Kontrollrummet

Problem med missljud vid bounce i logic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Hej!

När jag bouncar en låt i logic så får jag olika missljud, framförallt högfrekventa "knäpp". Jag är lite osäker på vad jag gör fel, någon som vet?

Mina inställningar;

-På output bussen har jag wave arts final plug på soft limiting och ingen dithering. och när jag bouncar väljer jag

-aac.
-VBR
-Mode; Offline
-Normalize, on

MVH


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har du inte samma problem när du spelar upp projektet i realtid  :huh:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..som Bribeant säger så borde det knäppa även när du spelar upp..möjliga problem, nån plugg som är överstyrd? peakar i mixen? För klen dator?..testa det "klassiska"  höj latency och testa å bounca.. :)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Nej, problemet kommer först när jag bouncar, annars hörs det inte.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nej, problemet kommer först när jag bouncar, annars hörs det inte.

Kör ju cubase själv, men om du inte bouncar i realtid så kanske det är värt att prova.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nej, problemet kommer först när jag bouncar, annars hörs det inte.

Ok, testat att höja latencyn?,kanske tippar över kanten där , när du bouncar...


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Jag har max buffer size, finns det någon annan jag också bör ändra?


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har max buffer size, finns det någon annan jag också bör ändra?

Vad har du för latency då? i ms alltså.. om du måste köra max så antar jag att den inte pallar med helt enkelt..vad har du för setup? stort projekt?   


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Ja, det är ett ganska stort projekt. Ser ut så här


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings

Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Har du provat bounca i realtid, alternativt offline om du redan kör realtid. Kör man realtid bör ju det som spelas upp vara det som hamnar i den bouncade filen. Detta har du säkert redan provat men jag nämner det ändå för att gardera.  :P
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nu har jag ingen erfarenhet av Mac eller logic men inget daw prog. är väl så korkat kodat så det tappar buffrar vid en bounce? Maskinen ska tugga igenom de processer (pluggar enveloper etc) som den hittar och i den takt som gör att projektet renderas utan dropout eller knaster. Realtidsuppspelning är en annan femma, då måste alla beräkningar hinnas med "on time" annars sprakar det. Jag sitter själv med en lite för klen PC som kan slå i prestanda taket vid realtid (klick&popp) men alltid renderar rubbet snyggt.

Kommer på två saker som man kan trilla dit på.
Om du bouncar (allså renderar med wave arts på main bussen) till ett nytt track i logic och spelar upp det nyrenderade spåret med Wave Arts pluggen fortfarande aktiv på main out. Lök på laxen, så att säga. Kan låtar riktigt illa.

Av någon anleding orkar inte din Mac att spela upp renderingen på ett nytt logic spår PLUS de övriga tracksen även om renderingen är i solo läge och de övriga i mute (i cubase t.ex drar alla mutade spår fortfarande CPU/buffer)

Har du prova att spela upp din knasande rendering utanför logic?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja kanske nån mac-ägare kan vara behjälplig  :) ser att du har "Safty buffer"  kan tydligen bråka med knaster som följd..en funktion som tydligen fungerar mindre bra och är borta från nian. Bribedant..ja vore ju kul att veta om bouncing drar extra eller inte.. :)


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Nu har jag ingen erfarenhet av Mac eller logic men inget daw prog. är väl så korkat kodat så det tappar buffrar vid en bounce? Maskinen ska tugga igenom de processer (pluggar enveloper etc) som den hittar och i den takt som gör att projektet renderas utan dropout eller knaster. Realtidsuppspelning är en annan femma, då måste alla beräkningar hinnas med "on time" annars sprakar det. Jag sitter själv med en lite för klen PC som kan slå i prestanda taket vid realtid (klick&popp) men alltid renderar rubbet snyggt.

Kommer på två saker som man kan trilla dit på.
Om du bouncar (allså renderar med wave arts på main bussen) till ett nytt track i logic och spelar upp det nyrenderade spåret med Wave Arts pluggen fortfarande aktiv på main out. Lök på laxen, så att säga. Kan låtar riktigt illa.

Av någon anleding orkar inte din Mac att spela upp renderingen på ett nytt logic spår PLUS de övriga tracksen även om renderingen är i solo läge och de övriga i mute (i cubase t.ex drar alla mutade spår fortfarande CPU/buffer)

Har du prova att spela upp din knasande rendering utanför logic?

Jag håller med; när man bouncar offline så borde den ju ta all tid den behöver för att det ska bli rätt utan någon överbelastning.

Jag bouncar till aac och spelar sedan upp det i itunes, så det blir inte kaka på kaka med med wave arts pluggen.

Jag har också provat att stänga av safety buffer som Clemens skrev.

Plus att jag har även provat att först "freeza" några tracks innan jag bouncar.



Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Problemet verkar vara löst.

Jag är dock lite osäker på vad som gjorde det. De senaste testerna gjorde jag en miss då jag valde "replace" när jag skapade en ny bounce. När jag sedan öppnade den i itunes så spelade den upp en tidigare version med samma namn som itunes hade sparat i "sitt bibliotek" som då innehöll problemljuden.

Det sista försöket jag gjorden var en realtidsbounce med en del freezda tracks. Dock är jag inte säker på att det var det som gjorde det. Kanske var det safety buffer funktionen? Jag ska göra några fler bouncar på några andra låtar där jag haft samma problem. Då borde jag upptäcka var problemet egentligen ligger.

Tack för engagerad hjälp!

MVH