Kontrollrummet

Truminspelning, Tama Superstar,

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Efter att ha letat en vettig lokal länge har jag gett upp o satt upp trummorna hemma. Har spelat in ett antal ggr, det här är väl första gången det börjar låta bra. Lite åsikter vore fint. Jag gillar allt själv utom pukorna som är så där... Visserligen borde de säkert stämmas bättre, jag är ingen trummis o kan inte sånt, men jag tycker jag fick bättre pukljud tidigare när jag använde CM3 på pukorna.

Sån härn mickning körde vi:
Kagge: EV N/D 868. Älskar den, man behöver inte ratta eq alls, man bara flyttar den tills man hittar det ljud man gillar. För oss lät det bäst med micken snett som på bilden. Kanske skulle kaggen låta ännu bättre med ett mindre snedförskjutet hål i frontskinnet? Med micken utanför skinnet lät det direkt liten papp-kagge. Nära klubban blev oxå sämre.
Virvel: E 906 över och NT2-A under. Har inte mycket gas på på undermicken, men det gör sitt till om man lyssnar en stund. E906 har en brytare som kan antingen boosta eller skära vid 5 khz, vi kom fram till att det lät bäst med boosten på, det gjorde nästan undermicken överflödig.
Pukor: SM57. Gillar inte dem så värst.
Overhead: CM3 som fick äran att förstärkas av min Audient Mico. Vi hade dem högre upp först, men det blev bättre som på bilden, speciellt hihaten.

http://www.speedyshare.com/files/27232946/01_Trumljud_test.mp3

Nån som vill byta bort ett par CM3 mot nåt annat?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Instämmer att pukorna inte låter så värst roliga. Men annars låter det bra. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Instämmer att pukorna inte låter så värst roliga. Men annars låter det bra. :)
De skulle nog låta bättre om nån som kan stämde dem. Men jag ska nog på nåt vis skaffa ett till par CM3 och ha på pukorna. Det blir nog en schweng till Musikbörsen Gävle i morrn. Jag har annons på att sälja/byta mickar, men sånt brukar gå väldigt sakta även om man är skitbillig.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Lägg upp annonsen på vend också så är chansen att det går fortare.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lägg upp annonsen på vend också så är chansen att det går fortare.
Letade Vendolin förut, men det fanns inte? Heter det Vend bara?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vendolin är nedlagt för några år sen. www.vend.se startades av någon annan. Antar för att det skulle vara lätt att förknippas med det nu nedlagda Vendolin. Men i alla fall, det är bara slänga upp en annons där. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vendolin är nedlagt för några år sen. www.vend.se startades av någon annan. Antar för att det skulle vara lätt att förknippas med det nu nedlagda Vendolin. Men i alla fall, det är bara slänga upp en annons där. :)
Kanon. Har tre annonser där nu. Vill sälja en Bach Firebird med...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja såg den nyss. Bara hört att deras guror ska vara bra trots ett lågt pris. Skulle gärna vilja ha några till men ekonomin tillåter inte det tyvärr så.... :(
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Som jag förstod det och tyckte det lät, så hadde du pukorna helt odempade, om du väljer att ha helt odempade oukor bör du destans micka, då får du bort mycket av både buller och klånk. Viserligen blir det svårare att snygga till i musikpogram efter då mycket annat även går i i mickarna.
När man mickar en trumma så fins det inga specifika regler utan det som låter bra är rätt, men det fins några saker man bör ha lite kännedom om och det första är hur en trumma i sig låter, en trumma låter olika beroende på var du slår hur hårt du slår och vad du valt för skin.
Alla skin har olika egenskaper och beter sig olika, men i allmenhet så fungerar en puka som en högtalare, ute mot kanten har du mer övertonet och innot mitten har du mer botten och alldra oftast mera efter jumningar.
Det berer sig olika beroende på hur du stämt trumman så grundregeln är frächa skin välstämda trummor.
Om du tycker du får för mycket bas eller mer bara boom boom i pukan så stäm upp både under och överskin, var inte rädd för att det ska bara sjunga blååång om dom, Du kan med gott samvete dämpa skinnet antingen med lite målartejp eller gel.
Lika där du får olika klang beroende på var du sätter dempningen på skinnet, brukar vara klokt att börja med att dämpa några cm från sarien, du kan dämpa både under och överskin, utan mickning kan trumman lätt låta väldigt torr och rätt trist, men låt dig inte skrämmas av det, du kan efteråt i musikpogrammet lägga på lite revörb för att återfå lite ton.
Johan


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Känner till allt det där... I teorin kan man allt, men trummor, skinn och ljud beter sig som de vill ändå.  :lol: Och ibland är det så att trummisen inte har varken råd eller lust att köpa tio nya skinn. Nu har jag testat 25 varianter, eftersom jag bara kan spela in 8 spår samtidigt testade jag i går att använda en separat mixer som samlar ihop flera pukmickar till ett stereospår. Med en hängpuka, två golvpukor och bara två pukmickar är det svårt att få de två golvpukorna att låta olika, de hamnar på samma ställe i stereobilden, därför testade jag det här med extarmixer, använde även min fina stereokompressor att fetta till dem lite extra. Och well, nog blev det ganska bra, men min livemixer ger en del brus också, så va fan, jag förkastade även det. Det blir för mycket närmickning som ger för mycket "ljum i skin" precis som SM57 skrev-
Idag skådade jag ändå ljuset tror jag och ska använda Glyn Johnes-metoden med fyra mickar. Plus en fusk extra femte under virveln. Det kommer att ge, hoppas jag, fin stereo även på golvpukorna, sidmicken hamnar närmare den sista golvpukan, den första golvpukan hamnar lite närmare OH-micken rakt ovanför virveln. Kommer att använda min lyxigaste mick, en TLM102 som OH, och en omnikopplad NT2-A som sidmick. Som tur är trivs trummisen med sina två olika rajdar satta så att de hamnar på samma avstånd ungf från sidmicken.
Blir det bra ska jag fota av det. Coolt att skriva av sig lite.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Jag förstår vad du menar med att köpa skin för dyrt är det tyvär.
Det fiffiga med ljud är ju just det att man kan styra det rätt exackt hur du vill och med lite skruvande och bökande med de skin som man har så bör de inte göra som de själva vill utan vad du vill att de ska göra.
Det är just det som är det aldra svåraste just att grejerna ska låta som man själv önskar och inte som grejerna själv i bland vill, att spela in skysta trummor är väldigt svårt och rätt bökit.
Det enda är just att göra som du nu gör, prövar alt och olika mick plaseringar och lite olika mickar på olika ställen, det är bara att pröva vidare tills man hittar det man önskar.
Under åren när jag var studiotrummis så stötte man på de alldra mästa och olika lösningar, alla har sitt sätt och sina lösningar det är det som är så härligt med att just spela in trummor, det fins inga, så här ska du göra, utan man får mecka sig fram och personligen tycker jag det är en mycket stor del av nöjet.
Att få tillfredställningen när man fått till ljudet som man önskar på trummorna är hela betalningen för alt skruvande och meckande.

Länge leve bra ljud och feta trummor  B)
« Senast ändrad: 10.03.2011, 14:48:14 by sm57 »
Johan


Utloggad tsmalmbe

Och om allt annat skiter sig så kan man fixa det efteråt med SPL Transient Designer..

:)

(nej, på allvar - man kan ta bort eller lägga till "sjung" i trummorna på det sättet)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
SPL Transient Designer är en riktigt bra pryl. Har man inte råd med den äkta hårdvaran så har finns den i mjukvara. Både i vst och till UAD kort. Rekommenderas varmt. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vad är mjukvara?  :mellow:

Sen i förrgår har det här problemet jag hade med vilka pukmickar som är helt försvunnit!  Helt underbart! Jag har nämligen skådat ljuset och satsar stenhårt på Glyn Johns-metoden med fyra mickar, plus en femte i smyg under sejaren. Först blev jag så j-a impad av ljudet, men efter lite noggrant lyssnade så hörde jag tex att golvpuka nr 2 som är närmast sidmicken naturligtvis låter mycket mer än första golvpukan. hur jag än flyttar mikarna. Ett set med en golvpuka och bara en ride är säkert mycket enklare att få till alla nivåer på, det här blev en utmaning, Trummis Tjalle har även två olika rajdar o en crash på golvpuksidan. Cymbalerna lät först alldeles för nära och för mycket. Lösningen var att 8-koppla NT2an som jag har vid golvpukan. (Och nära väggen o en madrass) Jag riktade åttans utsläckning mot både den stora golvpukan och cymbalerna, sen fick jag balans, sen jag flyttat mickar fem ggr till, och testat olika vridningar av micken. Fascinerande! Den andra OHn är lite enklare, men man får hålla på i några dar att rikta in den med. Med rätt eq och kompressor kommer jag att få ett bättre trumljud än vad som är möjligt på nåt annat vis med mina resurser och bara åtta kanalers inspelning.
De trumljudsklipp jag lagt ut förut har bara haft en golvpuka. När rätta trummisen var hit ställde han bara upp bägge golvpukorna som han brukade, ökade på med en till crasch. Och fan vad bra det där setet låter med en riktig trummis. jag kan inte slå ett vettigt slag på trummor...

Hade problem med virvelljudet, det "klippte" på ett mysko sätt, men det var nog att jag var alldeles för nära skinnen med SM57orna. Höll på i fyra timmar med att testa och spela in olika virvelmickar idag. Sennheiser E906, som jag tyvärr måste ha till gitarren är bäst, SM57 tvåa. En besvikelse var Sennheiser E604 som jag tagit hem en på prov. den hade dålig topp, och även ett bas-mummel-rumble-ljud som inte försvann ens när jag skar 12 db vid 50 hz.
Men nu behöver jag inte köpa några fler mickar, jag har ju konverterat till den rätta tron; Glyn Johns!

SPL Transient Designer klarar jag mig utan, jag har en TC Finalizer...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

SPL Transient Designer klarar jag mig utan, jag har en TC Finalizer...

Finalizern har inte transient-program, däremot har TC Triple C det, ifall man vill jämföra SPL med en TC produkt på någon nivå.

Att jämföra en Finalizer med en transientbehandlare är väl som att jämföra en bil och en tröska.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
SPL Transient Designer klarar jag mig utan, jag har en TC Finalizer...

Finalizern har inte transient-program, däremot har TC Triple C det, ifall man vill jämföra SPL med en TC produkt på någon nivå.

Att jämföra en Finalizer med en transientbehandlare är väl som att jämföra en bil och en tröska.


Aha. Tur Finalizern var bilen då! Den har ett "drum compressing" program som låter otroligt bra på tex OH. Utan pumpande lyfter det fram det här modernt krispiga i tex hihat o cymbaler. Utan nån dator. I dag (hoppas jag) får jag min Tascam channellstrip med Antares Autotuner!
http://tascam.com/product/ta-1vp
Den kommer att trivas ihop med min Tascam 2488mkll.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)