Kontrollrummet

En lektion i Powerpop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Tänkte beskriva vad som är karekteristiskt för powerpop och tipsa om lite bra musik.
Efter 60-tals tråden och garagerock tråden så tänkte jag att powerpopen borde uppmärksammas.
Nu är jag ingen expert men jag lyssnar mycket på powerpop i perioder.

Vi kan väl börja med Wikipedias beskrivning:
Powerpop är en musikgenre som hämtar sin inspiration från 1960-talets brittiska och amerikanska popmusik. Kända drag som musiken har är starka melodier, starka sångharmonier, mycket tydliga gitarriff och ofta innehåller musiken en keyboard, orgel eller synth.

 Vissa grupper drar ju lite åt punkhållet men det måste finnas melodier, stämsång mm. för att det ska klassas som poverpop  tycker jag.

gjorde en lista på spotify med en del powerpop jag hittade där:
http://open.spotify.com/user/dahlberg77/playlist/64xqGdp34gn2LuA0z1LNNZ

powerpopen var väl som störst i slutet på 70 och början på 80-talet men det finns några grupper från början på 70 talet som räknas dit som Badfinger och Big Star.

vi börjar med Big Star från 1973:

Paul Collins som precis släppt plattan king of powerpop:

Paul Collins spelade i Nerves som skrev Blondies hit hangin on the telephone:


Rubinoos från 1978:















yum yums från Norge.





Hoppas nån hittar lite ny bra pop musik att lyssna på!


« Senast ändrad: 31.03.2011, 16:35:22 by sixties »


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
lite mer:


The incredible Kidda Band:





Barracudas: summer fun








Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul tråd. Bra då vet jag vad Powerpop är för något och en hel del av det du la ut gillade jag - kanske inte de grejerna som var lite väl snabba och punkiga men förstår att de ingår i konceptet. Bra Sixties
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har bara gått igenom de tre första men det här låter riktigt lovande. :) Visste inte att Hangin on the telephone var en cover. Ok räck upp handen alla som visste det. :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
termen powerpop är ju ganska bred, som big star tycker jag nästan är lite för lungt för att klassas som powerpop fast jag tycker låten är skitbra.
psychotic youth och yum yums ligger ju på gränsen mot punk fast de ändå har powerpopens melodier och stämsång.

annars är det ju helt enkelt lite tuffare pop.  


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
kom på att jag glömt några viktiga låtar och artister:






Sångaren i bandet The Zeros som spelade i slutet på 70-talet. detta är från en ny solo platta.




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, för mig klingar ordet/begreppet powerpop betydligt mer 80-tal då man först hörde uttrycket myntas, vad wikipedia skriver eller vem som bestämt detta ang. 60-tal tvistar de lärde om fr.o.m. nu, jag tror det har klart olika innebörd för olika personer, många av de fina exemplen på bra punk/rock och pop du drar upp är något helt annat i mina öron!
 B)


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Hej, för mig klingar ordet/begreppet powerpop betydligt mer 80-tal då man först hörde uttrycket myntas, vad wikipedia skriver eller vem som bestämt detta ang. 60-tal tvistar de lärde om fr.o.m. nu, jag tror det har klart olika innebörd för olika personer, många av de fina exemplen på bra punk/rock och pop du drar upp är något helt annat i mina öron!
 B)

jag tänker också främst på 80-tals banden som jags, squeeze, 20/20, Romantics, only ones mm.

sen har ju begreppet hängt kvar fram till nu och under tiden har det kommit band som själva eller av andra klassats som powerpop fast som ändå låtit ganska olika.

tanken med denna tråd var mest att uppmärksamma powerpop och en massa bra band och låtar som fler borde få höra.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Får kallas vad det vill, det här är en intressant tråd.  :D Ska lyssna lite fler senare. Bra med en tråd som man kan återkomma till. ;)
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Bra tråd Sixties!  Det finns även här mängder av band/artister som förtjänar lite uppmärksamhet helt klart.  Kan hålla med Artrock att definitionen av p-pop kan variera
rätt kraftigt beroende på vem man frågar, fast så är det iofs. med de flesta musikstilar. 

Kul att du tog med Psychotic Youth från mina hemtrakter. Fasen vad jag lyssnade på deras platta "Some Fun" då det begav sig... 
Den plattan får nog räknas som punk men senare grejor blev väldigt power-poppiga!  :)

Jag langar med ett par bra låtar som kanske kan räknas som power-pop.

The Only Ones nämnde du, jag langar med min favorit City Of Fun:


The Jam - A Town Called Malice


Cheap Trick - Surrender, ngt. tyngre liveversion:


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
ja "some fun" plattan är ju skitbra fast mer ramones punk med stämmsång.

jag glömde Cheap trick som har både powerpop och lite hårdare rock låtar men som är väldigt bra.












Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
Plimsouls var bandet Pete Case (sång, gitarr) startade efter the Nerves:
låten börjar ca 0:48:



nytt band Som är riktigt bra!








Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil

lite andra grupper som också är bra:







tydliga Blondie influenser och bra låt:




Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
minns plimsouls från lumpen 1984 en kille på luckan spelade dom alltid på sin lilla kassettplayer, jag diggade direkt, typ lättsmält lite annorlunda poprock...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Inser att det finns en hel del musik man aldrig hört eller hinner höra innan öronen trillar av. Kul med en stringent tråd för de som vill ha sig en lektion i Powerpop.
« Senast ändrad: 02.04.2011, 14:27:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Fy fan va mycket bra musik. Lustigt nog känner jag igen fler av banden i den här tråden än dom i min 60-tals tråd, sixties: garagerock.
Ordet Powerpop tänkte jag inte på när jag i slutet av 70-talet lyssnade på The Jam, The Squeeze, Nick Lowe och Rockpile, Elvis Costello...
Efter ett ganska dött 70-tal, tyckte jag då, med disco, ABBA, Bee-Gees osv. (obs! tyckte jag då), bortsett från Lennon, Stevie Wonder och 10cc och kanske några till, var det uppfriskande med popens återkomst med nämnda band och många fler. Tuffare pop, som det nämndes, känns som en bra beskrivning.
Apropå 70-tal så är nog begreppet ännu svårare att definiera än 60-tal. Nån som provar?


asti

  • Gäst
Fy fan va mycket bra musik. Lustigt nog känner jag igen fler av banden i den här tråden än dom i min 60-tals tråd, sixties: garagerock.
Ordet Powerpop tänkte jag inte på när jag i slutet av 70-talet lyssnade på The Jam, The Squeeze, Nick Lowe och Rockpile, Elvis Costello...
Efter ett ganska dött 70-tal, tyckte jag då, med disco, ABBA, Bee-Gees osv. (obs! tyckte jag då), bortsett från Lennon, Stevie Wonder och 10cc och kanske några till, var det uppfriskande med popens återkomst med nämnda band och många fler. Tuffare pop, som det nämndes, känns som en bra beskrivning.
Apropå 70-tal så är nog begreppet ännu svårare att definiera än 60-tal. Nån som provar?
Jag skulle vilja definiera det som årtiondet efter 60-talet men före 80-talet..... :unsure:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
asti, du är ett snille, nu förstår jag. :)

70-talets musik är i huvudsak som ett svart hål för mig på den tiden. Det var politik, oftast radikal sådan till vänster som gällde, som var viktigast, men mot slutet hände det grejer med The Clash, deras första LP. t.e x


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
70-talet har ju

glamrocken. sweet, t.rex, david Bowie, Slade, new york Dolls

, hårdrocken
: Kiss, Deep Purple, uriah heep, Black sabbath

disco: boney m, amii stewart mfl (jag är inte så insatt i denna typ av musik)

progg: nationalteater, blå tåget, röda kapellet, fredom singers, knutna nävar

punk: Clash, sex pistols, sham 69,Ramones

sen kom ju reggae, symfonirock och säkert en del annat som jag inte har koll på.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Så om man säger att nåt låter typiskt sjuttiotal då bör man sannerligen precisera sig bättre, jobbigt värre!
Tidigt sjuttiotal är väl också rätt mycket rotrock, typ Creedence, men också svart musik: James Brown hårdfunk.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Så om man säger att nåt låter typiskt sjuttiotal då bör man sannerligen precisera sig bättre, jobbigt värre!
Tidigt sjuttiotal är väl också rätt mycket rotrock, typ Creedence, men också svart musik: James Brown hårdfunk.

Det går ju inte att uttrycka sig precist. Ibland vill man och andra gånger inte. Det viktiga är väl att man kan förklara sig, om någon vill veta mer ingående?
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll