Kontrollrummet

En fråga om övergångar i film

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej.

Har tidigare arbetat i Adobe Premiere Elements men idag gått över till Pinnacle Studio av olika orsaker. Har noterat att programmen uppför sig olika när det gäller övergångseffekter mellan scener. Ofta när man tex. skiftar miljö mellan två scener kan det vara på sin plats med en sk. övergångseffekt.

I Premiere läggs denna effekt över två klipp som ligger kant i kant = längden på slutresultatet påverkas inte.

I Pinnacle Studio så crossfadas klippen vilket får till följd att en två sekunder lång övergång kortar hela filmen med två sekunder.

När jag tänker efter så känns Pinnacles sätt mest rätt egentligen, men samtidigt får jag tänka om när jag producerar film. Man måste liksom ha alla övergångar klarar innan man tex. sätter musik till om man har tänkt sig att matcha längd med filmen etc.

Hur tänker ni? Gör ni klart filmen först innan ni ljudlägger etc.?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad är det för typ av film du tänker på? Musikvideo eller annat?

Då jag gör en film av en låt eller annat spar jag från början ljudet på filmerna så jag sen lättare kan synka ljudet med ett wavespår med bättre ljudkvalitet. 
Sen lägger jag alla klippen på plats, flyttade, förlängda/förkortade så att de stämmer och är i synk.

I Adobe Premiere lägger jag filmklippen över/under varandra (inte kant i kant) med så stor övergång som jag vill det ska vara en fade på.
Då wavefil med bättre ljudkvalité är på plats unlink'ar jag film och ljud på filmsekvenserna och tar bort ljudet från dem (delete).

Jag gillar det sättet att lägga över under istället för kant i kant. Jag har möjlighet att välja hur lång tid övergången ska ta, en millisekund eller tio sekunder eller vad som helst där emellan.
« Senast ändrad: 11.03.2011, 17:36:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det spelar ingen roll vilken typ av film egentligen. Men säg så här:

Du har gjort en färdig musikvideo (eller vad som helst) och har en musikspår som matchar längden. Lägger man då till övergångar mellan scenerna i Pinnacle Studio så är inte längden längre densamma på filmen. I Premiere är den det.

I min version av Premiere (nr8) kan jag inte applicera övergångar mellan klipp som ligger på olika spår. Kan du verkligen det i sexan?

När jag lägger klippen över/under så "vinner" spåret som är överst ang. vilket som ska synas. Det kanske är en inställning i programmet att det ska fade-a istället, men det har jag inte noterat. Nu har jag iofs lämnat Premiere, men det är kul att veta ändå.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En skärmdump på ett intro med black video -> intro-text -> och film med två ljudspår. Börjar med svart, där det tonas in text som sen tonar ut i filmen. Övre vinner så man kan använda fade till det nedre och använda rakbladet för att skära av övre en bit så att bara den nedre syns efter faden. Finns massor man kan göra här!



Det skulle kunna vara början på den här:

« Senast ändrad: 11.03.2011, 21:43:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag förstår. Men kan du använda övergångseffekter när du har klippen på olika spår? Fade är ju en sak och effekter en annan vad jag förstår?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag förstår. Men kan du använda övergångseffekter när du har klippen på olika spår? Fade är ju en sak och effekter en annan vad jag förstår?

Man lägger nog effekter mellan Video 1A och Video 1B. Är det olika spår eller två kanaler i ett spår? Jag tolkar det som att Cross dissolve som en övergångseffekt. Vad tänker du på för effekter? Här finns 75 "transitions" som jag antar man kan använda på samma sätt. "Transition" betyder övergång, tonartsbyte.


« Senast ändrad: 11.03.2011, 22:59:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min fråga gäller egentligen förkortningen som pinnacle gör. Det gäller där alla övergångseffekter. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min fråga gäller egentligen förkortningen som pinnacle gör. Det gäller där alla övergångseffekter. :)

Du får hittills inga svar från andra så jag spånar ett sista svar från min horisont  ;)

För att undvika förkortningen skulle jag i pinnacle leta efter motsvarande det jag gör i premiere. Snitta med rakbladet på det första klippet någon sekund innan övergången och på den lilla sekund-delen sänka hastigheten på filmklippet kanske till 50% eller vad som krävs för att det totalt ska bli lika långt som innan. Förstår du vad jag menar? Är det möjligt i pinnacle?

Det var allt härifrån!
« Senast ändrad: 12.03.2011, 02:25:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Min fråga gäller egentligen förkortningen som pinnacle gör. Det gäller där alla övergångseffekter. :)

Du får hittills inga svar från andra så jag spånar ett sista svar från min horisont  ;)

För att undvika förkortningen skulle jag i pinnacle leta efter motsvarande det jag gör i premiere. Snitta med rakbladet på det första klippet någon sekund innan övergången och på den lilla sekund-delen sänka hastigheten på filmklippet kanske till 50% eller vad som krävs för att det totalt ska bli lika långt som innan. Förstår du vad jag menar? Är det möjligt i pinnacle?

Det var allt härifrån!
Nej du. Lugnt på filmfronten på KR. Kul att du hänger med.  :D

Ditt förslag skulle helt klart fungera, i alla fall om det inte är för mycket action i bild just då, fast jag har inte kommit så långt i Pinnacle ännu att jag sett om den funktionen finns. Standardinställningen är att övergångar tar två sekunder så jag borde i så fall få sänka hastigheten i ett sekundklipp på båda sidor om övergången eftersom det blir en crossfade. Programmet "stjäl" en sekund av varje klipp så att säga.

Jag tycker ju att Pinnacle sätt att hantera en övergång känns mest logisk faktiskt och jag tittade hur Premiere gör vid sådana här övergångar och det är ingen crossfade inblandad där. Tittar man noga så är det en skarpt klipp mitt i övergången. Men jag tycker att man borde kunna göra samma i Pinnacle eftersom själva övergången döljs snyggt även i Premiere.

Nån som kört Pinnacle Studio här?


asti

  • Gäst
När Beatles går över gatan på omslaget till Abbey Road - finns den övergången på film?  :rolleyes:


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
När Beatles går över gatan på omslaget till Abbey Road - finns den övergången på film?  :rolleyes:
Ja!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
pinnacle!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Max. Har en fundering.

Jag har inte ännu gjort någon musikvideo, men har en tanke på hur man kan göra. Att spela in alla kameror med hela låten och sedan skapa ett spår för varje kamera, och därefter bara klippa mellan dom. Detta för att slippa hålla på att synka varje klipp för sig. I Premiere är det inga problem, men i Pinnacle Studio verkar bara finnas ett videospår + ett överlagringsspår.

Hur brukar du göra?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte ännu gjort någon musikvideo, men har en tanke på hur man kan göra. Att spela in alla kameror med hela låten och sedan skapa ett spår för varje kamera, och därefter bara klippa mellan dom. Detta för att slippa hålla på att synka varje klipp för sig. I Premiere är det inga problem, men i Pinnacle Studio verkar bara finnas ett videospår + ett överlagringsspår.
Hur brukar du göra?

Precis som du beskriver. Lägger alla filmer i varsitt spår och synkar starten på dem. I "The Queen" spelade jag ett instrument i filmen av låten en gång och lät filminspelningen rulla. Så tog jag nästa instrument och placering. Slutligen tredje placeringen innan jag stängde av kameran. Sen la jag in den i Timeline. Rakblad på slutet av första svängen i första spåret, tog ner det som var efter klippet och la i början av andra spåret och synkade. Rakblad i början av tredje instrumentinspelningen och flyttade det till början av tredje spåret.

I Premiere kan man titta på ljudfilen (Audio 1 i bilden - klickar på den första av de fyra "ikonerna") och har 1/2 sekund eller kortare inställt nere till vänster, för att se ljudfilernas detaljer i början. Sen, då man ska välja när man vill att ett annat filmspår ska synas i videon, finns det metoder för att titta på film som inte ligger överst (du nämnde tidigare är den som är överst är det som visas).

Jag har även använt ett annat program tidigare, som visar film precis som pinnacle. Där fanns ett val så att man kan se spåren över och under varandra, som i Premiere. Har du tittat efter den möjligheten i pinnacle?

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google