Kontrollrummet

ny mikrofon till mig

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag är fullkomlig analfabet på att spela in sång och akustiska instrument men jag gör det ändå ibland. Jag funderar på om jag ska skaffa ny utrustning för ändamålet eller om jag bara kan lägga upp mina insatser lite bättre. Fast både vore kanske bäst. :) Såhär ser det ut idag:

När jag ska spela in sång så stoppar jag in alla sängkläder i min garderob och stänger in sångaren, packad som en sill tillsammans med en JJlabs SKEC010B och ett vanligt poppskydd (ni vet, en plastring med en nylonstrumpa över). Poppskyddet är monterat 5 centimeter från mikrofonen och sångaren är så nära skyddet denna kan vara utan att faktiskt röra det med läpparna. Sladden från mikrofonen går ut till min Alto (som Behringer) S8-mixer. Alton fantommatar och EQ:n står på klockan 12 men jag slår på baskapningen (vid 75Hz). Mixern går sedan vidare till min laptop som spelar in.

Jag ber alltid sångaren sjunga ut en gång så att jag kan ställa volymen efter mixerna peakmätare men när vi väl spelar in brukar sången alltid bli lite för kraftig vilket resulterar i att tagningen klipper varpå vi får ta om den med lite lägre volym.

När jag spelar in instrument (främst cello) brukar jag göra som ovan fast utan poppskydd och mitt i vardagsrummet istället för garderoben. Jag spelar också gärna in cello på lägre volym.

Nedan kan ni höra mina senaste inspelningar. Den första filen är sång med kompressor pålagd i efterhand. Den andra är cello utan någon efterbearbetning. Den tredje är samma cellospår med lite kompressor samt MYCKET reverb och delay.

[mp3=200,20,0,center]http://www3.shellkonto.se/puff/mic/mictest2.mp3[/mp3]

Frågor? Tankar? Funderingar? Åsikter?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som gammal cellist kan jag säga att jag gillar känslan i ditt lir - reverb kan vara på plats i samband med flera stämmor eller instrument i detta fall föredrar jag torrt även on stämma var med. Tycker att det låter bra om cellon - sången får andra tycka till om som kan mer om det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hej
om du spelar in i 24bitars är det inte så viktigt att du måste ha max volym på insignalen
och du kan unna dig att sänka till du slipper oroa dig över att det ska dista & klippa om sången

kanske testa att vara längre från popfiltret åxo kan ge dig lite bättre sång ljud
sjunger man stark sång 5cm från micken får man ofta jobbiga S & T ljud (iaf hos mig)

fint med cellon & reverbet  :wub:

jag tror du klara dig rätt bra med vad du har!  :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Ja det var med stor sorg vi mottog meddelandet att Eddi inte bara lagt cellon på hyllan, utan också sålt den.
Frågan är ju hur du gör när du spelar in cellon? Finns det mickade cellon nu för tiden? Yamaha har ju en uppsättning el-stråkinstrument.  :rolleyes:

Min erfarenhet vid inspelning av sång och liveinstrument är att när folk testar, tar de inte i lika mycket som när det gäller. Det är nog där du har haken? När någon ombeds testa så ställ in ljudet så du har en 20-25% kvar på skalan innan den klipper/distar (ut på det röda fältet i VU-mätaren). Detta gäller speciellt vid insplening av instrument. Sång säjs aldrig dista, men det är en sanning med modifikation, som du säkert vet.  ;)

Du verkar klara dig bra med vad du har.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Ah, jag har så dålig koll på bitar. Men ni har helt rätt förstås, visst borde jag köra 24.
 
Just detta sångklipp är lite hårt kanske, jag borde leta fram något mjukare för att visa hur det blir. Jag ska testa att ha lite längre avstånd till mikrofonen för att se hur det låter. Jag tycker i och för sig att S och T-ljuden är ganska lugna i och med poppskyddet.

Cellon är det min fru som spelar. Jag kan ingenting sådant. Hon är klassiskt skolad men har spelat med diverse pop- och rockakter på senare år. Kul att ni gillar cellospelet förresten. :) Jag ska posta låten som det kommer ifrån så småningom.

Jag spelar in cellon genom att sätta mikrofonen några centimeter f-hålen. Inspelningen har lite rumsburkighet eftersom jag inte kan klämma in fru och cello i garderoben men jag tänker att det kvittar eftersom jag ändå alltid lägger på en massa reverb i efterhand.

Ingen tycker att jag ska köpa nya grejer, det är ju uppfriskande. :) Men en micpreamp då? Det säger ju somliga att man måste ha en bra. Jag kör ju mitt sunkmixerbord som preamp. Eller måste man ha hi-endgrejer hela vägen om preampen ska spela någon roll?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror du klarar dig med det du har. Gör massor med inspelningar och lär dig på vägen innan du sneglar på bättre utrustning. Så gör jag och jag är nöjd med resultatet. Jag spelar in med 16 bitar och så länge det är mycket volym på instrumentinsatser tycker inte jag det är något problem...

Innan sångpålägg testsjunger jag samtidigt som jag har samma volym på bakgrundsinstrument som det ska vara vid skarpa inspelningen av sången. Och om det klipper eller distar sänker jag och gör en ny inspelning på sångspåret.

Citera
...spela in sång så stoppar jag in alla sängkläder i min garderob och stänger in sångaren, packad som en sill...

Då jag läser det igen, förstår jag varför den här sångrösten låter ganska ansträngd.  :P

Spåret verkar ha för hög inspelningsnivå eller så är det komprimerat mycket, i alla fall då man hör sången utan övriga instrument. Med många instrument samtidigt kanske sången sitter som en smäck?

Spelar du instrument själv?
Sjunger du själv?
Det ska bli intressant att ta del av det du gör!!!
« Senast ändrad: 11.03.2011, 08:01:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Var det frun som sjöng? (Vill veta innan jag skriver ärligt vad jag tyckte)  :lol:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ang mickar är jag heeemskt fördomsfull och ratar allt kinesiskt. Det finns säkert bra kinesgrejer med, men hur jämn är kvaliten?
Jag skulle ha satsat på AKG, Shure eller kanske Audio Technica. Min senaste mick är en budget-Neumann, TLM102, den är verkligen super för inte så enorma pengar.
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?xsid=8a982cf7eb78954570f608140d98b0d0&sw=tlm102&x=0&y=0&gk=&bn=
När jag får råd köper jag en till.
Den här verkar också fin, med olika riktningskarakteristiker
http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2050.htm
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Ja, jag tänkte att man hör bäst hur det låter om det ligger rent men kanske måste man få hela sammanhanget för att kunna göra en riktig bedömning. Jag har lagt upp båda låtarna som klippen ovan kommer ifrån här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=25705.0
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=25704.0

Jag ska spela in en mjukare låt i helgen, tror jag. Jag kan lägga upp det sångspåret så att ni får höra något annat än det ihopklämda.

Jag spelar för övrigt inte några instrument själv. Jag sjunger inte heller. Som jag skrev i min presntation för ett tag sedan är jag ganska kass. Fast jag omger mig med folk som är duktiga. :)

Tack för mikronfontipsen, för övrigt.