Kontrollrummet

M-Audio Fast Track Ultra..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Hej, har för tillfället ett M-audio Fast track ljudkort jag använder för att spela in gitarr/sång. Är nöjd med det, tycker det blir bra resultat. Men har på senare tid börjat tänka på att spela in trummor själv, då vi tidigare spelat in trummor på en skola i närheten. Har även hållt på en del med radio så det skulle vara fint med två eller tre mic ingångar.

En sak jag lade märke till var att det ljudkortet har "24-bit/96kHz fidelity" medans mitt nuvarande enbart har "24-bit/44kHz" Kommer jag då få dubbelt så bra ljudkvalitet?

Någon som upplevt detta kort? Kör med Cubase, är det lätt att ställa in kanaler osv?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hört bra om kortet, men du kommer inte få dubbelt så bra ljudkvalitet. För att använda lite mer kvalisort på inspelningen är det mer viktigt med bra omvandlare etc. Kolla gärna i wikin om frekvens, bitdjup etc.

Jag tror ändå at du behöver fler ingångar om du skall spela in trummor. M.audio 2626, Project mix eller varför inte 8R är nog bra kandidater från M-audio. ESI har billiga multikanalers kort, men dem har jag bara hört illa om :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Hej!
Jag spelar in trummor och har Fastrack ultra 8r!
Mitt kort pajade direkt vid ankomst och sedan fick jag ett nytt...det höll ända fram tills för 3 veckor sedan.
Nästan prick på året, så jag får ett nytt på tisdag.

Är kortet bra, ja när det funkar men vad ska man tycka om det jag varit med om...kan jag verkligen bara haft ren och skär otur, svårt att tro det!?

Lite lajbans med kvalitén är det nog allt! :ph34r:


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Ah okej! :( Vart sjukt sugen på en 8R men efter att ha läst senaste posten vart jag inte så sugen längre!
Att ingen kunde skriva "bästa köpet jag någonsin gjort" eller något! haha
HOMOFILMJÖLK


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Ah okej! :( Vart sjukt sugen på en 8R men efter att ha läst senaste posten vart jag inte så sugen längre!
Att ingen kunde skriva "bästa köpet jag någonsin gjort" eller något! haha

Enligt musikbörsen så har dom inte fått in eller känt av en särskild problematik med M-Audio 8r.

Skönt är att dom krånglar inte, nytt kort förra veckan med ny garanti.

Får se nu hur länge detta håller?


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ah okej! :( Vart sjukt sugen på en 8R men efter att ha läst senaste posten vart jag inte så sugen längre!
Att ingen kunde skriva "bästa köpet jag någonsin gjort" eller något! haha


Skönt är att dom krånglar inte, nytt kort förra veckan med ny garanti.

Får se nu hur länge detta håller?

Mja då är det skönt att veta att de krånglar inte. :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Ah okej! :( Vart sjukt sugen på en 8R men efter att ha läst senaste posten vart jag inte så sugen längre!
Att ingen kunde skriva "bästa köpet jag någonsin gjort" eller något! haha


Skönt är att dom krånglar inte, nytt kort förra veckan med ny garanti.

Får se nu hur länge detta håller?

Mja då är det skönt att veta att de krånglar inte. :P

...med tanke på att det finns företag som gör allt för att peka på användarfel...har du nog varit med om!? :ph34r:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Mitt första ljudkort var ett audiophile 2496 och spelade ingen roll att man alltid uppdaterade drivrutinerna. Asio hoppade ur titt som tätt likt förbannat och flera gånger var man tvungen att starta om datorn för att få det att fungera. <_< Efter det bestämde jag mig för aldrig mera ett m-audio kort.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Så känns det för mig också...hm, får se hur länge detta håller!? :(