Kontrollrummet

Stefu - Drömmen är död

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Gjorde en ny version på en låt som redan tidigare varit uppe här. Nu live i studion med levande trummor.

Hägge


asti

  • Gäst
Låter fylligt och bra om dom akustiska gitarrerna. Basen känns lite anonym....
I mina halvtaskiga lurar hörs den nästan bara i refrängen! Höj gärna den en aning.
Varför inte lägga på en sångstämma i refrängen för att förstärka där...?
Hi-hat/cymbal känns lite för långt i bakgrunden.
Bra sång och skön låt!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kanonlåt detta känner inte igen att jag har hört den förut faktiskt men det har jag säkert. Som Asti är inne på lite tillskott till den bra sången hör jag direkt i form av en pärlande kvinnoröst som speglar på verserna alltså sjunnger mellan nuvarande fraser och som dubblar på refrången gärna i stämma - då har du en hit.
Jättebra låt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Om jag hör rätt har du redan lagt på ytterliggare en (unison) sångstämma "dubbat" i refrängen. Kommer ihåg att jag gillade det då jag lyssnade för nån timme sen. I min hörlurs-lyssning låter akustiska gitarrerna bra och de är fylliga i basen. Då sången kommer in upplever jag att akustiska gitarrerna tar för mycket utrymme i basfrekvenserna, till nackdel för sånginsatsen. Även basgitarren blev anonym.

Vad händer om du drar bort lite från basen på akustiska gitarrkompet? Kommer sången fram bättre? Blir basgitarren mindre anonym? Det är mina funderingar...
« Senast ändrad: 28.01.2011, 20:48:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tror inte jag hört den här förut.
Låter väldigt kompetent, proffsigt helt enkelt. Refrängen påminner lite om Dylans Knockin´on heavens door. Gillar hur du rullar med r:en i drömmen...
Är lite svag för finsk accent. Annars är väl själva låten inget häpnadsväckande.
Lägre akustisk efter introt och högre trummor - är min elementära åsikt


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Japp. Den akustiska gitarren tar alldeles för mycket plats. Lyssna gärna på Green Day och 21 guns som är snarlik både kompositions- och arrmässigt. Där har dom en "mindre" gitarr och då kommer också sången fram på ett helt annat sätt.

Refrängen behöver hottas upp lite. Den är alldeles för anonym. På med körer och stråkar och hela paketet. Låten är lite för svag för att hålla på egen hand.



Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tack för era kommentarer. Gitarren o basen strider lite i basregistret så de ska vi ta o fixa med att skära lite i gitarren och kanske lyfta basen. Ska också ta o lyfta på oh o ambiens mickarna lite gran för att få fram riden o hihatten. Vill dock inte att de blir för luftigt. Tror inte att de blir stråkar...  ;) Men refrängen borde lyfta lite så vi ska ta o kolla in lite hammond eller rhodes slängor... Försöker hålla det jordnära och enkelt på något vis. En dublering finns det redan i refrängen  som MaxB noterade men kanske man kunde tänka sig någon stämma där....

Tusen tack  :)

Hägge


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Varför inte lägga på en sångstämma i refrängen för att förstärka där...?

...lite tillskott till den bra sången hör jag direkt i form av en pärlande kvinnoröst som speglar på verserna alltså sjunnger mellan nuvarande fraser och som dubblar på refrången gärna i stämma

Men refrängen borde lyfta lite så vi ska ta o kolla in lite hammond eller rhodes slängor...
En dublering finns det redan i refrängen  som MaxB noterade men kanske man kunde tänka sig någon stämma där....

Ja, refrängen bör lyftas och sången som finns i refrängen nu lyfter inte refrängen från verserna. Kanske klaviaturinstrument hjälper till men jag tror också på stämsång i någon form.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Japp. Den akustiska gitarren tar alldeles för mycket plats. Lyssna gärna på Green Day och 21 guns som är snarlik både kompositions- och arrmässigt. Där har dom en "mindre" gitarr och då kommer också sången fram på ett helt annat sätt.

Refrängen behöver hottas upp lite. Den är alldeles för anonym. På med körer och stråkar och hela paketet. Låten är lite för svag för att hålla på egen hand.


JaG LYSSNADE PÅ 21 GUNS SOM JAG VET ATT JAG HAR GILLAT MEN NU UPPLEVDE JAG DEN SOM RÄTT SÅ TORR OCH INNEHÅLLSLÖS ( Ojdå skrek visst) i alla fall de låtar som läggs upp på KR nu för tiden håller jäkligt hög klass tycker jag och den här Drömmen är död hör definitivt till det kriteriet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se