Kontrollrummet

Massor av statiskt oljud när jag kopplar in min gitarr!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Nu har jag köpt ett M-audio fast track ultra 8r ljudkort, köpte det nu när jag var i USA, kom hem och satte på en svensk sladd efter den lilla "lådan" på strömsladden som följde med, installerade och allt fungerade super!
Provade först med att spela in lite vocals, blev jätte nöjd och ljudet lät helt underbart.

Problemet...

Kopplade in min gitarr fram i instrument inputen och tryckte in knappen, jag fick ljud, öppnade amplitube och när jag valde min preset så började det tjuta, det lät oljud, statiskt liksom när jag inte spelade. Sjukt störade att behöva lyssna på hela tiden.
Någon som vet vad det kan vara för problem? Kan försöka förklara närmare (om någon ställer någon bra fråga) eller lägga upp ett ljudklipp om det skulle behövas.
Skulle vara jätte tacksam för svar!! :)
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil

Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Vocals? Då heter det väl inte gitarr utan guitar?
Oj! haha kanske var lite väl svårt att förstå, att spela in vocals betyder spela in "sång".
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Vocals? Då heter det väl inte gitarr utan guitar?
Oj! haha kanske var lite väl svårt att förstå, att spela in vocals betyder spela in "sång".

Skit i han. Han är bara ett troll. Här kan du få hjälp: http://www.fixya.com/support/p1324061-m_audio_fast_track_ultra_8r_8_x_8_usb_2/solutions/page-5
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Spontant låter det som du har rundgångsproblem. Kolla så att signalen från spåret inte skickas till samma buss i ljuddkortet som gitarren.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har du testat med gitarr utan amplitube? Fungerar det utan detta problem?
Vilket sequenserprogram? Sitter amplitube alltid som insert eller är den på send-sidan?

Dumma frågor?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Jay Thomas

  • Gäst
Jag kör Guitar Rig 4 och råkade ut för något liknande med ett par presets. Det visade sig att det låg en mycket låg signal mellan mixern och ljudkortet som orsakade rundgång i GR4an. Andra presets fungerade alldeles utmärkt men lite mer rockiga där det tycktes ligga någon intern feedback för det rockiga ljudet, fick "spunk". Kolla kablarna alt jorden så att du inte har något som ligger på, tyst utan att det märks.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Spontant låter det som du har rundgångsproblem. Kolla så att signalen från spåret inte skickas till samma buss i ljuddkortet som gitarren.
Okej, hur ser jag det? Det jag gjorde var att jag gick in i VST connections i cubase och lade till åtta mono spår. Amplitube lade jag på Mono in 1 så att det jag spelade in landade med distad gitarr direkt på spåret, alltså jag har jag inte amplitube på spåret utan jag spelar in med amplitube.. om du förstår hehe...

Har du testat med gitarr utan amplitube? Fungerar det utan detta problem?
Vilket sequenserprogram? Sitter amplitube alltid som insert eller är den på send-sidan?

Dumma frågor?
Använder Cubase 5.0, Den sitter som en insert... Send sidan vet jag inte riktigt vad du menar men har gjort som jag skrev ovan! :)

Jag kör Guitar Rig 4 och råkade ut för något liknande med ett par presets. Det visade sig att det låg en mycket låg signal mellan mixern och ljudkortet som orsakade rundgång i GR4an. Andra presets fungerade alldeles utmärkt men lite mer rockiga där det tycktes ligga någon intern feedback för det rockiga ljudet, fick "spunk". Kolla kablarna alt jorden så att du inte har något som ligger på, tyst utan att det märks.
Det är inte bara på någon preset utan snarare när man drar upp gainen på en "stärkare" där så dyker problemet upp, man kan höra lite lite när gainen inte är uppe, så när man kör på en clean channel är det lite statiskt oljud..
Provade med två gitarrer och två olika kablar, samma problem med båda. Hur kollar jag jorden?
Jag hade samma problem några gånger med mitt gamla ljudkort (en vanlig fast track) men det kortet var så mycket mindre och jag hade den alltid på olika ställen runt om på skrivbordet..

I kontroll panelen för ljudkortet kan man kryssa i "Asio direct monotoring", är det något man kanske skall kryssa i?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Kolla i inställningarna för ljudkortet hur routingen är konfigurerad. Jag tror du hittar felet där.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Kolla i inställningarna för ljudkortet hur routingen är konfigurerad. Jag tror du hittar felet där.
Hm, i cubase eller i "control panel" för kortet? Där kan man inte ändra så mycket förrutom Buffer size och sånt där... Är rätt noob som ni kanske förstår :(
HOMOFILMJÖLK


Jay Thomas

  • Gäst
Har du strömfördelare med avstängningsknapp mellan vägguttag och utrustning? Kan ibland ställa till det. När vi bodde i Vällngby var jag tom tvungen att dra en separat jordsladd mellan datorchassi och ett element för att minska eller tom eliminera brummet... :/


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Har du strömfördelare med avstängningsknapp mellan vägguttag och utrustning? Kan ibland ställa till det. När vi bodde i Vällngby var jag tom tvungen att dra en separat jordsladd mellan datorchassi och ett element för att minska eller tom eliminera brummet... :/
Ja, tror både datorn och ljudkortet är kopplat till en sådan strömfördelare med sladd! Skall jag kanske koppla datorn/ljudkortet rakt i väggen? Mitt skrivbord står ganska nära ett elemet, själva chassit några centimeter ifrån, kan det ha någon betydelse?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil

Vilket sequenserprogram?

Det påverkar inte det minsta och har ingen betydelse.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har du strömfördelare med avstängningsknapp mellan vägguttag och utrustning? Kan ibland ställa till det. När vi bodde i Vällngby var jag tom tvungen att dra en separat jordsladd mellan datorchassi och ett element för att minska eller tom eliminera brummet... :/
Ja, tror både datorn och ljudkortet är kopplat till en sådan strömfördelare med sladd! Skall jag kanske koppla datorn/ljudkortet rakt i väggen? Mitt skrivbord står ganska nära ett elemet, själva chassit några centimeter ifrån, kan det ha någon betydelse?

Verkar som det är det som är problemet och du hade lite problem med dit förra kort.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Har du strömfördelare med avstängningsknapp mellan vägguttag och utrustning? Kan ibland ställa till det. När vi bodde i Vällngby var jag tom tvungen att dra en separat jordsladd mellan datorchassi och ett element för att minska eller tom eliminera brummet... :/
Ja, tror både datorn och ljudkortet är kopplat till en sådan strömfördelare med sladd! Skall jag kanske koppla datorn/ljudkortet rakt i väggen? Mitt skrivbord står ganska nära ett elemet, själva chassit några centimeter ifrån, kan det ha någon betydelse?

Verkar som det är det som är problemet och du hade lite problem med dit förra kort.

Hur skall jag göra med sladdar osv? Har ingenting annat kopplat till datorn som går via usb+strömsladd.
Har två skärmar, två aktiva monitorer samt chassi som går på ström, och nu ljudkortet, allt går via tvp strömfördelare, skall man skaffa en som är jordad? eller skall man prioritera och köra dator + ljudkort rakt i väggen eller skall man skaffa någon jordad sladd till ljudkortet? :S
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Men har du jordat uttag till att börja med?
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Men har du jordat uttag till att börja med?
Ja det skulle jag tro att jag har, det är två sådana metall grejer på sidorna i uttaget liksom.... :rolleyes:
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Men har du jordat uttag till att börja med?
Ja det skulle jag tro att jag har, det är två sådana metall grejer på sidorna i uttaget liksom.... :rolleyes:

Du har två hål i väggen? Wow, det har jag med. :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Men har du jordat uttag till att börja med?
Ja det skulle jag tro att jag har, det är två sådana metall grejer på sidorna i uttaget liksom.... :rolleyes:

Du har två hål i väggen? Wow, det har jag med. :D
Det ser ut såhär:
HOMOFILMJÖLK


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Men har du jordat uttag till att börja med?
Ja det skulle jag tro att jag har, det är två sådana metall grejer på sidorna i uttaget liksom.... :rolleyes:

Du har två hål i väggen? Wow, det har jag med. :D

Hmmmm njae,det verkar ju som han saknar hålen, han nämner ju bara två metallgrejor på sidorna. Kanske vi börjar närma oss problemet.

 :rolleyes:






Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/gul)


EDIT: Hade skrivit grön/vit, ska givetvis vara grön/gul och inget annat. Tillfällig synapskollaps!!
« Senast ändrad: 28.02.2011, 20:53:45 by jonnerstone »


Jay Thomas

  • Gäst
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Personligen skulle jag vara väldigt orolig om en elektriker har installerat jordade uttag utan ansluten jord.  :huh:


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Är det inte lite skumt att när jag spelade in med mic (fantom matad) med XLR sladd så blev ljudet klockrent? Inga spår what so evah av statiskt brus eller oljud...?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Personligen skulle jag vara väldigt orolig om en elektriker har installerat jordade uttag utan ansluten jord.  :huh:

Det har man sett allt för många gånger. Man har bytt uttag, men inte dragit nya kablar med jord.

Ofta är det residenten själv som bytt uttagen och då förberett för att det ska dras jordkabel så småningom, men det blir inte av. Så det är oftast inte elektrikern som är orsaken, utan den tidigare husgästen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Är det inte lite skumt att när jag spelade in med mic (fantom matad) med XLR sladd så blev ljudet klockrent? Inga spår what so evah av statiskt brus eller oljud...?

Nä, xlr-kabeln är ju även konstruerad med en fasvänd signal för att eliminera brus och missljud. Dessutom har ju pickuperna på gitarren mer magnetfält som kan bidra till störningar om inte utrustningen är jordad och balanserad


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Du menar väl grön/gul?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Du menar väl grön/gul?

Japp, självklart. Tack!


Tillfällig synapskollaps!!
« Senast ändrad: 28.02.2011, 20:54:09 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Du menar väl grön/gul?

Japp, självklart. Tack!


Tillfällig synapskollaps!!

Å bor man i riktigt gamla hus är den röd  :D


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Du menar väl grön/gul?

Japp, självklart. Tack!



Tillfällig synapskollaps!!

Sånt man råkar ut för ibland. :)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Tyvärr innebär det inte per automatik att det är jordat bara för att ditt uttag har jordskenor. Skruva loss kåpan och kolla att det finns en jordsladd inkopplad (grön/vit)

Du menar väl grön/gul?

Japp, självklart. Tack!



Tillfällig synapskollaps!!

Å bor man i riktigt gamla hus är den röd  :D


Den kan vara vit också i riktigt gamla installationer.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Och olika beroende på geografi i äldre kåkar.

Du menar om köket ligger i söder eller norr  :unsure:

Nej han menar såklart vars i förhållande till Vättern som kåken står.


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jag hade samma problem och det löstes delvis genom att jag skaffade en DI-box. Jag kopplade gitarren direkt till mixerbordet vilket gjorde att impedanserna inte var matchade. Det är mycket mindre brus nu, även om jag fortfarande hör lite ibland. Är det rätt impedans på den ingång du kopplar gitarren till? Jag kör helt ojordat, vet inte om det också kan bero på det.