Kontrollrummet

Undrar fall jag kopplat rätt!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Tjenare!

När jag spelar in gitarr så använder jag mig av min boss gt8! Jag spelar in i stereo, Kör in och utgångar till ljudkortet från bossen, och en vanlig input från bossen till gitarren.. har alltså ingen preamp, eller några sladdar koppldet till mixern (alltså bara tre sladdar används)? har jag kopplat helt fel eller duger det? för det blir ganska brusigt och svagt volymmässigt. Vill få det tunga i distarna (green day style typ)!

Tack på för hand!


Utloggad tsmalmbe

har ditt ljudkort sk. DI-ingångar eller hi-Z?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Pssst. GT8-an är en preamp.

 ;)

Du har ju digital ut från bossen också. Kan ju vara fräsigt om ditt ljudkort har en sådan ingång.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad har du för ljudkort?
Har du ett vanligt internt eller ett intergrerat på moderkortet så bör du skaffa ett nytt om du ska använda det i inspelningssammanhang.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
jag har m-audio audiophile... DI och hi-z försår jag inte vad det är för några ingångar.  :(.. behöver jag ett nytt ljudkort kanske?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
jag har m-audio audiophile... DI och hi-z försår jag inte vad det är för några ingångar.  :(.. behöver jag ett nytt ljudkort kanske?

Nej det duger utmärkt att spela in med. Återkommer strax.

Edit:
Både audiophile 192 och 2496 (vet ej vilket du har) har en digital ingång och bossgt8 har en digital ut. Där bör du få bra kvalitet, dock har jag aldrig jobbat med sådana kontakter. Tror det är s/p dif på båda. Låter någon annan svara på om detta är möjligt.

Har du 192 kan du köra balanserat om gt8 har sådana utgångar (finns många trådar här om vad balanserat är, då får du bättre brus/signal förhållande med andra). Men du måste du kolla upp vad för utgång gt8 har.

Men sen handlar det mycket om kvaliteten och mixningen, du kan inte få samma tryck som green day i en hemstudio. Deras tekniker och utrustning är i lite annan klass. Men du kan säkert göra tiogånger bättre än idag med lite små knep på din befintliga utrustning. Det man börjar med är dubbning(fler gitarrer som spelar samma och sen mixas ihop) och kompressorer.

Läs gärna denna tråd och försök hänga med så kanske du lär dig något åt rätt håll.
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3951


Lycka till, nu ska jag dricka mer öl o se Millencolin live.
« Senast ändrad: 20.08.2008, 21:00:15 by Zyan »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
nu ska jag dricka mer öl o se Millencolin live.

Still going strong alltså. Move your caaar, move your caaar!


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Så jag ska inte koppla ljudkortet och bossgt8an med vanliga telekablar? Ok tack för hjälpen ska kolla upp detta nu..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så jag ska inte koppla ljudkortet och bossgt8an med vanliga telekablar? Ok tack för hjälpen ska kolla upp detta nu..

Det funkar utmärkt det också. Jag tipsade om digitala ingångar bara för att GT8-an har en sån.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
 :wacko:, men då är jag tillbaks på samma problem.. huh, får inte bort skitbruset på nåt sett ju :( .. har dubbat innan men utan något bra resultat (får kanske öva mer på det)..men hur är det med guitar rig? blir det bättre ljud med den kanske?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Försök felsöka var bruset uppstår. Låter gitarren bra i andra stärkare? Är gitarrsladden ok? Låter GT8'an bra i andra sammanhang? Brusar ljudkortet även med andra signalkällor? Är sladdarna ok mellan GT8 --> ljudkort? Ändras bruset beroende på hur/var du sitter? Osv...
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Försök felsöka var bruset uppstår. Låter gitarren bra i andra stärkare? Är gitarrsladden ok? Låter GT8'an bra i andra sammanhang? Brusar ljudkortet även med andra signalkällor? Är sladdarna ok mellan GT8 --> ljudkort? Ändras bruset beroende på hur/var du sitter? Osv...

Systematisk genomgång, en sak i taget. Kolla först att ha bara sladden i kopplad (alltså urkopplad från preampen), sen kopplar du in den i preampen UTAN gitarr, sen lägger du till gitarrsladden, sen gitarren etc. etc. etc. You get the drift.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok, det ska jag göra... tror nog nästan att sladdarna kan vara lite för gamla... dom har används i några år... tack för tipsen! =)

Sen en sak jag kom tänka på nu.. är det ok om jag spelar in gitarren i stereo? eller blir mono bättre eller kvittar det =)

Mvh/Cube


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har du en stereoeffekt spelar det roll. Inte annars. Då tar det bara onödig kraft.
« Senast ändrad: 21.08.2008, 17:16:26 by Wernborg »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Distar bör spelas in i mono får att få mer tryck, och sen dubbas ett par gånger och panoreras ut över stereobilden. Tänk på att inte ha en tungt distad gitarr i mitten utan ta ett renare ljud där och låt distarna ligga i Hö och Vä, så slipper man onödigt bråk med basen och får ett fett ljud.
Rena och vackra/snygga ljud från GP8:an med Stereochorus och stereodelayer mm bör du om du vill behålla storheten i ljudet spela in i stereo annars kommer det att låta ganska platt.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok... tack så mycket för tipsen... har köpt nya sladdar nu, ska iväg och testa fall det är dom som krånglar.. Jonnerstone, tack så jätte mycket för dom tipsen( det känns som mina problem redan är borta) :D:D:D:D , ska iväg och testa direkt =).. Ha en trevlig dag nu allihoppa!!!!!!!!


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
nu ska jag dricka mer öl o se Millencolin live.

Still going strong alltså. Move your caaar, move your caaar!

De spela den inte, men dock massa gamla låtar som Lozin must, mr clean (tror inte de har kört en spelning utan denna de senaste tio åren) och house of blend. Inte särskilt mycket från nya skivan vilket gjorde mig glad.

ok... tack så mycket för tipsen... har köpt nya sladdar nu, ska iväg och testa fall det är dom som krånglar.. Jonnerstone, tack så jätte mycket för dom tipsen( det känns som mina problem redan är borta) :D:D:D:D , ska iväg och testa direkt =).. Ha en trevlig dag nu allihoppa!!!!!!!!

Hoppas att det löser sig. Dra även inte på för mycket gain till en början, lämna lite headroom och sen dra upp det med kompressor.

Men brus ska du inte behöva, är det det på alla inställningar på gt8. Är det något brum, och slutar det när du nuddar strängarna kan det vara jorden. Så har jag och det löste jag med en gate.

Blir det brus, som myrornas krig blandat med ljudet så är det något fel som de flesta säger. Bara att felsöka.

Lycka till med de nya kablarna.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
fy faaan vilken skillnad det blev... jag testade med dom nya kablarna och dom gamla men det hördes ingen större skillnad (eller jag hörde den inte iaf) så dom gamla håller fortfarande.. men jag testade det som jonnerstone förslog.. och vilken skillnad.. ja spelade dist med chorus i stereo och sen två i mono utan chorus och panorerade ut dom och la en kompressor på dom... vilket tryck det blev nu måste jag bara spela lite tightare själv :) ..   Tack än en gång för hjälpen och tack för ett lysande forum !!! =) 
Mvh / Cube


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
fy faaan vilken skillnad det blev... jag testade med dom nya kablarna och dom gamla men det hördes ingen större skillnad (eller jag hörde den inte iaf) så dom gamla håller fortfarande.. men jag testade det som jonnerstone förslog.. och vilken skillnad.. ja spelade dist med chorus i stereo och sen två i mono utan chorus och panorerade ut dom och la en kompressor på dom... vilket tryck det blev nu måste jag bara spela lite tightare själv :) ..   Tack än en gång för hjälpen och tack för ett lysande forum !!! =) 
Mvh / Cube

Kul att kunna hjälpa till  :) Prova även att lägga en monogitarr till i mitten fast utan en massa dist. Dra sen sakta upp den i volym tills du hör att den kompletterar dom andra gitarrerna så ska du se att det blir ännu bättre  :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
fy faaan vilken skillnad det blev... jag testade med dom nya kablarna och dom gamla men det hördes ingen större skillnad (eller jag hörde den inte iaf) så dom gamla håller fortfarande.. men jag testade det som jonnerstone förslog.. och vilken skillnad.. ja spelade dist med chorus i stereo och sen två i mono utan chorus och panorerade ut dom och la en kompressor på dom... vilket tryck det blev nu måste jag bara spela lite tightare själv :) ..   Tack än en gång för hjälpen och tack för ett lysande forum !!! =) 
Mvh / Cube

Men det handlar mer om mixteknik, och det är ju jättekul att du är nöjd med resultatet. Kul även att du gillar kontrollrummet.
Men kvarstår bruset? Skulle man kunna få höra en enskild omixad inspelning med det?
« Senast ändrad: 22.08.2008, 17:29:54 by Zyan »


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
Jag tycker inte det är något problem med brus längre.. jag ska lägga upp någon slinga på både gamla sättet jag spelade in och det nya, utan att mixa då, skapå brölopp imorgon så förmodligen lägger jag upp det någon gång nästa vecka.... tack för ännu ett tips :) .. ska kolla upp det så fort jag har tid..
 
Ha en trevlig helg allesammans!!

Mvh / Cube