Kontrollrummet

Melodifestivalen 2011

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Är det nån som sett om SVT redovisat hur mycket intäkter de totalt fått in på den delen? Jag är nyfiken på hur mycket SMS-pengar som rullat in i den delen av cirkusen och hur mycket SMS-pengar som krävdes för att få med respektive SMS-bidrag i cirkusen. Nån som reflekterat över det tidigare? Nån som har fakta? Tror ni att fakta av detta slag går att få redovisat om man är intresserad?




"Totalt under Webbjokern inkom 799 811 röster, där varje röst kostade ett par kronor att skicka in."

Citat hämtat från siten Poplight

"Ett sms kostar 3, 60 kronor. Från varje telefonnummer kan man skicka högst 100 sms. Mellan 200.000 – 300.000 kronor kostar det antal röster som kan ge en hög placering i webbjokern."

Citat hämtat från Skånskan

Fan, det är ju helt osannolikt. Tror det var ca 300 låtar med. Det måste ju vara medveten satsning  från ett fåtal för att komma med. Sjukt!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det enda som var nåt att lyssna på var introt med mellotron, "the Moniker" hade ju tom en mellotron på scenen i början av nån deltävling...annars var ju låten hopplöst tråkig... :)


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil


Om det nu är så in i "he-----e" dåliga låtar och plagiat, så varför skickar inte deltagarna här på Kontrollrummet in egna bidrag? Jag skickade in för några år sedan, men kom inte med. Jag frågade Fredrik Kempe hur man gör för att få med bidrag. Han gav mig några värdefulla tips. Så min idé är att vi gör några projekt här på forumet och sänder in dem till nästa år, så får vi se.
.
Med tanke på det du skrev Angrod, det är det inte värt... då odsen, trots den investeringen, är så låga.
OK! Med tanke på att oddsen är väldigt låga på Nummerlotteriet, Postkodlotteriet och dylikt bör man inte spela på dem heller. Men om man inte spelar är man garanterad att inte vinna.

1. Vi kan presentera låte(n)-arna för Fredrik, eller nån annan, så får den låtskrivaren vara med på ett hörn. Då hamnar vi i "stora batchen".
2. Jag hara varit med förut och varit utgiven. (Beroende på vad reglerna säger om utgivning var någonstans)

Tricket är också att få med en etablerad artist, eller nån som är på G. De senare kan jag fixa via kontakter på EMI till exempel, eller direkt till artisten. Gillar denne idén är vi helt klart med på banan.

I det stora urvalet sitter ett antal kritiker som handplockats av Christer Björkman och lyssnar på bidragen. De flesta spelas bara i 3 till 5 sekunder. Man ska ha tur att de lyssnar på rätt plats för att bli intresserade och vilja lyssna mer. Men vet de att det är Brolle, Ingemar Stenmark eller Lill-Babs som sjunger, så lyssnar de lite mer.

Men är den stora vinsten att bli uttagen? Jag tycket det är roligt att skriva musik och se den utvecklas. Om man har ett mål för det hela är det roligare och taggar mer.

I annat fall kan vi likt man gjorde på 70-talet, ha en alternativ festival. Sen utmanar vi de andra nordiska länderna på samma sätt och vips har vi en TV-show i TV5 eller nån som hoppar på det.

Jag vet att jag är född optimist, entreprenör och PR-människa. Men är allt omöjligt om man vill och kan?  :rolleyes:
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll