Jag är fullkomlig analfabet på att spela in sång och akustiska instrument men jag gör det ändå ibland. Jag funderar på om jag ska skaffa ny utrustning för ändamålet eller om jag bara kan lägga upp mina insatser lite bättre. Fast både vore kanske bäst.

Såhär ser det ut idag:
När jag ska spela in sång så stoppar jag in alla sängkläder i min garderob och stänger in sångaren, packad som en sill tillsammans med en JJlabs SKEC010B och ett vanligt poppskydd (ni vet, en plastring med en nylonstrumpa över). Poppskyddet är monterat 5 centimeter från mikrofonen och sångaren är så nära skyddet denna kan vara utan att faktiskt röra det med läpparna. Sladden från mikrofonen går ut till min Alto (som Behringer) S8-mixer. Alton fantommatar och EQ:n står på klockan 12 men jag slår på baskapningen (vid 75Hz). Mixern går sedan vidare till min laptop som spelar in.
Jag ber alltid sångaren sjunga ut en gång så att jag kan ställa volymen efter mixerna peakmätare men när vi väl spelar in brukar sången alltid bli lite för kraftig vilket resulterar i att tagningen klipper varpå vi får ta om den med lite lägre volym.
När jag spelar in instrument (främst cello) brukar jag göra som ovan fast utan poppskydd och mitt i vardagsrummet istället för garderoben. Jag spelar också gärna in cello på lägre volym.
Nedan kan ni höra mina senaste inspelningar. Den första filen är sång med kompressor pålagd i efterhand. Den andra är cello utan någon efterbearbetning. Den tredje är samma cellospår med lite kompressor samt MYCKET reverb och delay.
[mp3=200,20,0,center]http://www3.shellkonto.se/puff/mic/mictest2.mp3[/mp3]
Frågor? Tankar? Funderingar? Åsikter?