Kontrollrummet

Vad är ett frekvensspektrum?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jag tycker att diagrammet visar ett ljud som innehåller låga och höga toner och en hel del där emellan.

De toner som har låg frekvens (till vänster) når i diagrammet högre på Y-axeln än toner med högre frekvens (längre till höger).
Högst volym (om man kan uttrycka sig så) verkar det vara mellan 100 och 200 Hz (antal svängningar per sekund). Där når diagrammet högst.

Y-axeln (vänstra sidan) visar ljudvolymen, i antal decibel, där 0 dB är maximal volym. Detta visas med en linjär skala.
X-axeln (nederst) visar frekvensen och jag ser att frekvensen representeras med en logaritmisk skala.
Det ser jag eftersom man från vänster till mitten har 10 till 470 Hz och från mitten till höger har 470 till 22000 Hz

Kanske kan man läsa ut mer?

Y-aksen (amplituden) er vel strengt tatt også skalert logaritmisk ettersom den er i dB i stedet for V eller husker jeg helt feil? :)

-Robert


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tycker att diagrammet visar ett ljud som innehåller låga och höga toner och en hel del där emellan.
De toner som har låg frekvens (till vänster) når i diagrammet högre på Y-axeln än toner med högre frekvens (längre till höger).
Högst volym (om man kan uttrycka sig så) verkar det vara mellan 100 och 200 Hz (antal svängningar per sekund). Där når diagrammet högst.
Y-axeln (vänstra sidan) visar ljudvolymen, i antal decibel, där 0 dB är maximal volym. Detta visas med en linjär skala.
X-axeln (nederst) visar frekvensen och jag ser att frekvensen representeras med en logaritmisk skala.
Det ser jag eftersom man från vänster till mitten har 10 till 470 Hz och från mitten till höger har 470 till 22000 Hz
Kanske kan man läsa ut mer?
Y-aksen (amplituden) er vel strengt tatt også skalert logaritmisk ettersom den er i dB i stedet for V eller husker jeg helt feil? :)
-Robert

dB är väl logaritmiskt. Jag tror du har jätterätt och jag helt enkelt hade otur då jag tänkte.  ;)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror i alla fall att det är en ångvissla  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se