Vore kul att höra hur/om man kan styra mixen i "varm" eller "kall" riktning? Hoppas det inte är alltför OT. Har en akkegura som låter kall men det kanske är strängarna, Elixir?
För att sammanfatta:
Många "Upplever" en "kyla" i musik som saknar lågt mellanregister. Det låga mellanregistret är ofta väldigt runt och "ombonat". Om man tillsammans med ett uteblivet mellanregister överstyr diskanten så tycker de flesta att materialet låter kallt/sterilt.
MEN!
Uttrycket Värme/Kyla härstammar inte från EQ (Med saknat mellanregister) utan kommer från när den analoga åldern blev digital och man började använda Solid State-kretsar (Transistorer) istället för Valve (Rör). Det som EGENTLIGEN är den korrekta benämningen på VÄRME är Harmonisk Distortion, som uppstår i rör eller på bandinspelningar. Detta är för att banden/rören inte är lika exakta med att reproducera de terser/kvartar/kvintar och sjuor som uppstår i en återgivelse av en ton. När dessa över/under-toner går in i varandra skapas en harmoni vilket i gamla medier är tydligare och bidrar till en viss saturering. Det är alltså denna process, en överförtydling av de harmoniska sammansvängningarna som skapar det som klassiskt kallats för värme...
Men
Under 80/90-talet när tekniken började förändras från rör till solid state så skedde också/samtidigt ett trendbyte i equalisering. Med band som Metallica och dans-hits under 90-talet märkte man att om man skar ut det lägre mellanregistret så skapade man en ökad "upplevelse" av "aggressivitet" i materialet, plus att materialet blev mer korrekt återgivet på alla slags stereo:r.
Många förväxlade i detta skede den nya tekniken med den nya trenden. Att 90-tals låtarna inte lät "Varma" hade inte att göra med att de spelades in på en dator och var digitala utan att de hade anammat en ny trend med ökad Diskant, minskat lågt mellanregister och ökad kompression. Den digitala tekniken och solid state i sig kan producera fantastiskt (Upplevt) varma spår, med mycket lågt mellanregister, det var bara så att man inte valde att EQ:a på detta vis.
Idag lever vi dock tyvärr i en värld där det finns två OLIKA uppfattningar om vad värme är.. vissa tolkar värme som lågt mellanregister, vissa tolkar det för det de egentligen var meningen att betyda.. harmonisk distorsion.
Alla som läst mitt inlägg nu, var snälla och förklara vad ni själva tycker är "Värme". Är det att spåret låter runt/skönt/60'tal att lyssna på eq-mässigt, eller tolkar ni det som den överförtydling och saturation av harmoniska interlacening det egentligen var tänkt att vara?
Upplevelsen av värme är fruktansvärt subjektiv, och det kan den få lov att vara, men det enda jag uppmanar er till är att försöka uttrycka er tydligare än så här på forumet, jag frågar dig:
-Du som tyckte denna mix låter kall, vad beror detta på? Är det för mycket diskant?, för lite saturering?, för lite lågt mellanregister?, Något instrument som är "Hårt" eq:at?, För mycket limiter/Kompression?
Jag tror vi gör det lättare för alla om dumpar begrepp som "värme", "närvaro" o.s.v här på forumet!
Om du upplever att din akustiska gitarr låter "kall" equality försök, Dra ner diskanten och öka det låga mellanregistret, för det är vad de flesta menar med kyla i en inspelning!, annars kan det vara rum, strängar, pre-amp.. försök spela mjukare!
MVH, Er Vän Olof