Kontrollrummet

Hur utnyttjar man ADAT kanaler i externa ljudkort?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hallå allihop.

Är nybörjare på det här med externa ljudkort. Har precis skaffat en Macbook Pro 17" och Cubase. Vill nu skaffa ett externt ljudkort för att kunna spela in trummor. Har tittat på Mackies Blackbird men det blir nog Focusrite Saffire pro 40.
Nu till frågan. Ljudkortet kommunicerar med datorn via Firewire, 8 kanaler parallellt. Men tydligen kan man få in ytterligare 8 via ADAT in. Till detta verkar det som att andra använder Behringer ADA8000. För pengarna verkar den vara helt ok.
Då har man alltså 8 mickar in i Behringer som går in i Focusrite via ADAT och 8 mickar in i Focusrite.
På baksidan av Focusrite-kortet har man 8 mick-utgångar, ADAT-utgång och Firewire-utgång.
Min fråga är om man kan få de 8 mickarna som kommer från Behringer-enheten att gå ut via Firewire (plus de 8 som går in Focusrite-kortet), eller kommer de att gå ut via ADAT ut från Focusrite-kortet? Om det gör det är man ju ganska körd vad gäller de extra 8 mickarna om man inte har ADAT in på datorn.
Som sagt, är nybörjare och har aldrig använt externa kort.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Baraldi, dessa frågor är ytterst relevanta och intressanta, jag har inga svar på just saffire kortet och hur det funkar men är själv på vippen att skaffa ett RME babyface för ett tillfälligt behov i en lgh där jag bara behöver 2 inputs, line eller mic.
Babyface kan om man kopplar in ett adat interface via optisk/adat ge dig upp till 10 inputs + 12 outputs vilket borde räcka i ditt fall.
Det du behöver då är behringer burken du nämnde eller Alesis AI3 som jag själv använt till en annan maskin Yamaha D24 tidigare, om man läser på div. utländska reviews och forum är det hugget som stucket i princip, möjligen viss majoritet som är för Alesis burken!
Alesis har inga preamps men behringers preamps skulle jag inte ge ett ruttet öre för heller...bättre i så fall för dig med några bra outboardpre's beroende på budget och krav, det är en djungel....


Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tja. Tack för svaret. Ja du, en djungel är det här seklets understatement. De som recenserar Behringern säger ungefär som du om preampsen; de sista 25% är inget vidare, men den duger, framförallt med tanke på priset. Outboard? Får man in signalen därifrån till Focuskortet? Vet du om det vanliga på sådana här kort är att ALLA kanaler kan routas ut via Firewire eller är det underförstått att om man går in via ADAT/optisk så går man också ut med signalen via ADAT?
Fan vad svårt det ska vara och lira lite rock.


Utloggad tsmalmbe

focusrites programvara för routing har alltid varit kryptisk, men om du gör ju i princip din routing i t.ex cubase. Dina ingångar finns att välja i din daw, och master out kan vara ljudkorters 1-2. Effekter kan du hänga på vilka in/utgångar som helst, fritt konfigurerbart i cubase.

Cubase som ecempel här för att bevisa att det inte beror på hårdvaran utan mjukvaran.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tja.
Ursäkta min okunnighet, men betyder det att även signaler som går in till ljudkortet via ADAT/optisk går ut från ljudkortet via Firewire och in till DAW som separata kanaler, inte ihopbuntat till höger vänster?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ja det är förfasen klart mer givande att lira rock'nroll än att sitta och tweka datorer/interface och tvingas välja produkter som passar precis för ens egna behov men idag finns det ju ändå bra och rel. billiga lösningar, RME har erkänt bra preamps och omvandlare för pengarna, nästa steg är Lynx och Aurora som är guld!!!
RME har ju sitt fireface oxå med fler preamps etc, vet inte vad det kostar men babyface ligger på strax över 5 papp här i Sverige...om du skaffar externa preamps/outboards som det så löjligt kallas för idag så måste du dra dom igenom alesis ai3 förstås, jag vet inte hur många pre's saffire har men det kan ju vara tänkvärt och mer ekonomiskt att skaffa en kombinerad burk med tex 8 pres + omvandlare inkl. interface och där tippar jag att just firewire RME slår det mesta!!!

Du gillar Led Zeppelin ser jag  :) då vet du säkert lite om historien här:
http://www.feelnumb.com/?p=748

sen kommer jag ihåg när dom skulle bo på grand Hotel i Sthlm (78' ?) samtidigt som den gamle token Jerry lee Lewis som blev skogstokig när han fick reda på att 4 långhåriga apor som inte fattade vad äkta rock'n roll var skulle bo på samma hotell...

 B)
« Senast ändrad: 05.03.2011, 11:33:37 by Mr Artrock »


Utloggad tsmalmbe

Tja.
Ursäkta min okunnighet, men betyder det att även signaler som går in till ljudkortet via ADAT/optisk går ut från ljudkortet via Firewire och in till DAW som separata kanaler, inte ihopbuntat till höger vänster?

Ta två monokanaler i cubase: du kan välja t.ex adatingång 3/left till ena och 3/right till andra (om du vill tänka det så) eller kalla det kanal 5 och 6.

Så nej, kanalerna buntas inte ihop.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hahaha! Jag känner till den där storyn. Rätt kul att hon blev så förbannad på en kille som Page. Frommare än en munk!
Ska kolla in alla dina tips. Preampsen i Focusrite har fått bra kritik så för mina ändamål tror jag det lirar. Det enda jag fortfarande inte fattar är om alla signaler man matar in ett sådant ljudkort går ut via Firewire som separata kanaler in i DAW. Om det är så att signaler som man matar in via ADAT också måste gå ut via ADAT då är det som sagt kört för mig vad gäller de extra kanalerna. Hittar inget om detta i forum eller ens Focusrites manual. står bara något om "endless routing possibilities". Om det betyder att man kan skicka inkommande signaler från en extern burk (in via ADAT) till Firewire ut, vet jag inte.


Utloggad tsmalmbe

Hittar inget om detta i forum eller ens Focusrites manual. står bara något om "endless routing possibilities". Om det betyder att man kan skicka inkommande signaler från en extern burk (in via ADAT) till Firewire ut, vet jag inte.

Endless routing possibilities betyder inte det.

Men för att göra det klarare: allt du skickar in i ljudkortet (analogt eller digitalt - ADAT och S/PDIF) skickas till firewire-tråden.

Endless routing betyder det, att du tillika som du skickar allting du spelar in till FW kan skicka det till andra utgångar, göra headphone submixar genom att kombinera ingångar, utgångar och ljuden som kommer från firewire (din daw) etc. etc. och det är där det blir kryptiskt - men "defaulten" är alltså: allting in går ut i FW.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tack så mycket. Vi som inte har hållit på så mycket med det här behöver väldigt enkla instruktioner för att inte gå vilse i alla termer och det som är självklart för er som kan det här. Har sett ett otal inlägg i andra forum med just den här frågan och den besvaras aldrig riktigt samt att jag tydligen inte är ensam om att inte ha förstått det här.
Tack igen för alla svar och tips.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Instämmer, riktigt märkligt hur musik och signaler kan gå i endless routing etc genom ett enda litet firewire/usb, för en analogt skolad gosse blir det aningen mystiskt ibland men det funkar bevisligen utan kabel och patchbay!

 :rolleyes:


Utloggad baraldi

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Precis. Jag har problem att välja rör till mina antika Marshall-toppar (från 69 och 72. Sug på den du!). Men det är ju fett kul när det funkar! Tar inte så mycket plats och som du säger, det funkar ju bevisligen.