Kontrollrummet

När är en låt "färdig"?

gäst · 14 · 2468

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jay Thomas

  • Gäst
Med anledning av ofta förekommande kommentarer med innebörden att en låt inte känns färdig, komplett mm, när kan då en låt anses färdig? Finns det olika färdighetsgrader? Färdig grund, färdigt arr, färdig mix, osv?
Vem "bestämmer" att en låt är färdig?

Hur ser just du på saken?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Om det är en bra låt så blir den aldrig färdig, det är själva tjusningen!

Jag menar den kan betraktas som färdig ur ett gäng olika perspektiv, kommersiella eller estetiska enl. div. normer men det viktigaste perspektivet är ditt eget och ingen annans, det jag menar med en bra låt är alltså en som verkligen håller att bearbetas i olika tappningar och versioner, framföras på helt olika sätt vid olika tillfällen men ändå att man hör vilken låt det är...

It's up to you man!!!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Artrock har rätt då det finns en massa perspektiv på färdig: kommersiellt klar osv.
Men som jag ser det så är det alltid musikmakaren/makerskan som avgör/bör avgöra när den kan kallas klar. Syn på ljudbild, arr, takt, komposition, sättning mm är ytterst individuellt och där avgör man själv - man kan inte säga till en konstnär att ....här kan du inte använda den breda penseln eller här ska det vara akryl. Om musikmakaren vill ha ett falskt ackord så är det så det ska vara även om andra tycker att det låter skit....typ.

Sedan kan man naturligtvis göra avkall på sin integritet och låta andra människor tycka/styra, om man anser att de har större kompetens inom sin genre. Ska den tex säljas (ja som ovan - vara kommersiellt gångbar) så behöver även andra parametrar fyllas än bara det musikaliska.

Men som sagt....som svar på din fråga så anser i alla fall jag att det borde vara du-jag-vi som själva avgör när den är klar. Att vara klar betyder ju inte att den inte kan ändras senare trots allt

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 400
    • Visa profil
    • SoundClick
Svår fråga! Själv tycker att en låt känns klar när den till fullo stämmer överens med den bild av låten jag hade innan jag började spela in den. Åtminstone arr-mässigt klar. Är inte själva kompositionen klar innan inspelning blir det ju svårare.... Med mixen är det knepigare. Helst skulle jag vilja pröva den i olika ljudanläggningar, hörlurar, högtalare, mp3:a, bilstereo, köksradion... Tycker olika saker framhävs eller förminskas berorende var man spelar den. I praktiken blir det bara i lurar och monitorer jag testar innan jag tycker mixen sitter och blir lika förvånad eller besviken när jag spelar den via en bränd CD i t ex bilstereon. Har f ö svårt att vara utan bollplanken (läs feedbacken) här på KR för att känna mig någorlunda säker.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
En låt behöver inte nödvändigtvis vara färdig...eller färdig för vad? Lägga upp den på KR ? Klar för mastring och sedan skiva? Märker nu när jag spelar live hur låtarna förändras hela tiden beroende på vilka musiker man spelar med...visst finns det en stomme men tror att låtarna förändras som man själv...inte spelar Dylan idag " Just like a woman" på samma sätt som han en gång gjorde.  B) Det är essensen av låten som finns där precis som man kan höra här på halvfärdigt....finns det något i låten så hör man det även där och det kan långt "överglänsa" B) proddarna som finns på "färdigasidan".....

only my opinion   Allt gott karl
 
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Sedan kan man naturligtvis göra avkall på sin integritet och låta andra människor tycka/styra, om man anser att de har större kompetens inom sin genre. Ska den tex säljas (ja som ovan - vara kommersiellt gångbar) så behöver även andra parametrar fyllas än bara det musikaliska.

NEJ, NEJ, NEJ!!! Man ska aldrig ge avkall på sin integritet. Då har man sålt ut sig totalt. Att ta intryck och lyssna på andras förslag är en sak. Men man ska alltid ändå ha sista ordet och beslutet och tro på det man gör. Det är ju trots allt ens egna låtar. Det finns gott om artister och band som låtit andra, t ex producenter, bolag, bestämma hur låten ska vara. Färdiginspelad så har de blivit missnöjda för det här var inte alls den låten, låtarna de ville ha och göra. Andras åsikter är inte alls nödvändigt bättre bara för att de har jobbat med musik längre och släppt massa annat som sålts. Skivbolaget sa åt Bryan Adams att ta bort Summer of 69 och Heaven för att de ansåg de vara för dåliga. Han vägrade och ja..resten är ju musikhistoria.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
En låt behöver inte nödvändigtvis vara färdig...eller färdig för vad? Lägga upp den på KR ? Klar för mastring och sedan skiva?

Det är väl självklart att en låt måste vara färdig om man tänkt att den ska säljas. Det var det dummaste jag hört på länge. Vad skulle du säga till ett skivbolag? Nä den är inte färdig, måste den vara det då? En låt ska vara färdig för att det är ett avslut på något. Tänk om författare tänkte som du. Varför måste en bok ha ett slut. Varför inte bara sluta mitt i handlingen? Samma med en film. Ja folk lär så gärna vilja se en film som helt abrupt slutar mitt i. Och även om man bara slänger upp en låt här så har man ju tanken att det ska vara en färdig låt.


Citera
Märker nu när jag spelar live hur låtarna förändras hela tiden beroende på vilka musiker man spelar med...
 

Spelar man live så har man fördelen att kunna göra ändringar, göra den längre, spela den i en annan tonart etc. Men det är ju live det.  :)

Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
NEJ, NEJ, NEJ!!! Man ska aldrig ge avkall på sin integritet. Då har man sålt ut sig totalt. Att ta intryck och lyssna på andras förslag är en sak. Men man ska alltid ändå ha sista ordet och beslutet och tro på det man gör. Det är ju trots allt ens egna låtar. Det finns gott om artister och band som låtit andra, t ex producenter, bolag, bestämma hur låten ska vara. Färdiginspelad så har de blivit missnöjda för det här var inte alls den låten, låtarna de ville ha och göra. Andras åsikter är inte alls nödvändigt bättre bara för att de har jobbat med musik längre och släppt massa annat som sålts. Skivbolaget sa åt Bryan Adams att ta bort Summer of 69 och Heaven för att de ansåg de vara för dåliga. Han vägrade och ja..resten är ju musikhistoria.
Tyckte att det var precis det jag sa :D

 
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
En låt är väl "färdig" när man tycker att man har kommit dit man siktade - alternativt när man känner att det inte går att förbättra ytterligare.

Sedan kan man ju känna för att ta fram den ett par år senare igen - och då kommer man antagligen att göra en del förändringar och tycka att det var konstigt att man inte fortsatte där man slutade när man tyckte att den var "klar" förra gången, även om det sällan blir några jättestora förändringar då, utan det mesta är som tidigare - men kanske en lite annan mix eller lite andra instrument etc. Det är en ständig utveckling, helt enkelt, så precis som andra redan har varit inne på, så kan man nog aldrig säga att en låt är helt färdig och inte kommer att förändras, utan man kanske får säga att den är färdig för stunden eller färdig för det syfte man har med den för stunden, typ. Det är ju också en del av det roliga med musik, att man alltid kan utveckla eller inveckla vidare... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
NEJ, NEJ, NEJ!!! Man ska aldrig ge avkall på sin integritet. Då har man sålt ut sig totalt. Att ta intryck och lyssna på andras förslag är en sak. Men man ska alltid ändå ha sista ordet och beslutet och tro på det man gör. Det är ju trots allt ens egna låtar. Det finns gott om artister och band som låtit andra, t ex producenter, bolag, bestämma hur låten ska vara. Färdiginspelad så har de blivit missnöjda för det här var inte alls den låten, låtarna de ville ha och göra. Andras åsikter är inte alls nödvändigt bättre bara för att de har jobbat med musik längre och släppt massa annat som sålts. Skivbolaget sa åt Bryan Adams att ta bort Summer of 69 och Heaven för att de ansåg de vara för dåliga. Han vägrade och ja..resten är ju musikhistoria.
Tyckte att det var precis det jag sa :D

 

Nähä du sa: "Sedan kan man naturligtvis göra avkall på sin integritet och låta andra människor tycka/styra"     :rolleyes:  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nähä du sa: "Sedan kan man naturligtvis göra avkall på sin integritet och låta andra människor tycka/styra"     :rolleyes:  :P
Jojo jag sa att man kan - inte att det var bra :)
dessutom så skrev jag som sista kommentar: så anser i alla fall jag att det borde vara du-jag-vi som själva avgör när den är klar. Att vara klar betyder ju inte att den inte kan ändras senare trots allt   :lol:  B)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
När man själv är nöjd.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Liksom en tråd som denna eller likväl någon annan tråd i helt annat ämne som pågår i all oändlighet med olika synpunkter och infallsvinklar, stela eller flygande så är även musikstycket, konstverket etc en process som kan klyva sinnet mer än en gång hos skaparen!

I mitt fall kommer en ny musikalisk idé till en låt etc inne i huvudet eller sinnet vilket som nu är vilket, jag sätter mig vid pianot och tar fram idén relativt snabbt eftersom jag redan hört den innan (inuti) och får fram det jag själv upplever som sköna toner och harmonier, nöter på för att inte glömma och repeterar detta i ett par dagar.

Tiden emellan dessa nypräglande repetitioner kommer den upp mer och mer (inuti) och nya saker uppstår såsom att man hör gitarrer, harpa, flöjter eller balla synthmattor whatever + någon sorts melodi, resten är snart gjort såsom komp och rytmer, de ger sig självt så att säga på ett smidigt & snabbt vis men nu uppkommer nya "problem" eftersom flygeln/pianot är ett rätt så dominant instrument så kan man rimligtvis inte basera ursprungsiden med totalkompositionen på pianot utan får nu börja arrangera och lyfta ur vissa element och harmonier/figurer till de andra instrumenten annars kan det bli kladdkaka eller kakafoni i värsta fall bådeljud och arrangemangsmässigt och det är här själva konsten och utmaningen ligger, för mig i alla fall!

Gör ett snyggt intelligent och smakfullt arr. utav den fina idén så är du hemma, själva ljudmixen och processing av signaler är en bisak och bara verktyg och går av bara farten, ibland hamnar man på ruta 1 eller 2 igen, inser att nej den här skall bara ha ett piano + sång + chorus och möjligen en rytm här och där för att bli en färdig och utmärkt låt, ibland tar man det vidare...

Gäller alltså att känna sitt inre språk väldigt bra och nästan omedelbart veta vad man vill ha då en ny idé uppkommer annars kan man treva och fastna i träsk som aldrig tar slut*

 ;)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hej Odrörir....vi har olika ingångar i detta medan du menar vända sig till ett skivbolag så har jag mitt eget och bestämmer fullt ut och har total konstnärlig frihet, bryr mig inte om någons annans åsikt om det kommer an på formen etc och mina låtar lever sitt liv och jag kan gå tillbaka och ändra något också i gamla låtar som hade sin form när dom "var klara då"...skulle aldrig sälja in mig för att någon har synpunkter på låtformen...vissa människor gillar inte ens fade out på låtar....nu har jag aldrig hört något av dina låtar men skulle vara kul att höra så lägg upp en klar låt på demosidorna så lägger jag upp sen kan vi fortsätta diskutera där....och jag är ingen författare men det finns böcker som slutar tvärt och majoriteten av film nu för tiden är baserade på böcker  och är oftast inte trogna böckerna...kalla det tolkning eller konstnärlig frihet,men jag skulle inte kalla det det dummaste jag hört.....Allt är subjektivt när det kommer till konsten

Allt gott / karl
En låt behöver inte nödvändigtvis vara färdig...eller färdig för vad? Lägga upp den på KR ? Klar för mastring och sedan skiva?

Det är väl självklart att en låt måste vara färdig om man tänkt att den ska säljas. Det var det dummaste jag hört på länge. Vad skulle du säga till ett skivbolag? Nä den är inte färdig, måste den vara det då? En låt ska vara färdig för att det är ett avslut på något.



Citera
Märker nu när jag spelar live hur låtarna förändras hela tiden beroende på vilka musiker man spelar med...
 

Spelar man live så har man fördelen att kunna göra ändringar, göra den längre, spela den i en annan tonart etc. Men det är ju live det.  :)


Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se