Kontrollrummet

Clavia eller Korg lutar åt Korg SV-1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
hej på er, ville höra om dessa olika modeller samt vilka versioner som är vettiga och prisvärda då jag länge funderat på att skaffa en clavia framförallt för scenbruk pga de helt ok pianoljuden vilka är prioritet 1 för min del men även som gott substitut till elorgel och rhodes, cembalo etc då jag nu gör mig av med mina tunga instrument här i Frankrike för att slimma ner mitt flyttlass i vår...

kikade på blocket och såg nord stage 88 för runt 24.000:- men tycker det känns lite väl dyrt, ibland dyker dom ju upp runt 12-15.000:- men då kanske förra modellen etc, är det någon som har bra koll på dessa produkter eller kanske tycker att Roland eller Yamaha t.o.m kan vara alternativ så lyssnar jag gärna på era synpunkter!
(för hemma och studiobruk blir det självklart en riktigt flygel igen)

 :)

« Senast ändrad: 25.01.2011, 18:49:45 by Mr Artrock »


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
I kombinationen piano/elpiano/orgel är nog Nord Stage outstanding. Roland RD700 har bra pianoljud, tycker jag, men inga drawbars och inte lika bra elpiano. Uppföljaren RD700NX är värt att kolla in (http://www.roland.com/products/en/RD-700NX/index.html). Om man som jag föredrar ovägda tangenter pga vikten och att det är lättare att spela orgelglissandon finns Roland V-combo VR-700 (http://www.roland.com/products/en/VR-700/).
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
hej morgonte, jo jag har sett denna roland vr-700 och undrar givetvis hur bra de akustiska pianoljuden är, detta är viktigt för mig, har den rhodes och cembalos etc också???
även om den inte har vägda tangenter kan den vara ett alternativ absolut och en fördel vid orgelspel som sagt, man får jämka på känslan lite kanske men ljuden måste vara kanon!


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag valde Electro 2 av de skäl du anger... Rhodes och Hammond låter långt mycket bättre än någon mjukvara jag provat... Konstigt egentligen eftersom ljuden är emuleringar... Ljudklipp finns på hemsidan! 3:an verkar vara en synt också och det har jag ordnat på annat sätt...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Gällande Electron så är Hammond delen en emulering medan de andra (Piano, Rhodes osv. ) är samplade. Piano biblioteken var svaga i början och innhöll tom rena fel men har förbätrats. Nya kommer hela tiden till Clavias hemsida och kan laddas därifrån.

Edit. HAmmonde och Rhodesen är i min mening väldigt bra också för studio bruk. Edit edit. Tycker fortfarande inte att piano ljudet är det bästa men jag talar nu om nivån 2 år sedan. Har inte koll på de senaste uppdateringarna.

Hägge
« Senast ändrad: 21.01.2011, 15:00:21 by Hägge@Clonework »


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja man måste nog prova sig fram i djungeln, läste just på ett annat forum om att folk inte gillar roland combon vr 700 pga avsaknad av separata utgångar och assignments etc, en del förspråkar Korg eller Yamaha, vad har vi för mostvarande modeller där då, någon?
Återigen akustiska piano/flygelljud är viktigast för mig, vill inte digitalfärgat skitklink, orgelemuleringar låter oftast som oftast väldigt ok i dagens läge så det är inte något problem...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Flygel / akustiskt piano har jag liksom inte kollat in - de som ligger är väl sådär men de som ligger på hemsidan låter super... Har inte kört i några nya ljud än... Jag använder mitt enbart i studio. Lyssna på hemsidan - där finns bra exempel! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jocke, menar du din eller deras dvs rolands eller clavia's hemsida?
Jag hittade till din myspace där det var 2 låtar med rätt ok pianoljud dock processat så det är svårt att höra exakt i sammanhanget, annars bra musik väldigt mycket brittiskt 80-tal i mina öron  ;)

Korg sv-1 har jag googlat fram som konkurrent till Roland v-combon, några synpunkter???


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har tyvärr inga synpunkter på moderna synthar, men korg har ju alltid stått för bra kvalitet, och bra användarvänlighet.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
hej morgonte, jo jag har sett denna roland vr-700 och undrar givetvis hur bra de akustiska pianoljuden är, detta är viktigt för mig, har den rhodes och cembalos etc också???
även om den inte har vägda tangenter kan den vara ett alternativ absolut och en fördel vid orgelspel som sagt, man får jämka på känslan lite kanske men ljuden måste vara kanon!
Jag har bara spelat på VR-700 i musikaffär, och tyckte orgeln var kanon och pianona och elpianona bra. Dessutom gillade jag stråkarna. Syntljuden gick att använda, men var inget jag höjde på ögonbrynen för (det är ju ingen synt heller). Cembalo fanns, vill jag minnas, men det är inget ljud jag fäster så stor vikt vid. Nord Stage är klart bättre på piano och EP, men kostar 10 papp mer.
Korg SV-1 tyckte jag var kanon på elpianon, men pianoljuden gillade jag inget vidare. Orgelljuden var bra, men den saknar drawbars, så variationsmöjligheterna är relativt begränsade.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
ja det lutar rent instinktivt åt stage eller electro, nackdelen hos electro är 256 MB flashram enl. många användare något begränsat, måste konsultera någon clavia expert här för version och minneskapacitet/användarvänlighet/mångsidighet versus pris...


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag menar Clavias hemsida - vet inget om något annat... de där låtarna är bra gamla och utan Electron... men tack för uppskattningen! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kan detta vara något tro? Kurzweil släpper något nytt, och de gjorde ju iaf grymma grejor på nittiotalet =)
http://studio.idg.se/2.1078/1.364574/scenpiano-for-den-krasne
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag köpte för några månader sen en Korg SV1 73 tangenter, som jag är mycket nöjd med. Huruvida den är bättre eller sämre än Nord kan jag inte uttala mig om då min erfarenhet på Nord är begränsad. Om man nu ska försöka jämföra ligger Nord Electro 3 närmast i prisklass. Orgelsektionen på Electron är helt klart bättre, sen är det ett plus att man iom Nord 3 kan köra Mellotron-samplingar. Dock älskar jag den simpla layouten på Korgen med dessa vintage-knappar ist för displayer hit och dit. Orsaken att jag valde SV1an var nog främst estetiska måste jag erkänna. Nord Electro låter skitbra men det ser såå jävla tråkigt ut på scen, tycker jag. Sen har SV1an vägda och grymt sköna tangenter.

Vikten talar absolut för en Nord Electro om du ska gigga mycket.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Mikael, jag håller med dig om estetiken men som sagt, ljuden är ju avgörande, såg på några youtube demos av killen från det där kända s.k. progressiverock bandet i USA där orgeln lät super i mitt tycke på Korg sv-1...
Hur tycker just du att de rena pianoljuden funkar i din Korg?


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Ok jag svarar igen på ditt Mikael + mitt senaste inlägg..har nu kollat det mesta på youtube under eftermiddagen/kvällen och det lutar tamigtusan åt en Korg SV-1 (med kopparfärgade sidor och svart kropp ursnyggt) , eftersom jag alltid hävdat att inget blir bättre än the real thing då vi pratar flygel-ljud och känsla och så är det bara och kommer alltid förbli i just det fallet, kommer ju dessutom att skaffa en ny flygel lite längre fram då jag hittat ny kåk att ställa den i.
Alltså kan jag lika gärna välja den estetiskt och layoutmässigt smartare+enklare+riktigt vackra och balla Korgen än tråkiga röda electro tex, och ett + för att Korg enligt många pro's har bättre vägda tangenter och feel jämfört med Nord stage mmmm nu är jag riktigt sugen på den faktiskt!!!

ett cool exempel...

 :)
« Senast ändrad: 22.01.2011, 22:04:53 by Mr Artrock »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det otänktbart med två enheter? Ett äldre keyboard med bra tangenter brukar man kunna få billigt. Jag gav 3000 för ett Roland A-90 med fantastiskt bra keys. Att komplettera med tex. Clavia Nord rack eller annat.

Om det inte blir för jobbigt så kan man kanske komma lite billigare undan så.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej Wernborg, jag tänkte lite i dom banorna tidigare då jag har en mkt bra masterkeyboard fatar 88 m vägda tangenter och en massa kontrollers, men vill mkt hellre ha en rejäl psnygg pjäs framför mina ögon och händer, det är viktigt....jag säljer i så fall min fatar vmk-88 om någon är intresserad!

Tack för tipset i vilket fall***  ;)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej Wernborg, jag tänkte lite i dom banorna tidigare då jag har en mkt bra masterkeyboard fatar 88 m vägda tangenter och en massa kontrollers, men vill mkt hellre ha en rejäl psnygg pjäs framför mina ögon och händer, det är viktigt....jag säljer i så fall min fatar vmk-88 om någon är intresserad!

Tack för tipset i vilket fall***  ;)

Okej.  :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Ok jag svarar igen på ditt Mikael + mitt senaste inlägg..har nu kollat det mesta på youtube under eftermiddagen/kvällen och det lutar tamigtusan åt en Korg SV-1 (med kopparfärgade sidor och svart kropp ursnyggt) , eftersom jag alltid hävdat att inget blir bättre än the real thing då vi pratar flygel-ljud och känsla och så är det bara och kommer alltid förbli i just det fallet, kommer ju dessutom att skaffa en ny flygel lite längre fram då jag hittat ny kåk att ställa den i.
Alltså kan jag lika gärna välja den estetiskt och layoutmässigt smartare+enklare+riktigt vackra och balla Korgen än tråkiga röda electro tex, och ett + för att Korg enligt många pro's har bättre vägda tangenter och feel jämfört med Nord stage mmmm nu är jag riktigt sugen på den faktiskt!!!
ett cool exempel...

 :)

Jag gillar pianoljuden i Korgen. Just pianoljud verkar ha varit Nord Electros stora svaghet. Huruvida de har förbättrat dem på 3an vet jag inte, men faktum är att det är en annan grej att spela med vägda tangenter. Sen vet jag att Korg har lagt ut lite nya ljud för nerladdning, där de har tagit hänsyn till användarnas kommentarer. Bland annat ska där finnas ett pianoljud med lite mer sustain osv. Jag har dessvärre inte hunnit botanisera bland dessa då de medföljande ljuden duger gott för mina behov.

Några nackdelar med Korg SV1. Det finns ett väldigt välljudande Tape Delay, tyvärr går det inte att ställa in "tempo" på delayet. En annan störande grej är att reverb och förstärkarsimulatorerna praktiskt taget är oanvändbara över 2:an. Jag förstår inte riktigt varför de har gjort stegen (1-10) så pass radikala. Det är rätt talande att inget av de förinställda ljuden har reverb och dist på mer än 3-4. Detta har dock diskuterats på Korgs forum och det är möjligt att detta kommer att ändras när de släpper nästa version av mjukvaran. Man kan dock tweaka ljuden med den medföljande editorn och ställa in dylika parametrar med större precision.

Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Det låter ändå väldigt bra om den på det hela taget och har man som du säger möjlighet att tweaka i editorn så kan nog det mesta man stör sig på ordnas med lite tålamod, den verkar dock så bra och användarvänlig rakt av så jag "twekar" inte mer nu, det blir en sådan!

 :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Trevligt! Hoppas du blir nöjd.

Hittade denna video på tuben:
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se



Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag lirade på just en Korg SV1 i helgen (står en sådan i vår replokal) och måste säga att jag blev väldigt imponerad hur gedigt det kändes att spela på. Har aldrig tidigare spelat på ett nytt(modernt) keyboard/synth som lyckats förmedla en sån vintagekänsla. Tror nog du kommer bli mycket nöjd!!  :)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej jonnerstone det låter minsann lovande och jag är såå sugen på denna pjäs, kommer ju att bo med frugan till en början i lgh (som valt att stanna i Linköping och lät mig löpa iväg ner hit till Bretagne för att utröna och utveckla mina drömmar det är kärlek det...) och denna keyboard kommer sannolikt att bli helt ok som ett substitut och samtidigt nyskapande instrument på kammaren tills man hittar en vettig kåk att köra vidare på med nya studio-projekt!!!

 :)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Kan helt klart rekommendera det tillhörande stativet om du inte har behov av att stapla keyboards. Det tillför verkligen till vintage-känslan och ser jävligt slickt ut. De hade dessvärre leveransproblem just när jag beställde, så jag kommer nog att beställa stativet vid ett senare tillfälle. Caset vetefan om jag är nöjd med. Jag hade önskat axelremmar så man kan bära den på axlarna. Den är ju rätt tung, och händerna vill man ju spara på innan gig. Dock är ju caset smidigt om man samtidigt köper stativet, då det finns en anpassad ficka för detta.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Trevligt! Hoppas du blir nöjd.

Hittade denna video på tuben:


Imponerande! :) Jag vill också ha en sådan... skrev någon vad den kostade? Nåja... man blir mätt på gröt också! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Gick in och ändrade i rubriknamnet då det mer och mer handlar om Korg SV-1 än om Nord eller Electro etc vilket jag tycker är trevligt, listpriset sägs vara 20990:-samt kampanjpris 17990:- beror väl på vem man frågar, jag ska fråga runt lite och se vad man blir erbjuden för pris med några olika musikhandlare!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/korg_sv1_88.htm

17325 SEK / 1933 €. Så kan du få loss den i svedala för strax under 18 flak så känns det som ett riktigt bra pris, plus att det är mycket trevligare att handla lokalt, och garanti/service etc. är ju enklare :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Jag köpte min på dv247.com. Fick min rätt billigt då det var en "customer return". Det räcker med att grejorna säljs och lämnas tillbaka för att dem ska droppa ngn tusenlapp i pris, så där kan man verkligen göra sig en hacka. Full garanti och allt sådant gäller givetvis. Sen var pundet rätt lågt också när jag köpte, vet inte riktigt vad den ligger i nu men...

Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jahapp, skulle så ner på musikbörsen här i stan och äntligen få provspela Korg SV-1 men då det råder totalkaos pga ombyggnad i butiken och ingen ansvarig fanns på plats som kunde koppla in den så kunde jag bara få testa tangentkänslan vilken iofs verkar helt ok...får vänta 1 dag eller 2 till för att få höra ljuden också, undrar om 73 tangentsversionen räcker eller om man vill ha fullklaviatur, därom råder det flera meningar beroende på spelstil och behov såklart!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Idag fick jag äntligen prova SV-1, den är möjligen något tungspelad men inget som inte går att gymnastisera upp med fingrarna, för orgel lir blir det förstås lite knepigt med denna anslagskänsla som mer påminner om ett Rhodes piano...jag är ju van vid min Malmsjöflygel som är helt fantastisk och följsam i sitt anslag och klang.

Ljuden lät mkt bra och var lätt tweakade även om jag inte hunnit sätta mig in i den helt och hållet så fick jag en bra och snabb överblick, ok pianon, mkt bra rhodes wurlitzer osv, orgeln sisådär men det kanske beror på inställningar som måste göras för att passa min smak...vill ju ha den för att kunna lira live på ett enkelt och bra sätt.

Kommer förmodligen att testa Clavia Electro 73 hursomhelst bara för att se om waterfall tangentkänslan kan duga och pianoljuden är lika bra, innan jag gör slag i saken!


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hejhopp, så jag har kommit på andra tankar efter en tids letande och läsande av reviews etc, 16-18.000:- för Korg sv-1 med dess begränsade möjligheter berättigar inte ett inköp i nuläget trots sin läckra design, smartare att köpa ett beg. Roland fp-7 eller RD-700 med bättre pianoljud för en mindre penning men då behöver jag ett par aktiva monitorer och har kikat på:

Fostex PMO.4
M-audio AV 30
Prodipe 8"
etc etc några synpunkter??? jag skall bara ha dom för detta ändamålet och inte som studiomonitors för det har jag redan men vill ha ett naturligt ljud till ett billigt pris, kommer att köra med lurar också men vill kunna spela "ut" ljudet också i lgh...

 :rolleyes:


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
I jakten på det ultimata, mest realistiska digital-stagepianot most bang for the bucks hittar man ständigt nya saker: http://purgatorycreek.com/ kul för den som orkar, jag orkar inte jag går på reviews och magkänsla, nu står det mellan Roland RD-700 (helst gx) Roland RD-300 (helst GX) eller Roland Fp-7(f) eller Kawai MP8 eller 9000 som inte finns alls på beg. marknaden, troligtvis blir det någon av RD-300/700 modellerna!?!

 :wacko: :mellow: :rolleyes: :D


Utloggad Piddleton

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 186
    • Visa profil
Jag har en RD300GX och är 100% nöjd med klaviaturet samt ljudet. De kostar ju ingenting begagnat heller. Bra val, enligt min åsikt.

Jag har dock stött på en och annan pianist som inte gillar den alls. <_<