Kontrollrummet

Eq på p-bas i mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Många avvikelser från ämnet i denna tråd. Aningen rörigt att läsa då det delvis är en massa spam och troll som har tagit över en annars väldigt intressant tråd. Är det läge att städa lite Admin?


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Ett smidigt tips är att använda en multiband kompressor, och hårdkomprimera hela bottenpartiet, det brukar få bort det värsta av "brummet" ..

Vad är skillnaden mot en vanlig kompressor och efter den eq:a bort valfri mängd av basen?
Jag är ärligt nyfiken (om man saknar en multibandkompressor).

Många bra tips om att mixa basgitarr i den här tråden!

Ja, eller ännu hellre EQ:a bort och sedan låta kompressorn lägga energi på det som ska vara kvar!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Den stereokompressor jag har, RANE DC24 kan med ett knapptryck ställas om till tvåbands monokompressor, med valbar delningsfrekvens. Delar man tex vid 100 hz borde det bli lagom med lågbas både på de allra djupaste tonerna och högre upp på halsen. Har vid googlande sett att många basister varit helförtjusta i det. Jag, min slöhög, har dock inte testat det än. Måste det nu snart...
Jag gillar när ljuden är typ färdiga redan när man spelar in, då är det lättare att veta hur man ska spela/sjunga.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)