Kontrollrummet

Gurano - På gång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sättning:
Akustisk plock och sologura
Ståbas
Trummor
Flöjt
Fiol
Orgel


Hejsan
Kämpar på med min mixning!

Jag gick tillbaka till gamla inspelningar med mitt akkespel och hörde att det lät för jävligt - men sedan jag köpt ny mick och försökt att följa era tips om bl.a. nivåer, EQ hit och skära dit :D så tror jag att jag börjar förstå lite i alla fall.

Spelade in detta idag och har hela förmiddagen försökt att få ett bra ljud - vad tycker ni? vad ska/bör/måste ändras, vad funkar mixmässigt osv? Tar gärna synpunkter på arr....typ på allt helt enkelt

Ha det
Gurano
« Senast ändrad: 07.03.2011, 00:13:30 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
OJ.. det var överraskande... på ett positivr sätt :D
Jo, jag tycker ... eh.. det är nåt som är för mycket i denna vackra soppa. Låter trångt. Låter som om allt låg i mellanregistret. Själva låten gillade jag i alla fall.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul med nåt annorlunda från ditt håll. Säger som Space gillar låten och den sköna hoppande takten stråket mot slutet gillar jag inte ljudet på men tanken är rätt. Basen du kör med är en acke antar jag - skulle nog inte bli fel med en riktig istället  tror jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
OJ.. det var överraskande... på ett positivr sätt :D
Jo, jag tycker ... eh.. det är nåt som är för mycket i denna vackra soppa. Låter trångt. Låter som om allt låg i mellanregistret. Själva låten gillade jag i alla fall.
Space
Hehe kul att överraska! Jag misstänker att det du upplever som för mycket är nog en synth jag slängde på i sista stund - har nu tagit bort den helt enkelt

Kul med nåt annorlunda från ditt håll. Säger som Space gillar låten och den sköna hoppande takten stråket mot slutet gillar jag inte ljudet på men tanken är rätt. Basen du kör med är en acke antar jag - skulle nog inte bli fel med en riktig istället  tror jag.
Det som du tycker låter som stråkar är inget annat än en synth - men jag bytte ut den nu mot en violin..hoppas att det blev bättre?
Jag la även på en ståbas

Tack båda för er tid å kommentarer
Gurano
« Senast ändrad: 06.03.2011, 18:51:56 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja jag tycker att ljudvalen blev bättre. Nu låter det dock som ett gäng musiker laddat upp sina prylar i en medelstor lagerlokal och framför sitt alster - inget fel med det men jag tror inte det är så du tänkt dig. Ta den sprödaste gitarren och för den närmre scenkanten så att säga och gör kanske en mittcentrering och en höjning av EQ runt 6-800 - placera ut musikerna i lokalen som du ser att de står. Oftast har man ju basen i mitten men med en stålbas är det inget fel att ha den något till vänster etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja jag tycker att ljudvalen blev bättre. Nu låter det dock som ett gäng musiker laddat upp sina prylar i en medelstor lagerlokal och framför sitt alster - inget fel med det men jag tror inte det är så du tänkt dig. Ta den sprödaste gitarren och för den närmre scenkanten så att säga och gör kanske en mittcentrering och en höjning av EQ runt 6-800 - placera ut musikerna i lokalen som du ser att de står. Oftast har man ju basen i mitten men med en stålbas är det inget fel att ha den något till vänster etc.
Tack för att du orkar lyssna flera gånger :)

Jag tyckte att soloplockguran började alldeles för direkt på, så jag klippte bort lite på den - nu börjar den på 3e vändan på versen istället för på 1a. Jag tog även bort lite kompression på leaden, och höjde blås och fiol ett litet snäpp.
Min tanke är att fylla ut brejket med nåt oxå och ev förlänga (slutet suger tror jag).

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja slutet kommer lite abrupt. Jag tycker du har mejslat rummet bättre men det där med att plockguran först kommer in vid tredje varvat hör jag inte . Stråkarna ligger både höger och vänster kanske bättre med att köra åt ett håll höger tycker jag i så fall. Låten är bra men jag upplever den som lite stressig finns nog utrymme för ett lugnare mittparti skulle jag tycka.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Får som vanligt lite Zamla-vibbar på ett mycket positivt sätt men också: med  nylonguran väntar man sig nästan att Cornelis skall ge hals. Fint, folkligt, småputtrigt till kaffet som Zamlas Folkvisa i morse:

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Skön låt och bra spelat. Ljudmässigt låter som en liveinspelning, alltså med en mick i ett hörn av ett stort rum. Är det meningen?


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, nu är det rymligare tycker jag. Gillar detta. Lyssnar på jobbet nu med sämre ljudkvalitet så mycket mer kan jag inte säga just nu. Återkommer.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Skön låt och bra spelat. Ljudmässigt låter som en liveinspelning, alltså med en mick i ett hörn av ett stort rum. Är det meningen?
Du satte det präxis - det är precis som det är inspelat...med mick i hörnet av vardagsrummet :)

Jo, nu är det rymligare tycker jag. Gillar detta. Lyssnar på jobbet nu med sämre ljudkvalitet så mycket mer kan jag inte säga just nu. Återkommer.
Space
Kul att det går åt rätt håll - det är inte helt enkelt att mixa, det ska gudarna veta :)

Tack för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En låt man blir glad av Gurano! :)
Det gläder mig mycket  :)
Tack ska du ha SYNTH
/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo nog känns det vår alltid. :)
Och som Gurano,spelar ingen roll om det är elektriskt eller akke och det är ju positivt(Gurano-soundet ;))
Basen däremot uppfattar jag som lite jobbigt mellanregister-basbumlig..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar
Jo basen kan nog vara lite bumlig - ska se över den

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Jag hör ingen ståbas. Har du tagit bort den?
Akustiska gitarrer brukar jag skära under 125-150 Hz ca 3 dB för att få bort "bumlighet".
Om man har flera akustiska gitarrer kan det var bra att separera dom 30-40 % åt varsitt håll
för att kunna urskilja bättre. Jag vet att jag kastar sten i glashus, men det är kanske lite för
många instrument som spelar samtidigt?  :)
Får precis som Eq associationer till Zamla Mammas Manna eller liknande.
Kul låt som får det att spritta i benen!
/Asti


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag hör ingen ståbas. Har du tagit bort den?
Akustiska gitarrer brukar jag skära under 125-150 Hz ca 3 dB för att få bort "bumlighet".
Om man har flera akustiska gitarrer kan det var bra att separera dom 30-40 % åt varsitt håll
för att kunna urskilja bättre. Jag vet att jag kastar sten i glashus, men det är kanske lite för
många instrument som spelar samtidigt?  :)
Får precis som Eq associationer till Zamla Mammas Manna eller liknande.
Kul låt som får det att spritta i benen!
/Asti
Jo då detta är nog lite bumligt och behöver skäras - men skär man på samma ställen när det gäller stål- och nylonsträngade?
Ska testa mig fram lite i mixträsket. Kul att det spritter i dina ben, men det var inte meningen att dra igång ett träningspass (om det gick så långt :)) - hoppas att det inte blev ett löp-pass.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Jag hör ingen ståbas. Har du tagit bort den?
Akustiska gitarrer brukar jag skära under 125-150 Hz ca 3 dB för att få bort "bumlighet".
Om man har flera akustiska gitarrer kan det var bra att separera dom 30-40 % åt varsitt håll
för att kunna urskilja bättre. Jag vet att jag kastar sten i glashus, men det är kanske lite för
många instrument som spelar samtidigt?  :)
Får precis som Eq associationer till Zamla Mammas Manna eller liknande.
Kul låt som får det att spritta i benen!
/Asti
Jo då detta är nog lite bumligt och behöver skäras - men skär man på samma ställen när det gäller stål- och nylonsträngade?
Ska testa mig fram lite i mixträsket. Kul att det spritter i dina ben, men det var inte meningen att dra igång ett träningspass (om det gick så långt :)) - hoppas att det inte blev ett löp-pass.

Gurano
Nylonsträngat är knepigare tycker jag och jag brukar nog skära lite högre upp i mellanregistret då.
Sedan har man ju inte alls den naturliga, "krispiga" diskanten som vid stålsträngat. Dessutom tycker jag det är
svårare att få ett jämnt anslag med nylonsträngar. Men det är mina personliga idéer som du inte ska fästa dig vid alltför mycket!  :)
Jo, tyvärr ådrog jag mig en sträckning när det "spratt" som mest, men då kan jag ju vara hemma och göra musik i stället för att jobba!  :)


Jay Thomas

  • Gäst
Snygg! :)
Gillar drivet och det vårliga i låten! :)
Ogillar att temat pågår (för) länge och att det är väldigt "tätt" av ljud i mitten, kanske minska antalet instrument, alt panorera lite mer aktivt. Gitarr låter lite som om den var på en hylla ovanför de andra ibland.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Snygg! :)
Gillar drivet och det vårliga i låten! :)
Ogillar att temat pågår (för) länge och att det är väldigt "tätt" av ljud i mitten, kanske minska antalet instrument, alt panorera lite mer aktivt. Gitarr låter lite som om den var på en hylla ovanför de andra ibland.
Jo det är nog lite tätt - ska försöka mixa annorlunda, men jag minskar nog inte antalet instrument -för de är inte så många...men panorera mera kan ju vara en idé, tack för detta!
Kul att du gillar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!