Kontrollrummet

E-mu 1616M?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Detta kort är lite av ett mysterie.

12 stycken Protools HD konverters, bra mjukvaru paket medföljer, 16 I/O, dsp mixer, Dsp effekter(hur bra är dom förresten?)

Ja, slagorden är oändliga till ett pris av... 5400 kr?!

man blir ju lite fundersam, vad är det dom döljer?  :wacko:

Protools HD konverters, hur står sig dessa jämfört med andra högkvalitativa(och betydligt dyrare) konvertrar, som Benchmark DAC1, ADC1 osv?

Fungerar bara till PC
Vad är att föredra i musikdator synpunkt, Mac eller PC?

Lite generella åsikter om kortet hade varit tacksamt!

Ha det!
 B)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
För bra för att vara sant..?  :rolleyes:
Ja, det är bra att vara misstänksam.

Och visst är det så - du får vare sig en Benchmark, Prism eller någon annan "high end"-omvandlare om du köper det här kortet. (och ingen protools HD heller...) Och det betalar du ju inte heller för. Elektroniken runt AD/DA-omvandlarchipen är mera påkostad i de dyrare systemen.

Men jag skulle vilja säga så här: Jag anser att du får mer för pengarna vad gäller AD/DA-omvandlare än med någon annan konkurrent i prissegmentet.
EMU 1820m (tillverkas tyvärr inte längre) och 1616m har omvandlare av mycket hög klass. Jag har svårt att se någon riktig konkurrent till det priset faktiskt.
Sen är det en annan sak att micpreamparna inte är lika bra, men OK för priset, de kommer liksom med "på köpet".
DSP:n - ja den går att använda - om man måste...
Och patchmixen brukar ge alla nybörjare grå hår. Men är ett riktigt bra verktyg för den som lärt sig använda den.

Observera dock att det är bara modellerna med en modellbeteckning som slutar på "m" som har de riktigt bra omvandlarna.
Hittar du någon butik som har ett 1820m-kort kvar så slå till så snabbt du kan innan det försvinner. Det ger ännu mer för pengarna än sitt nya syskon.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad tsmalmbe

man blir ju lite fundersam, vad är det dom döljer?  :wacko:

I praktiken är det ju 4in/4ut som gäller, plus 2 mic. Sen måste resten  i/o göras med en  extern konverter. Det är ju både bra och dåligt. Dom sålde ju 828:an för 699€, ett ganska litet tilläggshopp och ganska mycket mera featurer. Bara  som en tanke.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Håller med Violiner rakt av. Preamparna är troligen kortets svaga sida (använder själv 1820m). Interna effekterna är på sin höjd okej. Använder ibland kompressorn för att begränsa dynamiken på de fysiska utgångarna (t ex hörlurslyssning). Reverbet funkar bra till att lägga i hörlurslyssningen också.

Patchmixern är till en början inte helt uppenbar, men den har många möjligheter. Det enda jag retar mig på är att det inte går att switcha mellan pre/post på auxarna efter att man skapat en kanalstrip.

Edit:En sak till. Hur går det för EMU med utvecklingen av drivisar till Vista? Det är en sak jag skulle väga in vid köp av ljudkort idag.
« Senast ändrad: 29.05.2007, 12:07:25 by joachime »
Arbetar på XLN Audio