Forum > Demolåtar
equality - Kom tillbaka
equality:
MaxB: Du får spamma hur mycket du vill! ;) Tnx.
Jonnerstone: Nice comments och bra tankar om stick med piano. Jag skall försöka. Bara det att det är svårare ju längre tid det går när man mentalt har släppt låten. (Kommer inte på något mindre högtravarande sätt att uttrycka det.) Sången och texten skall jag helt klart slipa på. Håller med om att "duriga" låtar visst kan vara vemodiga och tänker bl a på Dagebys musik till Ett anständigt liv och det finns ju en massa andra exempel. Stort tack J-stone!
Rattlesnake:
Den tar ungefär en halv sekund innan man hör att det är du som har gjort det här, och det menar jag som något positivt. :)
Snygg låt som låter helt oklanderligt. Alla instrument sitter som en smäck i den luftiga ljudbilden, det låter så bra att det skulle kunna vara plockat från en färdig visproduktion. Sångreverbet är en liten detalj som jag uppskattar. Ett reverb kan vara så fel, och som här: så rätt. En förlängning av röstens ton och inte nån slags smink.
6.0 för det tekniska således. Vad blir det för kompositionen då? Ja, det stannar vid 4,5. Det blir en lite anonym låt som den är nu. Refrängerna är tydliga men lyfter inte riktigt låtens intensitet.
Där vi 1:36 skulle det vara något annorlunda som händer, om det så bara vore en konstpaus bestående av ett utslag och lite tystnad. Men nu tuggar det bara på, som att det finns en iver att berätta resten.
Solot kommer in snyggt men låter lite tunnt när borduntonerna i grundkompet försvinner. Skulle nog ha varit något annat instrument som spelade solot, eller en gnolande Emla. :)
equality:
Rattlet: Välformulerat expertutlåtande som alltid! Tackar för det. Ja, man kan "komma undan" med en medelmåttig komposition genom ett bättre arr och ljudbild och ibland är musiken en plattform för texten snarare än tvärtom. Här finns inte ett enda ovanligt ackord eller harmoniföljd, musiken blir lite inställsam och durig för att det ligger en vädjan i texten (som en klapp på kinden för att hon skall komma tillbaka) förhoppningsvis utan att tappa i trovärdighet. Utan att vilja sönderanalysera kan jag sammanhanget inte låta bli att tänka på hur språkmelodi påverkar hur vi uppfattar underliggande budskap. Om en norrman (ursäkta ydderF och Robblar!) säger ”jeg er så deprimert” kan det för en svensk, som (bara) hör den "glada" intonationen, tappa i trovärdighet. Och kanske ligger MaxB:s invändningar inom det området.
Till själva låtbygget då: Konstpausars dramatiska effekt för att få lyssnaren att verkligen lyssna är verkligen effektivt och det har jag jättedålig känsla för. Det skulle jag vilja utveckla. Du kommer här med ett jättebra tips. Förmodligen förutsätter det ändå en dramatisk vändning i berättelsen liksom om man skulle peta in ett stick i moll för att skänka låten en välbehövlig variation. Jag vet inte om jag är beredd att göra det på bekostnad av den vädjande texten. Dylan (utan någon som helst jämförelse i övrigt!) är ju fantastisk på att mala samma melodi i vers efter vers utan ens en refräng, stick eller tonartshöjning. För mig snarare stärker detta hans berättelser då han väljer bort sådant som kanske skulle uppfattas som effektsökeri. Tänker på låtar som Desolation Row, Visions of Johanna, Positively 4th Street, Mr Tambourine Man m fl. Kan ju vara kul att åtmisntone i DET sammanhanget vara i gott sällskap. :)
Emlan, ja gärna!! :)
Burnin Sven:
Fin sak håller inte med om sången den funkar bra och ger precis rätt innebörd åt texten om man kan säga så. På sina ställen i melodin kanske jag skulle valt andra toner men jag förstår balansgången att försöka undvika sånt som redan är gjort både rent melodiskt samt för att skapa nytt/ta en tradition vidare/bryta ny mark. I refrängen kanske kör, stämmor, sköna kvinnoröster, lite mer intensitet/power så tror jag inte känslan av upprepning skulle uppstå överhuvudtaget. Vill tillägga att jag inte tycker att detta skulle vara ett problem, låten funkar bra tycker jag.
Tokai:
Håller väl också med om att låten kanske skulle behöva klinga av några gånger, en liten kort paus markerad med en mjuk crashcymbal.
Sen kanske introducera en ny (el) gitarr senare in i låten, som spelar lite annorlunda.
Annars en som vanligt bra equality-låt. Intressant dina åsikter om text kontra musik. Kanske en egen tråd om det?
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida