Kontrollrummet

DIY Steadicam!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Måste ju bara visa lite bilder på min Steadicam som jag byggt själv:





Alla leder i armen är kullagrade med inline micro lager, kostade 950kr inklusive frakt för 34st.

Fjädern är Biltema plaströrs böjar fjäder. Fästen runt kullagret i ändarna på fjädern är kabel klämmor från Jula.
Hela fjäder fästet är justerbart med en hylsnyckel i botten. (senaste uppdateringen gjord idag!)



Senaste inköpet, en DvD spelare platt nog att använda som monitor med AV IN och batteridrift, 799kr på Media markt.. funkar kanon!


Med andra ord ett 100% hemmabygge med egen design som kretsat runt att med så få verktyg och olika material kunna
få till det man ville ha. Grunden är U profiler av aluminium i olika storlekar som passats ihop i varandra för
att skapa en stark konstruktion med "luft" i sig. Resten av delarna har man tänkt ihop under längre tid medan man florerat
hyllor på ställen som Jula,K-rauta,Clas Ohlson, Biltema mm.



Västen är K-rauta hål plåtar + böjd aluminium , liggunderlag,verktygbälte,fästen från gamla termobyxor
och ryggsäck.



Den viktigaste delen för att få släden att bli perfekt balanserad, the gimbal.
Den består av x/y/z axlad led med kullager i alla delar. Center lagret är klämt in i mellan aluminium bitarna
instoppade i två U profiler som passade exakt(!) så att man kan balansera upp släden 100% och sedan dra åt lagret.. 5 timmars jobb
och många timmars tänkande som var så värt det! (jodå det var ett par prototyper innan jag fick till det)

Mitten kullagret och "stopparna" på båda sidorna är Clas Ohlson.

Mitten stången i släden är ett mikrofonstativ,"gaffeln" är toppen på ett gammalt hihat stativ (tur hade man.. centrerat hål och allt!)
Mycket cymbal klämmor mm används flitigt i konstruktionen på släden...  ^_^



Så här ser alla bitar i armen ut inuti, bara U profiler där kullagren sitter på gängade M8 stänger med muttrar runt och utrymmet är exakt gjorda för att passa
där U profilen är 16mm på insidan, precis som kullagret och allt är sedan ihop satt under tryck med klämmor innan allt skruvas ihop.
Inget glapp och allt håller fortfarande efter månaders användning. Konstruktionen gör att allt håller ihop sig självt så att säga.

Mycket tänkande men slutresultatet är precis lika bra prestanda mässigt som en 30000kr rigg för runt 2000kr i material kostnad. (ex DvD spelare) där just kullager kostade typ hälften.

Lite video klipp kommer att dyka upp ....

Edit: laddade ner mig själv via facebook för att visa något rörligt: (satte min digital kamera på släden för skojs skull.. och lite cheezy music alá corel video edit, vikten på släden i klippet var lite låg så släden hade tendens att dra sig åt vänster när man släppte.. men med en monitor och batteri så upphör detta fenomen... klipp med aktuella uppdateringar på riggen är på G...)

http://hem.bredband.net/b125831/camonsteadicam.mp4

//Daniel  ^_^
« Senast ändrad: 05.02.2011, 01:49:53 by ddummer »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att se. Du är mycket galnare än jag!  :P
Ser väldigt stadigt ut då du filmar och trots att den drog åt vänster kom du till målet.
Jag byggde också en steadycam förut men jag var absolut inte så grundlig.

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=137.msg165882#msg165882
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Jo man är en sån....  :lol:

Byggde först en Merlin modell men suget efter en full riggare blev för stort...

Allt detta tack vare internet... var på G redan -94 men då var en steadicam ett mysterium och det enda man hade
att gå på var något enstaka klipp från något "behind the scenes" program.

Alltid bra att ha en steadicam väst och arm... om inte annat för att avlasta te muggen dåra..  :lol:

(men jag har spelat in material till en musik video förra året så något konkret finns det att pula med, om än inspelad med första arm
prototypen....)

//Daniel  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kommer du till Gula Villan i Handen, Stockholm, lördag 26 februari?
Skulle vara kul att träffa dig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ser ju kul ut om än lite väl stor i size, hur många timmar har du lagt ner på själva pulet?

kan berätta att det finns färdiga kit som funkar klockrent och inte drar åt vänster etc på ebay för ca 1500:- från asien china etc, samma modeller kostar skjortan i usa eller här i europa, dom är dessutom mindre och smidigare och man slipper jobbet, bara ett tips liksom...ännu ballar är den långa boomen man kan skaffa för ca 3000:- och göra riktigt proffsiga shoot svep etc med rätt handgrepp, kräver förstås vana men med lite experimenterande blir vi snart allihopa världsberömda regissörer eller?!?

 ;)


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
ser riktigt bar o stabil ut
vad gick det lös på  i tid o pengar ?
tony
att leva är att dö


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, den ser grymt stadig o välbyggd ut, ser fram emot en musikvideor på dina låtar nu !

robc


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
"dom är dessutom mindre och smidigare och man slipper jobbet, bara ett tips liksom"

Men det är ju jobbet som ÄR grejen! Att den ser stor ut tror jag nog beror mer på kamerans lins, jag gjorde dock den ledande
delen så lång som möjligt för att få ok boom range utan att behöva göra två leder som kändes lite overkill.

Armen blir ca 48cm på längden ifrån höft fästet när man har den liggandes horisontellt. Jag hade det i minnet att inte göra
just ett "monster" i storlek så detta var bästa storleken för att få flexibel höjd men ändå inte skrymmande.

//Daniel :-)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Lite bilder på armen i hopfällt läge:



Och måttmässig, som en arm ungefär:



//Daniel  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ser ut som delarna till en robot. Nå, kommer du till Gula villan i slutet av februari?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
En annan bor ju på västkusten så det blir nog lite hårt.... :mellow: ( kombination av ekonomi,tillgång till bil och tid)

//Daniel  ;)



Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil

Den där videon som kommer om några hundra år till den där låten... här är ett rå klipp som visar stadicam:en in action:

http://hem.bredband.net/b137757/steadi-test1.avi

Det som är kul med hela denna videon är att den är filmad under 3.5 timmar (med avbrott för regn) i slutet av förra sommaren
och var premiärturen för mig som steadicam operatör där jag bara hade varit ute på en 15minuters runda på gården innan
och kutat fram och tillbaka inne i lägenheten.. Dessutom hade jag en stor ryggsäck med en massa kringutrustning på ryggen
och sa sedan "let´s go".. och lärde mig på vägen så att säga.. jätte kul och slutresultatet kommer att bli kanon med en hel del
blender post production mm där hela härligheten kommer att utspela sig på natten där kusin Anette är en "ljusfackla" som
besöker jorden....

//Daniel


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Resultatet blir bra. Det är skönt att se stadig film i dessa tider då det är så vanligt att kameran ska trötta ut tittaren med att flacka fram och tillbaka. Det här är mycket vilsamt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant

Den där videon som kommer om några hundra år till den där låten... här är ett rå klipp som visar stadicam:en in action:

http://hem.bredband.net/b137757/steadi-test1.avi

Det som är kul med hela denna videon är att den är filmad under 3.5 timmar (med avbrott för regn) i slutet av förra sommaren
och var premiärturen för mig som steadicam operatör där jag bara hade varit ute på en 15minuters runda på gården innan
och kutat fram och tillbaka inne i lägenheten.. Dessutom hade jag en stor ryggsäck med en massa kringutrustning på ryggen
och sa sedan "let´s go".. och lärde mig på vägen så att säga.. jätte kul och slutresultatet kommer att bli kanon med en hel del
blender post production mm där hela härligheten kommer att utspela sig på natten där kusin Anette är en "ljusfackla" som
besöker jorden....

//Daniel

Ah skit också. Nu vill jag också ha en sån rigg. Fan vad snyggt det blir.
Har själv funderat på att bygga något "skakfritt" för att kunna filma mina katter i  katt perspektiv. Ca 20cm från golvet alltså med lugn och fin bild. Fast det har jag velat länge. Katterna hinner nog trilla av pinn innan jag kommer till skott  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Håller med alla andra, mycket imponerande! Miljövänligt att bygga av delvis gammalt junk. Hatten av!  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Så!

Nu är steadicam:en körklar.

Snabbfäste för kameran, monitor system för att smidigt kunna se vad som filmas och suverän balans nu när allt är på sin plats!



Så om det är någon i Göteborgstrakten med lättviktskamera som har något ambitiöst video projekt på G med  lagom amatör nivå
så vet ni var det finns en steadicam operatör...  ;)

//Daniel  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du(mmer) är galen - tack och lov.  B)

Du måste filma lite mer med den. Minns förra filmen inne i lägenheten som slutade vid fru/flickvän.
Filma gående -> springande ute så man får njuta av det stadiga resultatet!

Jag blir galen på mina försök att filma panorama i båten då jag seglar och vill att horisonten ska vara stabil, inte luta åt höger eller vänster hela tiden.
Fungerar den här både i höjdled och i sidled så horisonten hela tiden är rak?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Jag ska filma lite ordentligt nu... tyvärr började det regna idag annars hade jag tagit en sväng runt gården... fast
det är klart.. trapphuset.. hmm.. får se..  ^_^

"Jag blir galen på mina försök att filma panorama i båten då jag seglar och vill att horisonten ska vara stabil, inte luta åt höger eller vänster hela tiden.
Fungerar den här både i höjdled och i sidled så horisonten hela tiden är rak?"

Jodå den sitter ju i en fjädrande x/y axel så teoretiskt håller den sig rakt men att filma på en gungande båt är nog en
rätt stor utmaning rent tekniskt för man måste ändå kompensera med fingrarna så inte släden kommer igång av rörelsen...

//Daniel  :)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Härligt! Gillar verkligen sådana här projekt - bra byggt! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Liten snabb test! ( sorry för bildkvalitén.. ont om server space)

http://hem.bredband.net/b137757/test-steadicam.avi

Lite lagom ouppvärmd och ganska ovan att titta ner på en monitor så visar klippet att steadicam:en beter sig
väldigt väluppfostrat nu för tiden!

//Daniel  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grymt bra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, svårt med skärpan och ljuset i trapphuset men det är fantastiskt att se det stadiga. Nästan som den rör sig i slowmotion. Du har fått till en bra funktion med din konstruktion!

Återstår att hitta motiv!
Så, kommer du till Gula villan den 22 oktober?  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Hmm.. problem nummer 2.. nya HD kameror har hdmi utgång enbart..
Måste alltså då ha en converter från hdmi till composite... någon som har en till salu?

//Daniel :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Solly har själv inte så nya grejer eller lösningar på eventuella problem.
Tittar igen och fascineras av att man inte behöver bygga räls för att göra stadiga tagningar på gräs och grus.

Kan du enkelt flytta runt grejerna så att du istället för vuxenperspektivet kan få barnets/kattens/hundens perspektiv, om du skulle vilja filma 30 cm ovanför marken?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Nu gjorde jag bara en fjädrande led eftersom jag inte vill ha för mycket teknik men du kan alltid köra "poor mans low mode"
vilket betyder att du flippar runt släden 180 grader och filmar upp och ner och sedan vänder bilden rätt i efter arbetningen.

Då kommer man ner en bit extra men ska man ända ner till marken så får man gå lite som Groucho Marx samtidigt...  ;)

//Daniel  :)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Hittade en hdmi till composite converter box... 573kr lika bra att slå till!

//Daniel :)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
...eller inte! Jag köpte en HD kamera med AV ut istället.. så nu har man "hyfsad lägstanivå".. ska bli spännande!

Blev en Canon HF R28 för 3490kr på Scandinavian Photo här i Mölndal... helt ok kvalité för mina behov, väldigt nöjd.

//Daniel :)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Lite skogspromenads test med frugan...

Edit: se Utube klippet i stället på sida 3

I dag fick man lära sig att slaviskt hålla sig ca 2-3m runt omkring ifall man vill ha någon slags chans att
hålla person i bild... lärorikt!

//Daniel  :)
« Senast ändrad: 17.10.2011, 02:16:06 by ddummer »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Stadigt! Och inte lät det jobbigt att gå i kuperad terräng heller!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Ute och knatade i över en timme med en 8kg steadicam rigg känns lite grand i kroppen dock nu när man sitter ner....

Ska slå ihop lite fler tagningar från i dag.. prövar bara vilken kvalité man kan uppnå utan att spräcka sin server plats...

//Daniel  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finns även funktion på youtube att det inte är sökbart men kan ses av den som får länken.
Lägg länken här på KR och ta bort när det passar! På youtube finns fortfarande lite plats.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Ja just det... finns Utube...  :mellow:  får sparka i gång kontot dåra....  :)

//Daniel :)


Utloggad ddummer

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 197
    • Visa profil
Lite bättre kvalité men Sony Vegas "kvalité" sättning för direkt uppladdning till Utube var inte mycket att hurra för...
...får jobba lite mer på den biten...



Edit: Ok tar tillbaka.. Utube dunkade inte igång de högsta sättningarna direkt....

//Daniel  :)
« Senast ändrad: 17.10.2011, 02:01:05 by ddummer »


Utloggad tsmalmbe

Fan vad det blir professionellt genast.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.