Kontrollrummet

Forumfestival 16 - Hyllning/klagosång - DISKUSSIONSTRÅD

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Den här tråden måste synas så att vi skriver här istället för i röstningstråden då vi tycker ett och annat om Wernborgs kommentarer runt våra bidrag. Han understryker på ett mer eller mindre underhållande sätt den ena halvan av Forumfestrivalens målsättning. Vad tycker du?
Man kan peppa och inspirera andra människor, eller trycka ner dem, vilket är enklast?
Jag tänker inte lägga nån energi på att rösta denna gången, tappade sugen.
Håller med dig fullständigt, men jag tycker inte vi ska låta en medlems mer eller mindre misslyckade uttalande störa oss. Där finns trots allt 8 stycken andra festivalbidrag, och bakom alla bidrag finns det en eller flera medlemmar som lika ivrigt som du själv inväntar kommentrarer och kanske tillomed nån röst. Så jag tycker du ska köra vidare som om inget hänt...  rösta och kommentera för det kommer du själv att dra nytta av framöver. :)

Mats, vi måste komma ihåg att Wernborg inte är Gud. Han är bara en människa som uttryckt sig. Jag längtar efter att flera uttrycker sig. Jag hoppas du kan se hans inlägg ur en annan synvinkel. Han har fått minst två andra sympatiska kontrollrumsmedlemmar att uttrycka sig från hjärtat. Det uppskattar jag. Mer hjärta! Jag längtar efter att du Mats dissar mitt bidrag eller inte dissar. Bara du inte dissar oss andra som lämnat bidrag till festivalen.

Tjou!

Bra MaxB, en helt korrekt och skön inställning.

+1




Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag blir uppriktigt sagt ledsen och uttråkad när jag läser vad Wernborg skrivit. Tack och lov att Wernborgs "sanning" inte är allas "sanning". Åsikter och "sanningar" är individuella men för den sakens skull behöver man inte alltid ge uttryck för alla dessa, något som man lär sig som väldigt liten. För att förtydliga: till exempel om någon har något fult klädesplagg (OBS – som man själv uppfattar som fult) osv.


Detta är en festival och ett forum där alla musikintresserad är välkomna, med eller utan falsksång osv, annars borde väl annat anges redan när man äntrar detta forum?.. och i så fall hade jag med säkerhet inte ens sökt mig hit.
PUNKT.


P.S. Fortsätt nu att vara ett muntert festivalfolk SAMT stor kram till alla ni som lämnat in bidrag och som på något vis känt er nedstämda över det inträffade! D.S.


...och jag blir uppriktigt ledsen och uttråkad över att man inte kan hantera andra personers åsikter i en musiktävling!!

Självklart är alla välkomna till forumet oavsett sin musikalitet, men vad tusan har det med tävlingen att göra.

Det är ju tänkt att man ska sätta poäng efter sin egen smak och tycke, kan man då inte få uttrycka sina åsikter så blir det ju bara trams av allt.

Jag skiter i att rösta denna gången iaf.........vill ju inte råka såra någon  :angry:


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Inte fan brukar man vara konstruktiv när man kritiserar melodifestivalen???

Dessutom så tyckte jag att Wernis kommentarerer var högst konstruktiva, han var ju väldigt tydlig med att berätta vad det var i resp. låt han inte gillade utan att linda in det i massa bomull, det tycker jag är mycket mer konstruktivt än att bara säga att man inte gillar....punkt.  Rak och tydlig kritik.

Några exempel:

"Lite för mycket Lilla melodifestivalen för att gå hela vägen i mål. Men med mer övning så sitter säkert sången också"

Tydlig och bra kritik och avslutas med en förhoppning om att man över lite mer på sången till nästa gång....för då känner
författaren att det kan bli topp

"Hemkeyboard och GM-bankspop. Uttryckslös sång. Inte falsk, men lite osäker. Ganska tjatig låt som aldrig tänder till"

Författaren har lyssnat på festivalbidraget och ska ta ett beslut om poäng men uppfattar låten som tjatig med falsksång och med tråkiga GM-ljud (behöver inte vara så men så uppfattar författaren det), inga poäng denna gången. Artisten får kritiken och kan välja att lära sig av den (trots att det är negativ men konstruktiv kritik) eller bara ignorerara den, men väljer att gråta ut i pressen dagen efter istället  ;)

"Mycket härligt låt om än vansinnigt mycket för lång. Fruktansvärt såsig produktion som tar ifrån låten hela dess värdighet. Tänk denna i Bo Kasperskläder, typ Söndag i sängen. Det vore nåt".

Författaren ser en potential i låten om man klär den i lite andra kläder, författaren lämnar t.o.m ett exempel på vilken typ av kläder han kan tänka sig. Väldigt konstruktivt. Han tycker även att låten är för lång (vilket jag personlligen tyckte författarens låt också var :lol:)

Några få exempel här men även dom andra bidragen kommenterades på ett bra och tydligt sätt och även ibland med lite lustigheter för att piffa upp...tänker närmast på kommentaren "framförd med stor försiktighet och hänglsen, livrem, skärp och helförsäkring och allt..." som var rolig...

Författaren hade även ett eget bidrag som han också ger en hel del negativ kritik....så hela hans inlägg känns väldigt konsekvent och rättvist!



Så skärp er ni som klagar. E man med i leken osv.......vill ni ha snäll och foglig konstruktiv kritik för att utvecklas så posta låtarna i demoforumet istället för att skicka in dom som bidrag till en festival!!!. Mycket bra skrivet Wernis och jag håller med i dina kommentarer också. Jag har bara hunnit lyssna igenom bidragen en gång, men kände direkt att kvalitén var lååångt under vad som vanligvis brukar presteras, vilket känns absurt med tanke på det fria temat. Men de e kanske många som behöver hårda tyglar och ett stramt regelverk för att kunna prestera på hörgre nivå.



Jonnerstone, du sjunger bra, gör finfina låtar, som låter proffsigt, så även 'Wernis', ni är respekterade på detta forumet och jag har för mig (är inte så aktiv själv så har inte så stor koll) ni är aktiva i att kommentera låtar i demo-delen. För mig väger era åsikter tungt.

Du jämför med Melodifestivalen, jag tycker det är en stor skillnad, i denna lilla 'tävling' här på KR finns ingen direkt vits i att vinna förutom äran, jag tycker man kan hålla en 'trevligare' nivå. Varför skall man skilja på kritiken man ger i demoforumet med denna låtsastävlingen?

Man kan uttrycka åsikterna på olika sätt, det handlar inte om att man skall hålla tillbaka dem.

*snyft* ;)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Jag blir uppriktigt sagt ledsen och uttråkad när jag läser vad Wernborg skrivit. Tack och lov att Wernborgs "sanning" inte är allas "sanning". Åsikter och "sanningar" är individuella men för den sakens skull behöver man inte alltid ge uttryck för alla dessa, något som man lär sig som väldigt liten. För att förtydliga: till exempel om någon har något fult klädesplagg (OBS – som man själv uppfattar som fult) osv.


Detta är en festival och ett forum där alla musikintresserad är välkomna, med eller utan falsksång osv, annars borde väl annat anges redan när man äntrar detta forum?.. och i så fall hade jag med säkerhet inte ens sökt mig hit.
PUNKT.


P.S. Fortsätt nu att vara ett muntert festivalfolk SAMT stor kram till alla ni som lämnat in bidrag och som på något vis känt er nedstämda över det inträffade! D.S.


...och jag blir uppriktigt ledsen och uttråkad över att man inte kan hantera andra personers åsikter i en musiktävling!!

Självklart är alla välkomna till forumet oavsett sin musikalitet, men vad tusan har det med tävlingen att göra.

Det är ju tänkt att man ska sätta poäng efter sin egen smak och tycke, kan man då inte få uttrycka sina åsikter så blir det ju bara trams av allt.

Jag skiter i att rösta denna gången iaf.........vill ju inte råka såra någon  :angry:

För sent, jag är redan sårad och det verkar bara vara jag som är känslig här, så skriv vad du vill ;)

the amatör formerly known as flabb


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Man kan uttrycka åsikterna på olika sätt, det handlar inte om att man skall hålla tillbaka dem.
Håller med! - som jag ser det så bör man tänka efter hur man skriver det man vill säga - finns 1000 sätt att säga en sak på.

Som jag ser det: kan man inte uttrycka sig vettigt så kan man lika gärna hålla käften! Inga gröna "nybörjare" kommer någonsin att vilja vara med i en tävling på vårt forum, tyvärr! Nästa tävling kommer bara att bestå av jonner å wernis som berömmer varandras kanonbra inspelade och mixade låtar.

Sedan kan man naturligtvis säga att den som är med i leken får leken tåla, vilket som följd ger att ni får leka själva

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 23.02.2011, 01:31:38 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte fan brukar man vara konstruktiv när man kritiserar melodifestivalen???

Dessutom så tyckte jag att Wernis kommentarerer var högst konstruktiva, han var ju väldigt tydlig med att berätta vad det var i resp. låt han inte gillade utan att linda in det i massa bomull, det tycker jag är mycket mer konstruktivt än att bara säga att man inte gillar....punkt.  Rak och tydlig kritik.

Några exempel:

"Lite för mycket Lilla melodifestivalen för att gå hela vägen i mål. Men med mer övning så sitter säkert sången också"

Tydlig och bra kritik och avslutas med en förhoppning om att man över lite mer på sången till nästa gång....för då känner
författaren att det kan bli topp

"Hemkeyboard och GM-bankspop. Uttryckslös sång. Inte falsk, men lite osäker. Ganska tjatig låt som aldrig tänder till"

Författaren har lyssnat på festivalbidraget och ska ta ett beslut om poäng men uppfattar låten som tjatig med falsksång och med tråkiga GM-ljud (behöver inte vara så men så uppfattar författaren det), inga poäng denna gången. Artisten får kritiken och kan välja att lära sig av den (trots att det är negativ men konstruktiv kritik) eller bara ignorerara den, men väljer att gråta ut i pressen dagen efter istället  ;)

"Mycket härligt låt om än vansinnigt mycket för lång. Fruktansvärt såsig produktion som tar ifrån låten hela dess värdighet. Tänk denna i Bo Kasperskläder, typ Söndag i sängen. Det vore nåt".

Författaren ser en potential i låten om man klär den i lite andra kläder, författaren lämnar t.o.m ett exempel på vilken typ av kläder han kan tänka sig. Väldigt konstruktivt. Han tycker även att låten är för lång (vilket jag personlligen tyckte författarens låt också var :lol:)

Några få exempel här men även dom andra bidragen kommenterades på ett bra och tydligt sätt och även ibland med lite lustigheter för att piffa upp...tänker närmast på kommentaren "framförd med stor försiktighet och hänglsen, livrem, skärp och helförsäkring och allt..." som var rolig...

Författaren hade även ett eget bidrag som han också ger en hel del negativ kritik....så hela hans inlägg känns väldigt konsekvent och rättvist!



Så skärp er ni som klagar. E man med i leken osv.......vill ni ha snäll och foglig konstruktiv kritik för att utvecklas så posta låtarna i demoforumet istället för att skicka in dom som bidrag till en festival!!!. Mycket bra skrivet Wernis och jag håller med i dina kommentarer också. Jag har bara hunnit lyssna igenom bidragen en gång, men kände direkt att kvalitén var lååångt under vad som vanligvis brukar presteras, vilket känns absurt med tanke på det fria temat. Men de e kanske många som behöver hårda tyglar och ett stramt regelverk för att kunna prestera på hörgre nivå.



Jonnerstone, du sjunger bra, gör finfina låtar, som låter proffsigt, så även 'Wernis', ni är respekterade på detta forumet och jag har för mig (är inte så aktiv själv så har inte så stor koll) ni är aktiva i att kommentera låtar i demo-delen. För mig väger era åsikter tungt.

Du jämför med Melodifestivalen, jag tycker det är en stor skillnad, i denna lilla 'tävling' här på KR finns ingen direkt vits i att vinna förutom äran, jag tycker man kan hålla en 'trevligare' nivå. Varför skall man skilja på kritiken man ger i demoforumet med denna låtsastävlingen?

Man kan uttrycka åsikterna på olika sätt, det handlar inte om att man skall hålla tillbaka dem.

*snyft* ;)


Jag håller inte med dig alls här. Det spelar ingen roll om det är en stor eller liten tävling, eller om priset är äran eller en söderhavsö. Det är tänkt att vi ska lyssna bedömma och ge poäng och utse envinnare, vi uppmanas även att skriva lite om bidragen. Tydligen är det inte uppskattat om man inte har nåt positivt att skriva.
Jag måste ju anta att alla som ställer upp står för sina bidrag och inte ställer upp med halvfärdiga slaskar. Annars måste jag ju även ta hänsyn till huruvida låten är färdig eller inte när jag ger poäng, och då är det ju helt meningslöst! det är fortfarande en tävling. Dessutom så var Wernis kommentarer både välgrundade och sakliga med en liten portion humor.

Därför skiljer jag på kritiken på tävlingarna och på demoforumet....man har ju trots allt lämnat ut låten för hård bedömmning och poängsättning. Annars kan vi lika gärna skita i festivalerna


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tydligen är det inte uppskattat om man inte har nåt positivt att skriva.
Jag tror att du missar något extremt grundläggande och det är att man kan uttrycka negativitet på ett bra sätt...till och med på många andra bra sätt. Kritik är bra men man bör tänka igenom om man inte kan vrida en negation till något annat än bara galla!
Detta är bara synpunkter från mig.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tydligen är det inte uppskattat om man inte har nåt positivt att skriva.
Jag tror att du missar något extremt grundläggande och det är att man kan uttrycka negativitet på ett bra sätt...till och med på många andra bra sätt. Kritik är bra men man bör tänka igenom om man inte kan vrida en negation till något annat än bara galla!
Detta är bara synpunkter från mig.

Ha det
Gurano

Men jag tycker fortfarande att Werins kom med bra negativ kritik. Den var rak och ärlig och inte ett dugg elak.




Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Man kan uttrycka åsikterna på olika sätt, det handlar inte om att man skall hålla tillbaka dem.
Håller med! - som jag ser det så bör man tänka efter hur man skriver det man vill säga - finns 1000 sätt att säga en sak på.

Som jag ser det: kan man inte uttrycka sig vettigt så kan man lika gärna hålla käften! Inga gröna "nybörjare" kommer någonsin att vilja vara med i en tävling på vårt forum, tyvärr! Nästa täving kommer bara att bestå av jonner å wernis som berömmer varandras kanonbra inspelade och mixade låtar.

Sedan kan man naturligtvis säga att den som är med i leken får leken tåla, vilket som följd ger att ni får leka själva

Ha det gott
Gurano

Läs ditt inlägg igen och säg mig om du tycker det var schysst!

Wernis gick iaf inte till personangrepp.....han kommenterade låtarna inte personerna.

Kom inte och lek moralpolis och sen skriv såna här inläggg.....det är lågt!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Men jag tycker fortfarande att Werins kom med bra negativ kritik. Den var rak och ärlig och inte ett dugg elak.
Måhända att du tycker det, men du skriver även att man inte vill ha kritik citat: Tydligen är det inte uppskattat om man inte har nåt positivt att skriva. För mig en gåta.

Om nu flera anser att man uttrycker sig plumpt utan att reflektera över detta, utan istället bara säga att jag tycker det är bra negativ kritik så reser sig en fråga hos mig hur dessa personers känselspröt ser ut i andra sammanhang!

Jaja! vi kommer inte att närma oss varandra här -det är jag helt övertygad om, så jag tänker inte gå in i djupare polemik. Avslutningsvis kan jag bara säga hur jag förstår/tycker om tidigare skrivningar - de är okänsliga utan någon som helst tanke på mottagande. De rättfärdigas genom att det är så jag tycker och då skriver jag så - men för mig är det något som haltar helt enkelt. Detta gör att ni kan räkna bort mig i nästa festival - man tappar helt enkelt lusten/glädjen att dela med sig.


Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 20.02.2011, 17:47:09 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Snacka om vuxendagis.....dags för en del att byta blöja nu!!

You and me both Gurano. Jag lägger också ner festivlerna nu, men av den diametralt andra orsaken. Skittrist!

Nu e de fritt fram att leka igen.....ha de så kul!!!!!





Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses, det luktar krut i denna tråd, väldigt laddade inlägg... :unsure:
Hoppeligen lugnar det sig snart, brukar alltid göra så.

Det finns en låt som gott kunde beskriva känslorna o tankarna som flödat här i tråden,
kanske ni hört den förut, lyssna bara på texten till exempel
KLICKA HÄR


Sådärja.. nu kan ni fortsätta röstningen i röstningstråden! :rolleyes:
h.  johan
« Senast ändrad: 20.02.2011, 18:34:06 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mats, vi måste komma ihåg att Wernborg inte är Gud. Han är bara en människa som uttryckt sig. Jag längtar efter att flera uttrycker sig. Jag hoppas du kan se hans inlägg ur en annan synvinkel. Han har fått minst två andra sympatiska kontrollrumsmedlemmar att uttrycka sig från hjärtat. Det uppskattar jag. Mer hjärta! Jag längtar efter att du Mats dissar mitt bidrag eller inte dissar. Bara du inte dissar oss andra som lämnat bidrag till festivalen.
Du har rätt jag skall rösta, vore ojuste annars.

Groovy! Och jag ska (försenad några helger) fortsätta med tapetseringen i köket.
Min röstning kommer i veckan, efter några genomlyssningar till. Bra Mats!

Vår ärliga dotter säger att de nya tapeterna är fula. Det gör inget. Hon kommer flytta om några år men vi vuxna kommer bo kvar och vi gillar tapeterna. Tycker det passar bra som en parallell till omdömen avseende festivallåtarna. En annan reflektion är att jag gillar min låt så mycket att det inte gör något om andra tycker den är dålig, att jag sjunger falskt eller att dom somnar om då dom hör den! Det har jag gjort massor av gånger och jag gör det gärna igen ;)

PS. Nu har vi två våder kvar av tapetseringen och vi inser att tapeterna sitter upp och ner!
Men det gör inget. Vi tycker de är snyggare så. Och katten heter Sissi, trots att det är en hankatt.
Vi gillade det namnet då vi trodde vi köpte en honkatt så han fick behålla namnet då vi upptäckte hur det låg till!  B)
« Senast ändrad: 20.02.2011, 18:46:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Inte fan brukar man vara konstruktiv när man kritiserar melodifestivalen???

Dessutom så tyckte jag att Wernis kommentarerer var högst konstruktiva, han var ju väldigt tydlig med att berätta vad det var i resp. låt han inte gillade utan att linda in det i massa bomull, det tycker jag är mycket mer konstruktivt än att bara säga att man inte gillar....punkt.  Rak och tydlig kritik.

Några exempel:

"Lite för mycket Lilla melodifestivalen för att gå hela vägen i mål. Men med mer övning så sitter säkert sången också"

Tydlig och bra kritik och avslutas med en förhoppning om att man över lite mer på sången till nästa gång....för då känner
författaren att det kan bli topp

"Hemkeyboard och GM-bankspop. Uttryckslös sång. Inte falsk, men lite osäker. Ganska tjatig låt som aldrig tänder till"

Författaren har lyssnat på festivalbidraget och ska ta ett beslut om poäng men uppfattar låten som tjatig med falsksång och med tråkiga GM-ljud (behöver inte vara så men så uppfattar författaren det), inga poäng denna gången. Artisten får kritiken och kan välja att lära sig av den (trots att det är negativ men konstruktiv kritik) eller bara ignorerara den, men väljer att gråta ut i pressen dagen efter istället  ;)

"Mycket härligt låt om än vansinnigt mycket för lång. Fruktansvärt såsig produktion som tar ifrån låten hela dess värdighet. Tänk denna i Bo Kasperskläder, typ Söndag i sängen. Det vore nåt".

Författaren ser en potential i låten om man klär den i lite andra kläder, författaren lämnar t.o.m ett exempel på vilken typ av kläder han kan tänka sig. Väldigt konstruktivt. Han tycker även att låten är för lång (vilket jag personlligen tyckte författarens låt också var :lol:)

Några få exempel här men även dom andra bidragen kommenterades på ett bra och tydligt sätt och även ibland med lite lustigheter för att piffa upp...tänker närmast på kommentaren "framförd med stor försiktighet och hänglsen, livrem, skärp och helförsäkring och allt..." som var rolig...

Författaren hade även ett eget bidrag som han också ger en hel del negativ kritik....så hela hans inlägg känns väldigt konsekvent och rättvist!



Så skärp er ni som klagar. E man med i leken osv.......vill ni ha snäll och foglig konstruktiv kritik för att utvecklas så posta låtarna i demoforumet istället för att skicka in dom som bidrag till en festival!!!. Mycket bra skrivet Wernis och jag håller med i dina kommentarer också. Jag har bara hunnit lyssna igenom bidragen en gång, men kände direkt att kvalitén var lååångt under vad som vanligvis brukar presteras, vilket känns absurt med tanke på det fria temat. Men de e kanske många som behöver hårda tyglar och ett stramt regelverk för att kunna prestera på hörgre nivå.



Jonnerstone, du sjunger bra, gör finfina låtar, som låter proffsigt, så även 'Wernis', ni är respekterade på detta forumet och jag har för mig (är inte så aktiv själv så har inte så stor koll) ni är aktiva i att kommentera låtar i demo-delen. För mig väger era åsikter tungt.

Du jämför med Melodifestivalen, jag tycker det är en stor skillnad, i denna lilla 'tävling' här på KR finns ingen direkt vits i att vinna förutom äran, jag tycker man kan hålla en 'trevligare' nivå. Varför skall man skilja på kritiken man ger i demoforumet med denna låtsastävlingen?

Man kan uttrycka åsikterna på olika sätt, det handlar inte om att man skall hålla tillbaka dem.

*snyft* ;)


Jag håller inte med dig alls här. Det spelar ingen roll om det är en stor eller liten tävling, eller om priset är äran eller en söderhavsö. Det är tänkt att vi ska lyssna bedömma och ge poäng och utse envinnare, vi uppmanas även att skriva lite om bidragen. Tydligen är det inte uppskattat om man inte har nåt positivt att skriva.
Jag måste ju anta att alla som ställer upp står för sina bidrag och inte ställer upp med halvfärdiga slaskar. Annars måste jag ju även ta hänsyn till huruvida låten är färdig eller inte när jag ger poäng, och då är det ju helt meningslöst! det är fortfarande en tävling. Dessutom så var Wernis kommentarer både välgrundade och sakliga med en liten portion humor.

Därför skiljer jag på kritiken på tävlingarna och på demoforumet....man har ju trots allt lämnat ut låten för hård bedömmning och poängsättning. Annars kan vi lika gärna skita i festivalerna

Okej, jag håller med fast jag tycker dock det är skillnad, jag skulle aldrig ställa upp i Idol eller skicka bidrag ohört till Melodifestivalen, så mycket självinsikt har jag. :)

Som sagt, det är väl jag som missuppfattat det hela, är det nån som skippar festivalerna så är det väl jag som gör det!
Känns delvis som mitt fel :unsure: att det blev så här tråkig stämning, sorry!

the amatör formerly known as flabb


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Okej, jag håller med fast jag tycker dock det är skillnad, jag skulle aldrig ställa upp i Idol eller skicka bidrag ohört till Melodifestivalen, så mycket självinsikt har jag. :)

Som sagt, det är väl jag som missuppfattat det hela, är det nån som skippar festivalerna så är det väl jag som gör det!
Känns delvis som mitt fel :unsure: att det blev så här tråkig stämning, sorry!

Precis som i verkliga livet är det nog okej med olika stämningar i gruppen. Det är väl bra att även du bidrar med svängningarna. Om jag inte minns fel så var du en av de som ville vi skulle ta det lugnt då vi i december 2010 gick hårt åt en medlem här på KR. En eloge till att du bidrar på många sätt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller nog med J ändå. Wernis skriver ju bara vad han tycker? Och gör det på ett sånt sätt som han själv vill att hans bidrag skall tyckas till om. Dessutom är det en persons sanning, och inte Guds, som nån skrev.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
mahan: det var en cool låt du refererade till.
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag håller nog med J ändå. Wernis skriver ju bara vad han tycker? Och gör det på ett sånt sätt som han själv vill att hans bidrag skall tyckas till om. Dessutom är det en persons sanning, och inte Guds, som nån skrev.

Och han följer temat i festivalen hyllning/klago, han, Wernis Person, herre gud!
« Senast ändrad: 20.02.2011, 18:47:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
mahan: det var en cool låt du refererade till.
Tackar!
Tycker att den passar så innerligt bra i denna tråd, denna klagotråd :D

h.  johan!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
mahan: det var en cool låt du refererade till.
Tackar!
Tycker att den passar så innerligt bra i denna tråd, denna klagotråd :D
h.  johan!

Mixus, har du lyssnat tillräckligt mycket på festivallåtarna för att kunna rösta på bidragen.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag håller nog med J ändå. Wernis skriver ju bara vad han tycker? Och gör det på ett sånt sätt som han själv vill att hans bidrag skall tyckas till om. Dessutom är det en persons sanning, och inte Guds, som nån skrev.

Precis Div, han skriver så som han själv vill bli kritiserad. Det är det bästa man göra. Men enligt vissa här så måste man tydligen ta reda på hur varje person vill bli bemött och kommentera därefter. Fan, har inte folk mer skinn på näsan än så?

Mats: De e väl lugnt, folk verkar jämnt tycka att det är "dålig stämmning" när det diskuteras lite hetare ämnen. Jag tycker inte det har varit nån dålig stämmning. Men diskussionen har iaf gett mig nånting, en insikt i att majoriteten inte klarar raka puckar och ärliga tankar utan att bli helt upprörda och fäller ut sina klor.
Så det är slutfestivalat för min del. (men jag känner mig rätt nöjd ändå, har deltagit tre gånger och har tre vinster, man ska sluta när man e på topp  ;))

Kör hårt Mats, alla e välkommna att delta, det är bara vi som inte smeker medhårs som inte är välkomna  :rolleyes:

Ha de så kul med er......heja den som vinner!!!
« Senast ändrad: 20.02.2011, 19:11:20 by jonnerstone »


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Citera
Mixus, har du lyssnat tillräckligt mycket på festivallåtarna för att kunna rösta på bidragen. 

det blir röstning i morgon..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej, jag håller med fast jag tycker dock det är skillnad, jag skulle aldrig ställa upp i Idol eller skicka bidrag ohört till Melodifestivalen, så mycket självinsikt har jag. :)

Som sagt, det är väl jag som missuppfattat det hela, är det nån som skippar festivalerna så är det väl jag som gör det!
Känns delvis som mitt fel :unsure: att det blev så här tråkig stämning, sorry!

Precis som i verkliga livet är det nog okej med olika stämningar i gruppen. Det är väl bra att även du bidrar med svängningarna. Om jag inte minns fel så var du en av de som ville vi skulle ta det lugnt då vi i december 2010 gick hårt åt en medlem här på KR. En eloge till att du bidrar på många sätt!

Tycker inte nån här har bidragit med "tråkig stämning". Att du, Mats, skulle göra det är ju löjligt att tro :lol:

Naturligtvis är det bara en naturlig sociologisk svängning, nu om det är "dålig stämning". :) (Eller vad sjutton det heter i sociologi :lol: Jag tycker inte det är det. Fightas på! :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag kan på ett sätt förstå att Mats tar illa vid sig å andra sidan så var det ju faktiskt så att Wernis skrev upp din stämma som en av de två som inte var falsk - eller har jag fel nu? Hm...
Lämnar man in får man nog ta den kritik som kommer och det är ju som sagt olika beroende på örat som lyssnar och den smet som finns mellan öronen kallad hjärnan. En hel del skit har sagts om min läckra låt som att det är falskt och ett hastverk och allt det där - och det är ju bara att suga i sig. (Dessutom är det rätt) Men jag har fått en femma i alla fall av Fuzzen och några treor och några ettor och det är jag glad över - för det betyder att jag har påverkat några med min lilla låt och det värmer mycket mer än den negativa kritiken samtidigt som ju den faktiskt ger mig lite pekpinnar om vad jag ska tänka på i framtiden för att den musiken ska bli ännu mer uppskattad.
Jag tror det var de utvecklingsstörda på Liljeholmsrocken som sa: En del kallar oss utvecklingsstörda men framförallt är vi folk under utveckling.
Enbart bra kritik är inte utvecklande - en skopa ärlig kritik tror jag är mer utvecklande. Sedan kan man ju säga det på olika sätt förstås och det är väl där som de sociala färdigheterna kommer in hos den kritiserande.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Kör hårt Mats, alla e välkommna att delta, det är bara vi som inte smeker medhårs som inte är välkomna  :rolleyes:

Jag tror jag skrivit flera ggr att det inte handlar om det, men eftersom jag inte kan förklara mig bättre så skiter jag i det.

the amatör formerly known as flabb


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
mahan: det var en cool låt du refererade till.
Tackar!
Tycker att den passar så innerligt bra i denna tråd, denna klagotråd :D

h.  johan!


Hmm ja, jo jag tog visst rollen som losern som gråter ut fast hellre hade jag tagit MaxB's roll i detta drama -
underhållande läsning, om inte annat för Wernborg, av nån anledning fick jag bilden av Blofeld smekande sin katt framför mig..  :wacko: :)

()


the amatör formerly known as flabb


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...hellre hade jag tagit MaxB's roll i detta drama - underhållande läsning, om inte annat för Wernborg, av nån anledning fick jag bilden av Blofeld smekande sin katt framför mig..  :wacko: :)
()

Sissi!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Kör hårt Mats, alla e välkommna att delta, det är bara vi som inte smeker medhårs som inte är välkomna  :rolleyes:

Jag tror jag skrivit flera ggr att det inte handlar om det, men eftersom jag inte kan förklara mig bättre så skiter jag i det.




Herregud, det var ju ett skämt,,,,,,du såg väl mina rolleyes?


Men för diskussionens skull, eftersom det var du som reagerade starkast på Wernis kommentar, vad var det som var så hemskt? Att han tyckte att det lät GM ljud om ljuden, att han tyckte sången kändes uttryckslös och osäker eller att han fann låten lite tjatig utan att det tände till. Var någonstans var han elak i dessa kommentarer.......kan man bli mer konstruktiv än detta? Hade jag fått en sån kommentar så hade jag sugit upp det som en svamp, tackat och bockat för ärligheten och tagit lärdom av det till mitt nästa projekt.

Fattar verkligen inte vad som var så hemskt att folk blir så upprörda!

Gurano kanske kan förklara för han verkar ju veta vad som är bra och dålig negativ kritik. Jag tycker han ska författa lite regler i en tråd som vi kan nita fast om hur man delger negativ kritik utan att ens "sociala färdigheter" (som nån skrev) ifrågasätts!!



« Senast ändrad: 20.02.2011, 21:48:19 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fan, har ni fest eller?

Här har det hänt grejer medans man suttit i godan ro på bio och varit och käkat. Det är ju väldigt olika hur man reagerat på de omdömen jag lämnat märker jag. Jag reagerar lite som Jonnerstone, ska man på förhand behöva ta reda på vilka som verkligen är intresserade av vad JAG tycker? Det som triggade mig att skriva ett sådant inlägg var till viss del en frustration över det låga intresset överlag att ta till sig av den feedback som ges på forumet. En annan anledning var att ge oss alla en spark i baken att prestera lite bättre nästa gång. Jag tyckte verkligen så som jag skrev. Att i det läget säga bra jobbat och en klapp på axeln för inte någon framåt. Javisst Mats, vi är en liten klubb som gör festivaler mest på skoj, men lite ärlighet någongång då och då tror jag inte man dör av.

Mahan, jag skrev tidigare att det inte var avsett som konstruktiv kritik, men inser så här i efterhand, med Jonnerstones hjälp att det trots allt var lite konstruktivitet i inlägget i alla fall.

När man får feedback, positiv som negativ väljer man själv hur man tar emot den. Ett vanligt beteende är att låta det rinna av en som vatten på en gås, men man kan också välja att ta in det som säjs och förstå det och, gud bevare oss - kanske till och med förändra något.


Här finns mer i ämnet.


Trevlig söndagkväll.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
points till MAXB - skön känsla jag gillar inte ljuden till 100 men tillräckligt - det där med falsksång bryr jag mig inte så mycket om vidare är det som så att den gode Maxen inte vill vinna haha nu finns risken
point till Div och Marre för att de överraskar med en riktigt skön harmonifull låt som inte innehåller så mycket kineseri - violinen borde ju ha fått extrapoäng men som sagt jag tyckte det lät midi - hur dumt som helst.....

Arghhh, så många points Eddi. Hur kan du vara så &*%¤ oegoistisk?  :ph34r:

Din tanke på midi i samband med violinen är alls inte dum. Hon spelade de noter Div skrivit och du vet att han nästan jämt skriver till midi.
« Senast ändrad: 20.02.2011, 22:00:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har det hänt igen. En till som inte tänker som jag. Kon-trollet kallar mitt finkänsliga mästerverk för  {max - seg gäspare}
Den grabben kan inte förstå sig på konst!  :lol:
Tack för att du håller mig på mattan!  :wub:
« Senast ändrad: 21.02.2011, 11:38:40 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Nu har det hänt igen. En till som inte tänker som jag. Kon-trollet kallar mitt finkänsliga mästerverk för  {max - seg gäspare}
Den grabben kan inte förstå sig på konst!  :lol:
Tack för att du håller mig på mattan!  :wub:

he he....tänkte först skriva " outhärdlig självmordsmusik ", men ångrade mig.. :P

res på dig, det är ingen som håller dig nertryckt mer än du själv  :lol:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har det hänt igen. En till som inte tänker som jag. Kon-trollet kallar mitt finkänsliga mästerverk för  {max - seg gäspare}
Den grabben kan inte förstå sig på konst!  :lol:
Tack för att du håller mig på mattan!  :wub:
he he....tänkte först skriva " outhärdlig självmordsmusik ", men ångrade mig.. :P
res på dig, det är ingen som håller dig nertryckt mer än du själv  :lol:

Känslig musik - outhärdlig...
Gränsen är hårfin mellan geni och galenskap.  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Nu kom jag ju relativt lindrigt undan Wernborgs bredsida, så jag kanske inte ska uttala mig... men jag måste ändå säga att jag uppskattar all form av kritik (utom möjligen när avsändaren är direkt ute för att såra...) inklusive den raka sågningen. Det är oerhört värdefullt att få reda på vad  folk gillar och framför allt inte gillar i en låt!

Å andra sidan...jag vet av egen erfarenhet att det är extra känsligt att kritisera sång (minns fortfarande hur carl cadello etiketterade min röst som "Tom Waits i målbrottet" :ph34r: i en Studiofestival för länge sen...).
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ja morgonte. Sångare och sångerskor är mer primadonnor än musiker. Så har jag alltid upplevt det. Har själv också alltid blivit extra glad då någon tyckt om det jag sjungt. Kanske tycker man att sång ligger närmare personligheten är tex. trumspel och därför tar sådan kritik som ett personligt påhopp. Liten fundering....