Forum > Demolåtar
Life is hard, liveblues
Håkan Nilsson:
Nästan live i alla fall. Jag spelade bas o svärsonen Tomas trummor, det var en bit före jul. I går la jag dit sång och en ensam gitarr...
Mixade o mastrade nyss. Är det för mycket botten? Jag vill ha så mycket fläsk det går, på det viset ska det inte låta gammalt...
Ny mix... Har rattat om allt, trummorna låter väl lite bättre, men varje trumkanal för sig låter lite som att micken är trasig fast jag använt enbart bra såna. Det är antagligen rummet vi spelade in i som är skit. Sången är jag ganska nöjd med. Tror jag.
equality:
Lyssnar i bra lurar. Basen lite väl framträdande ja på bekostnad av sången som skulle upp lite. Kors vilka solon! Bra bluesröst också. Är det inte bättre att hålla trummorna torrare och aningens reverb på sången (i s f delay)?
Håkan Nilsson:
--- Citat från: equality skrivet 12.02.2011, 14:55:11 ---Lyssnar i bra lurar. Basen lite väl framträdande ja på bekostnad av sången som skulle upp lite. Kors vilka solon! Bra bluesröst också. Är det inte bättre att hålla trummorna torrare och aningens reverb på sången (i s f delay)?
--- Slut citat ---
Har provat med mindre reverb på trummorna, men då lät de ännu pappigare. Reverbet döljer lite av det fula trumljudet. Men jag ska testa med lite mindre få se om det blir bättre.
Håkan Nilsson:
Att basen är väldigt fet det är ju klart. Men om låten vore nåt helt annat, en modern låt, kanske gjord för dansgolv, skulle man även då tycka det var för mycket lågfläsk? I nästa mix ska jag nog hursomhelst skära lite från 80 hz o neråt på basens mickade kanal. Fast att jag reampat bara genom min lilla Hotrod combo som knappt har nån bas är det därifrån fläsket kommer. Linen är plonkigare....
På ett annat forum tyckte nån att gitarren låter alldeles för lika rakt igenom låten, nån som håller med på det?
Håkan Nilsson:
Kan inte låta bli att kopiera en kommentar jag fick på Facebook, denna kille som är basist själv tycker sången är för stark och att basen är tunn! :P
Mycket bra och fett, bra spelat dessutom.. För mycket reverb på trummorna i förhållande till sången.. Känns tydligt att sången är pålagd för sig i efterhand..Basen låter lite väl tam och ren också (låter lajnad), önskar lite mer punch i den Dra gärna ner sången en aning och sen lägger du på roomreverbet på hela paketet i slutet (med torra trummor då), typ vid masteringen om du fattar. Suveränt spelat och sjunget!!! :)
för ungefär en timme sedan · Gilla
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida