörs trummorna för mycket men kan också bero på hur dom spelas.
Jag gillar ju sån här musik, lite country, lite Creedence... Bob Dylan gör ju numera grymma saker i den här genren.
Tycker dock ljudbilden är för "diskantig" vill ha den mer mullig, "analog". Och en andra stämma hade varit kanon.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag hade velat ha lagt om sången på den här, det är anings falskt på några ställen. Stämsång vore oxå fint. Men musikanterna verkar inte vilja lägga ner mer tid på det här, de svarar inte på några meddelenden ens...
Men jag vill gärna göra det bästa som går av det jag har. Nu har jag donat mest med mastringen. Nu är det mindre vasst tror jag. Jag har ju haft en Fogerty-låt "Southern Streamline", som referens, den kanske är i diskantigaste laget att ha som referens, nu har gjort det märkbart dovare än Fogerty i alla fall. Dragit ihop trummorna lite... Mindre reverb, det tar en massa plats...


http://www.speedyshare.com/files/28085141/01_Liza_Jane.mp3

Senaste versionen är både överst o här sist.
« Senast ändrad: 21.04.2011, 23:41:13 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)