Kontrollrummet

(parentes) - Sith (arbetsnamn)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej musikvänner!
Detta är nästa låt som jag skall ge mig på att mixa. Jag tänkte att jag lägger upp den här redan innan jag hunnit börja så kanske man kan få lite tips om åt vilket håll man skall styra mixen och om det är något i musiken som behövs ändras/åtgärdas.

Jag är i princip färdig med all musik. Jag har några tankar på några fler ljudeffekter. Av nån anledning så hör jag stilla havsvågor och en manskör under det att de sista ackorden klingar ut. Kanske kommer jag att lägga till det.
Annars är nog all musik färdig. Observera att detta är helt obehandlat. Ingen EQ och ingen kompressor på något. Allt låter precis som det var inspelat.

LÅTNAMN: Sith (arbetsnamn... skrev den direkt efter att ha sett Star wars 3 :) Har dock inget med texten att göra)
ARTIST/GRUPP: (parentes)
GENRE: Rock?
LÅTLÄNGD: 7:34
KOMPOSITÖR: (parentes)
PRODUCENT: Kristoffer
EV. MEDVERKANDE: Kristoffer - Sång, gitarrer, Absynth och stråkar, Henrik - Gitarr, Erik - Trummor, Robin - bas, Stefan - Körsång, orgel och stråkar i mittsektionen.
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3
Låten hittar ni här: http://www.parentes.nu/SithMedRegnOsnack.mp3

För att göra det hela ännu mer komplicerat så är denna låten tänkt att vara: part 2, 3 och 4 i en stooor låt där dennahttp://forum.studio.se/index.php?showtopic=13356&b=1&st=0&p=&#entry är part 1. Får se om vi lyckas ro det i land.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallå  Stolle!

Mäktig låt ni har på gång här, går bra att lyssna även som råmix. :)
Hel del att korrigera i volymbalanserna, orgeln lite ner , sången lite tydligare och stämmorna mer panorerade, bredare.
Ligger lite  80-tal i detta, Uriah Heep :D

Använd mer av natursounden, sök ett häftigare äskmuller som verkligen känns! Använd det t.ex (mitt fav ställe) vid 6:03 när låten drar igång på nytt. Skitsnyggt ställe, just när stråkarna sågar sig in i helheten!

Trummorna låter lite tråkigt torra o  burkiga nu men antar att det fixar sig.

Kalas blir detta! :)
Väntar p´å följande version,

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Låter bra. Som låt är den inte lika bra som JGIL. Det kan vara att denna genre kräver just verkligt mycket mixande för att få fram känslan och bilden och allt. Det är nog så. Så vi väntar på det, och så kommer det mera känsla och stämning och allt i mixen.

Bra bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Tycker tvärtom mot tsmalmbe. Det här är en klart mycket intressantare låt. Livfull och svängande blandat med stämningsfulla partier. Ok skall erkänna att jag nog är lite sedan 25-30 år är rätt trött på och ointresserad av PF och får inte ut så mycket av ett stycke som i princip låter som deras låtar. Dock är ljudet bättre på er PF-hyllning. Skulle ni kunna jobba fram lite bättre ljud på denna så skulle den kunna växa rejält. Bl.a sången känns sången muddig, trummorna lite burkiga och på sångpartierna vill allt höras mycket låter det som.


Utloggad tsmalmbe

Du är ju inte av annan åsikt :) Materialer är ju helt omixat, och jag väntar mig att mixen skall ge denna låt det som den saknar. Den börjar nog fastna nu efter 10:e lyssningen. Mixen är 50 % av pink floyd, så också här. Den kommer att växa. Visst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Tack så mycket för feedbacken tsmalmbe, DåligtGehör och Mahan! Det är precis den typen av feedback man vill ha inför ett mixningsprojekt. Det här med internetforum är ju lysande! Blir sugen på att börja mixa denna med en gång, men tyvärr är jag helt upplåst av annat de närmaste 2 veckorna, så man får försöka hålla sig.
Skulle vilja få denna låt lite mer 'vintage' klingande än "Just get in line". Kanske lite mer luftigare, naturligare, mjukare ljud. Samtidigt så måste det vara tillräckligt distinkt för att de "funkigare" partierna fungerar. Blir klurigt.

Åskljudet/regnet kommer från lite gratis samplingar jag hittade på nätet i dålig ljudkvalité. Trodde de lät ganska bra tills jag hörde Tools "10,000 days", då insåg jag hur mycket sämre mina åskdunder lät. :P  Jag får hoppas på regn/åskstorm snart så man kan slänga upp BLUE micken vid fönstret och spela in!

Återigen, tack för all feedback! Nu får man ju lite press på sig att verkligen mixa bra. :D

/Kristoffer


Utloggad tsmalmbe

Min spontana tanke när den snurrar igen: Metallica, Ennio Morricone och Roger Waters.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Har äntligen lyckats göra färdigt denna (hoppas jag). Tog längre tid än vad jag trodde.
Lade den under nytt ämne i "färdiga demo" avdelningen. http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=3602.0


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Javisst för tusan, därför kändes den bekannt :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............