Forum > Demolåtar

Dividend -intro c

<< < (5/6) > >>

Dividend:

--- Citat från: equality skrivet 04.02.2011, 00:22:03 ---Omotiverat forte vid 01:40. Kören låter syntig. Harpan kommer in för tidigt på nåt ställe. Snyggt annars. En del fina passager. Aningen trevande - inte fel men hade gärna hört ett tydligare tema.

--- Slut citat ---

Tack för tankar.
Tydligare tema än vilket tema i låten?

--- Citat från: asti skrivet 01.02.2011, 15:22:43 ---Nej, skämt åsido - jag kan bara göra bedömningen att det är mycket vackert och behagligt att lyssna på!
Några avancerade analyser är jag tyvärr inte kapabel att göra.  :)
Men en sak jag tänkte på är att då och då går tonarten över i dur, men ganska omgående tillbaka till moll.
Personligen skulle jag uppskatta att dur-avsnitten förlängdes, så att man upplever mer variationer i "stämningarna" i stycket.
Pukorna är effektfulla och jag tycker stråkljuden generellt låter bra och jag upptäcker inga "avhuggna" toner, utan de klingar ut fint.
Kvinnorösterna/kören skulle naturligtvis helst varit "riktig" sång, men det är ju inte alltid så lätt att fixa.... :)
Imponeras som vanligt över det komplexa och smakfulla arret.

--- Slut citat ---

Tackar för analysen. Körens melodi sjungs in av en tjej snart, men den verren läggs förmodligen inte upp på KR.
Bra tankar f ö. :)

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 31.01.2011, 01:00:21 ---Låter genomarbetat och väldigt vackert. Vissa saker berör mer, andra mindre.

Kompositionen är intressant. Första minuten känns trevande, som att orkestern prover sina instrument på en och samma slinga.

--- Slut citat ---

Tack för din analys! :)
Att de spelar samma fras, var min tanke förstås, fast en viss variation tillkommer försent. Om jag tolkar dig rätt.

--- Citera ---Sedan tar det lite friare former, det stämmer ibland och blir vackra harmonier, men också en del som inte säger så mycket. När sången kommer in så börjar det hela bindas ihop, och utvecklas till något som blir begripligt och har potential att fastna vid fler genomlyssningar. Det som var innan sången kom in känns som en introduktion som jag vid förstone tyckte kunde klippas bort, men som kanske måste vara där för att man ska förstå resten? Fast första minuten tycker jag fortfarande känns överflödig.

--- Slut citat ---

Jag håller inte med ;) Vi har ju som sagts annorstädes, annorlunda tonspråk. Och även tankar om vad som är en vacker melodi, förstås.

--- Citera ---Tekniken tycker jag du har fått till väl denna gång. Okej, sången är inte naturlig alls men den duger att demonstrera melodin. Träblås och valthorn har du fått till riktigt bra denna gång och jag har inget att klaga på där. Återbesöket träblåset gör vid 127s är snyggt.  Stråken är också bra, bara ett par volymhopp som stör (100 resp 184 s.) Kul att höra harpa, den bygger ihop hela stycket klangmässigt och gör det hela lättlyssnat. Men den gör nog också ljudbilden en aning tät i mellanregistret, skulle önska något mer som spelar i höga registret; piccolo eller glock kanske.

--- Slut citat ---

Kul att tekniken funkar väl.

--- Citera ---Dynamiken går att få mer dramatisk. Låta cymbalsvällningen gå över till ett tutti strax innan sången kommer in kanske? Lite mjukare lite någon annanstans kanske.

--- Slut citat ---

Sant om dynamiken!

--- Citat från: Light Head skrivet 31.01.2011, 20:33:41 ---Inledningen är vacker och det är en skön och faktiskt lite obestämbar melodi. Det kan i många stycken som du producerat finnas tydliga drag åt "asiatisk" musik. (pga dina kunksaper och erfarenheter från landet i öster?)  :)   Men här är det inte så tydligt.

Det är lite mullrande i början med slagverket, kan vara rätt men i mina Camebridge Soundworks blir det för mycket.

Vid 1.57 är det en sådan där "skum" timpani som har någon sorts glissando. Oväntad, vet dock inte om jag gillar den.

--- Slut citat ---

Skall kolla 1.57

--- Citera ---Sången känns väldigt rätt men förmodligen blir det extremt bra med äkta vara.

Melodin på sången känns lite DM!

--- Slut citat ---

:)

--- Citera ---Det är lite melodi som kan vara från knäppa stråkar eller harpa, i slutet, låter nästan lite "piano". Alltså knäppande på violens stråkar,, Kanske kan den lyftas fram lite mer?

(Erkänner att jag inte har en jäkla aning om vad det kallas när man ändrar på tonen i en timpani, eller knäpper på stråkarna,, flagoletter kanske??)

--- Slut citat ---

Pizzicato.

Tackar Light Head och alla er andra, för bra kritik.

Jag tycker det är väldigt välkomponerat och känns som ett "vuxet" stycke!

[/quote]

Dividend:
NY VErsion 8 av den här...

Ännu ingen sång, men ganska klar i övrigt

Dividend:
*BUMP* Några fler tankar om denna, som nu finns i en sista version?

kanske blir en v9 också :) Behöver feed!

Larsson:
gillar början mycket, håller med Lazarus om att kanske timpanin skulle bli mer levande framförd på frihand
väldigt mycket bas på dem åxo, kanske kunde tas ner ett snäpp..eller..hmm
äh det blir mäktigt när jag vänjer mig vid det

i övrigt skön musik, det flyter fram utan skarvar
gillart skarpt, men timpani början är höjdpunkten för mig
gott jobbat!

:)

MaxB:
Timpani och jag blir inte vänner i introt. Den är mörk och mäktig men alla instrument befinner sig en bit ifrån mikrofonen utan gnistrande diskant och kanske är det därför som jag upplever att allt tillsammans med timpanin låter för dovt?

Där efter 75 sekunder kommer en knappt märkbar övergång från moll till dur (?) som jag uppskattar mycket att den är så diskret som den är. En blyg skönhet liksom.

Trevligt med olika teman olika instrumentgrupper som spelar på olika delar av stycket.

300 sekunder in låter det som bra bakgrundsmusik i en indianfilm men rösten som sjunger melodin är i mina öron för syntlik. Kanske attacken i den som skulle kunna ändras så att den låter bättre i mina öron. Eller något annat så att den låter mer som en röst, för det passar bra här. Kanske ska prova att ha något mer instrument som följer rösten (samma melodi samtidigt). Testa gärna med något eller några andra instrument, harpa med kort attack eller flöjt eller stråke? Sen kommer bläckblås och följer rösten, good. Och sen är det parallella melodier där sångrösten har en lugnare melodi. Bra känsla, bra tänkt!

338 och framåt skulle jag vilja att du sänker volymen på sångstämman. Blir för stark där.

Händer en hel del trevliga saker i stycket må jag säga!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion