Kontrollrummet

Eq på p-bas i mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hur ungf skruvar ni eq på en Fender p-bas i mixen? Det blir ju sååå fet bas om man kör noll eq...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz

Och vill du ha mer strängattack höjer du vid runt 1.5 khz om du kör med fingrar eller runt 1khz om du kör plektrum.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz

Och vill du ha mer strängattack höjer du vid runt 1.5 khz om du kör med fingrar eller runt 1khz om du kör plektrum.
Ja det var nog mer rätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz

Och vill du ha mer strängattack höjer du vid runt 1.5 khz om du kör med fingrar eller runt 1khz om du kör plektrum.
Ja det var nog mer rätt.

Dessutom kan man skära bort allt under 40hz för att inte krocka med kaggen.
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz

Och vill du ha mer strängattack höjer du vid runt 1.5 khz om du kör med fingrar eller runt 1khz om du kör plektrum.
Ja det var nog mer rätt.

Det ligger en go tydlighet kring 3 kHz, kanske inte just strängljudet men jag tycker att man brukar kunna "hitta" basen lättare i en mix om man adderar lite i de regionerna.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag tycker oftast man får fram skönt plektrumljud runt 700khz om man skruvar med en bra eq. Bumlet får du bort runt 100-350hz
Men som sagt, det beror helt på hur basen är inspelad och inte minst, vem som spelar.


/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hur långt är ett snöre?

Beror på vilket sound man vill ha.
Och om det är line och/eller uppmickat... ja du fattar.

Jag brukar dock skära vid ca 3kHz i toppen och sedan leta upp var det bumlar mest, det beror ju på låten och hur det är spelat...

Vill du ha med strängrasslet ska du HÖJA vid 3kHz

Och vill du ha mer strängattack höjer du vid runt 1.5 khz om du kör med fingrar eller runt 1khz om du kör plektrum.
Ja det var nog mer rätt.

Det ligger en go tydlighet kring 3 kHz, kanske inte just strängljudet men jag tycker att man brukar kunna "hitta" basen lättare i en mix om man adderar lite i de regionerna.


Jodå det har du rätt i. Men sen beror det ju på hur resten är mixat. Även gura brukar funka bra där och attacken i virveln brukar finnas där med.  :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Vad hade du för betyg i svenska?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Vad hade du för betyg i svenska?

Samma som din intelligenskvot
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Vad hade du för betyg i svenska?

Samma som din intelligenskvot

Jag tror inte du fick några betyg.
« Senast ändrad: 02.03.2011, 19:25:37 by Analogfreak »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Samma som din intelligenskvot
Odrörir - strunta i Af, han e bara ute för att tjafsa. Vi klarar oss utan troll
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Skriver han som en fitta får han skylla sig själv.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
gäsp! det är nåt brus i tråden - hmm bäst att strunta i!
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Samma som din intelligenskvot
Odrörir - strunta i Af, han e bara ute för att tjafsa. Vi klarar oss utan troll

Ja hädanefter ska jag undvika att svara eller skriva något överhuvudtaget där han figurerar. Det är det han lever på. Får han ingen uppmärksamhet så försvinner han härifrån.  Jag uppmuntrar alla andra att göra samma sak.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Skriver han som en fitta får han skylla sig själv.

Oooops har du glömt att dina Haldol nu igen???



det finns hjälp att få...


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hur ungf skruvar ni eq på en Fender p-bas i mixen? Det blir ju sååå fet bas om man kör noll eq...

Trodde du hade asfet erfarenhet av studiojobb förr som du skrev i andra inlägg i vinyltråden, kanske som musiker då?!?

Ett bra sätt att få till ett bra basljud är i alla fall att komprimera den i 2 steg, först med lite lätt o lagom komp-ratio, eq'a till den lite, dvs skär bort bummel runt 250 och 550 hz (generalisering) peaka på lite vid 1-1,5 khz och även lite vid 6-7 khz om man vill ha mer strängljud, komprimera en gång till nu med en högre ratio, detta sätt att mixa bas gör att den alltid låter bra och på alla typer av anläggningar/transistorradios etc på både höga och låga nivåer!
En metod som kom i bruk i början på 80-talet, rätt använd blir det super*

 B)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Hur ungf skruvar ni eq på en Fender p-bas i mixen? Det blir ju sååå fet bas om man kör noll eq...

 och även lite vid 6-7 khz om man vill ha mer strängljud, komprimera en gång till nu med en högre ratio, detta sätt att mixa bas gör att den alltid låter bra och på alla typer av anläggningar/transistorradios etc på både höga och låga nivåer!
En metod som kom i bruk i början på 80-talet, rätt använd blir det super*

 B)

Hmm det där har jag aldrig hört talas om. Måste testas. :)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Vad hade du för betyg i svenska?
Skriver han som en fitta får han skylla sig själv.
wow. Jag blir rätt fascinerad över hur någon kan få tillåtelse att trolla vecka ut och vecka in i detta forum. Tolereras av who ever basar över KR. Jag har inte riktigt koll på den detaljen. Men en sak vet jag, om detta hade varit något av de amerikanska eller brittiska communitys jag är med i hade den här individen åkt ut och varit glömd för länge sedan.

"Ignorera", "sluta svara", bildkollage... varje gång någon reagerar på dessa infantila one liners så är trollet matat och vill ha mer godis. Forumidioter kan tidvis faktiskt vara rätt kul, jag har själv matat forumtroll för att få ett gott skratt tillsammans med andra mentalt balanserade medlemmar i samma tråd men då med vetskapen att eländet tar slut i och med repliker liknande ovan. Men inte i KR inte.

Vilket är synd. Intressanta och läsbara topics på  KR slås sönder det ena efter det andra, och tillåts slås sönder, vilket gör KR som community rätt ointressant i mitt tycke. Varför posta och troligen behöva läsa personangrepp eller spydigheter från en individ som tydligen kan härja fritt enligt principen "låt gå" eller "inget att göra åt".

Klipp av linan för personer som har en uppenbart negativ agenda. Problemet löst. Eller?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Dra ner basen? Du tänker nog på aktiva mickar, hu! Men jag brukar oftast ställa tonkontrollen på mitten, det ger ett annat sound än om man skär vass topp efteråt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Hur ungf skruvar ni eq på en Fender p-bas i mixen? Det blir ju sååå fet bas om man kör noll eq...

Trodde du hade asfet erfarenhet av studiojobb förr som du skrev i andra inlägg i vinyltråden, kanske som musiker då?!?

Ett bra sätt att få till ett bra basljud är i alla fall att komprimera den i 2 steg, först med lite lätt o lagom komp-ratio, eq'a till den lite, dvs skär bort bummel runt 250 och 550 hz (generalisering) peaka på lite vid 1-1,5 khz och även lite vid 6-7 khz om man vill ha mer strängljud, komprimera en gång till nu med en högre ratio, detta sätt att mixa bas gör att den alltid låter bra och på alla typer av anläggningar/transistorradios etc på både höga och låga nivåer!
En metod som kom i bruk i början på 80-talet, rätt använd blir det super*

 B)
Nej jag har mest spelat, det är på gamla dar nu när det går att köpa fina grejer någorlunda överkomligt jag börjat spela in.
Jag brukar med min enkla porta göra ungf som du skriver, komprimerar lite lätt redan vid inspelningen, och lite mer sen. Men nog är det svårt med mängden bas i en mix, svårare än vad många vill tillstå. Eller kanske tom förstå. Jag brukar spela SRV-cd genom samma lyssning för att jämföra. Men jag börjar lessna på dem, skulle haft nåt annat att jämföra med.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
SRV cd känner jag inte till alls men som en riktigt bra ljud/mix-referens samt för att lära känna sina högtalare etc brukar jag då och då dra en testlyssning med antingen Steely Dan remastered och spåren från Aja/Gaucho vilka här är mästerligt mastrade, bättre ljudbild finns inte med sina luftiga & punchiga precis perfekta baskaggar och trumsound i kombination med ett tight basljud och resten uppåt i frekv. omr. gillar man inte sleek västkustrock så kan man instället sätta på Robert Plant Fate of nations som är lite rockigare men ändå laidback nog för att kunna urskilja ett nästintill lika bra sound, hans senare plattor har lite för mycket basnärvaro i mitt tycke...sen finns ju alltid den gode Zappa att luta sig tillbaka på, cd's & remasters fr. Tinseltown rebellion/You are what you is/Overnite-sensation/Apostrophe/One-size fits all, är alla ypperliga exempel på hur bra det kan bli när det är som bäst både musikaliskt och om inte annat så ljudmässigt med definition!!!
« Senast ändrad: 03.03.2011, 09:43:05 by Mr Artrock »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnar på Steely Dan nu, snyggt värre. Tycker nästen ljuden är för separerade. Fast Free Spotify och en billig laptops hörlursutgång är nog inte optimalt...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Vad hade du för betyg i svenska?
Stor bokstav i "Svenska",haha!
HOMOFILMJÖLK


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stor bokstav i "Svenska", haha!

Är vi helt säkra på det?

...Sverige - ja!
...svenska - hmm...

Ex på massor av små bokstäver från http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska

Svenskans ordförråd är mestadels av germanskt ursprung, antingen genom nedärvda urgermanska ord eller genom tyska (främst lågtyska) och i viss mån engelska lån. Exempel på ord av germanskt ursprung är "hus", "kung" och "gås". Det mesta av det religiösa och vetenskapliga ordförrådet är av latinskt eller grekiskt ursprung, ofta lånat via franska och, mera nyligen, genom engelska. Vissa sammansättningar är översättningslån som "bomull" från tyskans "Baumwolle" (bokstavligt översatt: "trädull"). Finlandssvenskan har ofta egna termer som står närmare motsvarande finska ord, i synnerhet ord inom lagstiftning och administration. Ett avsevärt antal franska ord inlånades under 1700-talet.

Nån annan som vill bringa ljus i mörkret, då mörkrets furste inte syns till?
« Senast ändrad: 08.03.2011, 21:59:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Drar du ned något basen på basen när du spelar in, lajnar? Drar alltid ned med hälften på den basen jag har. Nu har jag en annan bas men för mycket bas är aldrig eftersträvansvärt. Det ska ju fungera i en mix också.

Vad hade du för betyg i svenska?
Stor bokstav i "Svenska",haha!
Nej, det ska stavas med litet s. Och ett mellanslag mellan kommat och haha, kan man också ha. Ju.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Ett smidigt tips är att använda en multiband kompressor, och hårdkomprimera hela bottenpartiet, det brukar få bort det värsta av "brummet" ..
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ett smidigt tips är att använda en multiband kompressor, och hårdkomprimera hela bottenpartiet, det brukar få bort det värsta av "brummet" ..

Vad är skillnaden mot en vanlig kompressor och efter den eq:a bort valfri mängd av basen?
Jag är ärligt nyfiken (om man saknar en multibandkompressor).

Många bra tips om att mixa basgitarr i den här tråden!
« Senast ändrad: 16.07.2011, 09:38:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Multibandskompressorn kan du ställa så att den komprimerar olika hårt i olika frekvensband. I detta fallet så kan du komprimera botten hårt utan att tonen i basen blir förändrad i soundet så som det blir med en vanlig som bara går på den totala "ljudenergin".


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Multibandskompressorn kan du ställa så att den komprimerar olika hårt i olika frekvensband. I detta fallet så kan du komprimera botten hårt utan att tonen i basen blir förändrad i soundet så som det blir med en vanlig som bara går på den totala "ljudenergin".

Ännu mer bra förklaringar i den här tråden. Och om jag skulle eq:a lägre frekvenser gör jag det utan urskiljning genom en hel låt istället för att påverka bara där det är relevant. True?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Multibandskompressorn kan du ställa så att den komprimerar olika hårt i olika frekvensband. I detta fallet så kan du komprimera botten hårt utan att tonen i basen blir förändrad i soundet så som det blir med en vanlig som bara går på den totala "ljudenergin".

Ännu mer bra förklaringar i den här tråden. Och om jag skulle eq:a lägre frekvenser gör jag det utan urskiljning genom en hel låt istället för att påverka bara där det är relevant. True?

Och hallåi alla som inte hinner med basekvalisering!
Rösta in festival 18
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Sluta å spamma i trådarna.  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sluta å spamma i trådarna.  :P
Har du röstat?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
SRV cd känner jag inte till alls men som en riktigt bra ljud/mix-referens samt för att lära känna sina högtalare etc brukar jag då och då dra en testlyssning med antingen Steely Dan remastered och spåren från Aja/Gaucho vilka här är mästerligt mastrade, bättre ljudbild finns inte med sina luftiga & punchiga precis perfekta baskaggar och trumsound i kombination med ett tight basljud och resten uppåt i frekv. omr. gillar man inte sleek västkustrock så kan man instället sätta på Robert Plant Fate of nations som är lite rockigare men ändå laidback nog för att kunna urskilja ett nästintill lika bra sound, hans senare plattor har lite för mycket basnärvaro i mitt tycke...sen finns ju alltid den gode Zappa att luta sig tillbaka på, cd's & remasters fr. Tinseltown rebellion/You are what you is/Overnite-sensation/Apostrophe/One-size fits all, är alla ypperliga exempel på hur bra det kan bli när det är som bäst både musikaliskt och om inte annat så ljudmässigt med definition!!!

Tråden var så intressant att jag läst och tagit till mig och förhoppningsvis även kan tillgodogöra mig det som sagts.

Men... jag har från Spotify strömmat ner de två plattor som här nämns av Steely Dan och kan efter en första genomlyssning konstatera att jag upplever det som både slätstruken och onyanserad musik.

Låt mig förklara: Min dröm är att det vid testlyssning ska vara musik som kan representera olika stilar i soundet, så att man har flera olika låtar som kan användas som referens. Men då jag i bilen lyssnade på Steely Dan i lägre volym (eller uppblandat med bilbruset) hörde jag en virveltrumma (kanske kicken också) tillsammans med sången och körstämmorna, allt ibland ackomanjerat av en elpiano som hugger till här och där.

Troligen är det bra att lyssna på i en tyst miljö, det tror jag men det fungerade verkligen inte i bilen. Och om tanken var att testlyssningen eller referenslyssningen skulle vara musik som fungerar i alla miljöer, har inte dessa två plattor av Steely Dan nått målet (mina öron  ;)).
Är det dessa två plattor som är tillgängliga via Spotify, som avsågs i sammanhanget?

Däremot undrar jag om fler med kunnande kan uttala sig om detsamma (referenslyssning) avseende gruppen 10CC? De har många olika musikstilar på en och samma platta och de har, som jag upplever det, en väldigt bra kompetens på att mixa bra. Nån med kunnande som talar för eller emot detta?

Övriga kommentarer?
« Senast ändrad: 17.07.2011, 10:47:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google