Kontrollrummet

Cubase 5 plötsligt 6/4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helt utan att jag vet varför blir vissa partier av låten satta i 6/4 takt istället för 4/4. Jag rättar upp det hela och efter en stund igen så finns partier som är 6/4. Då måste man ställa scrollern på första felaktiga takten och ändra till 4/4 efterföljande takter blir rätt men längre fram kan det ha dykt upp fler 6/4. Nån teori någon?
Jag har letat efter ett sätt att ställa hela låten i 4/4 men hittar ingen sådan metod?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du har kanske aktiverat Tempo Track och av misstag lagt in en annan taktart där...?
CTRL+klick på TEMPO i transportpanelen för att få upp editorn - eller ALT+klick där för att växla mellan Track eller Fixed.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du har kanske aktiverat Tempo Track och av misstag lagt in en annan taktart där...?
CTRL+klick på TEMPO i transportpanelen för att få upp editorn - eller ALT+klick där för att växla mellan Track eller Fixed.
Tack för snabbt svar Claes
När jag högerklickar i de trakterna får jag upp tjänster som är aktiverade inget leder mig till tankarna att nu sätter jag 4/4 på rubbet. Men du har rätt att jag med vänsterklick kan ändra mellan Track eller Fixed - har det någon betydelse och vad skall det stå på i sådana fall?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Du har kanske aktiverat Tempo Track och av misstag lagt in en annan taktart där...?
CTRL+klick på TEMPO i transportpanelen för att få upp editorn - eller ALT+klick där för att växla mellan Track eller Fixed.
Tack för snabbt svar Claes
När jag högerklickar i de trakterna får jag upp tjänster som är aktiverade inget leder mig till tankarna att nu sätter jag 4/4 på rubbet. Men du har rätt att jag med vänsterklick kan ändra mellan Track eller Fixed - har det någon betydelse och vad skall det stå på i sådana fall?

Om du väljer "Tempo fixed" (Klicka på tempo i transportpanelen ) klicka sedan i fältet där bpm visas direkt i transportpanelen, samma sak med vilken takt du vill ha, gäller hela projektet. Om du vill ändra tempot någonstans i låten kan du trycka ctrl+t , Tempo track och där göra tempojusteringar i projektet. Vill du att cubase spelar upp detta skall "Tempo track" väljas. Om du inte vill spela upp tempoförändringen kör du Tempo fixed.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ahhh kanonförklaring - tack C och C
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Jay Thomas

  • Gäst
Och då säger jag mja, för du har BÅDE tempotrack och signaturetrack så även om du har en fast BPM, kan signaturen leva sitt eget liv. Mitt förslag, om det spökar med något av de förut nämnda, är att lägga till ett tempotrack och ett signaturetrack och kolla vad det finns för info på respektive. (automation)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Och då säger jag mja, för du har BÅDE tempotrack och signaturetrack så även om du har en fast BPM, kan signaturen leva sitt eget liv. Mitt förslag, om det spökar med något av de förut nämnda, är att lägga till ett tempotrack och ett signaturetrack och kolla vad det finns för info på respektive. (automation)

Inte om man kör med "Tempo fixed" väl...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Och då säger jag mja, för du har BÅDE tempotrack och signaturetrack så även om du har en fast BPM, kan signaturen leva sitt eget liv. Mitt förslag, om det spökar med något av de förut nämnda, är att lägga till ett tempotrack och ett signaturetrack och kolla vad det finns för info på respektive. (automation)

Inte om man kör med "Tempo fixed" väl...

Ajaj nu känns det som krångligt igen.... Jag har dock inte hunnit testa något - signaturtrack vet jag inte ens vad det är.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Och då säger jag mja, för du har BÅDE tempotrack och signaturetrack så även om du har en fast BPM, kan signaturen leva sitt eget liv. Mitt förslag, om det spökar med något av de förut nämnda, är att lägga till ett tempotrack och ett signaturetrack och kolla vad det finns för info på respektive. (automation)

Inte om man kör med "Tempo fixed" väl...

Ajaj nu känns det som krångligt igen.... Jag har dock inte hunnit testa något - signaturtrack vet jag inte ens vad det är.

Har aldrig haft problem med detta..man väljer antingen eller... vad är det du vill du göra? :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ta inte det här på fel sätt nu Eddi men, du har inte funderat på att kika i Cubase eminenta "Operation Manual"?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Nu kör jag visserligen Logic, men jag förut använt Cubase. Det jag brukar göra är att fixera tempot och sedan lägga in en egen metronom (ett midi-spår med vst-trumma/hihat). Sen spelar man in 8- alt. 16-delar som man låter gå över hela låten. Då har man rätt goda förutsättningar att enkelt ändra från vanlig fyrtakt till alla möjliga taktarter. För mig fungerar detta smidigare än att sitta och tråckla med tempo tracks och sånt.

Det är givetvis lite meckigare att göra succesiva tempoförändringar om man gör på så vis, men det är rätt sällan jag gör det ändå.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nu kör jag visserligen Logic, men jag förut använt Cubase. Det jag brukar göra är att fixera tempot och sedan lägga in en egen metronom (ett midi-spår med vst-trumma/hihat). Sen spelar man in 8- alt. 16-delar som man låter gå över hela låten. Då har man rätt goda förutsättningar att enkelt ändra från vanlig fyrtakt till alla möjliga taktarter. För mig fungerar detta smidigare än att sitta och tråckla med tempo tracks och sånt.

Det är givetvis lite meckigare att göra succesiva tempoförändringar om man gör på så vis, men det är rätt sällan jag gör det ändå.

Metronom eller klick finns ju per automatik...en liten undran, hur gör du en snygg ritardando utan tempotrack?
Tempotracks är oehört smidigt å lättjobbat kan jag tycka :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Sen spelar man in 8- alt. 16-delar som man låter gå över hela låten. Då har man rätt goda förutsättningar att enkelt ändra från vanlig fyrtakt till alla möjliga taktarter.

Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:



Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:

Dels det, sen tycker jag det är lättare att spela till ett hihat-tramp än "klick". Visst, det går säkert att lägga in en egen sampling osv, men vem orkar det. Sen när man gör ett eget "metronome track" så kan man också själv bestämma volymen på metronomen. På den vanliga metronomen kan det hända att jag inte hör det tydligt nog om det är ett intensivt parti osv.

Metronom eller klick finns ju per automatik...en liten undran, hur gör du en snygg ritardando utan tempotrack?
Tempotracks är oehört smidigt å lättjobbat kan jag tycka :)
Enkelt, jag vet inte vad ett ritardando är så det är inget problem för mig!  ;) :P

Som jag nämnde innan, detta funkar för mig, och var endast ett tips till trådskaparen. Jag säger inte att detta sätt är överlägset alla andra, utan endast att det fungerar bättre för mig.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:

Dels det, sen tycker jag det är lättare att spela till ett hihat-tramp än "klick". Visst, det går säkert att lägga in en egen sampling osv, men vem orkar det. Sen när man gör ett eget "metronome track" så kan man också själv bestämma volymen på metronomen. På den vanliga metronomen kan det hända att jag inte hör det tydligt nog om det är ett intensivt parti osv.

Metronom eller klick finns ju per automatik...en liten undran, hur gör du en snygg ritardando utan tempotrack?
Tempotracks är oehört smidigt å lättjobbat kan jag tycka :)
Enkelt, jag vet inte vad ett ritardando är så det är inget problem för mig!  ;) :P

Som jag nämnde innan, detta funkar för mig, och var endast ett tips till trådskaparen. Jag säger inte att detta sätt är överlägset alla andra, utan endast att det fungerar bättre för mig.
Jag säger som Micke vet inte vad ett ritardando är - ungefär som - för mig gör det inget att bensinpriset höjs - jag tankar ändå alltid bara för 300:- :lol:
Nästa gång jag råkar ut för det där med 6/4 ska jag återvända till den här tråden och försöka följa råden. Men någon kan gärna få förklara ritardando. Och så var det någon som frågade om jaginte läste manualen - svaret är där patenterat tidigare försökte jag finna svar där men det slutade oftast med att jag fick huvudvärk så en snabb fråga ut på KR ger mycket bättre resultat och dessutom alternativa svar och snabbt går det och jag spar mina treo.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:

Dels det, sen tycker jag det är lättare att spela till ett hihat-tramp än "klick". Visst, det går säkert att lägga in en egen sampling osv, men vem orkar det. Sen när man gör ett eget "metronome track" så kan man också själv bestämma volymen på metronomen. På den vanliga metronomen kan det hända att jag inte hör det tydligt nog om det är ett intensivt parti osv.

Metronom eller klick finns ju per automatik...en liten undran, hur gör du en snygg ritardando utan tempotrack?
Tempotracks är oehört smidigt å lättjobbat kan jag tycka :)
Enkelt, jag vet inte vad ett ritardando är så det är inget problem för mig!  ;) :P

Som jag nämnde innan, detta funkar för mig, och var endast ett tips till trådskaparen. Jag säger inte att detta sätt är överlägset alla andra, utan endast att det fungerar bättre för mig.

Ritardando är en långsam inbromsning av musiken..tex slutet av en låt..men undrar ändå hur man gör detta i Cubase utan tempotracks? mest nyfiken på om det går att göra på annat sätt?  :) Man kan höja volymen på clicket eller metronomen i Cubase.. går även att använda trummsounden eller annat i Cubase om man vill ha eget sound på metronomen, en galen synth eller nåt  :D
« Senast ändrad: 10.03.2011, 07:42:29 by Clemens »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ritardando är en långsam inbromsning av musiken..tex slutet av en låt..men undrar ändå hur man gör detta i Cubase utan tempotracks, mest nyfiken på om det går att göra på annat sätt? :)

Jag skulle (för att spara på Treo) stänga av klicket, köra punch in på ett spår i taget och bestämma mig för att alla musiker följer den som gör första inspelningen, en som gör ritardandot tydligt och bra. Lite som förr i tiden... En förutsättning är att det görs i slutet av låten.

(snacka om amatörmusiker)

Jag som trodde att ritardando var en dans!
« Senast ändrad: 10.03.2011, 07:41:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:

Dels det, sen tycker jag det är lättare att spela till ett hihat-tramp än "klick". Visst, det går säkert att lägga in en egen sampling osv, men vem orkar det. Sen när man gör ett eget "metronome track" så kan man också själv bestämma volymen på metronomen. På den vanliga metronomen kan det hända att jag inte hör det tydligt nog om det är ett intensivt parti osv.

Metronom eller klick finns ju per automatik...en liten undran, hur gör du en snygg ritardando utan tempotrack?
Tempotracks är oehört smidigt å lättjobbat kan jag tycka :)
Enkelt, jag vet inte vad ett ritardando är så det är inget problem för mig!  ;) :P

Som jag nämnde innan, detta funkar för mig, och var endast ett tips till trådskaparen. Jag säger inte att detta sätt är överlägset alla andra, utan endast att det fungerar bättre för mig.

Ritardando är en långsam inbromsning av musiken..tex slutet av en låt..men undrar ändå hur man gör detta i Cubase utan tempotracks? mest nyfiken på om det går att göra på annat sätt?  :) Man kan höja volymen på clicket eller metronomen i Cubase.. går även att använda trummsounden eller annat i Cubase om man vill ha eget sound på metronomen, en galen synth eller nåt  :D

Utan ironi, det får ske på det "gamla beprövade" sättet, du drar ner tempot i musiken helt enkelt. Detta förutsätter förstås att du inte har tempo based inställningen på midispåren, dvs att de inte är låsta till tempot (clicket?). Annars håller jag med dig helt, har använt tempotrack många gånger för snygga ritartandon och accelerandon. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur blir det smidigare? Är det för att du inte har några ettor i klicket du tycker det blir smidigare?  :unsure:

Dels det, sen tycker jag det är lättare att spela till ett hihat-tramp än "klick". Visst, det går säkert att lägga in en egen sampling osv, men vem orkar det. Sen när man gör ett eget "metronome track" så kan man också själv bestämma volymen på metronomen. På den vanliga metronomen kan det hända att jag inte hör det tydligt nog om det är ett intensivt parti osv.


Ok. Tyckte bara att det var onödigt att uppfinna hjulet igen. Jag gör allt det där i den inbyggda metronomen i Reaper. Det borde väl rimligen gå i Logic också?  :unsure:


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Ok. Tyckte bara att det var onödigt att uppfinna hjulet igen. Jag gör allt det där i den inbyggda metronomen i Reaper. Det borde väl rimligen gå i Logic också?  :unsure:

Vetefaan om det gör det. Har vart inne bland inställningarna men det verkar bara som man kan ha det där avskyvärda klicket. Man kan givetvis ändra "ton" men inte välja att den ska spela upp en samplad hi-hat exempelvis. Motbevisa mig gärna för det hade vart gött om det gick.

Sen verkar också som man inte kan välja att spela upp 8-delar, utan endast ettan, fyrtakt och sextondelar (Division).

Sen brukar jag faktiskt spela in sådana grejor där jag inte vet vilken rytm det är, och då tycker jag det är lättare att kunna "rita upp" en egen metronom. Exempelvis det senaste jag sysslar med, jag har absolut ingen aning om vilken takt detta är, och om jag skulle ha en metronom som gick i vanlig fyrtakt skulle det bara förvirra.
http://micke.lugnoro.com/konstig_rytm.mp3
« Senast ändrad: 10.03.2011, 14:41:41 by MikaelEdebro »
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..om man startar något trumprogram t ex, så kan du välja i metronom setup, vilken källa det ska va, tex Groove Agent, och seda vilken not ( ljud ) som skall spelas upp.. :) Du kan ha olika ljud på Hi och Lo..


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ok. Tyckte bara att det var onödigt att uppfinna hjulet igen. Jag gör allt det där i den inbyggda metronomen i Reaper. Det borde väl rimligen gå i Logic också?  :unsure:

Vetefaan om det gör det. Har vart inne bland inställningarna men det verkar bara som man kan ha det där avskyvärda klicket. Man kan givetvis ändra "ton" men inte välja att den ska spela upp en samplad hi-hat exempelvis. Motbevisa mig gärna för det hade vart gött om det gick.

Sen verkar också som man inte kan välja att spela upp 8-delar, utan endast ettan, fyrtakt och sextondelar (Division).

Sen brukar jag faktiskt spela in sådana grejor där jag inte vet vilken rytm det är, och då tycker jag det är lättare att kunna "rita upp" en egen metronom. Exempelvis det senaste jag sysslar med, jag har absolut ingen aning om vilken takt detta är, och om jag skulle ha en metronom som gick i vanlig fyrtakt skulle det bara förvirra.
http://micke.lugnoro.com/konstig_rytm.mp3
Ja men det är ju den där vanliga 7 1/4  9-delars.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se