Kontrollrummet

Enkät: Metod, final mastring för klassiskt orkestrerad filmmusik

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Liten enkät:

Du har skrivit ett stycke med filmmusik, klassisk orkestrering, hur gör du för att få en bättre ljudbild för CD-produktion/filmvisning?
(OBS detta gäller mastring av final mix. Inte eventuell per-spår-editering.)

1. Gör inget speciellt. Låter det vara som det är. (Ingen EQ, ingen compression eller något i den stilen.)
2. Lämnar mixen 3d - 6db under 0 för att göra det möjligt för senare mastring ifall låten tas in i en film.
3. Skickar till professionel mastring enligt konstens regler. [Till vem? Kan du rekommendera något/några företag som du har erfarenhet av?]
4. Använder en egen tool-chain som innebär en signifikant förbättring. [Vilka verktyg? Hur gör du ifall du ska beskriva som en lista av ett antal konkreta steg?]

...eller en kombination av ovanstående siffror.

Detta ska vara en enkät och ingen diskussion. Vi kan diskutera resultaten och svaren i en annan tråd senare.
Så för att hålla tråden ren:
- Inga flumsvar nu.  :P  Svara endast någon av siffrorna ovan. Motivera gärna ditt eget val, men ifrågasätt inte andras val (för då blir det en diskussion).
- Om du ombes ge konkreta exempel men inte vill eller inte kan. Gör ingen utläggning om att "det går inte att svara på" utan lämna då den infon tom istället.
- Om du tycker att hela frågeställningen är fel, svara inte alls i denna tråd. Skicka ett PM till mig istället och berätta varför så kan jag uppdatera.
- Om du tycker att någon gör fel, ta det i ett PM. Inte i den här tråden.

Så vi får lite statistik på hur folk gör.  Jag vet inte hur många som håller på med klassisk filmmusik här på detta forum. Kanske underlaget blir för klent. Men det är värt ett försök.  B)

/Christian
« Senast ändrad: 30.12.2010, 13:36:56 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Punkt 4 med följande konkreta steg (i nämnd ordning):
 - EQ (Cubase 4 standard) på masterspåret med en ytterst försiktig smiley-kurva som går ner lite i mitten kring 400-800, samt går upp lite på sidorna.
 - Maximizer (Cubase 4 standard) på det - inkluderar limiter.

Egen motivering: Har inte råd med (3). Förr gjorde jag enligt (1), men upplever (4) som bättre resultat.
« Senast ändrad: 30.12.2010, 12:34:22 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Punkt 2 lämna headroom för den som kan om det blir aktuellt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Beror lite på stilen men blir nog oftast 4. Brukar hålla mig till måttliga förändringar så det blir oftast en gnutta bas och lite luft från Stillwells 1973-eq och Kjaerhus Classic limiter på runt 3 dB. Sparar alltid projekt intakta så att det går att göra en "omastrad" version senare med enkla medel.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
4. Fast typ av "tool-chain" beror på hur låtens ljudbild - omastrad - är. Finns säkert ett hundratal olika eller fler..

Oftast struntar jag i det om det inte skall skickas nånstans..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
*BUMP*
Provar en sista gång att få input här. Jag har fått lite motsvarande "statistik" från ett annat forum som jag ska lägga till snart i den här tråden.
Någon vecka till här bara, innan jag samlar ihop stats.

Någon mer som vill bidra?

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad tsmalmbe

I filmsammanhang: mastras inte rubb&stubb vid sluproduktion, eller lägger man in färdigmastrat material i soundtracken? Hur blir det med dynamiken då?

Jag skulla spara mycket dynamik, för att ge friheten åt regissören el dyl att mixtra med... slutprodukten.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
I filmsammanhang: mastras inte rubb&stubb vid sluproduktion, eller lägger man in färdigmastrat material i soundtracken? Hur blir det med dynamiken då?

Jag skulla spara mycket dynamik, för att ge friheten åt regissören el dyl att mixtra med... slutprodukten.

Nummer 2, alltså.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

Tack för era bidrag. Det var inte så många som röstade på det här forumet, men fick ihop 11 röster på SoundsOnline också.
Resultat, totalt 16 röster på 2 olika forum, varav 5 röster på Kontrollrummet och 11 på SoundsOnline:
================================
1. Do nothing special. Let it be like it is. (No EQ, no compression or any other stuff.)
SoundsOnline: 2 forum members does this sometimes and does 4 on the rest (thus counted at 4 as well).
Kontrollrummet: 0

2. Leave the mix 3db - 6db below 0 to leave headroom for later mastering in case it is selected for a movie/TV, etc.
SoundsOnline: 0 forum members
Kontrollrummet: 2

3. Send it to professional mastering
SoundsOnline: 5 forum members (4 x John Rodd, 1 x Mike Aarvold)

4. Use your own tool chain that means a significant improvement.
SoundsOnline: 4 forum members use their own tool chains for final mastering (e.g. final mix at -6db, use EQ at the end)
Kontrollrummet: 3
================================
(Har räknat min egen röst på Kontrollrummets statistik.)


Alltså:
2 medlemmar gör inget speciellt.
2 medlemmar lämnar 3-6 dB headroom för senare mastring om låten skulle väljas för kommersiellt sammanhang.
5 medlemmar skickar till professionell mastring.
7 medlemmar använder egen tool-chain för att förbättra.


If there is anyone else that want to contribute, feel free - don't consider this thread as closed.
But please keep the very strict format as suggested at the start of the thread to keep the thread clean from discussions.

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se