Måste ju bara visa lite bilder på min Steadicam som jag byggt själv:

Alla leder i armen är kullagrade med inline micro lager, kostade 950kr inklusive frakt för 34st.
Fjädern är Biltema plaströrs böjar fjäder. Fästen runt kullagret i ändarna på fjädern är kabel klämmor från Jula.
Hela fjäder fästet är justerbart med en hylsnyckel i botten. (senaste uppdateringen gjord idag!)

Senaste inköpet, en DvD spelare platt nog att använda som monitor med AV IN och batteridrift, 799kr på Media markt.. funkar kanon!
Med andra ord ett 100% hemmabygge med egen design som kretsat runt att med så få verktyg och olika material kunna
få till det man ville ha. Grunden är U profiler av aluminium i olika storlekar som passats ihop i varandra för
att skapa en stark konstruktion med "luft" i sig. Resten av delarna har man tänkt ihop under längre tid medan man florerat
hyllor på ställen som Jula,K-rauta,Clas Ohlson, Biltema mm.

Västen är K-rauta hål plåtar + böjd aluminium , liggunderlag,verktygbälte,fästen från gamla termobyxor
och ryggsäck.

Den viktigaste delen för att få släden att bli perfekt balanserad, the gimbal.
Den består av x/y/z axlad led med kullager i alla delar. Center lagret är klämt in i mellan aluminium bitarna
instoppade i två U profiler som passade exakt(!) så att man kan balansera upp släden 100% och sedan dra åt lagret.. 5 timmars jobb
och många timmars tänkande som var så värt det! (jodå det var ett par prototyper innan jag fick till det)
Mitten kullagret och "stopparna" på båda sidorna är Clas Ohlson.
Mitten stången i släden är ett mikrofonstativ,"gaffeln" är toppen på ett gammalt hihat stativ (tur hade man.. centrerat hål och allt!)
Mycket cymbal klämmor mm används flitigt i konstruktionen på släden...

Så här ser alla bitar i armen ut inuti, bara U profiler där kullagren sitter på gängade M8 stänger med muttrar runt och utrymmet är exakt gjorda för att passa
där U profilen är 16mm på insidan, precis som kullagret och allt är sedan ihop satt under tryck med klämmor innan allt skruvas ihop.
Inget glapp och allt håller fortfarande efter månaders användning. Konstruktionen gör att allt håller ihop sig självt så att säga.
Mycket tänkande men slutresultatet är precis lika bra prestanda mässigt som en 30000kr rigg för runt 2000kr i material kostnad. (ex DvD spelare) där just kullager kostade typ hälften.
Lite video klipp kommer att dyka upp ....
Edit: laddade ner mig själv via facebook för att visa något rörligt: (satte min digital kamera på släden för skojs skull.. och lite cheezy music alá corel video edit, vikten på släden i klippet var lite låg så släden hade tendens att dra sig åt vänster när man släppte.. men med en monitor och batteri så upphör detta fenomen... klipp med aktuella uppdateringar på riggen är på G...)
http://hem.bredband.net/b125831/camonsteadicam.mp4//Daniel