Kontrollrummet

Asti feat CPG - It's all insane

gäst · 28 · 2739

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Fick lust att göra något annat än depp-visor. Det blev så här i 6/8-takt. Rätt konventionellt tror jag.
Tyck gärna till om vad som helst.

Artist: Asti feat CPG
Titel: It's all insane
Text & musik: Asti & CPG
Är: 2011
Längd: 3 minuter jämt (varje gång)

« Senast ändrad: 15.04.2011, 16:47:47 by asti »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här skulle jag ha lätt för att bli beroende av. Lite skumma basgångar tyckte jag i början men jag vande mig - bra tematan som flätas i denna musikaliska gobeläng med CPG´s oefterhärmliga uttryck.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Detta var en av de mer spännande jag hört på ett tag från dig, tycker jag  :)
Gillar denna!

Tycker att brakesticket som börjar vid 97 har en lite annorlunda ljudbild - kanske en vanesak men jag funderade lite på det i alla fall. 1a-guran som börjar spela försvinner lite när 2a-guran startar - kanske att den ska höjas ett litet snäpp. Ibland i andra låtar när du sjunger så kan din lead och stödstämma vara lite i osynk, men så tycker jag inte att det är nu (i alla fall inte mycket) - sången är kanon. Ekot som är på den utklingande guran på slutet - ska det vara så?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Intressant!
...jag sugs med i rytmerna! Känsla!
Coolt med avbrottet mitt i med de snygga körerna!


asti

  • Gäst
Den här skulle jag ha lätt för att bli beroende av. Lite skumma basgångar tyckte jag i början men jag vande mig - bra tematan som flätas i denna musikaliska gobeläng med CPG´s oefterhärmliga uttryck.
Den klassas ännu inte som narkotika - liksom efedrin.  :)
Basgångarna tyckte jag var enkla och okomplicerade...... :unsure:
Kul att du gillar den flätade temattan som jag använder för ljuddämpning i inspelningsrummet!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti c/o CPG


asti

  • Gäst
Hejsan
Detta var en av de mer spännande jag hört på ett tag från dig, tycker jag  :)
Gillar denna!

Tycker att brakesticket som börjar vid 97 har en lite annorlunda ljudbild - kanske en vanesak men jag funderade lite på det i alla fall. 1a-guran som börjar spela försvinner lite när 2a-guran startar - kanske att den ska höjas ett litet snäpp. Ibland i andra låtar när du sjunger så kan din lead och stödstämma vara lite i osynk, men så tycker jag inte att det är nu (i alla fall inte mycket) - sången är kanon. Ekot som är på den utklingande guran på slutet - ska det vara så?

Ha det gott
Gurano
Jag försökte göra något annorlunda mot de senaste låtarna. Kul att du gillar!
Ska kolla nivåerna på gitarrerna!
"Ekot" är bitar av gitarrfilen, som jag klippt ihop för att göra ett annorlunda slut.....Det ska vara så!  :)
Tack för lyssning och tips!
/Asti


Jay Thomas

  • Gäst
Denna gillar jag! :) Tycker dina och CPG's samarbete oftas landar i små, mycket trevliga stycken och denna är inget undantag! :D

Gillar den bla för referenserna till min ungdomsmusik och att den är väldproddad som vanligt. :)


Allt i mina öron...


asti

  • Gäst
Intressant!
...jag sugs med i rytmerna! Känsla!
Coolt med avbrottet mitt i med de snygga körerna!


Skönt att låten påverkar och inte känns likgiltig!
Kände att jag var tvungen att lägga in ett "stick" av något slag, annars
hade det blivit lite för enahanda tror jag. Om kör, gitarr och stråkar var
rätt val kan väl å andra sidan säkert diskuteras.... :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti (CPG hälsar)


asti

  • Gäst
Denna gillar jag! :) Tycker dina och CPG's samarbete oftas landar i små, mycket trevliga stycken och denna är inget undantag! :D

Gillar den bla för referenserna till min ungdomsmusik och att den är väldproddad som vanligt. :)


Allt i mina öron...
Vad kul att du gillar låten!
Jag har känt CPG sedan långt tillbaka och jag tror vi kompletterar varandra bra, trots åldersskillnaden!  :rolleyes:
Vilka referenser tänker du på? Vore intressant att veta!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag gillar originaliteten. Låter inte som något annat jag har hört. Även om effekterna på rösten var rätt coola så tror jag att låten hade fungerat lika bra eller kanske bättre utan dem. Snygg sång.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra Asti..jag dras med i dina drömska sångstämmor.. :P

Behagligt :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Snygg låt, lite drömsk som det redan konstaterades. Det är nåt i denna låt ger mig en känsla av ett sent 60-tal. Jag vet inte varför.
Det enda jag hittade att anmärka på då jag riktigt ansträngde mig är att du antagligen har två unisona sångspår som på några ställen inte är helt tajta. Det hörs på några ställen ordet börjar eller slutar på ett "s" , "t" eller "d". Men det är småpotatis.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som sagt den här är ju vanebildande - borde förbjudas av Socialstyrelsen eller nåt ....  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag gillar originaliteten. Låter inte som något annat jag har hört. Även om effekterna på rösten var rätt coola så tror jag att låten hade fungerat lika bra eller kanske bättre utan dem. Snygg sång.
Jag trodde inte det var så originellt.....
Jag tror jag har lite för mycket reverb på sången.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jättebra Asti..jag dras med i dina drömska sångstämmor.. :P

Behagligt :)

/Marre

Tack för det Marre!
Jag är till för att behaga!  :)
/Asti


asti

  • Gäst
Snygg låt, lite drömsk som det redan konstaterades. Det är nåt i denna låt ger mig en känsla av ett sent 60-tal. Jag vet inte varför.
Det enda jag hittade att anmärka på då jag riktigt ansträngde mig är att du antagligen har två unisona sångspår som på några ställen inte är helt tajta. Det hörs på några ställen ordet börjar eller slutar på ett "s" , "t" eller "d". Men det är småpotatis.

Space

Snygg och drömsk låter bra! Tack för det!  :)
Det kanske är gitarrljudet, avsaknaden av synthar och moderna effekter som gör att det låter 60-tal....?
Du har rätt i att sångspåren inte är helt tajta! Ska försöka åtgärda det, helst utan att behöva ta om sången.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Som sagt den här är ju vanebildande - borde förbjudas av Socialstyrelsen eller nåt ....  :D

 :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
6/8 är spännande och snyggt trumlir där. Tycker att pianobasen krockar med el-d:o. Gå upp en oktav på pianot? Vanurå 4/4 plötsligt. Häftigt! Och sen tillbaka. Väldigt skickligt. Snygg kör. Fantastiskt fint akkeguraljud, hur gör du? Gillar den dramatiska melodin som harmonierar perfekt med texten. Fin komposition och partierna som bryter passar jättebra. Säkert hantverk med känsla!
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
6/8 är spännande och snyggt trumlir där. Tycker att pianobasen krockar med el-d:o. Gå upp en oktav på pianot? Vanurå 4/4 plötsligt. Häftigt! Och sen tillbaka. Väldigt skickligt. Snygg kör. Fantastiskt fint akkeguraljud, hur gör du? Gillar den dramatiska melodin som harmonierar perfekt med texten. Fin komposition och partierna som bryter passar jättebra. Säkert hantverk med känsla!
 

Ja, jag gillar 6/8-takt! Trummorna är plockade direkt från EZ Superior. Ska testa att höja pianot en oktav och se hur det låter!
Vad gäller "akkeguraljudet" gör jag som vanligt, dvs placerar micken (Röde NT2A) ca 20 - 25 cm snett uppåt
gitarrhalsen från resonanshålet på gitarren. Har börjat plocka närmre stallet för att få lite "krispigare" och inte så "rumbligt"
ljud. Preamp Focusrite Trakkmaster med en aning compression, lite reverb (TC Electronic 300), samt skär 2-3 dB vid 125 Hz.
Det blir ju fylligare också genom att spela in två gånger och panorera ut åt varsitt håll. Min gitarr (Martin D28) låter dessutom bra tycker jag.
Roligt att du gillar låten!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Kommer inte på något vettigt att göra med denna utan lämnar den så här!
« Senast ändrad: 07.03.2011, 09:09:39 by asti »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Det blir ju fylligare också genom att spela in två gånger och panorera ut åt varsitt håll. i

Fattar inte hur du kan få dubben (den andra inspelningen) att låta exakt lika den första. Skickligt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Det blir ju fylligare också genom att spela in två gånger och panorera ut åt varsitt håll. i

Fattar inte hur du kan få dubben (den andra inspelningen) att låta exakt lika den första. Skickligt!
Det är ju inget avancerat fingerplock precis så det var inte så svårt. Spelade in till metronom.
Sången däremot är svår med betoningar och att avsluta stroferna i samma tidpunkt.
Det blir lätt en "extra" konsonant.... :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Känns lite "Pink Floyd" i positiv bemärkelse..skön låt å snygg sång! :)


asti

  • Gäst
Känns lite "Pink Floyd" i positiv bemärkelse..skön låt å snygg sång! :)
Har svårt för att tänka mig Pink Floyd i annat än positiv bemärkelse!  :)
Kul att du gillar låt och sång!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
När jag läste takterna 6/8 + 4/4 tänkte jag lite på en Pink Floyd låt som går i tror jag 7/5 + 4/4. (från Dark side... tror jag) Men hade inte väntat nåt liknande. 4/4 skulle i så fall ha blivit ett blues-tema men så blev det inte. Spelar ingen roll.
Väldigt genomarbetat detta. Körena för tankarna till senare Beach Boys med Brian Wilson.
Great stuff!!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag gillar melodin i verserna speciellt med dom där "upprepningarna".  Sätter sig i skallen direkt!    :)

Tycker också att det är kul med lite fartigare Asti-alster.   ;)   

Har inget att klaga på egentligen.  Kanske det skulle det ha suttit bra med ett D28-solo någonstans
men det funkar ändå.  Jag har bara en hook-up på solon.  :huh:     

Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


asti

  • Gäst
När jag läste takterna 6/8 + 4/4 tänkte jag lite på en Pink Floyd låt som går i tror jag 7/5 + 4/4. (från Dark side... tror jag) Men hade inte väntat nåt liknande. 4/4 skulle i så fall ha blivit ett blues-tema men så blev det inte. Spelar ingen roll.
Väldigt genomarbetat detta. Körena för tankarna till senare Beach Boys med Brian Wilson.
Great stuff!!
Jag ser det själv som 6/8 hela låten. Men avsaknaden av betoningar i mellanpartiet gör att man nog
kan tolka det som långsam 4-takt, där varje taktslag representerar en snabb 3-takt.....
Roligt att du tycker det känns genomarbetat! Beach Boys... :wub: Håller deras God only knows för att
vara en av pop-historiens vackraste låtar.
Tack för dina tankar Staffan!
/Asti


asti

  • Gäst
Jag gillar melodin i verserna speciellt med dom där "upprepningarna".  Sätter sig i skallen direkt!    :)

Tycker också att det är kul med lite fartigare Asti-alster.   ;)   

Har inget att klaga på egentligen.  Kanske det skulle det ha suttit bra med ett D28-solo någonstans
men det funkar ändå.  Jag har bara en hook-up på solon.  :huh:     

Bra jobb!   /JEH


Ja, det kändes som att jag måste försöka hitta nya vägar bort från depp-vise-träsket!  :)
Tyckte att 6/8 takten var ganska "fartig" och melodin föll sig naturlig på något sätt.
Solon kan vara bra om man är duktig på det, men det är inte min starka sida tyvärr...
Roligt att det funkar!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti