Kontrollrummet

Minneshantering i W7 64bit, 32 bit Cubase

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..efter Bribedants inlägg var jag ju tvungen å kolla hur Cubase hanterar ramminnet. Kör W7 64 bit och Cubase 32 bitars. Enligt uppgift skulle det gå att få 4 gig tillgängligt för Cubase om man satte i mer ram. Har nu 8 gig, men när jag kollar genom div pluggar finns bara 3 gig tillgängligt i Cubase.
Har någon har liknande en setup, och hur se det ut.... :unsure:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kör W7 64 bit och Cubase 32 bit. Har inte datorn där jag är nu men ge mig förslag på hur det ska kollas ska jag kika när jag kommer hem!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kör W7 64 bit och Cubase 32 bit. Har inte datorn där jag är nu men ge mig förslag på hur det ska kollas ska jag kika när jag kommer hem!

Schysst!  :) ja..vet ju inte något annat sätt än att kolla genom en plugg. Har du tex Trillian så kan man se där hur mycket man har till förfogande....


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Nä, den har jag inte... Menar du att pluggen rapporterar ledigt minne?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kör W7 64 bit och Cubase 32 bit. Har inte datorn där jag är nu men ge mig förslag på hur det ska kollas ska jag kika när jag kommer hem!

Schysst!  :) ja..vet ju inte något annat sätt än att kolla genom en plugg. Har du tex Trillian så kan man se där hur mycket man har till förfogande....

Ska kolla direkt, jag med :D

edit: 3.20gb ledigt  :blink:
« Senast ändrad: 04.12.2011, 19:09:59 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nä, den har jag inte... Menar du att pluggen rapporterar ledigt minne?

ja precis.. :) kanske finns något annat sätt  :unsure:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag kör W7 64 bit och Cubase 32 bit. Har inte datorn där jag är nu men ge mig förslag på hur det ska kollas ska jag kika när jag kommer hem!

Schysst!  :) ja..vet ju inte något annat sätt än att kolla genom en plugg. Har du tex Trillian så kan man se där hur mycket man har till förfogande....

Ska kolla direkt, jag med :D

Med W7 64bit ?

edit: 3.20gb ledigt  :blink:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har nu 8 gig, men när jag kollar genom div pluggar finns bara 3 gig tillgängligt i Cubase.
Har någon har liknande en setup, och hur se det ut.... :unsure:

Minnesresursmätaren i Win 7 är bra mycket mer informativ än i XP men det kanske är svårt att utläsa hur mycket just Cubase använder/har till förfogande. Det är väl också så, rätta mig om någon vet bättre, att Cubase läser in alla plugg DLL'er i minnet. Har man t.ex Waves Total SuperDuper Bundle så är bara det runt 300 meg RAM. Plus Spectrasonc DLL'er andra VSTi och C5'an själva. Kan väl bli nästan en gig RAM sen har du ca 3 kvar. En gissning.
/B
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har nu 8 gig, men när jag kollar genom div pluggar finns bara 3 gig tillgängligt i Cubase.
Har någon har liknande en setup, och hur se det ut.... :unsure:

Minnesresursmätaren i Win 7 är bra mycket mer informativ än i XP men det kanske är svårt att utläsa hur mycket just Cubase använder/har till förfogande. Det är väl också så, rätta mig om någon vet bättre, att Cubase läser in alla plugg DLL'er i minnet. Har man t.ex Waves Total SuperDuper Bundle så är bara det runt 300 meg RAM. Plus Spectrasonc DLL'er andra VSTi och C5'an själva. Kan väl bli nästan en gig RAM sen har du ca 3 kvar. En gissning.
/B

Ja kanske är så, har mailat Frost för lite info  :) men C5, är väl minimalt ändå? Ja f-n snart blir det 64..


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja f-n snart blir det 64..

Okej, då väntar jag tills du har provkört ett tag  :) (....no one calls me chicken!  :lol:)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har nu 8 gig, men när jag kollar genom div pluggar finns bara 3 gig tillgängligt i Cubase.
Har någon har liknande en setup, och hur se det ut.... :unsure:

Minnesresursmätaren i Win 7 är bra mycket mer informativ än i XP men det kanske är svårt att utläsa hur mycket just Cubase använder/har till förfogande. Det är väl också så, rätta mig om någon vet bättre, att Cubase läser in alla plugg DLL'er i minnet. Har man t.ex Waves Total SuperDuper Bundle så är bara det runt 300 meg RAM. Plus Spectrasonc DLL'er andra VSTi och C5'an själva. Kan väl bli nästan en gig RAM sen har du ca 3 kvar. En gissning.
/B

Ja kanske är så, har mailat Frost för lite info  :) men C5, är väl minimalt ändå? Ja f-n snart blir det 64..

Själva Cubase är inte större än ca 30 meg men, jag räkande ihop alla vst/vsti DLLer mitt Cubase läser in i RAM (vilket jag är rätt säker på att C. gör) och... trumvirvel... 1.2gig DLL filer!  :o
Där ligger antagligen svaret till min egen minnesbrist i Win XP.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja f-n snart blir det 64..

Okej, då väntar jag tills du har provkört ett tag  :) (....no one calls me chicken!  :lol:)

Ja..fegar nog ur ett tag till tror jag..orkar inte med ändlösa installationer just nu :D


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har nu 8 gig, men när jag kollar genom div pluggar finns bara 3 gig tillgängligt i Cubase.
Har någon har liknande en setup, och hur se det ut.... :unsure:

Minnesresursmätaren i Win 7 är bra mycket mer informativ än i XP men det kanske är svårt att utläsa hur mycket just Cubase använder/har till förfogande. Det är väl också så, rätta mig om någon vet bättre, att Cubase läser in alla plugg DLL'er i minnet. Har man t.ex Waves Total SuperDuper Bundle så är bara det runt 300 meg RAM. Plus Spectrasonc DLL'er andra VSTi och C5'an själva. Kan väl bli nästan en gig RAM sen har du ca 3 kvar. En gissning.
/B

Ja kanske är så, har mailat Frost för lite info  :) men C5, är väl minimalt ändå? Ja f-n snart blir det 64..

Själva Cubase är inte större än ca 30 meg men, jag räkande ihop alla vst/vsti DLLer mitt Cubase läser in i RAM (vilket jag är rätt säker på att C. gör) och... trumvirvel... 1.2gig DLL filer!  :o
Där ligger antagligen svaret till min egen minnesbrist i Win XP.

Ja fy..Skall gör en test jag me.. :)