Kontrollrummet

Inget ljud alls!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Hej. Igår lånade jag ut min dator till min syster och när jag fick tillbaka den fick jag inget ljud alls. Jag har ryckt i och ur alla sladdar, startat om, ominstallerat drivrutinerna, kollat alla inställningar i kontrollpanelen. Vad göra? Ljudkortet är ett EMU0404 och högtalarna är Creative 2.1-system. Allt går genom ett Behringer Minimon 500.

Mattis


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Skickar jag ut signalerna genom datorns inbyggda ljudkort med Realtec AC'97-drivisar får jag ljud. EMU's hemsida suger i form av support. De har inte haft emailsupport sen i oktober, tydligen.

Edit: Kortet (EMU 0404) får ingen insignal heller så det är uppenbarligen där felet ligger. Vad kan man göra?

Mattis
« Senast ändrad: 29.05.2007, 23:11:59 by kungenavparis »


Utloggad tsmalmbe

Knivigt. Gå igenom allt en gång till, ändra en sak i taget och testa testa testa. Systematik är enda sättet att hitta problemet. Är det sen tyst, så har ditt kort pajat, eller nån del av det eftersom OS:et fortfarande verkar hitta det, också drivrutinerna hittar kortet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
En omformatering löste problemet.

Skönt!  :)

Själv har jag alltid lite grubblerier när man har kommit tillrätta med ett problem genom omformatering: Vad var det EGENTLIGEN som knasade?

Fast känslan av en ny ren och fin installation tar ju över rätt snart  :P



Utloggad tsmalmbe

Windows register, 99% av problemen som fixas av formatering (=ominstallering av Windows = rent register) är just för att registret rensas.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Burnin Sven

  • Gäst
Bra att det löste sig det där är ett helvete när det händer. För det kan hända konstiga saker med en dator när man lånar ut den. Jag har en musikdator som jag lånar ut till en polare som jag vill ska börja med musikinspelning. Har fått tillbaka den flera gånger utan ljud pga. att en annan gemensam polare stoppat in en massa skrot i programform och lekt och återställt en del windowsfunktioner som jag stängt av för att optimera datorn för musik. Det här är en gammal ångmaskin på 1 gig Mhz som kör på Win 98 pga. ljudkortets begränsningar så den är ju extra känslig. Kort sagt man ska aldrig låna ut en musikdator till nån som är eller har en klåfingrig polare som ska på och mecka med saker :D.
Måste väl finnas nåt lätt sätt att återställa registren utan att omformatera nån som vet?
Göran


Utloggad tsmalmbe

Ja, man kan ta en backup (med microsoft egna backup) på endast registret och restora det senare. Att bara gå in i regedit, spara alla hives och sen försöka köra in det igen går inte, får vissa hives är låsta.

Ghost-aktiga program är inte helt fel heller, då får man ju bort all onödig programvara också. Så ghost-utlåning-alltfansomhänder-återlämning-ghosttillbakatillursprungsläget-rocknroll.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad kungenavparis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
Hade jag inte haft den externa hårddisken hade jag varit förbannad. Som det är nu tog omformateringen bara tid, inget försvann.

Men ett annat "problem" kvarstår: så fort jag pluggar in gitarren i ljudkortet låter det ut genom högtalarna på datorn när jag spelar. Detta är trevligt ibland men inte när man vill köra Guitar Rig, då får jag lyssna på två spår samtidigt - först Guitar Rigs moddade och den rena signalen. Det finns säkert något skitsmart sätt att lösa det här i PatchMix DSP som verkar styra och ställa med ljudet i datorn men det är en djungel för mig. Något tips?