Kontrollrummet

Vill du höra dina låtar på bästa sändningstid?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Jag tog kontakt men fick svaret, "Fel typ av musik". (Kanske en bra omskrivning för att de tycker man är en "skit-musiker")
Hur fan kan de veta vilken typ av musik jag kan skriva efter endast ett par demos? (Min mångåriga musikutbildning ser ut att vara helt kastad i sjön)

För mig verkar det bara som de vill äta "russinen ur kakan"!
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Många har undrat vilken typ av musik vi söker!


Det vi främst behöver är sparsamma atmosfäriska låtar som förstärker känslor.
Dom flitigast använda känslorna är glad, ledsen, och spännande ("vad ska hända nu"....).
Vissa kan ha en liten puls, främst dom spännande, andra behöver inte ha det.
Genomgående så är dom dock sparsamma.

För att ta ett simpelt exempel:
En tjej sitter i programmet Lyxfällan och ska få reda på att hennes privatekonomi är urusel.
Då kan man inte ha musiken från Gladiator (förstås), utan det bör vara något väldigt sparsamt, gärna med en lite puls.


Mvh

David

Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Till Max!

Det är väldigt individuellt, vi har många upphovsmän som får allt godkänt medan andra har
fått kämpa innan de hittat ”rätt formel”.Våra producenter jobbar väldigt hårt med att lyssna på all musik och lämnar ofta feedback och tips på hur man kan förbättra sig. Nivån på feedback anpassas till hur mycket stöd varje
producent vill ha.

Vi tror att Epidemic Sound är ett bra första steg i en musikkarriär. Vi erbjuder en möjlighet
att kunna leva och tjäna pengar på musik och dessutom under resans gång lära sig en hel
del, av två av Sveriges mest etablerade och meriterade låtskrivare.
Vår förhoppning är att få stötta, utbilda och vara en bra partner för våra producenter så att de
ska utvecklas så mycket som möjligt.

Angående vår ersättning se tidigare inlägg av mig så får du svar.

Vi arbetar med ett antal olika internationella kunder. De väljer att arbeta med oss på grund
av den höga kvalitén på våra verk och den bredd vi erbjuder.

Mvh

Criss David
« Senast ändrad: 12.02.2011, 08:37:48 by crissdavid »
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för svar. Jag tolkar det du skriver som att ni i huvudsak hoppas kunna fungera som leverantör av stämningsmusik, sån musik som fungerar i film på ett eller annat sätt. Något som passar i bakgrunden till det som visas på film. Där finns många möjligheter. Om jag förstår det rätt leder musikerns kontakt med er inte till en solokarriär, utan är en möjlig väg att få ut musik man skapat, om den fungerar på den målgrupp ni önskar vända er till. Låter intressant då man nu vet mer. Är ni under uppstart eller hur länge har ni arbetat med denna inriktning?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Bolaget startades av producenterna *Peer Åström* (Madonna, Kelly Clarkson,
Enrique Iglesias, Toni Braxton, Josh Groban, Cyndi Lauper m fl) och *David
Stenmarck* (Ladies Night, Westlife, Celine Dion, DJ Ironik, Martin Stenmarck
m fl). De ville hitta ett nytt sätt för folk att kunna leva på sin musik. Nu
har de hittat det och därigenom skapat en ny affärsmodell och ett nytt
helhetskoncept för licensiering av musik. Epidemic Sound är helt enkelt ett
komplement till "vanligt" låtskriveri. Vår inriktning är produktionsmusik
för bl a tv och nätet.

Mvh

David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack igen för ett väldigt snabbt svar!

Jag minns att jag tidigare läst i engelska musiktidningar att det finns några (eller kanske flera) stora bolag dit filmskapare vänder sig med sin beställning. Filmskaparen berättar vad han vill ha musiken till, vilken typ av stämning han vill att musiken ska bidra till och bolaget, med sin erfarenhet av musik och stämningsskapande musik till film, presenterar alternativ musik från sina databaser.

Om detta är den nisch ni vill arbeta med så tycker jag det låter intressant.

Jag tolkar det i så fall som att det nya är själva affärsmodellen och typen av licensiering av musik?
Vad mer annars är nytt?
 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil



Angående vinjettmusik! Så är ersättningen är betydligt högre.
Hur mycket beror på omfattningen av utsändning och 1000 andra saker.

Mvh

Criss David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Jag tolkar det i så fall som att det nya är själva affärsmodellen och typen av licensiering av musik?
Vad mer annars är nytt?



Vi betalar dig alltid oavsett om verket/låten används eller inte.

Mvh

Criss David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej David.
Jag har generellt inte haft intresse av att komponera "på kommando" (musik som passar ett redan existerande sammanhang, ett manus eller dyl) där producenten haft vissa krav, men längre tillbaka gjort musik åt kortfilm och bakgrundsmusik till konstutställningar o dyl. Oftast med klassisk instrumentering.

Men också internationellt med att göra sekvensierade tolkningar av klassiska kompositörers verk (där jag bara haft tillgång till notbladen), där kraven så att säga är ännu mer strikta, så jag har liksom börjat ändra uppfattning.

Jag kan höra av mig längre fram, för diskussion om hur samarbetsformen skulle te sig i era ögon, om det känns intressant.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Bolaget startades av producenterna *Peer Åström* (Madonna, Kelly Clarkson,
Enrique Iglesias, Toni Braxton, Josh Groban, Cyndi Lauper m fl) och *David
Stenmarck* (Ladies Night, Westlife, Celine Dion, DJ Ironik, Martin Stenmarck
m fl).

Finns möjlighet eller risk att mitt verk, om det är av intresse,  kan komma att framföras av nån av ovanstående?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Dividend  bara maila mig criss@epidemicsound.com


Mvh

Criss David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Dividend, du sitter jo på verdier for hundrevis av tusen bare i demospilleren på profilen  :)

Kommer ikke snart noen og sier "Vi kjøper dine dårlige covers av 70-talls country-ballader!"? Jeg venter i spenning.


-Robert
« Senast ändrad: 12.02.2011, 18:01:09 by robblar »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, vem vet. Kanske kan få 4 spänn för den där låten ... eh "Mörker" från 2005 :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Bolaget startades av producenterna *Peer Åström* (Madonna, Kelly Clarkson,
Enrique Iglesias, Toni Braxton, Josh Groban, Cyndi Lauper m fl) och *David
Stenmarck* (Ladies Night, Westlife, Celine Dion, DJ Ironik, Martin Stenmarck
m fl).

Finns möjlighet eller risk att mitt verk, om det är av intresse,  kan komma att framföras av nån av ovanstående?

Finns möjligheten?

Eftersom jag inte har erfarenhet av att sälja min musik kom jag på en till relevant fråga. Den frågan kanske är enklare att svara på.

Om jag lyckas få en av mina låtar sålda till er, får jag i så fall efter det inte ge ut den på en egen skiva och ange att det är jag som gjort den? Är jag tvungen att glömma den, så att säga.  :huh:
« Senast ändrad: 13.02.2011, 16:26:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Till, Max B

Sannolikt inte då Epidemic Sound ägnar sig åt sk produktionsmusik ämnad främst för TV!

Mvh

David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Till, Max B
Sannolikt inte då Epidemic Sound ägnar sig åt sk produktionsmusik ämnad främst för TV!

Möjligheten finns, då den inte är utesluten även om det inte är sannolikt.

Om ni köper en av mina låtar, får jag i så fall inte ge ut den på en egen skiva?
Får jag inte någonstans ange att det är jag som gjort den?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
I den mån den rätten kan överlåtas enligt upphovsrättslagen. I övrigt
följer Epidemic Sound branschpraxis och anger upphovsmanens namn i den mån det är
tekniskt möjligt. Som upphovsman säljer du inte de ideella rättigheterna (dvs namngivelserätten och
respekträtten) till oss, utan de ekonomiska.

Mvh

David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har läst denna tråd med intresse. För den som inte är med i STIM kan det ju se ut som en win-win-situation, vilket det kanske kan bli för vissa. Själva rubriken för tråden är ju en lockelse i sig samtidigt som man kan undra vem som avhänder sig rättigheten till låtar som sänds på bästa sändningstid? I en tid där gratis nedladdning blivit en del av vår kultur kan jag mycket väl tänka mig att det finns en marknad för att sälja bort rättigheter till verk till företag som vet hur man bevakar sitt kapital. Tankarna går ändå till svarta musiker i Mississippideltat som inte tjänade ett jota på sin musik. Rika vita såg till att hösta in slantarna. Och frågan är om man skulle gå med på något sånt här om man inte vrider klockan tillbaka till den tid när musiker och låtskrivare inte  hade möjlighet att ställa rättmätliga upphovsrättsliga krav på det de skapade. Att man urholkar STIM:s och dess medlemmar att få skäligt pröjs. Har man sålt av sina låtar kommer väl företaget som äger låtar få ersättning bl a från STIM, eller? Nu är säkert min musik helt ointressant ändå i sammanhanget men för andra som funderar på detta kan det finnas ett och annat att just fundera på. Mina fem cents eller vad det heter.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Håller med dig helt och hållet. Har själv en ambivalent inställning till den här sortens avtal. Men å andra sidan har jag inget som jag skulle vilja sälja heller. Ja förutom min mediokra kropp till rika kvinnor då. :P Men det är något helt annat det.  :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Håller med dig helt och hållet. Har själv en ambivalent inställning till den här sortens avtal. Men å andra sidan har jag inget som jag skulle vilja sälja heller. Ja förutom min mediokra kropp till rika kvinnor då. :P Men det är något helt annat det.  :rolleyes:
Foreslår heller at du signerer over din mediokra kropp til meg for et engangsbeløp, hvoretter jeg kan selge den videre til forskjellige rika kvinnor (noen av dem litt berømte!) og tjene meg en hel masse penger. Du kan tilogmed få en pytteliten prosent av inntektene... og du har mulighet til å kjøpe deg ut av avtalen når som helst. Vel.. hm. La os si etter et år eller to.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I den mån den rätten kan överlåtas enligt upphovsrättslagen. I övrigt
följer Epidemic Sound branschpraxis och anger upphovsmanens namn i den mån det är
tekniskt möjligt. Som upphovsman säljer du inte de ideella rättigheterna (dvs namngivelserätten och
respekträtten) till oss, utan de ekonomiska.

Vad betyder "...säljer du inte de ideella rättigheterna (dvs namngivelserätten och respekträtten) till oss, utan de ekonomiska"
Det låter som jag kan ge ut en ny version av samma låt bara jag ser till att ES får alla pengar den inbringar.

namngivelserätt och respekträtt = innebär att verkets skapare har rätt att få anges som upphovsman samt att respekträtten skyddar
"verket" från att förvanskas eller kränkas!
« Senast ändrad: 14.02.2011, 10:01:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Vi hoppas kunna vara ett alternativ för de upphovsmän som, trots att de är produktiva, inte
har möjligheten att tjäna pengar på sina verk. Kanske skriver de många låtar som aldrig
plockas upp i etern och därmed aldrig generar en krona. Vägen till att bli en duktig och
etablerad låtskrivare/producent som kan leva och försörja sig på sin talang är ofta både lång
och svår.

Vi säger inte att vi passar för alla.

Men vi tror att vi kan vara ett bra alternativ för många.

Mvh

David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för ditt tålamod att svara på okunniga frågor. Jag har aldrig tänkt i de banorna att jag ska kunna göra pengar på mina låtar. Därför är det enklare för mig att behålla mina "darlings" och fortsätta strunta i intäkter.

Jag har en paradoxal tanke att det värsta (och samtidigt bästa) som skulle kunna hända är att jag kränger ett alster för 606 kr och sen säljer nån världsstjärna massor med skivor där min låt finns med. Då kan jag inte längre se mig själv i spegeln och säga; - Det där gjorde du bra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad crissdavid

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
Hejsan,
Här nedan är en text skriven av en producent som jobbar med Epidemic Sound. Texten är hämtad från Studioforum.

Jag kan förstå mångas funderingar och tankar kring Epidmic Sound.
Det är en modell som inte alla kan acceptera och så är det inom mycket i livet.
Men för de som accepterar modellen, att sälja sina låtar inkl rättigheter och allt vad det innebär för 606:- är det en helt okej modell.

Jag tror att hela musikbranschen måste ändras.
Framför allt STIM och betalningsmodellen.

Här får man betalt per verk som blir godkänt, och är man en duktig kompositör så får man i stort sett alla verk godkända.
Jag har levererat musik till Epidemic sedan start, hösten 2009 och det har aldrig varit något problem med vare
sig musikleverans eller fakturering.
Utav alla mina låtar (flera hundra) så är det enbart 2 st som inte blivit godkända och nu i efterhand kan jag förstå varför.

Man kan leva på det.
Helt klart.
Jag hade det som heltidssysselsättning fram till i höstas då jag var tvungen att göra ett avbrott (pga andra omständigheter).



Mvh David
Criss David
Epidemic Sound AB
Karlavägen 31
SE-114 31 Stockholm


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hittade denna länk på grannforumet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&artikel=4343042

Bra belysning! Betalande kunder, svt t.ex. kan använda innehåll i databasen när de vill och nästan hur de vill.
« Senast ändrad: 16.02.2011, 07:58:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hittade denna länk på grannforumet: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1012&artikel=4343042

Bra belysning! Betalande kunder, svt t.ex. kan använda innehåll i databasen när de vill och nästan hur de vill.
Vilket är billgare därför blir det mindre plats för Stimmad musik vilket i sin tur påverkar möjligheterna för Stimmade musiker att tjäna pengar. Det är väl konklusionen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Hva er kravet til kvalitet, da? Holder det å lage seg noen kule loops og skru på filter i to minutter pr stykke? I så fall kan man jo betrakte det som "dagjobben"  :) Hvor mange 2-minuttere må man slaske til i uka for å få råd til mat og prylar?  :)

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hva er kravet til kvalitet, da? Holder det å lage seg noen kule loops og skru på filter i to minutter pr stykke? I så fall kan man jo betrakte det som "dagjobben"  :) Hvor mange 2-minuttere må man slaske til i uka for å få råd til mat og prylar?  :)
-Robert

Det ska godtas, godkännas och vara av intresse för Epidemic Sound det vill säga för potentiella kunder.
Om man kan skapa sådan musik snabbt och inte har intresse av att behålla rättigheterna kan det vara ett alternativ som är inkomstbringande.
Tror inte att "slaske til" är rätt metod.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tror det kommer fler liknande Epidemic Sound. Utbudet av musik är idag enormt (vi är många  :) fast för få på KR som Wernis slog fast för ganska länge sedan). Efterfrågan på musik har inte ökat i samma grad. Klassiska marknadsekonomiska lagar kan tillämpas. Ökat utbud ger lägre priser. STIM:s starka förhandlingsposition grundlades när balansen var en annan. Vem hade då råd att göra musik med ljudkvalitet som vi får till i sovrummet idag? Det blir kärvt för STIM och för etablerade kompositörer precis som det har blivit för skivindustrin.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag håller inte med!!

Det är mycket sitta hemma i sin vrå och ondgöra sig över hur "branchen" ser ut idag och att skivbolagen går omkull och STIM får det svårt osv mm etc. Faktum är att det idag är lättare än någonsin att leva på musik om man bara ger sig hän och är beredd att kämpa för det och har talangen. (precis som förr). Men idag finns det så många mer kanaler att sälja in sin musik till och marknadsföra sig och ett mycket större mediautbud. Så att efterfrågan på musik skulle vara mindre än den mängd kvalitetsverk som produceras är knappast troligt. Visst är utbudet av musik större idag och visst är det lättare och billigare att producera musik för gemene man. Men ett stort utbud betyder inte hög kvalité. Tvärtom så är ju det mesta som görs hemma i sovrummet inte speciellt högkvalitativt och det är inte mycket som skulle funka i kommersiella/proffesionella sammanhang. Det blir svårt att hitta dom riktiga guldklimparna i ett hav av kattguld.

Forts. följer!!
« Senast ändrad: 16.02.2011, 22:54:21 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag håller inte med!!

Det är mycket sitta hemma i sin vrå och ondgöra sig över hur "branchen" ser ut idag och att skivbolagen går omkull och STIM får det svårt osv mm etc. Faktum är att det idag är lättare än någonsin att leva på musik om man bara ger sig hän och är beredd att kämpa för det och har talangen. (precis som förr). Men idag finns det så många mer kanaler att sälja in sin musik till och marknadsföra sig och ett mycket större mediautbud. Så att efterfrågan på musik skulle vara mindre än den mängd kvalitetsverk som produceras är knappast troligt. Visst är utbudet av musik större idag och visst är det lättare och billigare att producera musik för gemene man. Men ett stort utbud betyder inte hög kvalité. Tvärtom så är ju det mesta som görs hemma i sovrummet inte speciellt högkvalitativt och det är inte mycket som skulle funka i kommersiella/proffesionella sammanhang. Det blir svårt att hitta dom riktiga guldklimparna i ett hav av kattguld.

Forts. följer!!

Sen är det en väldig skillnad på vad som har hög kvalité ljudmässigt och sånt som har hög kvalité så att många vill lyssna på det länge, gång på gång. Min dotter rattar in musikreklamradiostationerna och byter så fort en station spelar "den där låten" hon hörde i förra kanalen innan hon lämnade den. Snart tröttnar hon på att växla kanal för varenda djävla kanal kör "den där djälva låten" hon hörde i förra kanalen. Hon stänger till slut av radion och jag ler inombords. Det var inget fel på ljudkvalitén på låten men...

Jag lyssnar inte frivilligt på dessa kanaler men gärna på i mina öron intressantare musik, skapad med sämre ljudkvalité. Det är skillnad på kvalité och kvalité. Vad du eller jag anser vara kvalité, kan skilja sig åt.
« Senast ändrad: 16.02.2011, 23:36:36 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag håller inte med!!

Det är mycket sitta hemma i sin vrå och ondgöra sig över hur "branchen" ser ut idag och att skivbolagen går omkull och STIM får det svårt osv mm etc. Faktum är att det idag är lättare än någonsin att leva på musik om man bara ger sig hän och är beredd att kämpa för det och har talangen. (precis som förr). Men idag finns det så många mer kanaler att sälja in sin musik till och marknadsföra sig och ett mycket större mediautbud. Så att efterfrågan på musik skulle vara mindre än den mängd kvalitetsverk som produceras är knappast troligt. Visst är utbudet av musik större idag och visst är det lättare och billigare att producera musik för gemene man. Men ett stort utbud betyder inte hög kvalité. Tvärtom så är ju det mesta som görs hemma i sovrummet inte speciellt högkvalitativt och det är inte mycket som skulle funka i kommersiella/proffesionella sammanhang. Det blir svårt att hitta dom riktiga guldklimparna i ett hav av kattguld.

Forts. följer!!

Sen är det en väldig skillnad på vad som har hög kvalité ljudmässigt och sånt som har hög kvalité så att många vill lyssna på det länge, gång på gång. Min dotter rattar in musikreklamradiostationerna och byter så fort en station spelar "den där låten" hon hörde i förra kanalen innan hon lämnade den. Snart tröttnar hon på att växla kanal för varenda djävla kanal kör "den där djälva låten" hon hörde i förra kanalen. Hon stänger till slut av radion och jag ler inombords. Det var inget fel på ljudkvalitén på låten men...

Jag lyssnar inte frivilligt på dessa kanaler men gärna på i mina öron intresasntare musik, skapad med sämre ljudkvalité. Det är skillnad på kvalité och kvalité. Vad som du eller jag anser vara kvalité skiljer sig åt.

Jag nämner inget om ljudkvalité i mitt inlägg.......även om det förstås också spelar in om det ska användas kommersiellt/proffesionellt


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Om ditt inlägg är ett svar på mitt tror jag inte att vi diskuterar riktigt samma sak Jonnerstone. Jag ondgör mig inte över branchen eller att skivbolag går omkull. Jag tycker tvärtom att vi lever i spännande brytningstid både branchmässigt och musikmässigt och längtar inte tillbaka till hur det var förr när mellanhänder tog en stor del av låtmakarnas andel. Mellanhänderna kanske heter Bill Gates och Jonas Birgersson idag men vare sig dom eller musikkonsumenterna är beredda att betala samma minutpris för musik som det gjordes för bara några år sedan där tror jag vi är överens. Jag tänker mest högt kring fenomen som Epidemic Sound. Lyssna gärna till det Mittimusikeninslag jag länkade till där en etablerad kompositör helt naturligt blir oroad när SVT tar in musik som inbringar upphovsmannen en engångssumma på 600 spänn. Jag tror nog att han både gett sig sig hän, kämpat och har talangen för det han sysslar med. Jag tänker också på Magnus Ugglas utfall mot Spotifyersättningen. Efterfrågan har säkert ökat med fler radiokanaler, reklamradio och -tv men inte i samma takt som hemmaproducerad musik dör cyberdöden på hemsidor, servrar, fora och andra sajter.
Kvalitet är inte det samma som kommersiell framgång. Ibland går de hand i hand och då blir jag glad. Men jag lovar, jag har hört en hel del hört en hel del högkvalitativ musik och med riktig bra ljudkvalitet som producerats i sov- eller vardagsrum och likt förbannat dött cyberdöden! När hemstudioproduktion närmast kan liknas med en folkrörelse idag borde det också bli fler guldklimpar men som du skriver också svårare att hitta dem i ett hav av kattguld.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om ditt inlägg är ett svar på mitt tror jag inte att vi diskuterar riktigt samma sak Jonnerstone. Jag ondgör mig inte över branchen eller att skivbolag går omkull. Jag tycker tvärtom att vi lever i spännande brytningstid både branchmässigt och musikmässigt och längtar inte tillbaka till hur det var förr när mellanhänder tog en stor del av låtmakarnas andel. Mellanhänderna kanske heter Bill Gates och Jonas Birgersson idag men vare sig dom eller musikkonsumenterna är beredda att betala samma minutpris för musik som det gjordes för bara några år sedan där tror jag vi är överens. Jag tänker mest högt kring fenomen som Epidemic Sound. Lyssna gärna till det Mittimusikeninslag jag länkade till där en etablerad kompositör helt naturligt blir oroad när SVT tar in musik som inbringar upphovsmannen en engångssumma på 600 spänn. Jag tror nog att han både gett sig sig hän, kämpat och har talangen för det han sysslar med. Jag tänker också på Magnus Ugglas utfall mot Spotifyersättningen. Efterfrågan har säkert ökat med fler radiokanaler, reklamradio och -tv men inte i samma takt som hemmaproducerad musik dör cyberdöden på hemsidor, servrar, fora och andra sajter.
Kvalitet är inte det samma som kommersiell framgång. Ibland går de hand i hand och då blir jag glad. Men jag lovar, jag har hört en hel del hört en hel del högkvalitativ musik och med riktig bra ljudkvalitet som producerats i sov- eller vardagsrum och likt förbannat dött cyberdöden! När hemstudioproduktion närmast kan liknas med en folkrörelse idag borde det också bli fler guldklimpar men som du skriver också svårare att hitta dem i ett hav av kattguld.

Håller med dig i det mesta och jag läste din länk tidigare idag. Jag tycker också att vi lever i en spännande tid där låtskrivaren/artisten har många fler möjligheter och kanaler att försöka profilera sig i. Självklart görs det bra musik i sovrummen (lyssna bara på mitt band koreas skivor...framförallt den senaste  ;)). Idag kan iaf bra musik dö cyberdöden, förr bara dog den utan att nån ens visste att den existerade. ES kan jag tycka är ett alternativ för dom som känner att dom kan offra sin upphovsrätt. Jag tror eller är ganska säker på att "måttbeställd" musik till film, serier, spel mm inte drabbas av en sådan affärsidé. Det handlar ju här om bakgrunds och stämmningsmusik som kanske bara ska finnas där och få tittaren i rätt mood. Jag tror helt klart att det finns utrymme för båda formerna att existera sida vid sida.
« Senast ändrad: 16.02.2011, 23:56:39 by jonnerstone »