Kontrollrummet

Lazarus - Lost train

gäst · 16 · 1750

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lazarus

  • Gäst
Tjena

Tänkte jag skulle föregå med gott exempel bland oss varit medlemmar ett tag men aldrig "visat upp något".

Rent musikaliskt tycker jag låten är ganska kul. När det gäller mixning däremot blir jag aldrig nöjd. Tips mottages därför med tacksamhet.

/Lazarus


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Låter bra på det stora hela tycker jag - men nu är ju inte jag någon mixmästare (långt ifrån).
Saknar dock någon form av sång och lite utsvävningar på nåt/några instrument.

tycker att baskaggen tränger fram för mycket på vissa ställen.
Kompetent musik!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Lazarus

  • Gäst
Tack för input.

Jag håller med dig. Lite sång skulle lyfta låten en del. Tyvärr är jag ingen sångare och har heller tillgång till någon, så jag är dess värre hänvisad till att göra instrumental musik.

Det där med baskaggen skall jag tänka på. Jag har nog en förmåga att lyfta fram trummorna för mycket överhuvud taget (gammal trummis som man är ;) )

/Lazarus


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Snyggt bygge får man säga!


Du, släng upp en fråga om sång på låten, och jag tror säkert att det anmäler sig någon frivillig!


Det lät lite retro om låten tyckte jag, bra inspelat och spelat. Kan du berätta något om inspirationskällor, sättning, instrument, daw etc? :)


Tror trumvolymen blir perfekt mot sången sen ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Lazarus

  • Gäst
Tack Emulator !

Låten innehåller lite av varje:

Sitar (hur kul som helst att spela på)
Gitarrer
NI Kontakt 4 körbibliotek, mm
M-tron Mellotron
FXpansion BFD via ett Roland digitalset.

Jag kör Logic på en iMac.

Inspirationskällor: Mycket Genesis, Steve Hackett.


/Lazarus


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Asball låt. Sitaren låter härlig. Lagom krångligt stycke detta.

På minussidan blir att det saknas sång och alternativt att "temat" upprepas alldeles för många gånger på samma sätt.

Om det inte ska på sång så behövs större variation. Kanske solon över samma former istället för att tjata ut temat.

Grymt bra framförande också.


Lazarus

  • Gäst
Tack Wernborg !

Hmmm......Kanske är det så att jag gör låtar som om dom vore tänkta att inte vara instrumentala (om ni förstår vad jag menar).

Det skall jag fundera på till nästa gång.

/Lazarus


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Grymt var ordet det här gillar jag helskarpt. Influenserna går inte att ta miste på - jag vill att det ska låta mer på något sätt  du har kommit halvvägs men det behövs mer punch på något sätt, Kanske mer komprimering vad vet jag men lite tamt just nu känns det som.  Väldigt bra hantering av instrumenten. Det här vill jag höra mera av.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt stycke. Fan vad häftigt. Sånt en annan bara kan drömma om att sätta ihop. Skulle gärna skapa liknande grejer men jag får nöja mig med att lyssna. Spelar sitar själv alltså? Häftigt.
Vid 110 väntade jag mig ett något annorlunda tema där Al Di Meola skulle komma in med ett solo.
Jag menar det låter så proffsigt att det faktiskt skulle kunna vara så.

Plötsligt men väntat unisont slut vid 250 skulle passa. Sång skulle vara välkommet. Kul beskrivning du hade, som jag tror jag förstod. Du gör musik som är anpassad för sång men där finns ingen sång. Då du är utan sång får du alltså lyfta fram teman, som kanske skiljer sig från befintliga eller bara är nyanser av de som redan finns, men lyfta fram dessa.

Titeln "Lost train" - hur menar du?
« Senast ändrad: 23.01.2011, 11:10:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Tack Eddi och MaxB

"tamt" ? Ok. Och jag som tyckte det kanske var för "brötigt". Jag lägger i en extra växel nästa gång ;)

Det där ni säger om att det saknas sång är naturligtvis helt rätt. Att fånga lyssnarnas intresse med "bara" instrument är ingen lätt konst.

Titeln: När jag är halvfärdig med en låt brukar jag helt enkelt bara blunda och lyssna och sedan fånga den första tanken som far genom huvudet.

/Lazarus


asti

  • Gäst
Det här tycker jag är riktigt bra! Spännande harmoniföljder och annorlunda arr/instrumentering.
Tycker nog också att det behövs något mer för variationens skull. Om det ska förbli instrumentalt
behövs någon form av "solopartier". Men jag tror den ska vara instrumental, svårt att lägga sång
på vissa partier. Vilket tryck du får till när blåset kommer in! Härlig musik!


Utloggad Boxcutter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
    • Visa profil
Jäkligt bra. Lyssnar på dina låtar för första gången idag och jag är redan fast. Sälj inte din själ till sångdjävulen bara. Dina låtar blir inte bättre med sång, de är genialiska utan!


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej Lazarus
Det låter bra men det saknas lite ditt och datt
kanske lite mer flippade trummor alla dt maner någon stans samt ändra tonart på temat någon gång + något solo. det blir lite loop känsla över låten nu.
det tycker jag låten förtjänar och jag vet att du kan. så påt bara  :)

kör hårt

mvh
https://soundcloud.com/olajegreus


Lazarus

  • Gäst
Tack för både uppmuntrande och konstruktiva kommentarer!

Jag känner mig färdig med denna låten så jag kommer nog inte att ändra något, men jag kommer absolut ta med mig era tankar till kommande "projekt".

/Lazarus


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Lazarus!
HAr väl inte hört nåt av din prodd tidigare så detta blev en mycket positiv o inspirerande lyssning.
Allt e väl redan sagt i tråden, snyggt på all fronter! En brinnande snygg österländsk bigbandlåt!  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sitaren gör mycket för låten där den ligger malande och tätar till hålen i kompets rytmiska struktur. Mycket 80-tal här, väl? Percussion liknar lite Totos Africa om jag
inte minns fel. Trumljudet är lite tunt, baskaggen låter mycket klick och lite botten
Men annars ett spännande stycke musik.